Toistaiseksi juuri Saksan autoteollisuus on onnistunut lobbaamaan, että rajoittamaton nopeus on vielä mahdollinen, mutta kuinka kauan. Saksassakin nopeusrajoitukset lisääntyvät koko ajan.
Kenen syy? Jos motoristi päättää 60 rajoitusalueella kokeilla 160 nopeutta ja ajaa päin liikenteenjakajaa, siitä tulee kyllä hyviä otsikoita, mutta syy ei ole lehdistön.
Asianomainen itse on maallisen oikeuden ulottumattomissa.
Miksi joka asialle pitäisi olla joku sormella osoitettava syy?
Helpottaako se jotenkin elämää, sen kontrollia ja järjissään pysymistä?
Ihmiset nyt vaan tekevät virheitä, joskus vakaviakin, holhottiin heitä tai ei. Samoten ajatus kansalaisten saati edes oman elämän täydellisestä kontrollista on lähinnä illuusio, ellei peräti itsepetosta.
Jos päin liikenteenjakajaa ajamisesta syntyy isoja otsikoita, on se kyllä ihan sen lehdistön omaa aikaansaannosta ja siis sen "syy." Itse tapahtumahan ei oikeasti ole uutisoitavan väärti muuten kuin vainajan sukulaisia ja tuttavia varten, kuolinilmoituksen muodossa. Kaikki muu asialla "herkuttelu" on lähinnä lyttyyn tasapäistetylle ja kateelliseen pikkusieluisuuteen taipuvaiselle kansalle tarjoiltua sosiaalipornoa.
Yksi ilmeinen ja inhorealistisen looginen "syy" nopeusrajoitusten ja kameroiden lisääntymiselle koko EU:n alueella on koko ajan paheneva byrokratia ja sen ylläpidon kalleus. Kuten Suomesta ja Iso-Britanniasta saatujen kokemusten perusteella tiedetään, etenkin automaattinen nopeudenvalvonta yhdistettynä kohtuuttomankin alhaisiin nopeusrajoituksiin on oiva tapa hankkia lisärahoitusta tuon virkamieskunnan elättämiseen ja edelleen paisuttamiseen.
Surkuhupaisinta hommassa on tietyn kansanosan ja kotimaisen lehdistön hampaaton ja kritiikitön myötäily virkamieskunnan edesottamusten suhteen. Esim. Kalevassa luin joku aika sitten juttua liikenteen sakkojen budjetoinnista, nopeusvalvontakameroista, niiden lisäämisestä ja nollatoleranssista. Itkun ja naurun partaalle sai toimittajan/lehden täysin kritiikitön tapa todeta ja toistaa tyynesti virkamiehen aivoitukset mm. siitä, kuinka tämä viime aikoina lisääntynyt kamerasakkojen tuoma tulo on poikinut tarvetta hommata lisää virkaimmeisiä niitä pienempiäkin rikkeitä ja sakkolappuja setvimään, ja tulevan nollatoleranssin myötä tarvitaan taas lisää, ja enemmän tekniikkaa rikesakkojen maksatuksen automatisoimiseksi.
Eli siis syömään niitä kansalta revittyä verotuloja aina vaan lisää, ja hommaamaan aina vaan lisää paineita sekä nopeusrajoitusten että valvontakameroiden lisäämiselle entisestään, jotta näille uusille byrokraateille saadaan maksettua palkat. Ihan sama, vaikka samaan aikaan yhteispäivystyksessä joutuu odottamaan jopa 13 tuntia putkeen, että pääsee edes lekurin puheille, kun siellä ei riitä porukkaa töihin, kun niiden töissäolevien aikakin menee hallinnollisten näpellyksien tekemiseen. Yhtä fiksua hommaa kuin se hölmöläisten peiton jatkaminen, mutta valitettavasti siitä sadusta poiketen täyttä totta, ja meidän jokaisen veronmaksajan lompakossa tuntuvaa inhorealismia.
Toinen yhtä "hyvä" uutisointi samaisessa aviisissa oli juttu leveäkaistateiden lopettamisesta ja ilmeisesti poistamisestakin jatkossa. Jutussa kerrottiin viranhaltijan suulla kutakuinkin niin, että leveäkaistateiden pitkäaikaisen seurannan aikana on todettu mm. se, että leveäkaistateillä onnettomuuksien määrä ei ole lisääntynyt eikä vähentynyt, mutta liikenteen sujuvuus on parantunut. Eli liikenne vetää ja sujuu paremmin, mutta silti liikenneonnettomuudet eivät ole lisääntyneet. Tämähän olisi normaalijärkiselle tienkäyttäjälle positiivinen ja niiden lisärakentamiseen kannustava tulos, mutta byrokraattipa tekikin siitä sellaisen johtopäätöksen, että noita leveäkaistateistä luovutaan, ja rakennetaan lisää keskikaistalla varustettuja entistä kapeampia teitä! Jepjep, sittenpäs se liikenne taatusti sujuukin tosi hyvin, kun kaikki sullotaan sinne yhteen kapeaan ränniin, jossa on vielä ne motoristeja viipaloivat vaijerikatteet ja pari lyhyttä ohituskaistan pätkää per 100 km. Hintakaan ei varmaan ole kuin kolminkertainen vastaavanmittaiseen leveäkaistatiehen verrattuna. Kuolonkolareitakin silti sattuu myös näillä ränni- ja ohituskaistateillä.
Kolmas samantyylinen ja mieltä sapettava esimerkki on tämä nyt ilmeisesti heittämällä läpi menossa oleva Yle-rosvoveroesitys ja sen "myyminen" kansalle mediassa. Maassa, jossa muka on olemassa perustuslaki kansalaisten turvaksi, ja vain kaksi laillistettua verokanto-oikeudella varustettua entiteettiä, joista kumpikaan ei ole mediafirma. Hohhoijaa.
Suomalaisissa saduissa, polittisessa liturgiassa ja jossain sivistysmaissa virkakoneisto ja siis valtio on kansan palvelija ja juoksupoika, mutta meillä tilanne on kääntynyt päälaelleen. Valtiosta on tullut virkamiesdiktatuuri, jota kansa nöyrästi palvelee ja sen oikut ja ahneuden kyykyssä nielee.
Euroopan maista Iso-Britanniassa ja Suomessa kansalaiset ovat hallintoalamaisia, mutta ainoastaan Iso-Britanniassa he ovat sitä virallisesti, eli siellä kansalaisilla ei ole edes voimassaolevaa perustuslakia. Suomessa tilanne on varsin omituinen, koska täällä kansalaiset ovat nöyriä hallintoalamaisia perustuslaista huolimatta. Lehdistöstäkin on tullut hallinnon eli virkaeliitin talutusnuorassa kiltisti kipittävä ja kaikkea epäolennaista räksyttävä piski.
Ei siis liene ihme, että juuri täällä jostain ylinopeusjutuista vedetään isoja otsikoita, ja että nopeusvalvontakameroilla rahastetaan eniten juuri täällä ja Britanniassa. Mutta Elisabethin valtakunnassa lehdistö sentään vielä yrittää pyristellä vastaankin. Muualla lehdistö ei taivastele suomalaisten ylinopeuksien lukemia, vaan uutiskynnys ylittyy ja isot otsikot syntyvät lähinnä niistä Suomessa tuomittujen sakkojen järjettömän suurista lukemista.
Suomessa pieni osa porukasta jopa huutaa lisää tämmöistä, ja kyttää silmä kovana naapuriaan, ettei tuo mokoma vaan pääsisi vähemmällä, saati kuin koira veräjästä. Ainoastaan Suomessa. Tai noh, olihan tuolla edesmenneessä DDR:ssä ne kaaderit, mutta sielläkin joutuivat lopulta pinkomaan häntä koipien välissä piiloihinsa...
Tai liekö sitten piiloutuneet kaikki virkailijoiksi yhdistyneen Saksan vero-, liikenne- ja valtionvarainministeriöön, vähän kuten täälläkin.
Ajatus asioihin vaikuttamisesta saati niiden oleellisesta muuttamisesta äänestämällä nykyvaaleissa on yksi illuusio lisää, jota mielellään toitotetaan, virallinen media äänitorvena. Vastikään julkaistiin kuitenkin yksi asiaan perehtynyt mutta sittemmin julkisuudesta nopeasti unohduksiin vaiettu tutkimus, jossa mm. tätä illuusiota ja median hampaattomuutta käsitellään. Kannattaisi ehkä tutustua tuohon tutkimuksen perusteella julkaistuun kirjaan nimeltään Lumedemokratia. Tosin monelle tämän maan menoa ihmettelevälle moinen tutkimus ja sen tulokset eivät ole mitään uutta asiaa, lähinnä arkipäivän tuttujen asioiden toteamista ääneen.
Sekä ihminen että elämä ovat kuitenkin sen verran omituisia ja arvaamattomiakin, että niiden kokonaisvaltainen kontrollointi on lähinnä virkamiesten ja wannabe-diktaattorien märkä uni. Ei onnistu käytännössä, eikä se lopulta toiminut edes tuolla täkäläisten virkademarien ihannoimassa DDR:ssä. Mutta Suomen valta- ja virkaeliitti ei sitä näköjään ole oivaltanut, ja ylikallis holhoushelvetti senkun pahenee. Tai sitten DDR olisi kenties edelleenkin pystyssä, jos vaan sen asukkaat olisivat olleet suomalaisia...
Voitaisihan kaikki Suomen tiet vaikka umpioida jättimäisten rosteri- ja betoniputkien sisään tai vaikka kaivaa maan alle yksisuuntaisina, tai vaikka kieltää kaikki moottoriliikenne, mutta sekään ei estäisi sitä yhtä kohkaajaa telomasta itseään siihen liikenteenjakajaan, tai vaikka siihen betoniputken seinään. Junat ja ratikatkin rymistelevät joskus. Vaikka nopeusrajoitus asetettaisiin kahteen kilometriin tunnissa ja jokaiselle GPS-ohjattu sähköpaimen persuuksiin tai sondi suoraan aivoihin, siitä huolimatta joku osaisi jotenkin teloa itsensä tai tehdä toisin kuin virkamies haluaa, tai jopa kuolla. Verojakin voidaan ruveta perimään vaikka yöllä piereskelystä, mutta silti ylisuuren byrokratian ylläpito ja yltiöpäinen kontrolliyhteiskunta tulee joskus kaatumaan omaan mahdottomuuteensa. Samoin kuin illuusio täydellisen turvallisesta, aina sujuvasta ja ongelmattomasta liikenteestä.
Ainakaan minä en siis ota niskoilleni "syyllisyyttä" siitä, että täällä homma menee nopeusrajoitusten, sakkojen ja muiden rahastus- ja holhouslakien osalta aina vaan hullumpaan suuntaan. Suomalainen liikenne on sujunut ilman oikeita isoja ongelmia myös ennen tuota viimeisintä lakien kiristämistä ja rahastuksen moninkertaistumista, ja jatkuu edelleen. Täällä ei ole 70-luvun lopulta tähän päivään mennessä tapahtunut mitään oleellista muutosta huonompaan, tai ylipäätään mitään sellaista, joka olisi aidosti oikeuttanut nämä uudet entistä kireämmät nopeusvalvonnan ja sakotuksen säännöt kameroiden moninkertsitumisineen. Liikenne- ja sisäministeriön suojatyöpaikkojen ja tulopuolen turvaamisen kannalta niillä on kyllä ollut vaikutusta. Ei olisi pitänyt antaa silloinkaan pirulle pikkusormea, sillä kohta se on viemässä koko käden.
Toisaalta minua ei kyllä kiinnosta millisekunninkaan vertaa sekään, mitä joku pikkusielu ajattelee minun moottoripyörällä ajelemisistani saati koko motoristikunnasta, varsinkaan joidenkin roskalehtien tollonvedätyslööppien perusteella. Jos joku on niin pöljä että yleistää kaikki moottoripyörällä ajavat yhden edesottamusten perusteella, roskalehtien lööpeistä nyt puhumattakaan, niin omapahan on häpeänsä. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä tämän maan virkakoneisto meidän kiusaksemme kehittelee.
Tosin kieltämättä osaa tästä porukasta on niin herkullisen helppo vedättää ja myönnyttää melkein mihin vaan, kun vedetään oikeasta narusta ja myydään asiat kansalle pikkusieluisuuteen, kateuteen, tasapäistämis- ja toisten kyttäämisvimmaan vedoten.
Holhous ja rahastus on tässä pahoinvointimaassa mennyt jo liiallisuuksiin, ja monet tärkeät perusasiat menevät vaan entistä enemmän rappiolle, kun varaa ei tunnu olevan mihinkään muuhun paitsi tielläliikkujien ja veroalamaisten kyykyttämiseen ja turhanpäiväiseen paperinpyöritykseen, eli nykyään kait koneenäpläykseen. Sekä tietty niiden koneennäplääjien määrän lisäämiseen. Mutta se ei ole moottoripyörällä ajelevien syy.
Heh, tulipahan taas avauduttua vähän aiheen sivustakin, kun oli sopivasti v-tuuntunut fiiliskin...

Mutta ainakin osittain ihan aiheesta ja asiasta.