Kirjoittaja Aihe: californian öljy..  (Luettu 6941 kertaa)

jänis

californian öljy..
« : Heinäkuu 19, 2009, 20:44:22 ip »
kertokaas uurelle moto guzzin omistajalle, että mitä öljyä kannattaa laittaa 2002 californiaStonen koneeseen. onko merkillä väliä kun ohjekirja kertoo vain että 5w40 ja lähin mp myymälä myy 4L kannun hintaan 80e, olisko jotain edullisempaa vaihtoehtoa?
kiitoksia vastauksista!!

Olli

Vs: californian öljy..
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2009, 08:09:28 ap »
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1816.0

Tätä keskustelua taisit tarkoittaa.

jänis

« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2009, 17:04:13 ip »
kiitoksia. soitin itse vielä tänä aamuna piikkiöön ja päädyin teboilin 5w40 diamond synteettiseen litkuun ku öljyt vaihan aina 5000km välein, nii kerto mies piikkiössä että ihan hyvä öljy sekin on.

jänis

« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2009, 21:13:14 ip »
niin ja muuten mies suositteli piikkiössä, että jos vaihtaa ölpit noin 10 000välin nii laittais 10w60

Ykä

« Vastaus #4 : Heinäkuu 21, 2009, 08:55:44 ap »
Täältä vähän rivien välistä sain vahvistusta mielipiteelleni, ettei omaan Lariooni öljyä tarvi ihan 3000 kilsan välein vaihtaa kun käytän Motulin 10-50W (ohjekirjan viskositeettisuositus) synteettistä esteripohjaista mp-öljyä.
Tuntuu liian retromeiningiltä kesken kesää kokonaan vaihtaa öljyjä, lisääminen tarvittaessa pitäis riittää.
Hinnan puolesta sitä kyllä raaskisi vaihtaa useamminkin ;D
Ja kyllä, hyvin ovat synteettiset pysyneet sisällä vanhassa koneessa.

Pekka

« Vastaus #5 : Heinäkuu 21, 2009, 17:25:33 ip »
En ymmärrä miten viskositeetti vaikuttaa öljynvaihtoväliin? Varmaan se 10W60 on laadukaampaa(lue kalliimppa) joten ei raaski vaihtaa niin usein?
5000 km öljynvaihtoväli on kyllä viimevuosituhannen peruja. Ja 3000km vaihtoväli oli silloin tarpeen kun moottoreissa ei ollut kunnon suodattimia.
Raskaassa maantiekalustossa normaali moottoriöljyn vaihtoväli rupeaa olemaan nykyisin 100000 km.
Eikä samalla enää tarvitse vaihtaa moottoria ;D
Sohc van Helmi.

Aapo

« Vastaus #6 : Heinäkuu 22, 2009, 09:50:04 ap »
Täältä vähän rivien välistä sain vahvistusta mielipiteelleni, ettei omaan Lariooni öljyä tarvi ihan 3000 kilsan välein vaihtaa kun käytän Motulin 10-50W (ohjekirjan viskositeettisuositus) synteettistä esteripohjaista mp-öljyä.
Tuntuu liian retromeiningiltä kesken kesää kokonaan vaihtaa öljyjä, lisääminen tarvittaessa pitäis riittää.
Hinnan puolesta sitä kyllä raaskisi vaihtaa useamminkin ;D
Ja kyllä, hyvin ovat synteettiset pysyneet sisällä vanhassa koneessa.
Lario on ihan oma lukunsa öljyjen suhteen. Sen arka kohta on nokka-akseli ja nostimet, joihin kohdistuu järjettömän jäykistä venttiilinjousista johtuen pienillä kierroksilla liian suurin pintapaine.
joten jos öljyn lisäaineistus hiukankin pettää, pettää myös öljykalvo em. kohdassa. Seurauksena kuluminen, venttiilivälysten kasvu, venttiilien hallitsematon sulkeutiminen ja lopuksi venttiilien katkeaminen. Kannattaa tarkoin harkita vaihtovälin pidentämistä. Lisäksi venttiilien säätövälinä maksimissaan se 3 000km, välykset mieluummin hieman nahkeina kuin väljinä. Joutokäyntikierrosluku kannattaa nostaa 1 500 kierrokseen ja kannattaa välttää ylipäätään joutokäyntiä ja muutenkin alle kolmen tonnin kierroksia.

Öljynä mullakin Motulin synteettinen.

Nimim. V75 (= moottorin osalta seiskapuolikas Lario)

Marko

« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2009, 10:47:02 ap »
Raskaassa maantiekalustossa normaali moottoriöljyn vaihtoväli rupeaa olemaan nykyisin 100000 km.

ohhoh, aika kovia lukemia.. minkälaiset noissa on öljymäärät?

Itävallan porkkanapelissä mulla on öljytilavuus vaivaiset 1,7 litraa ja moottorista irtoaa jotakuinkin 100hv/litra tehoa, joten siinä tulee kyllä mieleen vaihtaa öljy ~2000-3000km välein. Ohjekirja sanoo vaihtoväliksi 5000km.

GinTurismo

« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2009, 12:46:21 ip »
Nää öljyasiat on kyllä uskon asioita.  Tuskin tulee suuria eroja suuntaan tai toiseen, vaihtoi sitten usein tai harvoin, ja enpä muista kuulleeni koneiden hajonneen väärän öljylaadun takia. Paitsi ehkä Lariossa kannattaa miettiä tuota pintapainejuttua ?

Aikoinaan, kun hommasin ekan Mille Gt:n, niin sen ohjekirjassa oli suositus öljyn vaihtoväliksi 3000 km ja suodatin 15000 km. Vaihtelin kuitenkin 5000:n välein ja suodattimen joka toinen kerta. Samoin olen tehnyt nykyisen Millen kanssa, mutta jatkossa ajattelin muuttaa sen tuohon ohjekirjan suositukseen 3000 / 15000, ja käyttää (halvempaa) mineraaliöljyä. Syy: öljyn vaihto on helppo juttu, öljy on halpaa ja ei tarvi niin usein pudottaa öljypohjaa.

Asiasta kolmanteen, kun pudottaa öljypohjan, niin se välikaulus tahtoo tulla mukana alas, ja siinäkin on taas tiivistepinta, jonka olisi hyvä olla tiivis. Mites jos sen ylemmän tiivistepinnan (koneen ja sen kauluksen välisen) laittaisi tiivistelakan kanssa kiinni niin, ettei se aukeaisi ? Onko joku tehnyt, ja mitä liimaa voisi siihen käyttää ?
Vielä yksi GT, kiitos.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 22, 2009, 14:37:33 ip »
Asiasta kolmanteen, kun pudottaa öljypohjan, niin se välikaulus tahtoo tulla mukana alas, ja siinäkin on taas tiivistepinta, jonka olisi hyvä olla tiivis. Mites jos sen ylemmän tiivistepinnan (koneen ja sen kauluksen välisen) laittaisi tiivistelakan kanssa kiinni niin, ettei se aukeaisi ? Onko joku tehnyt, ja mitä liimaa voisi siihen käyttää ?

Ei se tahdo sielä pysyä tai sitten mulla on väärät myrkyt. Mutta tuon välikauluksen ja öljypohjan välin oon onnistunu liimaamaan sen verran hyvästi että jos varovasti käsittelee niin liikkuu yhtenä pakettina.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2009, 16:44:58 ip »

ohhoh, aika kovia lukemia.. minkälaiset noissa on öljymäärät?

Itävallan porkkanapelissä mulla on öljytilavuus vaivaiset 1,7 litraa ja moottorista irtoaa jotakuinkin 100hv/litra tehoa, joten siinä tulee kyllä mieleen vaihtaa öljy ~2000-3000km välein. Ohjekirja sanoo vaihtoväliksi 5000km.
[/quote]

Ei öljymäärä siinä mielessä poikkea tuosta 1,7 litrasta, että jos vaihdat 5000km:n välein pääset sillä yhteensä tuon 100000km. Tosin voit joutua jo ennemmin vaihtamaan sen porkkanapelin tai moottorin ihan muista syistä ;D
Sohc van Helmi.

Pekka

« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2009, 16:46:45 ip »
Ei se tahdo sielä pysyä tai sitten mulla on väärät myrkyt. Mutta tuon välikauluksen ja öljypohjan välin oon onnistunu liimaamaan sen verran hyvästi että jos varovasti käsittelee niin liikkuu yhtenä pakettina.
[/quote]

Kokeile Bostikkia.
Sohc van Helmi.

capriccioso

« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2009, 21:59:21 ip »
5000 km öljynvaihtoväli on kyllä viimevuosituhannen peruja. Ja 3000km vaihtoväli oli silloin tarpeen kun moottoreissa ei ollut kunnon suodattimia.
Eikä samalla enää tarvitse vaihtaa moottoria ;D

Niin, kaitpa ne gutsitkin raskaaseen maantiekalustoon voidaan tosiaan laskea.  ;D
Kaitpa se vaihtoväli lienee kuitenkin useimmilla yleensä ainakin se kerran kalenterivuodessa, ajoi sitten vähemmän tai enemmän. Meillä kun pakkaa olemaan tuo pakollinen talviseisokki välissä, joten joku tarkka km-perusteinen vaihtoväli lienee enempi tai vähempi periaatteen miesten juttuja. Elikkä joku sitten kerkiää ajamaan samoilla kurilla enempikin ennen talviseisokkia, jos ei raski välillä vaihtaa, joku toinen ei.
Eipä tuo öljynvaihto nyt niin iso kustannus ole kokonaiskonkurssissa, etteikö sitä voisi about 6-7000 km välein tai vähintään kerran vuodessa tehdä, sanoi suositus mitä sanoi, ja mopo kuin mopo. Tai jos on tiukempi kone racemmassa käytössä pienellä öljymäärällä, niin sitten vaikka parin kolmen tonnin välein. Ainakin itse vaihtaisin mieluummin pikkasen liian tiehään kuin pikkaisen liian harvoin. Mutta miten nyt itse kukin tykkää tehdä.

Arska

« Vastaus #13 : Toukokuu 10, 2010, 14:35:35 ip »
Motonetistä löytyy täyssynteettistä 10W-60 Liqui Moly 5L kannu hintaan 44,90. Saksalainen tuote ja kilpapyöriin tarkoitettu. Vm 2000 Californiaan taisi suositus alunperin olla 20W-50. 10W-60 on kylmälle koneelle notkeampaa ja toisaalta viskositeetti säilyy kuumassakin koneessa paremmin. Purkissa mainitaan että sopii myös märkäkytkimille.

Vierailija

« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2010, 09:06:44 ap »
<snip>
Eipä tuo öljynvaihto nyt niin iso kustannus ole kokonaiskonkurssissa, etteikö sitä voisi about 6-7000 km välein tai vähintään kerran vuodessa tehdä, sanoi suositus mitä sanoi, ja mopo kuin mopo. Tai jos on tiukempi kone racemmassa käytössä pienellä öljymäärällä, niin sitten vaikka parin kolmen tonnin välein. Ainakin itse vaihtaisin mieluummin pikkasen liian tiehään kuin pikkaisen liian harvoin. Mutta miten nyt itse kukin tykkää tehdä.

Jaa, että 6-7000 km välein voisi vaihtaa. Kyllä minusta 6 km on aika vähän, ei taideta dragstereissakaan niin usein vaihtaa?
Emeritus-guzzisti