Kirjoittaja Aihe: Kaasaribalanssi?  (Luettu 4285 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Kaasaribalanssi?
« : Kesäkuu 24, 2009, 12:09:38 ip »
..ei meinaa löytyä tänä kesänä väkiselläkään LM I:seen. Ensin kinnasi ryyppyvaijerit ja tyhjäkäyntipiirit. Ultraäänityksen ja ryyppyvaijerien rasvauksen ja säädön jälkeen OK 3 vk, kunnes tässä taas on pari päivää ihmetelty käyntiä. Tänä aamuna sitten alipainemittarit kiinni ja säätöön...

Vaihdoin samalla vaijerien kulkureittiä hieman ja kuinka ollakaan, niiden uudelleerasvauksen jälkeen ei kierrokset laskeneet alle parin tonnin. Oikean puolen vaijeri jäi kantamaan!? Miten tuo oli ylipäätään mahdollista, ihmettelen. Le Mans I:seen ei oikein muutenkaan saa jetsulleen oikean mittaisia kaasuvaijereita, aina joutuu säveltämään mutta ei mulle tolleen ole käynyt koskaan että vaijeri alkaa kantamaan uudelleen asennuksen jälkeen. Taidan ostaa nipun nippeleitä ja niita metalliheloja ja tehdä tästälähin vaijerit itse mittoihin!

No niin, vielä täytyy avata uimurikammion pohjaproput ja päästää vesi ynnä roskat pois polttotapahtumaa huonontamasta. Mutta kyllä taas otti koteloon hetken aikaa!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2009, 14:39:22 ip »
Täytyy ruveta vakavasti harkitsemaan uimurikammion huohotusreikien putkittamista, jos tota vodaa ei sitte ihan niimpal ois aina uimurikammion pohjalla!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

poku

  • Viestejä: 133
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2009, 02:15:15 ap »
Ne vaijerit venyy kaikenaikaa ja gt:n kanssa anna aina välillä vaiskojen rauhoittua.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2009, 09:37:54 ap »
No siinäpä se, sen olisikin ymmärtänyt mutta nyt olikin yhtäkkiä kuori liian pitkä??!! Vaihdoin muoviluodista Guzziin,koska halusin pyörän jolla on sielu, muttei sen tolleen pahanilkinen tarttis olla!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2009, 10:53:29 ap »
kannattaa varmistaa että" ryyppyluisti" liikkuu herkästi. omasta oli hapettuneet ja toinen jäi kantamaan.

 -KG-

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 25, 2009, 13:39:05 ip »
Vaihdettu toissa talvena, tosin vieläkin epäilyksen alaisena.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

JuhaV

  • Vieras
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 25, 2009, 14:00:57 ip »
Joskus omassa LM V:ssa eliminoin hemmettiin ne ryyppysysteemien vaijerit ja varmistin mekaanisesti että ryyppyluistit olivat pysyvästi alhaalla eli "kiinni".
Pyörä tuntui lähtevän käyntiin helposti kaikissa olosuhteissa kun kiihdytyspumpuilla hieman ruiskaisi bensaa ennen starttia.

Olipa sitten yksi ongelmakohta vähemmän ...

Ainoa lääke siihen että kädet lakkaavat haisemasta bensalle on se että hommaat ruiskukoneen jonka säätämisen voi tehdä läppärillä  :P

- JuhaV

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Pruutan säätö?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 25, 2009, 14:49:08 ip »
Minulle on kerrottu, että Cali 2008 ruiskussa ei ole mitään säätömahdollisuutta. Eli olisi hankittava Powercommander jos haluaa säätöä. Ongelmanahan on 2500 - 3000 rpm kohdalla oleva "kuoppa" ja siinä alueella oleva epälineaarinen käytös, ts. kulmikas kaasu. Siitähän haluaisin eroon...
Tästä kysymys Juhalle: Onko todellakin näin? Siis ruiskussa ei ole tuohon kulmikkuuteen mitään apua / neuvoa?

JuhaV

  • Vieras
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 25, 2009, 19:02:19 ip »
Älä sää Timo harrasta täällä ketjujen kaappauksia omiin hämäräperäisiin tarkoituksiisi  ;D

No, vastataan kuitenkin tähän jotain. En kuitenkaan ota juridista tai muutakaan vastuuta näistä höpinöistä.

Eli enpä tunne noiden Cali-mallien ruiskuja tarkemmin mutta on varsin mahdollista että Powercommander on käytännössä ainoa vaihtoehto. V11 malleissa tiedän olevan sellaisia ECU-yksikköjä, joita on ollut mahdollista uudelleen ohjelmoida. Se on ollut mahdollista esim. Tuneboy-ohjelmistolla ja ehkä myös huollon käytössä olevilla ohjelmointityökaluilla. Joku tietänee tästä tarkempia faktoja.

Periaatteessahan noita karttoja ei saa mennä ronkkimaan tieliikenteeseen tarkoitetuissa laitteissa koska sitten ajokki ei ole enää alkuperäisen tyyppikatsastuksen mukainen. Powercommander on siitä kätevä peli että säätäminen on mahdollista myös itse jos tietää mitä on tekemässä. Lisäksi laite on poistettavissa ajokista jolloin laite palaa täysin alkuperäiseen kuosiinsa.

Joissain tapauksissa joutuu lisäksi eliminoimaan pyörässä olevan lambda-anturin, koska sen perusteella pyörän oma ECU yrittää vängätä seoksia takaisin alkuperäisiin säätöarvoihin Powercommanderin yrittäessä seosta rikastaa. Eliminointi tapahtuu kytkemällä ECU:lle meneviin lambdan karvoihin vakiojännitteen antava mokkula, jolloin ECU luulee että kaikki on erinomaisen hyvin ja säätötarvetta ei ole. Se mitä mahdolliset putkistossa majailevat katalysaattorit tästä tykkäävät kannattaa myös pohdiskella läpi tai poistaa kalliit katalysaattorit jotteivat mene vaan rikki.

Tosiasia lienee se että Guzzin tapainen kone käy mukavimmin lievästi rikkaalla ja tämähän on lievässä ristiriidassa maapallomme elopiirin hyvinvoinnin kanssa.

Terv. JuhaV

PS. Joo, sitten jos oikein kiinnostaa harrastaa niin ECU mittaa myös imuilman/ulkoilman lämpötilaa sekä ilmanputsarikotelon painetta koska näistä arvoista voi päätellä ilman tiheyden ja sen perusteella hienosäädetään seosta. Tiheämpi ilma (kylmempää ja/tai enempi ilmanpainetta) tarkoittaa sitä että ruiskutusta hieman lisätään. Eli jos huijaat sähköisesti hieman jompaa kumpaa noista antureista niin sillä voit "säätää" hieman sitä seosta. Tässähän voi periaatteessa 1 EUR säätövastuksella selvitä koko hommasta jos tietää minne sen laittaa.

PS. PS. Joo, joo, sitten on niinkin että ECU säätää vain ruiskutuspulssien pituutta, eli tietyn millisekunttijakson pituisen pulssin oletetaan ruiskuttavan aina tietyn määrän polttoainetta, koska ruiskutuspaine pidetään vakiona. Eli jos värkkäätkin ruiskutusjärjestelmän painetta hieman ylöspäin niin silloin seos rikastuu. Tätä on tehty ainakin Sport 1100i koneissa vaihtamalla bensanpaineregulaattori (tankkiin palaavalle polttoaineelle) säädettäväksi. Vaikutus ulottuu sitten koko kierrosalueelle ja kaasunavauksille, mutta tämäpä ei paljon haittaa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 26, 2009, 09:40:28 ap »
Eikö jossain maasa missä mitataan päästöt pyöristäkin ole juuri mittaus kolmessa tonnissa myös jolloin siinä kohtaa on kuoppa jotta menee päästöistä läpi ?

MikaA

  • Viestejä: 47
Vs: Kaasaribalanssi?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2009, 10:40:24 ap »
Siinähän ne päästöt mitataan ja siksi siinä se monttu on. Ainakin -04 V11 lambda ohjasi ruiskua vain tuon kohdan alapuolella ja sen jälkeen pelkällä kartalla. Voi kokeilla ottamalla lmbdan johdot irti jolloin koko alue on karttaohjelmoitu. Nurmi joskus sanoi että se auttaa vähän. Jos sen vehkeen haluaa saada pelaamaan kunnolla vaihtoehdot on sitten PC tai joku muu vastaava.