Jos jaksaa tuolta tavata niin öljyn vaikutus vaimennuksiin selviää aika hyvin :
http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htmJa vaikkapa täältä perusohjeita muista jousitussäädöistä :
http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htmJos keulan toimintaa haluaa parannella, niin ensimmäinen juttu olisi varmistaa se että jousen kantavuudet ovat sopivat eli jousituksen ns. painuma on oikein. Vaimennuksella sitten vain säädellään ajettavuus kohdilleen eli muutetaan sisään- ja ulosjoustojen vaimennusta (liikkeen nopeutta). Jos jousi on liian jäykkä tai löysä, niin öljyjen ominaisuuksia muuttamalla ei oikein tule autuaaksi. Jäykemmällä öljyllä voi hieman yrittää kompensoida liian löysää jousta, mutta se johtaa helposti siihen että jousituksesta tulee epämukavan jäykkä.
Keulassa olevat vaimennussäädöt (sisään- ja ulosvaimennus) muuttavat vaimennuksessa käytettävien (neula)venttiilien virtausta. Ne ovat suunniteltu toimimaan tietyn viskositeetin öljyillä ja jos sinne keulaan heittää rajusti alkuperäisestä poikkeavan viskositeetin öljyt, niin saattaa käydä että nuo neulaventtiilit eivät pääse pelialueelle ja säädettävyys katoaa.
Talvihuollon yhteydessä, kun keulasta laskee öljyt pois niin keulaa on hyvä jumpata etujarrua vasten niin saa hieman tuntumaa siitä mitä se vaimennusöljy oikein vaikuttaa. Samalla voi tarkistaa sen että jousituksen painuma on oikean suuntainen. Samalla selviää myös se että pelaako se jousitus ylipäätään kunnolla eli että kaikki liikkuu herkästi silloin kun vaimennusöljy ei ole liikkeitä hidastamassa.
Optimaalista olisi jos keulaan löytäisi sellaisen öljyn, jolla vaimennusventtiilit voisi asettaa noin puoliväliin säätöaluettaan normaaliajoa varten. Sitten jäisi säätövaraa puoleen ja toiseen kun kesän aikana etsii parempia säätöjä.
Jos on käynyt niin, että jommankumman (sisään/ulos) vaimennuksen säätö on ihan tapissa, niin se on kyllä jonkinasteinen indikaatio siitä että joko jousen ominaisuudet (tai esijännitys) on väärin ja/tai vaimennusöljy on liian löysää tai jäykkää ja pelialue ei ole enää riittänyt säädön tekemiseen.
Jousitussäädöt ovat yksi niistä makuasioista joissa ei ole ainoaa ratkaisua. Joku haluaa ajaa pehmeällä säädöllä kuin joku toinen. Keula ja perä pitäisi myös olla keskenään balanssissa tai muuten ajettavuus ei voi olla kovin kummoinen.
Joku joka on noita uudempien Guzzien keuloja tutkaillut voisi heittää tähän nyt sen että mikä on niiden ulos- ja sisäänvaimennusten säätöruuvien säätöalue ? Eli montako kierrosta säätöruuvilla vastaa sitä että mennään "venttiili kiinni" asennosta "venttiili täysin auki" asentoon. Tuossa hämää se että monissa keuloissa (Showa, Öhlins) esimerkiksi sen ulosvaimennuksen säätöruuvi pyörii vaikka 10 kierrosta mutta oikeasti kiinniasennosta laskettuna venttiili on jo täysin auki n. kahden kierroksen kohdalla.
Terv. JuhaV