Nää öljyasiat on kyllä uskon asioita. Tuskin tulee suuria eroja suuntaan tai toiseen, vaihtoi sitten usein tai harvoin, ja enpä muista kuulleeni koneiden hajonneen väärän öljylaadun takia. Paitsi ehkä Lariossa kannattaa miettiä tuota pintapainejuttua ?
Aikoinaan, kun hommasin ekan Mille Gt:n, niin sen ohjekirjassa oli suositus öljyn vaihtoväliksi 3000 km ja suodatin 15000 km. Vaihtelin kuitenkin 5000:n välein ja suodattimen joka toinen kerta. Samoin olen tehnyt nykyisen Millen kanssa, mutta jatkossa ajattelin muuttaa sen tuohon ohjekirjan suositukseen 3000 / 15000, ja käyttää (halvempaa) mineraaliöljyä. Syy: öljyn vaihto on helppo juttu, öljy on halpaa ja ei tarvi niin usein pudottaa öljypohjaa.
Asiasta kolmanteen, kun pudottaa öljypohjan, niin se välikaulus tahtoo tulla mukana alas, ja siinäkin on taas tiivistepinta, jonka olisi hyvä olla tiivis. Mites jos sen ylemmän tiivistepinnan (koneen ja sen kauluksen välisen) laittaisi tiivistelakan kanssa kiinni niin, ettei se aukeaisi ? Onko joku tehnyt, ja mitä liimaa voisi siihen käyttää ?