Nykyään on lähinnä kaksi syytä joiden vuoksi poliisi voi ottaa kilvet pois tien päällä.
1. Liikenneturvallisuuden laiminlyönti. (Tarkoittaa pyörän epäkuntoisuutta)
2. Vaarallinen ympäristölle. (Päästöt, melu mukaan lukien)
Nämä kaksi asiaa jakautuvat tietenkin lukuisiin alasyihin. Esim. kuluneet renkaat, vialliset valot, tehottomat jarrut, puutteet jousituksessa tai rungossa tai hallintalaitteissa, ym ykkösryhmässä. Kakkosessa: yletön savutus, vuodot, melu, jne.
Tällä hetkellä käytäntö on sellainen että poliisi ottaa kilvet ja määrää katsastukseen kun poliisista siltä TUNTUU.
Poliisi voi myös antaa kilpien olla ja laittaa matkaan määräyksen katsastukseen tietyn ajan kuluessa. Tähän menettelytapaan en ole törmännyt. Tapauksia on jossa kaveri ajaa katsastusasemalta leimatun pyörän tielle joloin poliisi ottaa jälleen kilven pois koska käytännöt ovat eri viranomaisilla jonkin verran poikkeavat. Tähän väliin yrittää Smoto ja MMAF tarjota koulutusta käytäntöjen harmonisoimiseksi. Tähän asti poliisi on tiennyt paremmin ja enemmän.
Jos vaihtaa äänenvaimentimen sellaiseen joka ei ole kyseiseen pyörään hyväksyttyä mallia, kannattaa säästää alkuperäinen katsastusvarusteeksi.
Jos olet vaihtanut pyörään siihen tarkoitetun äänenvaimentimen, muun kuin alkuperäisen, tulee se katsastaa. Katsastuksessa esitetään äänenvaimentimen hyväksymispaperit kyseistä ajoneuvoa varten. (On muuten jännä juttu että autopuolella tähän asiaan ei juurikaan kiinnitetä huomiota.)
Ajoneuvon omistajalla/haltijalla on velvollisuus omalla kustannuksellaan osoittaa vaatimustenmukaisuus eli tarvikkeen sopivuus kyseiseen ajoneuvoon. Vaikka sitten hankkimalla päästömittaustodistus.
Varma asia on se että jos nykypyörästä ottaa katalysaattorin pois (lähtee yleensä äänenvaimentimen mukana) ja korvaa sen muulla ratkaisulla, ei pyörää ole mahdollista saada sopimaan päästörajoihin. Poikkeuksena jotkin poikkeusluvan saaneet japanilaismallit.
mm