Kirjoittaja Aihe: Apuva  (Luettu 7935 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Apuva
« : Marraskuu 09, 2009, 20:19:06 ip »


Etuiskarit purettu SPIII... kysimusi...:  Onko alapään muoviosalla ja sen sisällä olevalla alumiiniosan asennolla ( lovet ) suhteessa runkoon merkitystä.... eli esim. sisäosien pyörimisen suhteen ... ( ainoa olisi "öljytyhjennyskuusiokoloruuvi" )

Jousen säädöistäkin olisin informatiivisesti kiinnostunut...

Kukahan tostakin jotain ymmärtää  ????????

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: Apuva
« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2009, 20:35:16 ip »

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Apuva
« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2009, 09:20:33 ap »
Ainakin LM IV:n telareissa tyhjennysruuvi osuu alumiiniosan koloon, eli toimii samalla pyörimisen estona alapään ruuvia avattaessa ja kiristettäessä. Pitää ottaa huomioon telareita koottaessa. Tarkista myös, että alumiiniosa on kunnolla kiinni iskarin varressa. Mulla oli kerran kiertynyt kokonaan auki, onneksi vain toinen puoli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Apuva
« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2009, 19:04:00 ip »

Muuten kunnossa mutta tyhjennysruuvin kierteet "kaput". Työnnetty mossöllä jokin tulppa sisään. Ei mutakuin uusi isompi M7 kierretapilla.... kun sattumalta löysin... tosiaan kyllä se sinne hahloon sopii.

Ihan kiva "Kauniit ja rohkeat" ajanvietto
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuva
« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2009, 19:55:02 ip »
Sinänsä ihan toimiva ratkaisu laittaa M7 kierre koska ympäristössä perusainetta riittää mutta lujuuden ja joskus haluttavan alkuperäisen ulkonäön (ruuvin koko) kannalta Helicoil-kierrettä ei mikään voita. Helppo asentaa jos kerran telari on jo purettu. Tarkka kaveri saa Helicoilin paikalleen ilman purkamistakin niin että lastut eivät mene väärään paikkaan. Huomattu on että Helicoil on saanut huonon maineen vain sen takia koska marketit myyvät ns halpoja kopioita jolla hommasta ei tule mitään. Helocoil-asentajille järjestetään päivän koulutus Bölhoff-Otalun toimesta ja tällöin homman kyllä oppii. Lentokoneissa, esimerkiksi, käytetään todella runsaasti Helicoileja alumiiniosissa niiden lujuuden takia.

mm

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Apuva
« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2009, 21:31:26 ip »

Hmmm. tuli mieleen sopisikohan punainen ( vähän kuin ATF- neste )  lentokoneissa käytettävä neste ( 5w ) etuiskareihin..
Olis hyllyssä puteli

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuva
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2009, 21:03:08 ip »
Lensikoissa on parissa eri paikassa punaista öljyä. Toinen on voimansiirtoon ja toinen hydrauliikkaan. Se hydr. versio lienee käypäistä mutta ehkä liian ohutta itse vaimenninnesteeksi. Mutta SP:n keula lieneekin ns patruunamallia jolloin keulaöljyllä ei ole kuin voitelutehtävä. Vanhemmissa ja väljentyneissä keulaputkissa olen käyttänyt voiteluöljynä 30W synt. moottoriöljyä tai vast. Stefatja laakerit tykkää kun öljy ikään kuin tarttuu liukupintoihin.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Etupään öljy
« Vastaus #7 : Marraskuu 13, 2009, 07:59:04 ap »
Onkos 2008 Calin etupäässä öljy vaimentimena? Öljyksi suositellaan "pikku liraus" 10W -öljyä.
Mitäs tapahtuu jos
a) käyttää vaikkapa 20W ja / tai
b) kunnon loraus lirauksen sijaan, eli määrä olisi suurempi
Tuleeko jäykempi tai lyheneekö jousto?  ???  ???

Mielestäni etupää toimii ihan hyvin nytkin, mutta olis talvella öljynvaihto edessä. Ja toisaalta, en tiedä voisiko etupää oll vieläkin ( paljon? ) parempi.

Kyselee nimim. Epätietoinen Luopioisista

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Apuva
« Vastaus #8 : Marraskuu 14, 2009, 01:37:30 ap »
Ainakin 2006 mallin Californiassa on etupäässä öljyä niin että riittää. Täsmällinen määrä taisi olla 485 ml per putki eli liraus (mikä viittaa enenpikin virtsankarkailuun) ei ole kysymyksessä. Owner's manualistahan tuo selviää. Jäykkyyttä ja joustoa säädetään niistä nupeista vaimentimen päässä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2009, 02:48:25 ap kirjoittanut Summu »

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Apuva
« Vastaus #9 : Marraskuu 14, 2009, 12:01:05 ip »
Mulla ainakin manuaalissa sanotaan : Etuhaarukka jossa ei säätöjä 0,565 l / putki , haarukka jossa säädöt 0,485 l / putki . SAE 10
Titaniumin kuski

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
HAARUKKA
« Vastaus #10 : Marraskuu 14, 2009, 19:46:20 ip »

Johan on tilavuudet.....  Patruunaversiossa ( ainakin SP III ja Cali 1100-96 ) on tilavuus 0.070 l  eli vähän alle ISÄNNÄN mittaa eli 80 ml
Forcella telescopica (per gamba  ) 0.070 l   Liquido"AGIP ATF Dexron ...
En tiedä milloin on rakenne muuttunut......Milleneumin jälkeen varmaan ? :P
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Apuva
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2009, 21:21:20 ip »
Niin...kyllähän minä tiedän öljyn tarkan määrän sekä säätönappuloiden tarkoituksen & sijainnin.

Kysymys olikin "väärän" laadun ja määrän käytön vaikutuksesta.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Apuva
« Vastaus #12 : Marraskuu 20, 2009, 12:50:19 ip »
Tommonen puoli litraa per putki viittaa öljyvaimennukseen, jolloin tietty pätee, että jäykempi öljy jäykistää keulan toimintaa.
 Määrällä on periaatteessa sama vaikutus, eli suurempi öljymäärä pienentää läpilyönnin mahdollisuutta. Jos öljyä on kuitenkin putkessa liikaa, saa aikaan ilmalukon, eli keula ei puristukaan enää kokoon.

Vastaa nimim. Luulo voittaa aina tiedon, Luopioisista!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

JuhaV

  • Vieras
Vs: Apuva
« Vastaus #13 : Marraskuu 20, 2009, 16:54:06 ip »
Jos jaksaa tuolta tavata niin öljyn vaikutus vaimennuksiin selviää aika hyvin : http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm
Ja vaikkapa täältä perusohjeita muista jousitussäädöistä : http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm

Jos keulan toimintaa haluaa parannella, niin ensimmäinen juttu olisi varmistaa se että jousen kantavuudet ovat sopivat eli jousituksen ns. painuma on oikein. Vaimennuksella sitten vain säädellään ajettavuus kohdilleen eli muutetaan sisään- ja ulosjoustojen vaimennusta (liikkeen nopeutta). Jos jousi on liian jäykkä tai löysä, niin öljyjen ominaisuuksia muuttamalla ei oikein tule autuaaksi. Jäykemmällä öljyllä voi hieman yrittää kompensoida liian löysää jousta, mutta se johtaa helposti siihen että jousituksesta tulee epämukavan jäykkä.

Keulassa olevat vaimennussäädöt (sisään- ja ulosvaimennus) muuttavat vaimennuksessa käytettävien (neula)venttiilien virtausta. Ne ovat suunniteltu toimimaan tietyn viskositeetin öljyillä ja jos sinne keulaan heittää rajusti alkuperäisestä poikkeavan viskositeetin öljyt, niin saattaa käydä että nuo neulaventtiilit eivät pääse pelialueelle ja säädettävyys katoaa.

Talvihuollon yhteydessä, kun keulasta laskee öljyt pois niin keulaa on hyvä jumpata etujarrua vasten niin saa hieman tuntumaa siitä mitä se vaimennusöljy oikein vaikuttaa. Samalla voi tarkistaa sen että jousituksen painuma on oikean suuntainen. Samalla selviää myös se että pelaako se jousitus ylipäätään kunnolla eli että kaikki liikkuu herkästi silloin kun vaimennusöljy ei ole liikkeitä hidastamassa.

Optimaalista olisi jos keulaan löytäisi sellaisen öljyn, jolla vaimennusventtiilit voisi asettaa noin puoliväliin säätöaluettaan normaaliajoa varten. Sitten jäisi säätövaraa puoleen ja toiseen kun kesän aikana etsii parempia säätöjä.

Jos on käynyt niin, että jommankumman (sisään/ulos) vaimennuksen säätö on ihan tapissa, niin se on kyllä jonkinasteinen indikaatio siitä että joko jousen ominaisuudet (tai esijännitys) on väärin ja/tai vaimennusöljy on liian löysää tai jäykkää ja pelialue ei ole enää riittänyt säädön tekemiseen.

Jousitussäädöt ovat yksi niistä makuasioista joissa ei ole ainoaa ratkaisua. Joku haluaa ajaa pehmeällä säädöllä kuin joku toinen. Keula ja perä pitäisi myös olla keskenään balanssissa tai muuten ajettavuus ei voi olla kovin kummoinen.

Joku joka on noita uudempien Guzzien keuloja tutkaillut voisi heittää tähän nyt sen että mikä on niiden ulos- ja sisäänvaimennusten säätöruuvien säätöalue ? Eli montako kierrosta säätöruuvilla vastaa sitä että mennään "venttiili kiinni" asennosta "venttiili täysin auki" asentoon. Tuossa hämää se että monissa keuloissa (Showa, Öhlins) esimerkiksi sen ulosvaimennuksen säätöruuvi pyörii vaikka 10 kierrosta mutta oikeasti kiinniasennosta laskettuna venttiili on jo täysin auki n. kahden kierroksen kohdalla.

Terv. JuhaV




FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Apuva
« Vastaus #14 : Marraskuu 20, 2009, 18:26:07 ip »
Eipä tullut etsittyä koko säätöaluetta, mutta näin edettiin.
1200 Sportissa jousituksen säädöissä lähdin liikkeelle tehtaan asetuksista - painaumat ok.
Yleisten ohjeiden lisäksi tyyppi kohtaisia apuja esim:
http://1200sport.com/forum/viewtopic.php?t=555&highlight=suspension
http://1200sport.com/forum/viewtopic.php?t=854&highlight=suspension
Hyvä tuli. "Peruskäynti" ok. Mutta etupään liikevaraa jäi kurvien montuissa/pateissa tehtaan lupaamasta käyttämättä - manuaalin mukaan keulassa oli liikaa öljyä. Saattaapi löytyä kohdilleen ensi kesänä. Luulin jousta väärän tyyppiseksi...
Opettelua - ennen vaan ajettiin. :D

T,
Jukka