Älä sää Timo harrasta täällä ketjujen kaappauksia omiin hämäräperäisiin tarkoituksiisi

No, vastataan kuitenkin tähän jotain. En kuitenkaan ota juridista tai muutakaan vastuuta näistä höpinöistä.
Eli enpä tunne noiden Cali-mallien ruiskuja tarkemmin mutta on varsin mahdollista että Powercommander on käytännössä ainoa vaihtoehto. V11 malleissa tiedän olevan sellaisia ECU-yksikköjä, joita on ollut mahdollista uudelleen ohjelmoida. Se on ollut mahdollista esim. Tuneboy-ohjelmistolla ja ehkä myös huollon käytössä olevilla ohjelmointityökaluilla. Joku tietänee tästä tarkempia faktoja.
Periaatteessahan noita karttoja ei saa mennä ronkkimaan tieliikenteeseen tarkoitetuissa laitteissa koska sitten ajokki ei ole enää alkuperäisen tyyppikatsastuksen mukainen. Powercommander on siitä kätevä peli että säätäminen on mahdollista myös itse jos tietää mitä on tekemässä. Lisäksi laite on poistettavissa ajokista jolloin laite palaa täysin alkuperäiseen kuosiinsa.
Joissain tapauksissa joutuu lisäksi eliminoimaan pyörässä olevan lambda-anturin, koska sen perusteella pyörän oma ECU yrittää vängätä seoksia takaisin alkuperäisiin säätöarvoihin Powercommanderin yrittäessä seosta rikastaa. Eliminointi tapahtuu kytkemällä ECU:lle meneviin lambdan karvoihin vakiojännitteen antava mokkula, jolloin ECU luulee että kaikki on erinomaisen hyvin ja säätötarvetta ei ole. Se mitä mahdolliset putkistossa majailevat katalysaattorit tästä tykkäävät kannattaa myös pohdiskella läpi tai poistaa kalliit katalysaattorit jotteivat mene vaan rikki.
Tosiasia lienee se että Guzzin tapainen kone käy mukavimmin lievästi rikkaalla ja tämähän on lievässä ristiriidassa maapallomme elopiirin hyvinvoinnin kanssa.
Terv. JuhaV
PS. Joo, sitten jos oikein kiinnostaa harrastaa niin ECU mittaa myös imuilman/ulkoilman lämpötilaa sekä ilmanputsarikotelon painetta koska näistä arvoista voi päätellä ilman tiheyden ja sen perusteella hienosäädetään seosta. Tiheämpi ilma (kylmempää ja/tai enempi ilmanpainetta) tarkoittaa sitä että ruiskutusta hieman lisätään. Eli jos huijaat sähköisesti hieman jompaa kumpaa noista antureista niin sillä voit "säätää" hieman sitä seosta. Tässähän voi periaatteessa 1 EUR säätövastuksella selvitä koko hommasta jos tietää minne sen laittaa.
PS. PS. Joo, joo, sitten on niinkin että ECU säätää vain ruiskutuspulssien pituutta, eli tietyn millisekunttijakson pituisen pulssin oletetaan ruiskuttavan aina tietyn määrän polttoainetta, koska ruiskutuspaine pidetään vakiona. Eli jos värkkäätkin ruiskutusjärjestelmän painetta hieman ylöspäin niin silloin seos rikastuu. Tätä on tehty ainakin Sport 1100i koneissa vaihtamalla bensanpaineregulaattori (tankkiin palaavalle polttoaineelle) säädettäväksi. Vaikutus ulottuu sitten koko kierrosalueelle ja kaasunavauksille, mutta tämäpä ei paljon haittaa.