Kirjoittaja Aihe: Katsastus  (Luettu 8239 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Katsastus
« Vastaus #15 : Lokakuu 07, 2009, 08:55:56 ap »
Minkä tahansa teknisen laitteen tyyppihyväksynnässä testataan tarvittavat asiat ylikansallisen testausmenettelyn mukaisesti. Menettelyssä säädetään sekä testaus( mittaus )menetelmät, että testauslaitteet. Esim. sähkötekniikassa on ns. sormi, jolla testataan vieraan esineen tunkeutuminen laitteen sisään. Sormi on mitoiltaan ja niveliltään tarkasti määritetty ja sovittu.

Jospa vaikka testataan mp:n pakoäänen tasoa, niin siinähän on huomattavana seikkana testauspaikan heijastus-, absorbtio- ja kaikuolosuhteet. Jos katsastuksessa - tai tien päällä - mitataan ääntä, on tuloksen oltava vertailukelpoinen tyypihyväksynnässä saatuu tulokseen. Muutenhan ei voida esim. antaa sakkoa tai korjausmääräystä. Eihän rattijuoppoakaan tuomita sen perusteella, että henki haisee...

Ymmärtääkseni Suomessa ei ( vielä ? ) ole tällaista äänenmittauspaikkaa. Jotenka tien varrella mittauksesta saatua tulosta ei tarvitse pitää virallisena. Vaan mitenkäs viranomaiset tämän ratkaisevat? Pahoin pelkään, että tulee määräys, jossa vaaditaan määräaikana esittämään ao. virallinen todistus mittauksesta. Tällaisen todistuksen tietenkin saa Saksan TUV´iltä. Koko proceduuri maksanee luokkaa > 5000 euroa.

Sama juttu vaikkapa jarrujen kanssa. Ne on testattava kalibroidussa dynamometrissa, jotta taas saadaan hyväksyttävä tulos. Odotan erittäin mielenkiinnolla tätä asiaa! Väitän, että suomalaisessa päätöksenteossa ( Eduskunta ) ei ole riittävää tietoa siitä, minkälaisia jarruja pyörissä on. Erilaiset integraalijutut ja jarrukombinaatiot aiheuttavat vielä harmaita hiuksia. Ei tosin minulle...
Ja kun vielä on niitä kuormituksen mukaisesti etu/takapainetta jakavia juttuja...

Pahin skenaarion on se, että asiasta säädetään yksioikoinen laki tai asetus, josta paljastuu sekä kohtuuttomuuksia, että porsaanreikiä. Tämä on todennäköistä kylläkin... Huoh!

JuhaV

  • Vieras
Vs: Katsastus
« Vastaus #16 : Lokakuu 07, 2009, 18:26:27 ip »
Terve,

Ehdottaisinkin tähän ratkaisuksi ohiajomelumittaustolppia teidemme varsille  ;D

Eli sangen kätevästi, jo meidän kaikkien entuudestaan tuntemiin kameratolppiin, voitaisiin lisätä mittavälineet ohiajomelun mittaamiseen. Suurin sallittu melutaso voisi olla määritetty erikseen eri ajonopeuksille ja kun tolppa jo valmiiksi mittaa ajoneuvon nopeuden, niin siitäpä näppärästi ko. ajoneuvon ohittaessa tolpan voitaisiin riittävän suuntaavalla mikrofonilla saada ääninäyte samaisesta ajoneuvosta tuolla nopeudella. Ja jos asteikot ylittyy, niin ripi rapi kutsu konttorille tarkistusmittaukseen.

dB-rajojen kanssa ei tarvitsisi olla niin kovin nuuka, vaan laitetaan aparaatti poimimaan tieltä vain ne yksilöt joissa melua on selkeästi liikaa. Pienellä spektrianalyysillä olisi helppo löytää sellaiset taajuudet, joita tuossa kannattaa kyylätä. Laittamalla tolppa ylämäkeen, pienennetään mahdollisuutta että porukka kruisailee kaasu kiinni tolpan ohitse.

Älkää nyt masentuko, kyllä näitä keinoja voidaan keksiä kun vaan vähän yritetään :P Tämähän on yleisön palvelua parhaimmillaan : Tarkistamme ajoneuvosi ohiajon aikana, Teidän ei tarvitse vaivautua konttorille !


Terv. Nimimerkki "Auta virkamiestä ahdingossa"

- JuhaV


TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Katsastus
« Vastaus #17 : Lokakuu 08, 2009, 08:13:31 ap »
>> dB-rajojen kanssa ei tarvitsisi olla niin kovin nuuka, <<

Niin...dB -asteikkohan ei ole lineaarinen, kuten tiedät. Siis metelin kasvu vaikkapa 80 dB => 83 dB tarkoittaa metelin kaksinkertaistamista. Joten nuukuus tässä on merkityksellinen.
Lisäksi ihmiskorviin tarkoitettua ääntä mitätessa käytetään painottavaa A-suodinta.

Sikälikin tuo katsastusasia on kummallinen, että auton katsastuksessa kukaan ei ole kiinnostunut paljonko olen vaihtanut osia. Tarkistetaan renkaat, alusta, päästöt, valot ja jarrut + jotain pientä.
Tosin, pakometeli on ollut ihan normaalia...

Eikä ketään tunnu kiinnostavan maatalousajossa käytettävästä kalustosta. Traktorin perään saa ripustaa ihan mitä vaan kenenkään valvomatta...

JuhaV

  • Vieras
Vs: Katsastus
« Vastaus #18 : Lokakuu 08, 2009, 17:31:25 ip »
Juu, kyllä tuo dB-asteikko ja käytännön mittaaminenkin on ihan tuttua koska minulla on peräti oma dB-mittari sen varmistamiseksi että Suomen niille moottoriradoille, joissa on melumittaus käytössä, pääsee käytännössä myös ajelemaan.

Tarkoitin tuossa asteikon "nuukuudella" sitä, että jos rajaksi asetetaan vaikka 90 dB ohiajomelussa, niin poimitaan liikenteestä pois ne joille meteliä on vaikka > 96 dB. Eli pieni mittausvirhe ei koidu "asiakkaan" ongelmaksi vaan tuolloin meteliä on varmasti liikaa, vaikkapa peräti 4 x sallittu.

Nuo erilaiset asteikot, A- ja C-asteikot, jotka painottavat eri taajuualueita eri tavoin ovat mielenkiintoisia. Eli kun noise killereitä kokeili ja testaili niin nopeasti kävi ilmi että meteli joka omaan korvaan kuulosti pahemmalta saattoikin mittarin mukaan olla desibeleissä pari dB:tä pienempi kuin toisella killerillä, jolla ääni kuulosti miellyttävämmältä mutta josta mittari ei tykännyt ollenkaan. Tuossa tulee mukaan se henkilöstä riippuva efekti että mikä kenestäkin kuulostaa ärsyttävämmältä.

Tässäkin porukassa melkein veikkaan että 95 dB:tä isosta twinistä kuulostaa kaikista paremmalta kuin sama dB-määrä 2-tahti satapiikistä.

Kauempaa tehty ohiajomelumittaus on periaatteessa paljon parempi tapa mitata sitä todellista meluhaittaa kun 50 cm päähän pakoputkesta työnnetty dB-mittari jolla melua mitataan pyörää paikallaan kaasutellen.

- JuhaV




motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastus
« Vastaus #19 : Lokakuu 10, 2009, 15:25:37 ip »
Näistä melumittausasioista voi olla vielä paljon vääntöä. Tuo A-asteikkokokin (dBA) on jo valmiiksi painotettu ihmisen kuuloalueelle. Jokin toinen eläin saattaa kuulla ihan eri tavalla. Koskakohan tämän hoksaavat ja alkavat säätää melurajoja vaikka tienvarren pupujussikoiden kuulon mukaan...

Ainakin minua ärsyttää huomatavasti enemmän, kuin pärinä, epäkuntoisista tai vanhoista ajoneuvoista syntyvä sähkömagneettinen säteily. Useimmiten tähän ovat syynä mopopojat jolla on vääränohmiset tulpanhatut kulkineissaan mutta myös tuning-autojen EMC-taso ylittää usein määräykset. Samoin vanhojen amerikanrautojen teknologia tuo oman harminsa. Myös veteraanipyörät ja bomber-vehkeet ovat häiriöpesiä.

EMC- mittaus tulee yhtenä osana katsastusvaatimuksiin. Sitten aikanaan. Omavalmisteilta ja muutetuilta moottoripyöriltä tätä vaaditaan jo tällä hetkellä katsastuksessa. Katsastuskonttorit eivät sitä tee vaan asiakkaan pitää asia todistaa.  Useinkaan tarvikesytytyslaitteissa tällaista todistusta ei mukana ole. Kuten tiedätte että jos nykypyörään laittaa Power Commanderin tai digitaalisen tarvikesytkän olisi lain mukaan katsastus edessä. Näin toimii kuitenkin hyvin harva. Asiaahan ei toistaiseksi valvota kunnolla ja sitten kun katsastus joskus tulee niin tulee myös näytön paikka.

Tästä EMC:stä sen verran että kyseessä on hallitsematon sähkömagneettinen säteily. Sille on asetettu rajat ja niiden ylittyessä ilmenee lähinnä ongelmia sähköisessä tiedonvälityksessä. Puhelut katkeilevat selittämättömästi, digipoksi pätkii tai kuva pikselöityy, radio rätisee ja langattomat internetyhteydet häiriytyvät tai katkeilevat.  Sairaalalaitteet ovat myös hyvin herkkiä tälle.

Että näitä vahdittavia asioita yhteiskunnalla on varsin runsaasti.

mm