Kirjoittaja Aihe: Jarruttelua  (Luettu 11099 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Jarruttelua
« : Kesäkuu 16, 2009, 16:45:48 ip »
Vaihdoin tässä toissailtana taas jarrupalat Guzzin etupuristimelle. Kyseessä oli tällä kertaa pelkkä etunen, ei siis yhdistelmäpuolen puristin. Näitä palasia menee vähintään yksi setti per kesä. Pito on ihan kohtalainen, mutta tuo palojen kuluminen ja ehkä jopa kevyt häipyminen kovemmassa ajossa alkaa käydä korvien väliin. Palat sinällään maksavat vain 11-13€/pari, mutta jatkuva palojen vaihto ja ihmettely rassaa.
 Alan hiljalleen olla valmis Ekun ehdotukseen "kultapuristimista". Lisää jarrua, kun on ollut muutenkin jo parannuslistalla. Isompia jarrulevyjä en tuohon voi laittaa, estäisivät nimittäin ilmapaineen tarkastelun etupyörästä  ::)
Riittäisiköhän tuo Larion jarrusylinteri kahdelle kultaiselle? Omissa puristimissahan on nimittäin aika isot männät.
Alla kuvassa vasemmalla juuri irroitetut palat, seuranaan mauseri, jonka leukaväli on asetettu 50mm:n. Pienet siis ovat jarrupinnaltaan. Oikealla Crimecan pikkupuristimeen käyvä pala, joka menee muutoksitta myös Larion satulaan. Valmistaja myös Brembo tai Ferodo, riippuu mistä ostaa..

[ylläpito on poistanut liitteen]
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2009, 16:47:01 ip »
Karahtipa muuten metallille tuo toinen pala tismalleen kotipihan risteyksessä  :o

Tuuria?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2009, 10:32:54 ap »
Jarrumuutoksista voi kysyä JL Meccanicasta. Sijainti Mänttä-Vilppulan kaupunki. Heillä on koneistusvehkeet ja välineet sekä kokemus erilaisten jarrujen muutostöistä kaiken merkkisiin pyöriin. Vaikka paja vaikuttaa enemmänkin kilpatallita tehdään siellä hommia myös katupyöriin. Metallipunosletkut on myös must juttu jarruja paranneltaessa. Niitä saat sieltä tai meikäläiseltä. Saattaa kyllä olla ruuhkaan näin kesällä keskellä kilpailukautta. Taisivat Meccanican pojat palata juuri Man-saarelta.

Jarrusatuloiden vaihto esim nelimäntäisiin onnistuu melko kivuttomasti. Sovituspala tarvitaan.  Ja kyllä ne ilmanpaineetkin saa katsottua vaikka levyt olisivat yli 300 mm halkaisijaltaan. Jos ei muutoin niin on olemassa kulmaventtiileitä tai sovittimia niin että tarkastus käy helposti.

Kun laskette jarrumäntien pinta-aloja suhteessa kahvasylijnterin pinta-alaan niin laskelmassa otetaan huomioon vain yhden puolen männän/mäntien pinta-ala jos männät ovat satulassa vastakkain.

http://www.jlmeccanica.com/


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2009, 12:48:11 ip »
Niin, rautapuoli on kyllä itsellä hallussa. Tarvittaessa myös hoidan koneistukset oman katon alla. Lähinnä kiinnostaa tuo sylinterin mitoitus, nelimäntäisille satuloille. Yhtä varmaan vielä hoitelee tuolla omalla, mutta kahta satulaa käskettäessä, loppunee sylkästä isku tai ainakin tuntuma kahvasta hukkuu. Yksi mahdollisuus olisi hommata uusi ja isompi jarrusylinteri kahvoineen, mutta silloin pitää myös katkaisinklusterit vaihtaa. Samoin kytkinpuoli pitää päivittää, sillä eriparin kahvoitus on tökerön näköistä. Tosin ei tämäkään sinällään haittaisi, olenhan joka tapauksessa päivittämässä sähköjärjestelmää ja olen jo nyt joutunut siirtämään monia katkaisijoita eläkkeelle virastaan. Nuo vanhat italialaiset kun eivät enää oikein luottamusta herätä..

Oliskohan tähän laskentaan jotain kaavoja? Itse en oikein muista Tekun aikaisia hydrauliikka opintoja. Enemmänkin pneumatiikan kanssa tullut työn puolesta pelattua. Niitä sääntöjä ei suoraan voi soveltaa. Täytynee ottaa yhteys JL:ään, jos ei kukaan muu osaa kaavaa ulkoa :)

Mitä tulee tuohon venttiilinsijoitteluun, niin Jyväskylän rengasliikkeet nostivat kädet pystyyn, nähdessään millainen venttiili vanteessa kuuluu olla. Myös pyöräliikkeissä pyöriteltiin päätä kummissaan. Se kun vaatii vanteen sisäpuolelle omanlaisensa laipan. Näin ainakin tuossa 16" vanteessa. Lisäksi venttiili sijaitsee korkealla vanteen kehällä, eli siis lähempänä vanteen keskiötä, kuin monessa muussa vanteessa. Tuohon jos askartelee olemassa olevaan venttiiliin kiinnitettävän kulmajatkon, sojottaa täyttöaukko suoraan kohti jarrulevyä. Kevyen hahmottelun mukaan, vaadittaisiin aika erikoinen venttiili, jotta isot levyt saatasiin ohitettua. Tämä siis jo näillä "pikkulevyillä". 320mm levyjä tekisi mieli..

Teräspunosletkut tuossa jo on. Ja ne ovat ehdottomat. Saiskos sun kautta Matti mittojen mukaan letkut? Avokin japanialaiseen pitäisi moiset ohdottomasti päivittää. Sen jarrutuntuma on kuin tennispalloa puristelisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2009, 13:34:11 ip »
Helpoin tapa on saada kerrasta sopivat jarruletkut on tuoda pyörä paikan päälle. Minun kannaltani.  Ja asiakkaalle halvin. Samalla tulee asennus ja ilmaus. Valmistan letkut metritavarasta tapauskohtaisesti. Toiseksi helpoin on tuoda mulle alkuperäiset letkut irroitettuna ja teen sitten niiden mukaan. Kolmas tapa on laittaa piirustukset joista selviää letkujen pituudet, kierteiden typpit, liittimien taivutus sekä kiertokulmat ja banjojen tyypit. On näes aika vaikea liitosten kokoonpanon jälkeen muuttaa esim. banjoliittimen kiertokulmaa

Tuo jarruvalokatkaisijaongelma on vältettävissä käyttämällä banjoruuvin tilalle asennettavaa jarrupaineanturia joka muuttuu jo aika pienellä paineella sähköä johtavaan tilaan. Niitäkin löytyy eri kierretyypeillä. Italialaiset käyttävät enimmäkseen metristä hienokierrettä M10X1, japanilaiset metristä karkeakierrettä 10X1,25. Länsimaisempiin pyörän jarruihin en ole perehtynyt mutta epäilen vanhemmissa olevan Britt. imperiumin perinnekierteitä. Niitä ei juuri nurkissa pyöri. Uusissa Daavikoissakin on ital. jarruosat.

Jarruletkusetin hinta ilman asennusta määrittyy pitkälti banjojen, banjoruuvien määrän ja niiden tyyppien perusteella.
Letkun pituus ei niinkään ole kustannustekijä. Esimerkiksi Guzzin yhdistelmäjarruissa on paljon liitoksia sekä liittimiä ja se lisää hintaa. Usein tarvikekauppojen valmiit sarjatuotantosetit ovat edukkaampia kuin itse tehdyt samanlaiset mutta heti kun vaikka sarvet vaihdetaan niin tarvitaankin jo erilaisia letkun mittoja. 

mm
 

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #5 : Huhtikuu 16, 2014, 14:55:51 ip »
Arvon herrat, vinkkejä '83 SP1000 jarrujen paranteluun kaivataan. Nimittäin nuo SP:n originaalilaikat painaa jotain aivan mahdottomia. Helpoin ratkaisu olisi kai ostaa tällaiset: http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p7523_bremsscheibenkit-vorn-schwimmend--300-mm--t3--sp--lm1-3--cali-2-etc--schwarz-eloxiert.html ja ruuvata paikalleen.

Osaisiko joku neuvoa miten tuohon saisi adaptoitua 320mm jarrut?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #6 : Huhtikuu 16, 2014, 15:23:00 ip »
Jos leveys riittää, niin helpointa on tehdä adapterit joillekin olemassa olevalle levylle. Muistelen tuossa SP:n levyssä olevan aika reilu offset? Esim tuota Caleissa, Sporteissa Ducateissa käytettyä kultakeskiö Bremboa on todella hyvin saatavilla. Sitä kun on käytetty samalla pulttijaolla joka paikassa. Satulat joutuu kuitenkin asettamaan adapterin nokkaan, niin siinä voi sitten ottaa muuttuneen offsetin huomioon.
Toinen konsti on sitten tehdä alkuperäisen leveyden mukaiset keskiöt vaikka Brembon 320:n laikoille. Pelkkiä kehiäkin saa ja Suomessakin on firmoja jotka noita kiekkoja polttaa. Siinä on tietenkin työläintä se keskiön valmistus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #7 : Huhtikuu 16, 2014, 16:53:30 ip »
Toivoinkin että tunturitt vastaisi  :) SP:ssä levyn ulkonema on jotain 28 millin luokkaa joten adapterit varmaan mahtuisi hyvin väliin. Onkos Calin levyn pulttijako sama kuin SP,  meinaan että saisiko koko paketin kiinni pitkillä pulteilla vai olisiko adapterit laitettava erikseen kiinni ja levyt niihin omilla pulteilla?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #8 : Huhtikuu 16, 2014, 18:06:14 ip »
Ekulla olis lähimmät Sp:n kiekot mistä voisi tarkastaa. Tuon perus 320:n jako on 6x80. Sellainen maku on, että olisi vanteessa isompi kehä? Mutta aika ohuen välilevyn saa kun tekee uppokantaruuveilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #9 : Huhtikuu 16, 2014, 20:14:30 ip »
Joo ja siis mullakin on SP:n kiekot, en vaan pääse heti tarkistamaan kun näpyttelen Tallinnan bussijaamassa paraikaa. Jos noiden pulttijako ei ole sama niin sitten kai voisi ottaa uusiksi levyiksi melkein mitkä vaan joissa offset on pieni tai peräti 0.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2014, 20:45:58 ip »
Niin kyllä, ajattelin vaan jos olisi ollut itsellä kädessä, niin olisi voinut suoraan mitata.  :D Suoria on suht huonosti tarjolla. Tahtoo olla jos jonkinlaista offsettiä. Tuo perinteinen Brembo on aika maltillisella, en muista paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2014, 21:14:23 ip »
Vihdoin pääsi mittailemaan. Näyttäisi 6x50 olevan SP:n pulttijako. <--- EDIT: mittasin pulttijaon väärin, mittaan illalla uudelleen
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2014, 08:19:50 ap kirjoittanut Pekka73 »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2014, 21:41:09 ip »
Saitko mitattua offsettiä? Ekku muisteli, että olisi jopa reilut 20 milliä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #13 : Huhtikuu 22, 2014, 08:25:26 ap »
Levyn kitkapinnan ulkoreunan ja vanteenpuoleisen kiinnityspinnan etäisyys on noin 28 milliä. Siis tämä etäisyys:


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruttelua
« Vastaus #14 : Huhtikuu 22, 2014, 08:44:21 ap »
Jep. Täytyy mitata tuon oman Brembot illemmalla. Muistelen sen olevan 10mm. Eli spaceri olisi aika helposti tehtävissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.