Kirjoittaja Aihe: Calin bensa-asiat  (Luettu 5869 kertaa)

Tevil

  • Viestejä: 34
Calin bensa-asiat
« : Heinäkuu 01, 2009, 13:21:52 ip »
Calin bensa-asiat askaruttaa näin uutta touring-miestä. Väittävät, että varatankki on 4l, mutta onko sillä mitään tekemistä varoitusvalon syttymisen kanssa? Kun ko. valo ilmoittaa tankkaustarpeesta niin sisälle saa vain n.12 litraa. Tankin kokohan on 19l. Tämän matikan mukaan pitäisi vielä päästä lähes 200km. Uskallanko yrittää?

Toisaalta, onko teillä kokemuksia guzzikoneesta ja korkea oktaanisesta bensasta? Kannattaako maksaa?

Topi

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #1 : Heinäkuu 01, 2009, 13:31:38 ip »
V 11 sytyttää bensavalonsa reilusti ennen ns. varatankkitilavuutta.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2009, 14:42:10 ip »
Taitaa tuo varoitusvalon syttymisen hetki olla vain suuntaa antava. Minunkin stonessa valo syttyy, kun tankkauksen jälkeen on ajettu vasta 220-250 km ja jos tuossa kohtaa tankaa, niin tankkiin mahtuu noin 11-13 litraa. Nollaankin aina tankkauksen yhteydessä trippimittarin ja ajelen huoletta noin 300 km ennen seuraavaa tankausta. Ja tuolloinkin menee noin 15 litraa eli jäljellä pitäisi olla sen varatankillisen verran.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2009, 16:10:08 ip »
Samoja kokemuksia täälläkin. Shakaaliin menee suunnilleen 12 litraa, jos tankkaa heti kun merkkivalo syttyy. Bensaa on vielä reilu kolmasosa jäljellä, joten ihan heti ei tarvitse bensa-asemaa haeskella, vaikka valo vähän vilkkuisikin. Sivuvaununkin kanssa on tullut ajettua joku 70-80 kilometriä ennen täydennystä, ja reilut parit litrat on vähintään ollut jäljellä.

Korkeaoktaanista olen satunnaisesti kokeillut, en ole mainittavampaa eroa havainnut. En tosin vaikutusta mitenkään erityisen tieteellisesti seurannutkaan.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2009, 10:28:46 ap »
Ja onkos siinä Calissa oikeasti mitään varatankkia?
Cali kolmosessa ei (muistini mukaan) ollut - vain varoitusvalo, joka oli pessimistinen.
Emeritus-guzzisti

AIF

  • Viestejä: 14
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #5 : Heinäkuu 02, 2009, 10:34:17 ap »
Minun Vintagessa taas valo syttyy samaanaikaan kun moottorisammuu. Pitää talvella kattoa missä vika. Kävi jo kerran tuuri kun bensavalo syttyi ja 100m päästä loppui bensa, kytkin pohjassa laskettelin bensa-asemalle. Onneksi ei tapahtunut missään korvessa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Calin tankki
« Vastaus #6 : Heinäkuu 02, 2009, 15:01:41 ip »
Pitkän kokemuksen pohjalta bensavalo syttyy n. 220 km kohdalla. Ja tankkiin mahtuu n. 12l. En tosin tankkaa ihan piripintaan, laajeneva aine tulvii hetken päästä yli.
Mutta bensavalon syttyessä voi vielä huoletta ajaa likemmäs 100 km.
Tosin olen sen havainnut, että tuo ~220 km on hyvä paussin paikka...Vähän juomista ja alavesihanan avausta...

Kohta alkavalla lomalla on suunnitelmissa tankata ihan piripintaan ja ajaa sekalaista ajoa kunnes bensa loppuu. Varakanisteri 5l toki takalaukussa..  :P
Sittepäs senkin tietää paljonko tankillisella pääsee.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2009, 15:24:48 ip »
Ilmoittele sitten täällä pajonko pääsit.
Titaniumin kuski

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2009, 18:00:35 ip »
Classikki pelaa niin että valo kun vilkuttelee n 220km niin siitä aika tasan sata niin kone sammuu vaikka tankissa on bensaa niinpä taitaa ollakkin että sitä ei tyhjäksi ajamalla saakkaan vaan sinne aina jää 2-3litraa ::)

Luiki

  • Viestejä: 4
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2009, 22:26:30 ip »
Piti ihan rekisteröityä uutena Guzzistina tämän ketjun takia - olen jonkinasteinen asiantuntija polttoaineen loppumisen suhteen eri kulkuneuvoilla, kokemusta löytyy mopoista, traktoreista, moottoripyöristä ja bensa- sekä dieselautoista  ;) Peruslaiskana ja -pihinä miehenä yritän vältellä viimeiseen asti menopelin juottamista, joka on sitten kostautunut muutaman kerran kantapään kautta -paljon kalliimpana litrahintana ja matkan kesketymisenä...

Muutaman tuhannen 2/3 maantieajoa käsittävän Stone-kilometrin turvin olen aina päässyt yli 300 km tankillisena - yleensä bensavalo on alkanut tuikkimaan jossain 230-240km välillä. Alkutaipaleella tämän jälkeen kohtapuoliin tankattuani huomasin, että tankissa on aina ollut jäljellä useita litroja(=useita kymmeniä kilsoja) tuskavettä, joten tankkausväli piteni ja piteni - aiemmammassa pyörässäni tottumaani 7-8ltr/100km-kulutukseen alle 5 ltr:n keskikulutus tuntui aivan uskomattomalta. Ja sitä se sitten eräänä sunnuntai-iltana oli - kun tripissä oli 360km, tunsin muutaman nykäyksen pyörän käynnissä, jotka eivät johtuneet kaasukäden liikkeistä. Varmistuttuani nykäyksien johtuvan muusta, kuin ranteestani, ajoin kilometrin päässä olevalle bensa-asemalla(=hyvä tuuri) ja sain tankattuani 17,7 litraa. Italiatteren kone ei sammunut missään vaiheessa itsekseen, vaan pääsin tankille normaalisti ajamalla. Kun olin tankannut täyteen, käynnistyi pyörä normaalisti ja pääsin ajamaan 50 metriä, jolloin meno tyssäsi keskelle risteystä. Tämän jälkeen rakkine ei suostunut enää käynnistymään, eikä bensa-pumppu jurissut laisinkaan virtoja päälle laittaessa. Luulin bensapumpun hajonneen tai jonkun johdon tankin alta irronneen, mutta päivän valossa syyksi paljastui palanut bensapumpun(tai ruiskun, kaikista reunimmainen etupään-puoleinen) sulake. Eli bensanloppuminen ilmeisesti poltti sulakkeen, liekkö pyörähtänyt pumppu tyhjää tai ollut joku ilmakupla, mutta oudosti tämä kaikki tapahtui vasta tankkauksen jälkeen.

Tästä viisastuneena olen tankannut tämän jälkeen viimeistään, kun tripissä on ollut 340km ;-)


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #10 : Heinäkuu 02, 2009, 22:56:38 ip »
No, tarkistin taulukoistani: Cali III pisin tankkausväli oli 381 km (mittarin mukaan) ja tankkiin meni 20,27 litraa - eikä mennyt varatankille. Kolmosen tankki on suurempi kuin nyky-Calin.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #11 : Heinäkuu 03, 2009, 10:58:15 ap »
Välttäkää pyörittämästä bensapumppua kuivana. Bensiini voitelee pumpun mekaaniset osat. Kuiva pumppu voi leikata kiinni. Sitä ennen pitäisi sulakkeen reagoida katkaisemalla kohonnut virtamäärä jota pumpun moottori yrittää käyttää.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Pumpun sulake
« Vastaus #12 : Heinäkuu 03, 2009, 12:50:21 ip »
Saman sulakkeen perässä on myös puolat ja pruutan suuttimet. Joten ei käy ei kuku, jos tuo proppu on pimeä. Sikäli helppo huomata tuo...

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #13 : Heinäkuu 04, 2009, 21:54:47 ip »
Terve!
Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin. Varoitusvalo alkaa vilkkumaan 220km kohdalla jne.
En ole koskaan ajanut tyhjille. Tankannut viimeistään 250km kohdilla.
Varatankkia ei siis ole, vain hälytysvalo...

98:a en ole tankannut koskaan. Jotkut kuulemma tankkailee sitä "muutaman kerran kesässä".
Voipi olla hyväksi tai sitten ei?!

Kilometrivertailuissa pitää muistaa, että uudemmissa Caleissa tankki on 19 litraa (ne joissa on pumppu ja suodatin tankin sisällä). Vanhemmissa tankin koko on muistaakseni 23l, joten silllä kulkee liki 100km pidempään.
T: Kimmo


Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Cali.fi

  • Viestejä: 76
Vs: Calin bensa-asiat
« Vastaus #14 : Heinäkuu 05, 2009, 15:52:42 ip »
Kokeilin asiaa taannoin ja kirjoitink foorumiin seuraavasti:

Kävinpä asiaa kokeilemassa. Bensavalon sytyttyä pääsin 89 km ja sitten loppui bensa. Tyhjäksi meni tankki, ei auttanut edes reippaampi kallistus, uudestaan ei lähtenyt käyntiin. Siitä kun alkoi pätkimään, ei menty enää kuin ehkä kilometri! Lisäsin tasan 4 litraa, josta matkalla bensa-asemalle (16km) kului tasan litra, ja tankkiin mahtui 15,5 litraa. Tilavuus on siis 18,5 litraa, ja olisi sinne varmasti saanut sen puolikkaankin tungettua.

Johtopäätös on, että Calin tankkiin menee luvatut 19 litraa ja ne ovat kokonaan käytettävissä. Kuitenkin, kun piripintaan on kurja tankata, ja hiukan pitää reserviä jättää, niin 6,3l/100km tarkoittaa tuollaista max 270km tankkaamatta.