Kirjoittaja Aihe: Katsastus  (Luettu 8238 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Katsastus
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2009, 17:09:13 ip »
Koko katsastusasia on sillä tavalla mielenkiintoinen, että maataloustraktoreista ei puhuta mitään. Nythän on niin, että maatalousajossa saa maatiellä olla ihan minkälaisella vekottimella tahansa ja vetää perässään ihan mitä tahansa. Ei ehkä laillisesti, mutta valvonnan puuttumisen takia käytännössä kyllä.
Ja - vaikka ei politiikka tänne kuulukaan - on kepulainen ministeri tästä asiasta tietoinen. Monikohan piikkilangankiristäjä tai pieni punainen Fergu joutuu hylätyksi liiterin taaksen jos...

Ja monikohan joutuu korjaamaan ajovalot ja muut valot asetusten mukaisesti. Menneenä vkl oli taas paljon teillä noita kummallisia traktorikapistuksia mitä merkillisimmillä kuormilla ja kärryillä menossa. Puintiaika sekä heinäpaalien kuljetus...

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Katsastus
« Vastaus #2 : Syyskuu 14, 2009, 18:33:08 ip »
Koko katsastusasia on sillä tavalla mielenkiintoinen, että maataloustraktoreista ei puhuta mitään. Nythän on niin, että maatalousajossa saa maatiellä olla ihan minkälaisella vekottimella tahansa ja vetää perässään ihan mitä tahansa. Ei ehkä laillisesti, mutta valvonnan puuttumisen takia käytännössä kyllä.
Ja - vaikka ei politiikka tänne kuulukaan - on kepulainen ministeri tästä asiasta tietoinen. Monikohan piikkilangankiristäjä tai pieni punainen Fergu joutuu hylätyksi liiterin taaksen jos...

Ja monikohan joutuu korjaamaan ajovalot ja muut valot asetusten mukaisesti. Menneenä vkl oli taas paljon teillä noita kummallisia traktorikapistuksia mitä merkillisimmillä kuormilla ja kärryillä menossa. Puintiaika sekä heinäpaalien kuljetus...

Hassu juttu, mutta kiinnitin muuten huomiota samaan asiaan palatessani tuossa viikolla Botniaringiltä.

Iltapimeällä siinä Multian ja Uuraisten välillä kohtasin 2 traktoria noin 5 kilometrin välein kärryt perässä. Toisessa kärryssä paloi yksi tuikku ja toisessa ei yhtään...

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastus
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2009, 11:04:35 ap »
Heh!
Jos Ake on touhunnut katsastusta moottoripyörille niin turhaa työtä ovat tehneet, kuten ministerikin lausuntoa asiasta antaessaan. Katsastuedirektiivi ei edes kuulu kansallisen päätöksenteon piiriin. Ainoastaan myöhemmin tulevan direktiivin soveltaminen on suomalaisten virkamiesten kapoisilla harteilla.

Ilmeiseti pesevät kasvojaan tässä jollain lailla ja luulevat ettei tyhmä kansa tajua missä mennään!

Sikäli direktiivin laadinta on kivasti vaiheessa että siellä on motoristiedustus vahvasti mukana sitä laadittaessa. Toisaalta moottoripyörävalmistajat tekevät samalla hallaa itsellensä vaatimalla mallisuojan tapaisia asioita katsastusdirektiiviin. Homma taitaa kestää vielä jonkin aikaa...

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastus
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2009, 11:11:18 ap »
Aiheesta lisää: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=5pb2moa6k2l9hs25unvi3apo12&topic=1067.0

Sikäli tähänkin on pitänyt voimavaroja thlata kun virkamiehet tekevät turhaa työtä niin turhan työn mahdollisten turhien tulosten torjuntaan on käytetty työtä joka jatkossa ilmenee myös turhaksi työksi. Viittaan valmistelun alla olevaan EU:n katsastudirektiiviin.

Mutta ihan kiva että motoristijärjestöt saavat asiassa näkyvyyttä.

Lisää edunvalvontajuttuja: www.mmaf.fi ja www.smoto.fi

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Katsastus
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2009, 14:50:50 ip »
Pääsikö käymään niin, että virkamiesten turha työ meni ihan hukkaan?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastus
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2009, 10:14:19 ap »
Ettei peräti ketuille.
mm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Katsastus
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2009, 20:27:31 ip »
Niin paljon on juristeja valtionhallinnossa, että jos ne laitettaisiin kilometrin välein päiväntasaajalle - niin se olisi hyvä.  ;D
Emeritus-guzzisti

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Katsastus
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2009, 13:05:43 ip »
Pääsikö käymään niin, että virkamiesten turha työ meni ihan hukkaan?
En tiedä oletko valtion tai kuntasektorin leivissä, mutta sitä joskus sivusta seuranneena voisi todeta, että tuo oli kyllä vuoden vähättely.
Aika vähän siellä tunnutaan tekevän muuta kuin hukkatyötä, mutta hämmästyttävän isoja rahamääriä se silti nielee. Joskus miljoona poikineenkin tuottaa lopulta vain n. puoli metriä mapitettua paperia jonnekin sinne valtion- tai kuntahallinnon hyllyköihin. Saati että jotain konkreettisen järkevää olisi saatu aikaan.

Olishan se ihan kiva, jos byrokraateista ja turhista poliitikoista huolimatta sitä katsastushärdelliä saataisiin siirrettyä jonnekin 15+ vuoden päähän, tai vaikka kokonaan kumottua. Taitaa vaan olla vähän turhan ilmiselvä ja helppo nakki direktiivien tehtailijoille, jos siellä kerran on joskus vakavissaan ehditty pohtia jotain kurkkudirektiivejäkin.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Katsastus
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2009, 18:52:04 ip »
Tota noi mitä sillä jarrudymometrillä mitattaisiin ? Eihän autostakaan mitata etu ja takapään väliä kun ei niillä sedillä ole kengässä poljinvoimamittaria ?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Katsastus
« Vastaus #10 : Lokakuu 01, 2009, 15:05:07 ip »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Katsastus
« Vastaus #11 : Lokakuu 01, 2009, 23:11:46 ip »
Joo.
Ja EUn komissio on muuttanut esitystään, koska "eräät jäsenmaat" ovat asettaneet komission toimivallan kyseenalaiseksi, niin että ei sieltä niitä direktiivejä ihan liukuhihnalta tule.
Katsastusten laajentamista uusiin ajoneuvoluokkiin ei esitetä - ennen kuin seuraavan kerran.  ;D
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Katsastus
« Vastaus #12 : Lokakuu 05, 2009, 20:36:39 ip »
Myös toisaalla mainitun lehden (Motorrad Nr. 21) sivun 6 tekstiä ”Äänekäs tulee kalliiksi”:

”Liikenneministeri Tiefensee: Meluaville pakokaasujärjestelmille tulee korkeat sakot.  Sekä kuljettaja että haltija joutuvat kaivamaan kuvettaan.”

- - Ennen kaikkea ministeriö edellyttää, että luvattomat muutokset melutasossa, pakokaasukäyttäytymisessä ja tehossa johtavat käyttöluvan menettämiseen. - - Moottoripyörien valmistajien teollisuusliiton (IVM) Christoph Gatzweilerin mukaan sakkojen korotus ei tule ennen 2010 puoliväliä voimaan.  Ei ainoastaan Saksassa, vaan Euroopanlaajuisesti ovat poliitkot aloittaneet taistelun äänekkäitä moottoripyöriä vastaan.  Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomissio Genf:issä työstää tällä hetkellä uutta mittausmenetelmää, jonka tehtävänä on dokumentoida moottoripyörien ajomelua jatkuvassa liikennevirrassa kohdentaen ja tarkasti.  Tähän asti menetelmä oli erittäin työläs ja ainoastaan tarkasti määriteltyjen ehtojen puitteissa mahdollista.  Seuraavien vuosien kuluessa tällä suljetaan liian äänekkäiden pakokaasujärjestelmien viimeiset juridiset porsaanreiät.  Myös jälkiasennettujen pakoputkien testausmenetelmät tulevat pian työläämmiksi ja pakoputket näin pakosti kalliimmiksi.

että sellaisia suunnitelmia...
V11 - it defines you.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Katsastus
« Vastaus #13 : Lokakuu 05, 2009, 21:02:19 ip »
 ::)on se hienoa kun EU:ssa on resursseja kehittää menetelmiä miten moottoripyörien pörinä erottuu liikenteessä  :D

Onneksi talouskriisi ei ole sumentanut päättäjien mieltä vaan yhä pystyvät keskittymään tärkeisiinkin ja pikaista ratkaisua vaativiin ongelmiin talousalueellamme...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Katsastus
« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2009, 18:08:57 ip »
Myös toisaalla mainitun lehden (Motorrad Nr. 21) sivun 6 tekstiä ”Äänekäs tulee kalliiksi”:

”Liikenneministeri Tiefensee: Meluaville pakokaasujärjestelmille tulee korkeat sakot.  Sekä kuljettaja että haltija joutuvat kaivamaan kuvettaan.”
<snip>
Seuraavien vuosien kuluessa tällä suljetaan liian äänekkäiden pakokaasujärjestelmien viimeiset juridiset porsaanreiät.  Myös jälkiasennettujen pakoputkien testausmenetelmät tulevat pian työläämmiksi ja pakoputket näin pakosti kalliimmiksi.

että sellaisia suunnitelmia...

No, jos muutama Harrikka-kuski saa sakot, sitä ei voi pitää pelkästään huonona asiana.
Kun siitä melusta päästään eroon, yleinen mielipide muuttuu moottoripyörille suosiollisemmaksi.  ;D
Emeritus-guzzisti