Tuosta EE-speedistä koskaan kuullutkaan. Vaan vähän yleensä siitä, mistä virallisen maahantuojan kulut tulevat:
- Liike- ja varastotilojen kulut
- Yhteydenpito tehtaalle / päämiehiin
- Varautuminen jälkimarkkinoinnin kustannuksiin.
- Siis: Varaosia, manuaaleja, puhelineuvontaa jne
- Varaosavaraston juttuja. Montako "nuppelia" Piikkiössä?
- Pyörien varastoinnin kulut
- Henkilöstömenot ja erityisesti niiden rakenne.
Siinä muutamia.
Jospa pistän pystyyn nettikaupan:
- Tilaan tavarat, kun asiakas sen ensin tilaa
- En varastoi, en pidä huoltoa, en ana mitään neuvontaa kenellekään koskaan, jne. Näin tekemäni työ sisään tulevaa euroa kohti jää paljon alemmaksi, kuin vastuunsa tuntevalla maahantuojalle. Otan vastaan tilauksen, toimitan pyörän maksua vastaan ja siinä kaikki. Virallinen maahantuoja saa sitten hoitaa loput!
Elävästä elämästä: Asiakas halusi 700 kW:n dieselgenun. Tarjosin käytettyä ulkomailta. Kaikki oli sopivaa asiakkaalle, mutta tilasi sen itse suoraan ulkomailta. No, sai, mutta kone ei pelittänyt. Soitti vihaisena minulle koska ulkomainen myyjä ei vastannut enää asiaan mitenkään.
Sanoin:"Jos olisit ostanut minulta, se olisi ollut vähän kalliimpi, mutta tulisin sen korjaamaan takuuna!" Uhkasi edelleen oikeudella vedoten siihen, että oli minun kauttani saanut selville sen myyjän jne...no, mahdottomiinhan se homma siten kaatui.