Kirjoittaja Aihe: Mistralit pikkuBrevaan  (Luettu 4645 kertaa)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Mistralit pikkuBrevaan
« : Joulukuu 09, 2009, 07:40:43 ap »
Niin vaan löyty Mistral-pari Jonakselta Göteborgin lähettyviltä, eikä ollu paha hinta. Alu-ovalit ja ihan nokeamattomat ja kaupan päälle venakopan tiivisteet, kun Jonas oli oman Brevansa pistäny kiertoon. Mukavaa! Rympsäytin putket kiinni ja sitten souncheck ja oliha ääni hiukka mureampi ku noilla vanhoilla helisevillä vakioputkilla. Jonkin sortin killeri on hitsitäpällä kiinni putken suussa. En tuota E3-leimaa ainakaan ensalakuun huomannu. Aivan siveät soundit oli. Takavuosina ostin Monzaan Stormilta Dunstal replicat ja ne oli kohtuullisen kovaääniset elikkäs aika suorat.

Kysymys: mitataanko dB:t putkien suunpuolelta metrin päästä ja millä kierroksilla?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2009, 13:00:16 ip »
Desibelien mittaus viranomaistoimenpiteenä on ollut hieman epämääräistä. Perustunut pikemminkin poliisiviranomaisen henkilökohtaisiin tuntemuksiiin.

Kuten toisaalla kirjoittelin on tähänkin asiaan haettu tarkkuutta moottoripyöräjärjestöjen toimesta.

Suosittelisin kyselemään asiasta tämän hetken tilannetta MMAF:n keskustelupalstan tekniikka-osiosta. www.mmaf.fi

Keskustelua melumittauksesta: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=409.0

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2009, 14:58:12 ip »
Pyörä on tyypitetty jossain muualla kuin Suomessa ja tämä tyypitys on pätevä koko EU-alueella.
Olen itsekseni pähkäillyt tätä(kin) asiaa ja herättänyt itselleni kysymyksen jotta:
Jos poliisi epäilee liikennevalvonnassa pyörän äänen olevan liian kovan, eli pyörä on erilainen kuin tyypissä on hyväksytty, onko poliisilla oikeus määrätä pyörä katsastukseen? Käsittääkseni on.
No katsastuksessa sitten on kaiketi osoitettava / vaaditaan todistettavaksi äänipuolen olevan kunnossa. Miten se sitten todistetaan? No ao. mittaustodistuksella!
Mistäs niitä saa? Joko a) Viipurin torilta ( josta saa mm. venäläisten rekkojen katsastustodistuksiakin ) tai sitten vaikkapa Saksan TUViltä. Jälkimmäinen maksaa sitten heti paljon.

Voiko katsastusmies / poliisi vaatia tällaista todistusta? Eli todistustaakka olisi pyörän haltijalla / omistajalla?
Toinen vaihtoehto: Kilvet pois?
Helpoin vaihtoehto: Lainaämyrit veljeskunnalta...  ;)

Vaan ihan oikeasti - tietääkös kukaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2009, 11:39:43 ap »
Nykyään on lähinnä kaksi syytä joiden vuoksi poliisi voi ottaa kilvet pois tien päällä.

1. Liikenneturvallisuuden laiminlyönti. (Tarkoittaa pyörän epäkuntoisuutta)

2. Vaarallinen ympäristölle. (Päästöt, melu mukaan lukien)

Nämä kaksi asiaa jakautuvat tietenkin lukuisiin alasyihin. Esim. kuluneet renkaat, vialliset valot, tehottomat jarrut, puutteet jousituksessa tai rungossa tai hallintalaitteissa, ym ykkösryhmässä. Kakkosessa: yletön savutus, vuodot, melu, jne.

Tällä hetkellä käytäntö on sellainen että poliisi ottaa kilvet ja määrää katsastukseen kun poliisista siltä TUNTUU.
Poliisi voi myös antaa kilpien olla ja laittaa matkaan määräyksen katsastukseen tietyn ajan kuluessa. Tähän menettelytapaan en ole törmännyt. Tapauksia on jossa kaveri ajaa katsastusasemalta leimatun pyörän tielle joloin poliisi ottaa jälleen kilven pois koska käytännöt ovat eri viranomaisilla jonkin verran poikkeavat. Tähän väliin yrittää Smoto ja MMAF tarjota koulutusta käytäntöjen harmonisoimiseksi. Tähän asti poliisi on tiennyt paremmin ja enemmän.

Jos vaihtaa äänenvaimentimen sellaiseen joka ei ole kyseiseen pyörään hyväksyttyä mallia, kannattaa säästää alkuperäinen katsastusvarusteeksi.
Jos olet vaihtanut pyörään siihen tarkoitetun äänenvaimentimen, muun kuin alkuperäisen, tulee se katsastaa. Katsastuksessa esitetään äänenvaimentimen hyväksymispaperit kyseistä ajoneuvoa varten. (On muuten jännä juttu että autopuolella tähän asiaan ei juurikaan kiinnitetä huomiota.)
Ajoneuvon omistajalla/haltijalla on velvollisuus omalla kustannuksellaan osoittaa vaatimustenmukaisuus eli tarvikkeen sopivuus kyseiseen ajoneuvoon. Vaikka sitten hankkimalla päästömittaustodistus.

Varma asia on se että jos nykypyörästä ottaa katalysaattorin pois (lähtee yleensä äänenvaimentimen mukana) ja korvaa sen muulla ratkaisulla, ei pyörää ole mahdollista saada sopimaan päästörajoihin. Poikkeuksena jotkin poikkeusluvan saaneet japanilaismallit.

mm

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2009, 12:18:52 ip »
(On muuten jännä juttu että autopuolella tähän asiaan ei juurikaan kiinnitetä huomiota.)

Poikkeuksena jotkin poikkeusluvan saaneet japanilaismallit.

mm

Ensimmäisestä lakisääteisestä katsastuksesta alkaen useat autot katsastettu ilman EGR:ää ja käytännössä ilman äänenvaimenninta huomautuksitta - poikkeuksellisen alhaisilla päästötuloksilla.

Hyvin toimiva puhdas moottori myös käytettynä - puhtaat päästöt - maailma pelastuu.
Ilmasto ei ole lämpenemässä :)

Enimmän hälinän laannuttua pyöräpuolikin asetunee järjellisiin uomiinsa - toivottavasti 8)

T,
Jukka

Ps. EGR:n tukkiman koneen päästöt on todellakin aistittavissa >:(

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #5 : Joulukuu 10, 2009, 15:26:18 ip »
>>...äänenvaimentimen sellaiseen joka ei ole kyseiseen pyörään hyväksyttyä mallia, ...<<
Tyypitys on kokonaisuuden tyypitys, vai miten se menee? Ts. MG Caliin on hyväksytty vain yhdet änkkärit?

Jos pyörään vaihtaa "EU-hyväksytyt" änkkärit, voi ääni olla liian kova, jos meneekin niin, että koneen vaimentamaton ääni on jo lähtiessä kovempi.
Siis karrikoituna näin:
Pyörä 1 + EU änkkäri 1 => 120dB - 40dB = 80dB => hyväksytään
Pyörä 2 + EU änkkäri 1 => 160dB - 40dB = 120dB => HYLÄTÄÄN

Voiko käydä näin?

En ole vaihtamassa kovaäänisiä, mutta ainahan täytyy viranomaisten tietämttömyyttä ja mielivaltaa vastustaa...  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #6 : Joulukuu 10, 2009, 18:20:49 ip »
Alkuperäiset tyyppihyväksytyt äänenvaimentimet ovat tietenkin alkuperäisinä ja ihan yhtä kelvolliset.

Nyt pitää tietysti erottaa EU-alueella kauppatavaraksi hyväksytty materiaali: CE-merkintä. Se ei kerro mitään muuta kuin että se on kauppatavaraksi hyväksytty EU:ssa. Eikä välttämättä ollenkaan sopiva mihinkään pyörään.

Varaosaksi voi olla ja onkin, äänenvaimentimia, jotka on tyypitetty asianmukaisella tavalla juuri tiettyyn merkkiin ja malliin. Sellaisessa on siis automaattisesti myös äänet laillisilla lukemilla ja silloin kyseinen asia osoitetaan äänenvaimentimen mukana tulevalla vaatimuksemukaisuustodistuksella. Katsastettava kuitenkin on. Katasastusmies katsoo tällöin että asennus on tehty kuten pitääkin ja paperit vastaavat asennusta ja ovat säännösten mukaiset.

Tällasiset tarvikkeet ovat varsin arvokkaita juuri tämän hyväksymismenettelyn kustannusten vuoksi. Lisäksi valamistajan pitää valvoa että tuotannosta tulee tasalaatuista tavaraa.

Hyväksymättömiä varaosia on myös tarjolla. Niiden käyttö on omalla vastuulla.

Hiukan huono esimerkki kun on vähän vanhempi pyörä kyseessä. Mutta kuvastaa aikaansa hyvin.
Hankin taannoin Benelli-merkkisen pyörän käytetystä. Normaalisti siihen on saatavilla erilaisia pakoputkisettejä mutta juuri silloin kun olin kaupanteossa Saksassa Detlefillä ei ollut myydä kuin Saksaan hyväksytty pakoputkisetti.
Kyllä tuli tukkoiset äänet ja vaikutti että menokin laantui. Suuttimet piti laittaa pienemmät.

Koska kansallisia säännöksiä on vielä voimassa pitkin Eurooppaa voi teoriassa olla edelleenkin niin että joltain markkinoilta ostettu vehje ylittää Suomessa voimassa olevat normit kuten Benellin tapauksessa tai sitten aivan päin vastoin: Osta halvalla pyörä Portugalista ja aja onnellisena kunnes jokin sellainen osa hajoaa jonka vaihto edellyttää katsastusta. Tuoreehkon pyörän osalta voi sopivan osan löytäminen tuottaa tuskaa. Voi nimittäin olla niin että laitat esimerkiksi Suomen tyyppäyksen mukaisen äänenvaimentimen mutta se ei kelpaakaan katsurille koska moottorin säädöt ovat edelleenkin Portugalin kuosissa. Päästöarvot eivät paperilla täsmää. Eivätkä välttämättä käytännössäkään.

Nämä eivät ole kovin suoraviivaisia kuvioita ja yllätyksiä saattaa tulla. Pelastus on usein siinä että paikallisilla katsureilla on homma sen verran hukassa että leima tulee.

Toinen hyvä konsti on että kiertää lakia eikä osanvaihdon yhteydessä ota ollenkaan yhteyttä viranomaisiin. 

mm

Reima

  • Vieras
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #7 : Joulukuu 10, 2009, 22:04:22 ip »
IHAN SAMA...!  ;D

Kyllä maailmaan muutaman Guzzin extra-jytinää mahtuu!

Eiköhän virkavallan pitäisi kiinnittää huomionsa ihan toisen tyyppisiin laitteisiin joita ajelee rikollisen näköiset tyypit nahkaliiveissään jalat edellä - vai uskaltaaks ne ees... ???

- Reima -

agostini1

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2009, 13:52:00 ip »
Mittasin mekkalan dB-mittarilla noin metrin päästä pakoputkien suuaukoista. Tyhjäkäynti < 80dB, 3000 rpm >80dB, 6000 rpm = 90 dB. Metelin puolesta ei tartte huolestua, vaan luoien puolesta ajelen omalla luvalla ja säilytän vakioputket hätävaraksi. Tuli joululahja hiukka etukäteen.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mistralit pikkuBrevaan
« Vastaus #9 : Joulukuu 17, 2009, 14:44:10 ip »
Vuodenvaihteesta alkaen on olemassa menetelmät jolla melu mitataan. Ohjeistus löytyy uudesta "kopterilaista". 14 pykälä jossa määritetään olosuhteet, laitteet ja menetelmä.

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf

mm