Kirjoittaja Aihe: Nopeudenrajoitin  (Luettu 6587 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Nopeudenrajoitin
« : Kesäkuu 15, 2009, 12:31:25 ip »
Tämän viikon kuuma keskustelunaihe on ollut eräiden liikenneasiantuntijoiden esitys rajoittaa moottoripyörien huippunopeus esimerkiksi 120 km/h. Vastaavaa on esitetty myös henkilöautoille. Tällä kertaa lienee, toistaiseksi, onni siinä että tämän kaltaisista rajoituksista ei päätetä kansallisella tasolla. Toisaalta päätökset voidaan tehdä EU-tasolla myös siten että suomalaiselta motoristilta mielipidettä ei edes kysytä. Itselle väkisinkin tulee mieleen että eikö suomalaisilla motoristeilla ole tähänkään asiaan sen vertaa mielenkiintoa että saisimme kunnolla esittää näkemyksemme myös siellä missä asioista todella päätetään.

Edunvalvonta on kulkenut jo jonkin vuoden loivaa takapakkia pitkälti syystä että Suomen noin 200000 motoristia ei oma harrastuksensa kiinnosta niin paljoa että voisi auttaa sen tulevaisuuden turvaamisessa. Tällä hetkellä vain hieman yli 10% motoristeista kuuluu kansallisen edunvalvontajärjestöjen jäsenyyteen vaikka se ei vuodessa maksa nuppia kohden kuin pullakahvin hinnan verran.

Nopeusrajoitusasia on tullut esille jo aiemmin toisessa yhteydessä kun on valmisteltu ajoneuvoverotusta pohjautumaan ITS-järjestelmään. Tämä järjestelmähän on pitkälle kehitetty ja on jo esimerkiksi pääkaupunkiseudulla koekäytössä, kaikessa hiljaisuudessa. Koska moottoripyörät eivät, ainakaan toistaiseksi, kykene käyttämään tätä keskuohjausjohtoista järjestelmää on todennäköistä että näillä käyttöön tulevilla reiteillä kielletään järjestelmään kuulumattomien ajoneuvojen kulku.

Katsastusasia on myös yksi edunvalvontaa vaativa asia. Tulee olemaan hankalaa saada nykyisin käytössä oleva pyöräkanta siihen kuosiin takaisin mikä niiltä on vaadittu silloin kun kunkin sarjan eka yksilö on tyyppikatsastettu Suomeen. Sen jälkeen on ollut täysin kuluttajan vastuulla onko pyörän päästöt ja tekninen kunto vaatimusten mukainen. Luulenpa että alkaa aika poru jos tähän, pääasiassa vuoden -91 jälkeen rekisteröityjen pyörien, katsastukseen ei saada mitään toleranssia tai liukuma-aikaa.

On selviö että meillä moottoripyöriä tullaan katsastamaan tulevaisuudessa siinä missä autojakin. Ajankohta on vielä hämärän peitossa. Vuotta 2010 on väläytelty mutta se tuskin tällä valmistelulla tulee toteutumaan.

Aiheista lisätietoa mm. MMAF:n sivuilta; www.mmaf.fi

Ps. Sen verran alkoivat nuo iltapaäivälehtien "uutiset" riepoa että piti näin avautua. Joka tapauksessa edellä kerrotut asiat ovat lähitulevaisuutta. Millaiseksi asiat muodostuvat, riippuu meistä itsestämme ja siitä kuinka vahva etujärjestö meillä on.

mm

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2009, 12:51:16 ip »

Siitä nopeudenrajoittimesta tulee teknisesti aika mielenkiintoinen (lue kallis),
koska sen pitää sallia rajoittamaton nopeus esim. rata-ajossa ja sen pitää huomioida
kansalliset nopeusrajoitukset (esim. Saksan moottoritiet).
Tätähän taisi ehdottaa Kristillisten Bjarne Kallis jo vuosia sitten?


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2009, 13:19:10 ip »
Nii in, kallis tulee.
Tai sitten ei tule ollenkaan vaan kielletään rajoittimettomilla ajoneuvoilla ajo sellaisilla tieosuuksilla jossa järjestelmät ovat käytössä.

mm

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2009, 13:56:07 ip »
Enpä usko, että tuosta saadaan Euroopan laajuudessa hyväksyntää. Jo nyt on jopa poliisijohtajan suulla moinen rajoitinvimma tuomittu naurettavaksi. Eikä tuolla tule meikäläiselle olemaan juurikaan vaikutusta LM I:llä ajaessa, varsinkaan kun jo nyt haen ajoreitiksi pieniä kantateitä aina kun on mahdollista. 8)
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Reima

  • Vieras
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2009, 16:04:10 ip »
Motoristin paras ja toimivin nopeudenrajoitin on omien korvien välissä...

- Reima -

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2009, 17:21:06 ip »
Vettä kiukaalle:
Uskokaa tai älkää, tulee vielä aika, jolloin jokaisessa ajoneuvoissa on GPS-paikannin ja nopeus tullaan rajoittamaan sen avulla tiekohtaisesti. Tämä ei ole edes kallista, jos asia halutaan toteuttaa! Tekniikka on jo olemassa.

Siirtymäaikaa tarvitaan, mutta sitä voidaan nopeuttaa esim. tuplaamalla vakuutukset sellaisilta ajoneuvoilta, joissa paikanninta ei ole!

Tuntuu hurjalta, mutta kuka olisi 10v sitten uskonut, ettei ravintoloissa saa enää polttaa tupakkia? Sekin sääntö koskee kohta koko Eurooppaa!!! 30v vuotta sitten poltettiin tupakkia linja-autoissa ja lentokoneissa...

T: Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2009, 17:23:14 ip »
Merkillinen asia on, kun moottoripyörällä joku reikäpää ajaa 5-tiellä 217 km/h, niin sen jälkeen kaikki repeää vaatimaan sitä sun tätä. Kukaan ei kuitenkaan vaadi viinan myynnin lopettamista, vaikka 2008 kuoli 96 henkilöä rattijuoppouden vuoksi, ja suuri osa oli ulkopuolisia; matkustajia ja muita tiellä kulkijoita. Pillkiminen aiheuttaa joka vuosi lukuisia hukkumisia, samoin talvikalastus verkoilla. Kukaan ei tiettävästi ole kieltämässä pilkkionkia...
Raumalla tuomittiin juuri henkilö, joka sähkökitaralla surmasi toiden; kitarat kiellettävä?!?!?
Joka vuosi kuolee n. 22´000 henkilöä sydän- ja verisuonitauteihin, joista suurin osa ns. itse aiheutettuja. Samoin tupakan myynti on edelleen laillista, vaikka tupakointi on syöpävaarallista puuhaa.

Suuri syy tähän "yleiseen mielipiteeseen" on lehdistö: Mitä suurempi otsikko, sitä parempi myynti. Valitettavasti osa ihmisistä ei lue kuin lööpit ja otsikot. Tai heiltä puuttuu kyky, taito ja mahdollisuus lukea koko juttu ja ymmärtää siitä olennainen. Yksi kummallisuus on esim. moottoripyora.org´in jäsenten ihannoima kaahaus, keuliminen jne. sekä "raivo ja viha" poliiseja kohtaan, jotka poimivat nämä typerykset pois liikenteestä rangaistusten kera.
Millähän tavalla saisi yleiseen tietoisuuteen sen, että motoristeja on erilaisia...


PS. Vieläkös Morapuukkoja myydään? Eikös niillä tapeta paljon ihmisiä?


Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2009, 17:26:41 ip »
Merkillinen asia on, kun moottoripyörällä joku reikäpää ajaa 5-tiellä 217 km/h, niin sen jälkeen kaikki repeää vaatimaan sitä sun tätä. Kukaan ei kuitenkaan vaadi viinan myynnin lopettamista, vaikka 2008 kuoli 96 henkilöä rattijuoppouden vuoksi, ja suuri osa oli ulkopuolisia; matkustajia ja muita tiellä kulkijoita.

Eikös ne suunnittele alko-lukkoa pakollisiksi kaikkiiin uusiin autoihin :)
T: Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2009, 18:58:47 ip »
Siitä nopeudenrajoittimesta tulee teknisesti aika mielenkiintoinen (lue kallis),
koska sen pitää sallia rajoittamaton nopeus esim. rata-ajossa ja sen pitää huomioida
kansalliset nopeusrajoitukset (esim. Saksan moottoritiet).
<snip>

Miten niin? Kuinka rajoittamaton nopeus rata-ajossa liittyy tieliikenteen nopeusrajoituksiin? Ja jos yleiseurooppalainen kattonopeus tulee, se tulee kyllä Saksaankin.
Toistaiseksi juuri Saksan autoteollisuus on onnistunut lobbaamaan, että rajoittamaton nopeus on vielä mahdollinen, mutta kuinka kauan. Saksassakin nopeusrajoitukset lisääntyvät koko ajan.

Kenen syy? Jos motoristi päättää 60 rajoitusalueella kokeilla 160 nopeutta ja ajaa päin liikenteenjakajaa, siitä tulee kyllä hyviä otsikoita, mutta syy ei ole lehdistön.
Asianomainen itse on maallisen oikeuden ulottumattomissa.
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2009, 19:35:29 ip »

No selitetään.

Jos nopeusrajoitin on vaikkapa kiinteä 120kmh, niin se voi napsahtaa pääsuoralla
päälle, vaikka kuskilla olisi vielä menohaluja.

Selkiskö?


Peku

  • Viestejä: 78
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2009, 20:06:03 ip »
Rata hommaa ja rajoittimia tarkemmin tuntematta veikkaan että tulevaisuudessa radalla ajellaan rekisteröimättömillä pyörillä ns. harrastaen enemmän tai vähemmän tosissaan ja maantiellä katsastetuilla, kaikilla mahdollisilla ajonautinnon pilaavilla värkeillä varustettuna.
T:Peku

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #11 : Kesäkuu 16, 2009, 10:00:58 ap »
Rata hommaa ja rajoittimia tarkemmin tuntematta veikkaan että tulevaisuudessa radalla ajellaan rekisteröimättömillä pyörillä ns. harrastaen enemmän tai vähemmän tosissaan ja maantiellä katsastetuilla, kaikilla mahdollisilla ajonautinnon pilaavilla värkeillä varustettuna.
T:Peku

Näin on - radalla on eri säännöt kuin liikenteessä.
Ja jos joku lähtee radalle rajoitetulla koneella, oma vika. Koskee myös kuorma-autokisoja, joissa nopeus rajoitettu on 160 km/h.
Emeritus-guzzisti

Jyri

  • Vieras
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2009, 10:37:13 ap »
Kyllähän tuollaisen rajoituksen suunnittelukin jo panee sieppaamaan, vaikka ei ole koskaan tullut edes testattua kulkeeko tuo Guzzi sen mitä on sille huipuiksi luvattu :o. Tosin heinäkuussa on tarkoitus näyttää sille Saksan maaperää, joten sekin testi saattaa olla tulossa.

Ja sitten vielä osittain offtopikkiin. Kuorma-autokisoissa ko nopeus on maksimi mitä saa ajaa, ainakin toistaiseksi. Rajoittimien käyttöä vasta suunnitellaan pakolliseksi kisoissa. Mm. edellisissä Kemoran kisoissa ajettiin "ylinopeutta aika-ajoissa"

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2009, 11:15:18 ap »
Tuon otsikon laitoin lähinnä ajankohtaisuuden vuoksi ja koska siitä keskustellaan muillakin foorumeilla ja mediassa. Itse asiassa on olemassa ikävämpiä uhkakuvia moottoripyöräilyn kehityksen ja motoristin yksilönvapauden suhteen kuin mainittu asia. Rahapussiin kajoamisen lisäksi.
Jos kävitte siellä MMAF:n sivuilla katsomassa asioita ja hieman pöyhäisitte syvemmältäkin, on siellä tuotu ansiokkaasti esille niitä seikkoja jotka uhkaavat harrastustamme lähitulevaisuudessa. Minä olen jo viiskymppinen ja olen silti huolissani voinko ajaa vielä eläkkeelle päästyäni jos se sitten on edes fyysisesti mahdollista, mutta noin teoriassa ainakin. Nuoremmille tulevaisuuskuvan muodostumisen muokkaaminen arvelisin olevan motivoivampaa kuin mitä tällä hetkellä olen havainnoinut. Äijääntyneen Guzziporukan suhteen taitaa aika olla jo mennyt ohi...

mm

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Nopeudenrajoitin
« Vastaus #14 : Kesäkuu 19, 2009, 20:02:31 ip »
Toistaiseksi juuri Saksan autoteollisuus on onnistunut lobbaamaan, että rajoittamaton nopeus on vielä mahdollinen, mutta kuinka kauan. Saksassakin nopeusrajoitukset lisääntyvät koko ajan.

Kenen syy? Jos motoristi päättää 60 rajoitusalueella kokeilla 160 nopeutta ja ajaa päin liikenteenjakajaa, siitä tulee kyllä hyviä otsikoita, mutta syy ei ole lehdistön.
Asianomainen itse on maallisen oikeuden ulottumattomissa.


Miksi joka asialle pitäisi olla joku sormella osoitettava syy?
Helpottaako se jotenkin elämää, sen kontrollia ja järjissään pysymistä?

Ihmiset nyt vaan tekevät virheitä, joskus vakaviakin, holhottiin heitä tai ei. Samoten ajatus kansalaisten saati edes oman elämän täydellisestä kontrollista on lähinnä illuusio, ellei peräti itsepetosta.

Jos päin liikenteenjakajaa ajamisesta syntyy isoja otsikoita, on se kyllä ihan sen lehdistön omaa aikaansaannosta ja siis sen "syy." Itse tapahtumahan ei oikeasti ole uutisoitavan väärti muuten kuin vainajan sukulaisia ja tuttavia varten, kuolinilmoituksen muodossa. Kaikki muu asialla "herkuttelu" on lähinnä lyttyyn tasapäistetylle ja kateelliseen pikkusieluisuuteen taipuvaiselle kansalle tarjoiltua sosiaalipornoa.

Yksi ilmeinen ja inhorealistisen looginen "syy" nopeusrajoitusten ja kameroiden lisääntymiselle koko EU:n alueella on koko ajan paheneva byrokratia ja sen ylläpidon kalleus. Kuten Suomesta ja Iso-Britanniasta saatujen kokemusten perusteella tiedetään, etenkin automaattinen nopeudenvalvonta yhdistettynä kohtuuttomankin alhaisiin nopeusrajoituksiin on oiva tapa hankkia lisärahoitusta tuon virkamieskunnan elättämiseen ja edelleen paisuttamiseen.

Surkuhupaisinta hommassa on tietyn kansanosan ja kotimaisen lehdistön hampaaton ja kritiikitön myötäily virkamieskunnan edesottamusten suhteen. Esim. Kalevassa luin joku aika sitten juttua liikenteen sakkojen budjetoinnista,  nopeusvalvontakameroista, niiden lisäämisestä ja nollatoleranssista. Itkun ja naurun partaalle sai toimittajan/lehden täysin kritiikitön tapa todeta ja toistaa tyynesti virkamiehen aivoitukset mm. siitä, kuinka tämä viime aikoina lisääntynyt kamerasakkojen tuoma tulo on poikinut tarvetta hommata lisää virkaimmeisiä niitä pienempiäkin rikkeitä ja sakkolappuja setvimään, ja tulevan nollatoleranssin myötä tarvitaan taas lisää, ja enemmän tekniikkaa rikesakkojen maksatuksen automatisoimiseksi.
Eli siis syömään niitä kansalta revittyä verotuloja aina vaan lisää, ja hommaamaan aina vaan lisää paineita sekä nopeusrajoitusten että valvontakameroiden lisäämiselle entisestään, jotta näille uusille byrokraateille saadaan maksettua palkat. Ihan sama, vaikka samaan aikaan yhteispäivystyksessä joutuu odottamaan jopa 13 tuntia putkeen, että pääsee edes lekurin puheille, kun siellä ei riitä porukkaa töihin, kun niiden töissäolevien aikakin menee hallinnollisten näpellyksien tekemiseen. Yhtä fiksua hommaa kuin se hölmöläisten peiton jatkaminen, mutta valitettavasti siitä sadusta poiketen täyttä totta, ja meidän jokaisen veronmaksajan lompakossa tuntuvaa inhorealismia.
 
Toinen yhtä "hyvä" uutisointi samaisessa aviisissa oli juttu leveäkaistateiden lopettamisesta ja ilmeisesti poistamisestakin jatkossa. Jutussa kerrottiin viranhaltijan suulla kutakuinkin niin, että leveäkaistateiden pitkäaikaisen seurannan aikana on todettu mm. se, että leveäkaistateillä onnettomuuksien määrä ei ole lisääntynyt eikä vähentynyt, mutta liikenteen sujuvuus on parantunut. Eli liikenne vetää ja sujuu paremmin, mutta silti liikenneonnettomuudet eivät ole lisääntyneet. Tämähän olisi normaalijärkiselle tienkäyttäjälle positiivinen ja niiden lisärakentamiseen kannustava tulos, mutta byrokraattipa tekikin siitä sellaisen johtopäätöksen, että noita leveäkaistateistä luovutaan, ja rakennetaan lisää keskikaistalla varustettuja entistä kapeampia teitä! Jepjep, sittenpäs se liikenne taatusti sujuukin tosi hyvin, kun kaikki sullotaan sinne yhteen kapeaan ränniin, jossa on vielä ne motoristeja viipaloivat vaijerikatteet ja pari lyhyttä ohituskaistan pätkää per 100 km. Hintakaan ei varmaan ole kuin kolminkertainen vastaavanmittaiseen leveäkaistatiehen verrattuna. Kuolonkolareitakin silti sattuu myös näillä ränni- ja ohituskaistateillä.

Kolmas samantyylinen ja mieltä sapettava esimerkki on tämä nyt ilmeisesti heittämällä läpi menossa oleva Yle-rosvoveroesitys ja sen "myyminen" kansalle mediassa. Maassa, jossa muka on olemassa perustuslaki kansalaisten turvaksi, ja vain kaksi laillistettua verokanto-oikeudella varustettua entiteettiä, joista kumpikaan ei ole mediafirma. Hohhoijaa.

Suomalaisissa saduissa,  polittisessa liturgiassa ja jossain sivistysmaissa virkakoneisto ja siis valtio on kansan palvelija ja juoksupoika, mutta meillä tilanne on kääntynyt päälaelleen. Valtiosta on tullut virkamiesdiktatuuri, jota kansa nöyrästi palvelee ja sen oikut ja ahneuden kyykyssä nielee.
Euroopan maista Iso-Britanniassa ja Suomessa kansalaiset ovat hallintoalamaisia, mutta ainoastaan Iso-Britanniassa he ovat sitä virallisesti, eli siellä kansalaisilla ei ole edes voimassaolevaa perustuslakia. Suomessa tilanne on varsin omituinen, koska täällä kansalaiset ovat nöyriä hallintoalamaisia perustuslaista huolimatta. Lehdistöstäkin on tullut hallinnon eli virkaeliitin talutusnuorassa kiltisti kipittävä ja kaikkea epäolennaista räksyttävä piski.
Ei siis liene ihme, että juuri täällä jostain ylinopeusjutuista vedetään isoja otsikoita, ja että nopeusvalvontakameroilla rahastetaan eniten juuri täällä ja Britanniassa. Mutta Elisabethin valtakunnassa lehdistö sentään vielä yrittää pyristellä vastaankin. Muualla lehdistö ei taivastele suomalaisten ylinopeuksien lukemia, vaan uutiskynnys ylittyy ja isot otsikot syntyvät lähinnä niistä Suomessa tuomittujen sakkojen järjettömän suurista lukemista.
Suomessa pieni osa porukasta jopa huutaa lisää tämmöistä, ja kyttää silmä kovana naapuriaan, ettei tuo mokoma vaan pääsisi vähemmällä, saati kuin koira veräjästä. Ainoastaan Suomessa. Tai noh, olihan tuolla edesmenneessä DDR:ssä ne kaaderit, mutta sielläkin joutuivat lopulta pinkomaan häntä koipien välissä piiloihinsa...
Tai liekö sitten piiloutuneet kaikki virkailijoiksi yhdistyneen Saksan vero-, liikenne- ja valtionvarainministeriöön, vähän kuten täälläkin.

Ajatus asioihin vaikuttamisesta saati niiden oleellisesta muuttamisesta äänestämällä nykyvaaleissa on yksi illuusio lisää, jota mielellään toitotetaan, virallinen media äänitorvena. Vastikään julkaistiin kuitenkin yksi asiaan perehtynyt mutta sittemmin julkisuudesta nopeasti unohduksiin vaiettu tutkimus, jossa mm. tätä illuusiota ja median hampaattomuutta käsitellään. Kannattaisi ehkä tutustua tuohon tutkimuksen perusteella julkaistuun kirjaan nimeltään Lumedemokratia. Tosin monelle tämän maan menoa ihmettelevälle moinen tutkimus ja sen tulokset eivät ole mitään uutta asiaa, lähinnä arkipäivän tuttujen asioiden toteamista ääneen.

Sekä ihminen että elämä ovat kuitenkin sen verran omituisia ja arvaamattomiakin, että niiden kokonaisvaltainen kontrollointi on lähinnä virkamiesten ja wannabe-diktaattorien märkä uni. Ei onnistu käytännössä, eikä se lopulta toiminut edes tuolla täkäläisten virkademarien ihannoimassa DDR:ssä. Mutta Suomen valta- ja virkaeliitti ei sitä näköjään ole oivaltanut, ja ylikallis holhoushelvetti senkun pahenee. Tai sitten DDR olisi kenties edelleenkin pystyssä, jos vaan sen asukkaat olisivat olleet suomalaisia...

Voitaisihan kaikki Suomen tiet vaikka umpioida jättimäisten rosteri- ja betoniputkien sisään tai vaikka kaivaa maan alle yksisuuntaisina, tai vaikka kieltää kaikki moottoriliikenne, mutta sekään ei estäisi sitä yhtä kohkaajaa telomasta itseään siihen liikenteenjakajaan, tai vaikka siihen betoniputken seinään. Junat ja ratikatkin rymistelevät joskus. Vaikka nopeusrajoitus asetettaisiin kahteen kilometriin tunnissa ja jokaiselle GPS-ohjattu sähköpaimen persuuksiin tai sondi suoraan aivoihin, siitä huolimatta joku osaisi jotenkin teloa itsensä tai tehdä toisin kuin virkamies haluaa, tai jopa kuolla. Verojakin voidaan ruveta perimään vaikka yöllä piereskelystä, mutta silti ylisuuren byrokratian ylläpito ja yltiöpäinen kontrolliyhteiskunta tulee joskus kaatumaan omaan mahdottomuuteensa. Samoin kuin illuusio täydellisen turvallisesta, aina sujuvasta ja ongelmattomasta liikenteestä.


Ainakaan minä en siis ota niskoilleni "syyllisyyttä" siitä, että täällä homma menee nopeusrajoitusten, sakkojen ja muiden rahastus- ja holhouslakien osalta aina vaan hullumpaan suuntaan. Suomalainen liikenne on sujunut ilman oikeita isoja ongelmia myös ennen tuota viimeisintä lakien kiristämistä ja rahastuksen moninkertaistumista, ja jatkuu edelleen. Täällä ei ole 70-luvun lopulta tähän päivään mennessä tapahtunut mitään oleellista muutosta huonompaan, tai ylipäätään mitään sellaista, joka olisi aidosti oikeuttanut nämä uudet entistä kireämmät nopeusvalvonnan ja sakotuksen säännöt kameroiden moninkertsitumisineen. Liikenne- ja sisäministeriön suojatyöpaikkojen ja tulopuolen turvaamisen kannalta niillä on kyllä ollut vaikutusta. Ei olisi pitänyt antaa silloinkaan pirulle pikkusormea, sillä kohta se on viemässä koko käden.

Toisaalta minua ei kyllä kiinnosta millisekunninkaan vertaa sekään, mitä joku pikkusielu ajattelee minun moottoripyörällä ajelemisistani saati koko motoristikunnasta, varsinkaan joidenkin roskalehtien tollonvedätyslööppien perusteella. Jos joku on niin pöljä että yleistää kaikki moottoripyörällä ajavat yhden edesottamusten perusteella, roskalehtien lööpeistä nyt puhumattakaan, niin omapahan on häpeänsä. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä tämän maan virkakoneisto meidän kiusaksemme kehittelee.

Tosin kieltämättä osaa tästä porukasta on niin herkullisen helppo vedättää ja myönnyttää melkein mihin vaan, kun vedetään oikeasta narusta ja myydään asiat kansalle pikkusieluisuuteen, kateuteen, tasapäistämis- ja toisten kyttäämisvimmaan vedoten.

Holhous ja rahastus on tässä pahoinvointimaassa mennyt jo liiallisuuksiin, ja monet tärkeät perusasiat menevät vaan entistä enemmän rappiolle, kun varaa ei tunnu olevan mihinkään muuhun paitsi tielläliikkujien ja veroalamaisten kyykyttämiseen ja turhanpäiväiseen paperinpyöritykseen, eli nykyään kait koneenäpläykseen. Sekä tietty niiden koneennäplääjien määrän lisäämiseen. Mutta se ei ole moottoripyörällä ajelevien syy.

Heh, tulipahan taas avauduttua vähän aiheen sivustakin, kun oli sopivasti v-tuuntunut fiiliskin...  :D
Mutta ainakin osittain ihan aiheesta ja asiasta.