Kirjoittaja Aihe: Öljynsuodatinvinkki  (Luettu 14966 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #15 : Elokuu 21, 2016, 23:45:14 ip »
Ei varmennusklemmaria: taas yksi irronnut öljynsuodatin (V11).
"
Stopped for gas - -  after about thirty seconds started losing power then started making a lot noise (the bad kind). Pulled to the side of the road and called for a tow - - there was never an oil warning light and I can't remember if I saw it when I started it this morning. It did not light up when I tried to restart.

I dropped the sump this morning and the oil filter was sitting free in the sump.  Last time I changed the oil I didn't put the hose clamp on the filter - - the are plenty of metal flakes in the bottom of the sump to tell me the several bearings are toast.

There are two morals to this story so far:
1.  Make sure you LOOK for your oil pressure light to come on BEFORE you start the bike, then go out.
2.  Always put the hose clamp on the oil filter.
"
http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=19563
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #16 : Elokuu 22, 2016, 11:11:45 ap »
Ja onhan se tuo varoitusvalokin sitä varten. Kun se syttyy kesken ajon niin kytkin heti pohjaan ja tappokatkasimella käynti seis ja tien laitaan ihmettelemään. Useimmiten on vika paineanturissa mutta ei sitä heti voi tietää. Paitsi silloin kun anturi sylkee öljyt pihalle parkkihallin kattoon kuten minulle kävi Kouvolassa.

Kun laittaa virran päälle pitää katsoa että riittävä määrä varoitusvaloja on palamassa ja että niistä moottorin käynnistyttyä sammuvat lataus- ja öljynpainevalo. Tuossa ulkomaaksi kerrotussa tapauksessa oli mitä ilmeisimmin varoitusvalon polttimo palanut eli varoitusta ei tullut öljynpaineen katoamisesta. V2-Guzzeissa on tähän asti ollut aina öljynpaineen varoitusvalo. Ei öljyn määrän varoitusvaloa kuten monissa muissa merkeissä.

Harvoin tuota suodattimen irtoamista tapahtuu mutta sen estäminen on kuitenkin halpaa ja helppoa. Koskee lähinnä niitä malleja joissa suodatin on öljypohjassa kiinni. V10-koneissa, suurimmassa osassa CARC-malleissa ja 1400-malleissa sekä kaikissa pikkulohkoissa on ulkoa päin operoitava suodatinpatruuna joka ei pääse helposti huomaamatta irtoamaan. Asennusvirheet ovat sitten oma lukunsa.

Pikkulohkossa voi patruunan tai sen kannen laittaa väärinpäin. Muissa tätä mahdollisuutta  ei ole.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #17 : Elokuu 22, 2016, 13:44:18 ip »
Lainaus
Kun laittaa virran päälle pitää katsoa että riittävä määrä varoitusvaloja on palamassa
Sitä vaan on sen verran täpinöissään ja meno mielessä että usein jää valot katsomatta kun on kiire starttinapille... ja sitten kun on unohtunut sivujalka alas ja moottori sammuu on kiire startata hävetessä että "näkikö kukaan", eikä muista valoja katsoa.

Lainaus
Koskee lähinnä niitä malleja joissa suodatin on öljypohjassa kiinni - -  ulkoa päin operoitava suodatinpatruuna joka ei pääse helposti huomaamatta irtoamaan
Tässä esittäisin myös päinvastaisen arvauksen: jos öljynsuodattimen saa öljypohjan aukon kautta vaihdettua irrottamatta itse öljypohjaa (myös V11) – pitää olla kunnon välineet, että saa kireyden kohdalleen. Eikä voi käyttää sitä klemmaria.  Jos kaikki ei mene nappiin suodatinta vaihdettaessa (yleisin virhe = vanhan suodattimen tiiviste jää paikalleen ja tulee tuplat) => voi suodatin alkaa löystyä. Olessaan ylöspäin: painovoima ja tärinä vaikuttavat "avaavasti".

Kuvassa (V11) ei ole "Roper Plate" -levyä. V11lemans.com palstalla oli aktio missä tilasivat niitä suuren määrän. Hyvin tässä on pärjäilty saksalaisen koulukunnan mukaan, jossa täytetään vaan 4L öljyä ja sillä hyvä. Ei vilku punainen kiihdytellessä. Eikä pukkaa öljyä normaalista poiketen imuilmalaatikkoon.
http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=19423
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #18 : Elokuu 22, 2016, 14:18:11 ip »
Lainaus
Tässä esittäisin myös päinvastaisen arvauksen: jos öljynsuodattimen saa öljypohjan aukon kautta vaihdettua irrottamatta itse öljypohjaa (myös V11) – pitää olla kunnon välineet, että saa kireyden kohdalleen.
Toki pitää olla asianmukainen suodatinavain: ohutseinäinen hylsy. Momenttiavaimella tulee kireys oikein. Toki pitää katsoa silmällä että vanhassa suodattimessa on tiiviste mukana. Jos ei ole niin se on jäänyt koneeseen tai jossain öljypohjassa.

Vaikka paikka onkin öljyinen niin tiivisteeseen pitää sipaista öljyä pintaan ennen asennusta. Kiristys tulee silloin oikein kun tiivisteen kitka ei laita hanttiin.

En tiedä V11:n öljypohjan suodatinkannen etäisyyttä kulloinkin käytetystä suodattimesta mutta V10-koneessa käyttämieni Championin suodattimien kanssa välystä ei jää kun kansi on kiristetty. Suodattimella ei ole mahdollisuutta löystyä niin että vuotoa olisi. Toki olen ottanut muutaman kerran öljypohjan irti mutta ei siellä mitään ylimääräistä ole ollut joten suodattimen vaihto kannen kautta onnistuu varsin hyvin.

Omien havaintojeni mukaan suodatin on usein ylikiristetty. Se on tarpeetonta ja voi vaikuttaa suodattimen sisäkaluihin.

Suodattimen sisäkalut ovatkin sitten eri asia: paljonko ja minkälaatuista suodatinmateriaalia siellä on, onko öljyn paluun estävää venttiiliä, rakenteen lujuus, ym pikkuseikkoja.

On tullut tavaksi katsoa mitä taulussa näkyy ennen käynnistystä: virrat päälle ja siinä kypärää ja hanskoja pukiessa on sopivasti aikaa syynäillä muutakin pyörästä. Silloin voi huomata löystyneitä osia tai vaikka linnunpaskan satulalla, tms


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #19 : Elokuu 22, 2016, 14:37:01 ip »
Lainaus
Kuvassa (V11) ei ole "Roper Plate" -levyä. V11lemans.com palstalla oli aktio missä tilasivat niitä suuren määrän. Hyvin tässä on pärjäilty saksalaisen koulukunnan mukaan, jossa täytetään vaan 4L öljyä ja sillä hyvä. Ei vilku punainen kiihdytellessä. Eikä pukkaa öljyä normaalista poiketen imuilmalaatikkoon.

Mikä on Roper-plate? Joku loiskelevykö?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #20 : Elokuu 22, 2016, 16:13:55 ip »
Lainaus
Mikä on Roper-plate? Joku loiskelevykö
Juu. Oli joskus juttua kun oli puhe vuoristossa kiihdyttelystä.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #21 : Elokuu 22, 2016, 18:11:13 ip »
V10 ja V11 kärsivät kyseisestä vaivasta varsinkin kun öljy on kylmähköä tai kiihdytetään etupyörä irti tiestä. Öljy pakkaantuu öljytilan takaseinälle eikä sitä kerkiä valumaan kierrosta alas niin paljoa että imusiivilään asti riittäisi. Öljypumppu imee silloin ilmaa.
Ylämäkeen kiihdyttäminen vaikuttaa saman. Itse olen pitänyt pari desiä ylimääräistä öljyä kierrossa niin ei niin helposti vilkuta punaista valoa mittaristossa. Pitää kiihdyttäessä maata tankin päällä etukenossa niin keula pysyy paremmin aloillaan. V10-koneessa on enemmän voideltavaa yläkerrassa kun on nokka-akselit kansissa.
Loiskelevyn asentaminen on ollut jo vuosia mielessä omaan V10:iin mutta en ole saanut aikaiseksi.

Leimanin Janne niitä on asennellut ihan kilpatarkoituksessakin. Tosin viimeinen kilpaGuzziversio oli jo kuivasumppukone kahdella öljypumpulla. Nyt se on päässyt jo eläkkeelle. Melkein kaiken mahdollisen Luoman Jussi sillä kerkesi voittamaan. Kolme Euroopan mestaruutta, lukuisia pienempiä mestaruuksia sekä Man-saarella monena vuonna mukana pitkällä lenkillä. Jussi tullee ajamaan tulevalla kaudella Bimotalla.

Facessa hieman läpileikkausta osasta Jannen projekteista: https://www.facebook.com/pages/JL-Meccanica/540938312637923


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #22 : Elokuu 22, 2016, 21:02:45 ip »
Omien testailujen mukaan V10 ja V11 ei kumpikaan vahingossa nouse syliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #23 : Elokuu 22, 2016, 21:34:38 ip »
Mulla nousee ja voi käydä väärin. Lisäksi on se moottorin kampeaminen kun etupyörä on ilmassa: aina laskussa pitää olla etupyörä kulkusuunnassa eikä rungon suuntainen. Mielenkiintoinen vipatus on seurauksena.

Itseänikin harmittaa että en ole päässyt Centaurolla ajelemaan. Se kun ei ole selälle parasta treeniä. Lisäksi pitäisi lähes ajamattomat jakohihnat vaihtaa taas uusiin muun huollon yhtydessä. Pari settiä on ostettuna mutta nekin ovat jo hiukan iällä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #24 : Elokuu 22, 2016, 21:52:08 ip »
Kompurapeliä olisi kieltämättä mielenkiintoista kokeilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2016, 09:26:16 ap »
Lainaus
Oli joskus juttua kun oli puhe vuoristossa kiihdyttelystä
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5275.0
"
Ensimmäiset LM 850 mallit ja niiden edeltäjät, niissä ei ollut vielä välirengasta. Tämä jälkiasennettiin. Ei kuitenkaan sen vuoksi, että öljy läiskyi pois, vaan siksi että moottorit vetivät öljyn pois. Välirenkaalla laajennettiin öljypohjan tilavuutta, muusta ei tuohon aikaan ollut kyse.

Ensimmäiset ongelmat kiihdytyksen aikana pois läiskyvästä öljystä alkoivat 1996, kun Sport 1100i tuli ulos jäähdytysöljypohjalla.  Sama öljypohja kuin Centaurossa, Daytona RS:ssä ja kaikissa V11 malleissa. Edeltävissä malleissa Sport 1100, Daytona 1000 ja Daytona 1000 Racing, näissä oli öljypohjat kuten Tonti –runkoisissa, eikä ollut mitään ongelmaa öljyn läiskymisen kanssa vaikka öljytilavuus oli 3–3,5 litraa.

Kun asiakkaat alkoivat reklamoida öljynpainevalon vilkkumisesta kiihdytyksissä, päätimme silloin aikanaan merkkihuollossa nostaa öljymäärän 4,0 litraan. Sen jälkeen ei tullut enää valituksia. Jopa 4,5 L öljymäärällä testattaessa ei esiintynyt ongelmia. Edellyttäen, että paluuletkut ja koko huohotusjärjestelmä oli auki ja kunnossa.

Mitä tulee öljyn loiskintaa estäviin välilevyihin, jos asentaa sellaisen, pienentää samalla kampikammion tilavuutta. Paine ja ”tuulimyrsky” joka siellä vallitsee, ei voi enää rauhoittua kuten on ajateltu. Tullaan taas samaan tilanteeseen missä oltiin 40 vuotta sitten, ennen öljypohjan välirengasta. Kannattaisi miettiä ennen kuin asentaa sellaisen…
"
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #26 : Elokuu 23, 2016, 09:54:46 ap »
Mites V11 Sport yleisesti?
Sportti olisi lähikylässä ja kuskin jalat ei enään ajokuntoa ole tarjonneet muutamaan vuoteen.
Käytännössä melkein ajamaton n15.000 km -99 ja koeajolle lähden kyllä, mutta kommentteja konseptista olisi kiva kuulla.
Keulimimaan kai saisi, onhan tuo suht tehokas 91hp mutta sportiksi aika painavat 221kg.
En ole Caliani vaihtamassa, mutta myyntipuolessa auttamassa.
Renkaat uusiksi ja akku varmaan, nesteet kaikki on hyvä idea, mutta itse pyörästä niin mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota pitkään seisseellä?
Letkut lienee ennen alkoaikoja bensassa, on se käytävä koko pyörä läpi muutenkin koska ajamattomuus tuo muttia matkaan, mutta jos tulee kellään mieleen aiheesta...


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #27 : Elokuu 23, 2016, 09:56:31 ap »
On siis olemassa loiskelevystä toinenkin mielipide.

Tuo korotusosa on ollut kaikissa pyörissäni lukuun ottamatta California T3:sta. California Adamantista (trike) olen sen ottanut pois ja öljymäärä on hieman pienentynyt. Sen kuormitukset ovat kuitenkin varsin alhaiset. Valitettavasti sekin kone käy liian kylmänä. Olen asentanut kahteen pyörääni moottoriöljyn lämpömittarin: Cali 1400:een ja C. Adamantiin. Jälkimmäinen käy liian kylmänä vaikka ilmavirtauksen pääsyn sylintereille ja kansille olen osittain peittänyt. Tonninelisatasen olen saanut jo käymään noin 100 - 110 asteen lämpötilassa kun ajetaan normaalisti noin 20 asteen ulkolämpötilassa. Samalla riittävä öljyn lämpötila vaikuttaa polttoaineen kulutukseen edullisesti.

Pienemmän öljymäärän kompensaatioksi olen C. Adamantissa päätynyt vaihtamaan 20W50 mineraaliöljyt 6000 km välein. Muutoin vaihtoväli olisi 10.000 km.

C. Adamantissa öljypohjan korotusosan poiston tarkoituksena on että maavaraa olisi riittävästi ja pyörän sivunäkymä olisi mahdollisimman matala. Nyt maavaraa on noin 10 cm kun ajoneuvo on kuormitettu. Lain mukainen minimi on 80 mm.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #28 : Elokuu 23, 2016, 10:07:23 ap »
Lainaus
Renkaat uusiksi ja akku varmaan, nesteet kaikki on hyvä idea, mutta itse pyörästä niin mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota pitkään seisseellä
?

Kun se bensa on siellä seisonut niin tankki aivan tyhjäksi, uusi suodatin (jos on vielä ulkoista tyyppiä kuten oletan), uudet bensat sisään ja virta päälle. Sitten tappokytkimellä naksutellen niin että kiertoon tulee varmasti uutta polttoainetta. Samalla saavat suuttimet ja paineensäädin jumppaa. Huohotinletkut voivat olla huonossa kunnossa. Mutta ei välttämättä.
Imukanavien kumiosien katselmus on hyvä tehdä. Jos on murtumia niin uudet eivät ole kovin kalliit.

Sitten nämä moottorin, perän ja vaihteiston huulitiivisteet. Jos pyörä on seissyt pitkään voi olla että tiivisteet ovat antautuneet mutta eivät välttämättä. Toivottavasti pyörä on ollut lämpimässä ja kuivassa tallissa ettei korroosio ole päässyt tiivistehuulien alle tekemään pahojaan. Ongelma, jos sitä on, selviää vasta kun pyörällä on ajettu hieman pidempi lenkki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynsuodatinvinkki
« Vastaus #29 : Elokuu 23, 2016, 11:33:20 ap »
V11 Californiassa tuo öljypohja lienee tilavampi, tai parempi. En ole varsin rankallakaan kädellä ajamalla saanut öljyvaloa vilkkumaan. Öljyä mulla on koneessa 3.5 tai vähän päälle. Kannattaisi varmaan ennemminkin vaihtaa V11 Sportiin Tontin öljypohja, jos vaan käy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.