Onko porukoilla kokemuksia näistä "budjetti"versioista 
Käyttämättä jäävät hevosvoimat kun ei hirveesti kiinnosta...
Mahdolliset käyttämättä jäävät hevoset ovat enempi kuskista kiinni ja kuskin häpeä, oli pyörä mikä tahansa. Eiköhän joku "ylimääräinen" teho juuri gutsien kohdalla ole muutenkin lähinnä teoreettinen ongelma. Minusta noiden hintaero on merkittävämpi motivaattori kuin mahdolliset käyttämättä jäävät konit. Ensin kannattaisi varmaan selvittää istelleen tuon pyörämallin ja konseptin sopivuus noin muuten. Koeajollahan se selviää.
Sitäpaitsi, johan täällä vähän aiemmin kehuskeltiin jopa 750cc Brevan riittävyyttä matka-ajossa kakspäällä ja laukut mukana...

Omakohtainen tuntuma noista on sellainen, että kenties se koneversioiden ero ja merkitys koetaan pienemmäksi Brevoissa. Syynä esimerkiksi juuri Brevan olemus ja sen käyttäjiksi valikoituvien kuskien odotukset ja tottumukset. Ulkonäöstään ja olemuksestaan huolimatta juuri Breva on minusta lähempänä "tavanomaisen" kalivieterikuskin pystypyörävastinetta, ja pystypyörää hakeva kruiserikuski löytänee mieleisensä ajokin todennäköisemmin juuri Brevasta kuin Grisosta, konekoosta riippumatta. Omakohtainen kokemukseni ja empiirinen tutkimukseni näyttäisi tukevan moista teoriaa,

siis ketään tai kumpaakaan vähättelemättä. Minusta myös 1200 Sportin voi laskea Breva-sarjaan, kuten myös Norgen, joka on täyskatettu Breva.
Enkä tarkoita tätä nyt mitenkään negatiivisessa mielessä. Minusta se 850cc Breva on ihan oiva kulkine kaikenlaiseen reissupainotteiseen ajamiseen, kunhan siihen ei pulttaa mitään pleksiä haitoksi. Jos kaipaa lisää vääntöä, tai jos ajelee enimmäkseen matkaa nainen ja kaikki naisen vaatimat tavarat mukana, niin sitten 1100 tai 1200 -koneinen kehiin, mutta ei se itse pyörä siitä noin muuten muuksi muutu. Hinta vaan pompsahtaa.
Samankokoisilla koneilla varustetut Breva ja Griso tuntuvat hiukan erilaisilta, ilmeisesti erilaisen välityksen, ilmaboksin ja ruiskuohjelman takia. Griso tuntuu hivenen pirteämmältä, mutta ero ei ole suuri. Silti veikkaisin, että "tyypilliseltä" Griso-kuskilta loppuvat pienemmän koneen pollet tai njuuttonit hiukan aiemmin kuin "tyypilliseltä" Breva- (saati California-)kuskilta, noin karkeasti yleistäen. Itsekin sen kutakuinkin noin koin, mutta eihän se koneen koko ja teho ole aina se oleellinen juttu. Ensivaikutelmana Griso tuntui minusta mielenkiintoiselta mutta turhan laiskalta ja painavalta, koneesta riippumatta. Myöhemmillä ajokerroilla tykkäsin silti enemmän 1100cc Grisosta kuin 1200cc Sportista samalla mutkaisella koeajolenkillä.
Mutta silti, en todennäköisesti tällä hetkellä ostaisi itselleni kumpaakaan.
Kas kun samaan (pitkään) hengenvetoon ja yhtenä mielenkiintoisena "kompromissina" täytyy nostaa esiin Bellaggio. Itselle tuo oli varsin positiivinen yllätys ja miellyttävä kokemus. Voisin hyvinkin kuvitella hommaavani noiden edellämainittujen sijaan juuri sellaisen. Olkoonkin että ajokokemus sillä perustuu toistaiseksi vain kahteen koeajoreissuun.
Siinähän on tuon lyhytiskuisen kasipuokin kampura ja ison koneen mukit ja muut osat, ja ihmeen pirteältä se tuntui ajossa. Ajoasentokin oli miellyttävä ja meno mutkissa hämmentävän ketterää custom -kategoriaan luokitelluksi ajokiksi, tai ylipäätään Guzziksi. Sen olemuksessa ja etenkään ajo-ominaisuuksissa ei kuitenkaan ole juuri mitään kustomia, onneksi. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin minusta se on hiano. Tilaa oli sopivasti 180-senttiselle, eikä paino tuntunut ajossa läheskään yhtä selvästi kuin vaikka Brevassa, tai edes pitkän akselivälin ja erilaisen ohjausgeometrian Grisossa. Ainoa harmi minusta oli sen mittaristo, tai lähinnä kierroslukumittarin puute. Kenties myös pari turhaa kromiosaa.
Kannattaa ihmeessä ottaa tuokin harkintaan, jos suunnittelee Brevaa tai Grisoa, ja pähkäilee niiden eri koneversioiden välillä. Hiano peli, ja sijoittuu sekä konekoon että hinnan puolesta noiden välimaastoon. Joissain ominaisuuksissa jopa niiden yläpuolelle.
Pekka Neste kirjoitti jutun siitä viimevuotiseen Motoykköseen. Aika pitkälle samoilla linjoilla olen itsekin, vaikken haluakaan sitä mihinkään kategoriaan luokitella. MP-Maailman juttuja en ole viitsinyt lukea enää aikoihin, tosin Bellaggio-jutun muistan kyllä lukeneeni. MP-Maailmalle tyypilliseen tapaan tuo Nesteen tarina Motoykkösessä oli noista se informatiivisempi ja käyttökelpoisempi. Taisi olla muistaakseni aika ympäripyöreä läpiselausjuttu tuo kasipuokki-gutsienkin ihmettely.
Mutta häviääkö rispekti ja katu-uskottavuus...
?
Edelleen, kokeilemallahan se selviää, ainakin jos mopoa haetaan nimenomaan ajamista silmälläpitäen.
Jos hankit moposi sosiaalisista syistä etkä itsellesi ajopeliksi, hommaa ennemmin harrikka. Tai vaikka joku honta. Valinnan noiden välillä voit tehdä ihan vapaasti poliittisen, elämänkatsomuksellisen tai muun sosiaalisen suuntautuneisuutesi perusteella. Mutta valitsitpa noista sitten sen "yksilöllisemmän" tai demarihenkisemmän vaihtoehdon, kummallakin niistä se kadonneen respectin metsästys on varmaan helpompaa kuin minkä tahansa kokoisella gutsilla.

PS. Oli miten oli ja Guzzin malli mikään vaan niin oheisen video-leikkeen hemmon loppurepliikki pitää paikkaansa... 
http://www.motorcycle.com/manufacturer/2007-moto-guzzi-griso-1100-66392.html
Minkä videoleikkeen? Itse näin tuolla lähinnä cowasakin mainoksen ja Buellin paalauksen, mainos sekin.