Kirjoittaja Aihe: Megasquirt?  (Luettu 4590 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Megasquirt?
« : Toukokuu 01, 2009, 00:31:30 ap »
Oletko pistänyt ruiskutettuun guzziisi megasquirttia?

Kerro kaikki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2009, 21:28:41 ip »
Tämä kiinnostaa myös minua!!
Itselläni on nimittäin tarkoitus asentaa lähitulevaisuudessa miniminiboksiin rakennettu mega omaani..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2009, 14:31:13 ip »
Mulla on työn alla Megasquirt-asennus Cali T3:seen vm -82.

Viikonloppuna sellaista sääsin kaverin Harrikkaan mutta siinä on myös ahdin jolloin muuttujia on vähän enemmän. Kulkemaanhan tuo intoutui kunnes ensiöveto ryhtyi vastustamaan ja ahtimen veto sitä myöden loppui.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2009, 14:56:26 ip »
Kerro kaikki.

Jätän toistaiseksi originaalin M15 purkin hoitamaan kipinää, joten homma on vähän hauskempi kuin voisi puusta katsoen kuvitella: Molempia purkkeja kiinnostaa a) ilman lämpötila b) öljyn / moottorin lämpötila c) kaasuläpän asento.

a ja b on helppo ratkaista lisäämällä antureita, mutta milläpä lisäät uuden kaasunasentoanturin... Luotettavat lähteet tosin kertovat, että signaalin voi ryöstää jopa ilman operaatiovahvistinta ja ratkaisu toimii.

Rakennussarja sisältää urospuolisen DB37 liittimen, mihin on tarkoitus kytkeä vastaava naaras. Valinta on maallikon näkövinkkelistä huono, DB37 on lähinnä toimistoelektroniikkaa. Eilisillan vietin tinakolvin kanssa; tinasin DB37:aan kiinni nipun johtoja jotka sitten kiinnitin motonet-abiko-palkkiin.

Jos osaisin tehdä itse MS:n, saattaisin käyttää jotain hiukka järeämpää liitinratkaisua, mikä se sitten olisikaan. Piuhojahan purkkiin kytketään kokolailla monta:
- ilman lämpötila-anturi
- koneenn lämpötila-anturi
- sytytyssignaali sisään
- lambadan signaali sisään
- TPS:n referenssi
- TPS:n signaali
- 6 x maa
- FIdle solenoidn ohjaus (en edes tiedä mikä tämä on -> en kytke)
- bensapumpun releen ohjaus (alkup purkki hoitaa -> en kytke)
- käyttöjännite
- tuplapiuhoilla bensapiiri 1
- tuplapiuhoilla bensapiiri 2

eli noin 10 joista osa ohkaisempia kuin osa.

Jospa kokeilen saanko toimivaa aikaa ryöstämällä TPS ja lämpötilatiedot alkuperäisiltä antureitla. Vähemmän osia on kivempi, se nimittäin tarkoittaa vähemmän särkyviä osia.

http://www.finsquirt.net/ kertoo lisää.


JuhaV

  • Vieras
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2009, 15:56:25 ip »
Miksi et laita MS:ää ohjaamaan myös sytytystä ? Jättämällä molemmat purkit käyttöön tuntuu että saat vain puolet MS:n potentiaalisista edusta ja lisäksi tuplamäärän potentiaalisesti vikaantuvia kohteita.

TPS:n signaalin voi varmasti kylmästi jakaa kahteen piuhaan ja molemmille laatikoille. MS:n sisäänmenoimpedanssi lienee sen verran iso ettei signaali siitä mihinkään notkahda. Kokeile niin että mittaat kunnollisella volttimittarilla TPS signaalia ja katsot notkahtaako voltit kun kytket piuhan MS:ään.

Itselläni on H****n TPS jaettuna erilliselle TPS-näytölle ja se ei aiheuttanut ongelmia. Lisäksi signaali menee myös Powercommanderiin eli alkuperäisen ECUn lisäksi sitä menee nykyisin kolmeen paikkaan.

Guzzille syttykarttoja voit löytää todennäköisesti täältä : http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm

Onnea projektiin, JuhaV

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2009, 19:52:22 ip »
Tämmönen on mulla käytännössä hallussa. Sekä nuo näppärät liittimet.

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2412

Kaverin, jolla se vielä on, pitäisi ajaa simulaatio läpi. Hänellä itsellään on Toyota Carina megalla ja solmitulla pakosarjalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2010, 16:45:59 ip »
Onnea projektiin, JuhaV

Kiitos.

Tänään tosin paloi käämi, toivottavasti vain säätäjästä eikä säädettävästä.

Pari päivää sitten MS jutteli PC:n kanssa, mutta tänään ei. Revin koko härpäkkeen irti ja palasin orggisruiskuun että pääsen ajamaan tänä kesänä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 30, 2010, 18:40:43 ip »
Vai on Jussilla tuskia.
Jotenkin muistuu mieleen että tuo puoli volttia olisi ollut aika liki totuutta TPS-arvoksi.
Riippumatta siitä kumpaa ruiskua aiot käyttää on hyvä säätää TPS:n perusasetus Weber-Marellin manuaalin mukaan. MS:ssa asetuksen kun voi tehdä toisin päin. Kai muistit tehdä ensi töiksesi MS:n TunerStudio-valikosta Tools Calibrate TPS 0 - 100%-homman? Entä mikä sulla on Reg.Fuel-arvo?

Se miksi ei TunerStudio keskustele MS:n kanssa voi johtua näennäisesti oikeuksien puutteesta.  Mulla kävi niin. Homma korjautui kun valtuuteni laajennettiin User-moodista Super Useriksi eli Järjestelmänvalvojaksi. Lakkasi TS jökkäämästä.
Samaa ongelmaa ei Megatunessa ilmennyt. Se toimii edelleenkin. Kyseisessä läppärissä, jossa Mt on, on kuuden tunnin akun kesto ja muutenkin jömäkkä peli. Kerran vain on noussut savu kun yks akku vähän kuumeni... Haluatko lainata.? Mitä versioo sun MS on?

Se miksi mustaa savua tulee tuutista tietää MS:n tapauksessa sitä että ruiskutuskartta tai rikastuspiirit on asetettu rikkaalle. Kaikki rikastukset pois ensteks ja pelkällä peruskartalla operoimaan. Ensin on kone saatava käymään luotettavasti tyhjäkäyntiä niin että se ei sammu ajankaan kanssa. Vasta sitten kun peruskartta on kokolailla kohdallaan voi siirtyä käyttäämään Acc-rikastusta ja kylmäkäynnistyspiiriä. Muutoin homma menee tyystin sekaisin etkä voi tietää että minne suuntaan pitäisi säätää.

Sitä paitsi et voi saada MS:lla moottoria toimimaan ihan noin vaan. Tarvitaan testipenkissä ajoa että perusasetukset tulee kuntoon tai muutaman viikon illat ajelemalla vakioreittiä ja siltikin löytyy vielä sanomista. Mutta kokemusta kertyy. Itse säädän kolmatta MS:a ja vieläkin on homma osittain hakusassa. Valitettavasti. Valitettavaa on myös että joka kerta on ollut kyseessä eri tyyppinen moottori joten perustiedot täytyy kerätä vähän kerrassaan.

Sun Californiassashan on puristusta pudotettu. Mikäs se lukema olikaan, 8,3, vai?
Omassani on lukema samoilla seutuvilla mutta kuutioita on vähempi. Uskoisin silti että peruskatan muoto on liki sama. Tasokorotusta voi olla tarpeen tehdä. Ja ehkä hiukan taivutella visuaalista karttaa jos lambda-arvot niin komentaa.

Pitää myös muistaa että kapeakaista-lambda-anturi antaa laihan seoksen arvoja silloin kun seos on ylirikkaalla. Moottori voi silti käydä kohtalaisesti mutta ryyppää kuin mies. Eli jos ei ole varma mihin suuntaan pitää säätään niin alueelle pääsee laihentamalla seosta.

Laitan tähän liitteeksi numeraalisen VE-taulukon. Sen muoto visuaalisena on melkoisen suora "levy" jossa on vasen kulma alimpana. Siitä vain sen pohjalta tekemään sohva-asetuksia.

mm




 

[ylläpito on poistanut liitteen]

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Megasquirt?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2010, 20:07:35 ip »
No siis. Tällä hetkellä mopo a) käy tyhjäkäyntiä b) ei kestä kaasua ollenkaan vaan puhaltaa mustaa riippumatta siiitä onko Guzzissa kiinni megasquirt vai sen oma ruiskunohjain. Asiaan ei myöskään vaikuta, onko tankissa 2 (!) vuotta vanhat bensat vai just huoltsikalta haetut.

Sama läppäri, sama piuha, sama windows-käyttäjä, sama MegaTune-ohjelma oli kun pari viikkoa sitten jutteli PC ja MS kuin nyt kun ei jutelleet toistensa kanssa.

Lambdaa ei ole vielä kytketty (eikä sitä vakioruuttaan voi kytkeäkään).

Erityisesti kiinnostaa, kun TPS:n johdoista ei mistään kahdesta johdosta mitaten saanut 5 voltin jännite-eroa (orggispalikoilla).