Kirjoittaja Aihe: Norgen akku hajos  (Luettu 8741 kertaa)

Stelvio 1200

  • Viestejä: 44
  • Trust me. I know what I am doing
Norgen akku hajos
« : Huhtikuu 25, 2009, 12:24:42 ip »
Kylläpä kesti sitten hyvin Norgen -08 akku  >:(

Takuu kuuluma on vaan yksi ajokausi eli 6 kk. Mullakin ajokausi on 7-8 kk. (hajos Siilinjärvellä ABCn pihaan ja sitten kotiin kuorma-auton kyydissä aurinkoisessa ja lämpimässä kelissä. Onneksi oli kasko)

Soittelin piikkiöön josta uuden olis saanut todella nopeesi postiin 150€ hintaan postikuluineen. Olis lähtenyt pe ja ollut mulla täällä Kuopiossa la :)

Mutta onneksi kattelin tuolta netistä ja löysin akun joka on suunilleen sama mutta sen leveys oli 2 cm enemmä.
Mutta ei hätä kun Norgessa on tilaa kunolla akkukotelossa leveydelle.

Motonetistä sain akun YTX20-BS 18Ah hintaan 59,90€.
Vaikka olisikin laadultaa heikompi kuin alkuperäinen niin voi sitten ostella noin 3 kpl.  :)

Akun suoja kansi nyt ei asetu oikeelle kohtaan joten jouduin tekee lisä reijän.

Kohta ajelee ulkona auringossa +22 ja varjossa +14

Ainiin vika ilmeni satunnaisesti ja silloin rele vaan naksahti mutta ampeerit katos.
MG California 1100 i -96, Norge -08, Stelvio NTX TT -09, - SS1000 x2, SS1600K, SS2000K, BB1500Finland -

mini

  • Viestejä: 32
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2009, 20:33:17 ip »
Meikäläisellekin oli käydä noin, mutta onneksi jämähti jo kotipihaan!
Katselin minäkin erilaisista kataloogeista korvaavaa akustoa, mutta sitten aloin kuitenkin tutkia tilannetta tarkemmin.
Virrat menivät päälle, akun jännite oli 12,4 V ja starttia painaessa esiintyi vain naksahdus ja jännitemiitari näytti vain muutaman voltin jännitettä kunnes ajan kanssa nousi jälleen oikeisiin lukemiin. Sähköopin luennoilta muistui mieleeni, että akku pahus on sitten entinen - ei kestä kuormistusta. Kirosin jo mielessäni viime syksynä hankkimani automaattiisen laturin, mutta pistin akun vielä yöksi latautumaan toisella laturilla.
Seuraavana päivänä sitten harjoitukset jatkuivat. Ruuvasin akun paikoilleen, ja kone hyrähti hienosti startista käymään. Asentelin akun kunnolla paikoileen ja panin satulan paikoilleen sekä riensin pukemaan ajovermeitä niskaani. Mutta taas vain naksahti!
Otin kypärän päästäni ja ryhdyin tutkimaan tilannetta yleismittarilla. Jännite oli piuhojen päästä 12,4 V ja myös akun navoista mitaten. Starttiyrityksen jälkeen piuhoista mitaten jännite oli vain muutaman voltin, mutta akun navoista edelleen 12,4 V.
Siis minulla oli syntynyt akun napojen ja kaapeleiden väliin runsaanlaisesti ylimääräistä vastusta. Kaapelikenkien ja akun napojen huolellisella puhdistuksella sain ylimääräiset vastukset pois ja pääsin nauttimaan neljän asteen lämpötilassa ensimmäisestä moottoripyörälenkistä tänä keväänä!
Automaattilaturi oli kuin olikin pitänyt akusta huolen talven aikana!

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2009, 19:31:51 ip »
Terve,
Kerran taisteltiin yhden perämoottorin kanssa ja lopputulos oli sama. Navan ja kengän välinen ylimenovastus sen verran korkea ettei päästätnyt starttivirtaa läpi. Ihmeelliset ovat sähkön tiet :)
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

themetus

  • Vieras
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2009, 22:04:49 ip »
Mulle kävi sama homma viimekesänä Norgen kanssa. Onneksi hajosi pihalle eikä matkalla jolle olin juuri lähdössä. Laitoin myös hieman isomman akun (Vartan) tilalle. Aika heikkoja taitaa olla nuo tehtaan akut (Yausa vai mikä se nyt oli)

Stelvio 1200

  • Viestejä: 44
  • Trust me. I know what I am doing
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #4 : Huhtikuu 27, 2009, 22:07:58 ip »
Moi.

Taas sama homma tänään vaikka olin vaihtanut akun :(

Kävin ajelee sunnuntaina pikkasen lenkin aamutuimaan 513 km ja Norge pelas kuin unelma :)

Mutta tänään kun kävimme ekaa kertaa ajelemassa poikani kanssa 3.5 vuotta niin tietenkin piti koko mopon alla käynistumättä :(

Ajelimme ensin noin 10 km ja jäimme juttelee muitten motoristien kanssa 20 min ja sit taas kypärät päähän ja menoksi. Ajelimme noin 8 km ja pysähdyimme 5 min ja sit startti nappulaa, kuuluu vain naps eikä startti lähe päälle. Odotilimme tunnin siinä ja sit kun taas painoin starttia niin kone käynisty.
Siis aivan ihmeelinen vika  :o ei oikeen voi ymärtää missä se vika voisi olla kun mopo jäähtyy niin taas alkaa pelaamaan  ???
MG California 1100 i -96, Norge -08, Stelvio NTX TT -09, - SS1000 x2, SS1600K, SS2000K, BB1500Finland -

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Startti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 28, 2009, 08:06:20 ap »
Kuuluukos se - NAPS - startista itsestään vai ns. starttireleestä?
Starttirele kytkee sähkön akusta startin solenoidille.
Vika voi olla:
- Starttirele on löysällä / johtokontakti löysällä
- Startin solenoidissa johto löysällä
- Startissa jossain löysä kosketus, joka lämpölaajenemisessa "irtoaa" hyttysen kikkelin verran
- Startin hiilien pidikkeissä löysää
- Onkos ihan varma, ettei missään kohdassa ole johto hangannut itseään puhki ja runkoon

Katsos kun nää 12V vekottimet ovat sikäli herkkiä, että jossain oleva löysä liitos aiheuttaa jännitteen laskua parisen volttia ja kas, solenoidi ei enää jaksakaan vetää.
Tuo starttipiiri on teknisesti aika yksinkertainen; Starttinappula, sivujalka jne. on kytketty releen ohjauspiiriin. Jos jokin toimilaite on "väärässä asennossa" niin rele ei vedä eikä startin solenoidi saa sähköä.
Releen vetäessä, starttipiiri on kunnossa. Nyppäse startin ohjausjohto solenoidilta irti ( se ohut ) ja mittaa tuleeko sinne joka kerta sähköä, kun nappulaa painaa. Jos tulee, niin itse startissa on ongelma.
Senhän voi testata siten, että johdon pätkällä kytkee "käsin" sähköä solenoidille. Mutta jos et IHAN TARKKAAN tiedä miten, niin voisi olla parempi olla tekemättä...Minulla kun joskus Stonessa oli starttiongelma, niin asensin johdonpätkän kiinteästi ja käynnistin suoraan startilta ilman kahvanappulaa.

Startin irroitus on hyvin yksinkertainen ( kunhan siihen katteiden alta pääsee kiinni? ) kaksi pulttia ja pari johtoa. Hiilien kansi kiinni parilla mutterilla. Solenoidia ei voi avatakaan, mutta siellä ei yleensä ole vikaa. Solenoidi voi tosin hirttää kiinni jos siellä on paljon likaa, mutta suht. uudessa pyörässä ei sitäkään tod.näk.ole.
Jos Sinussa ei ole "teknikon vikaa", niin startin kanssa kun menee johonkin autosähköfirmaan, he testaavat nopeasti sen. Minä viimeksi työnsin vitosen testaajan haalarintaskun ja bueno!
Muuta en osaa näin kaukokorjauksella.

Ja akkujen takuu yleismaailmallisesti on puoli vuotta.

themetus

  • Vieras
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2009, 08:39:49 ap »
Tuli tuosta Timon viestistä mieleen: Minulla hankasi oikean puolen lampun vieresta "jarruletku" johtojen suoja teippiä aika reilusti ja olisi varmaan mennyt myös johtoja jos en olisi huomannut ajoissa.....



Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Startti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 28, 2009, 10:26:45 ap »

Starttinappula, sivujalka jne. on kytketty releen ohjauspiiriin. Jos jokin toimilaite on "väärässä asennossa" niin rele ei vedä eikä startin solenoidi saa sähköä.

Onkohan norskissa vielä samat "pikkureleet" kuin kalissa? Ne tahtoo ainakin jumittaa, koputtelu auttaa. Boschin releet tuntuu toimivan parhaiten.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Stelvio 1200

  • Viestejä: 44
  • Trust me. I know what I am doing
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2009, 20:21:09 ip »
Nyt rupeevat sitten vaihtelee Norgeen osia yksi tellen ja katsotaan milloin vika katoaa :)

Et sillai. Nyt pitää aina miettii minne lähtee jos joutuu sammuttaa koneen, et jaksaako siellä sitten tunnin odottaa :)

MG California 1100 i -96, Norge -08, Stelvio NTX TT -09, - SS1000 x2, SS1600K, SS2000K, BB1500Finland -

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2009, 00:40:46 ap »

Vaikka olisikin laadultaa heikompi kuin alkuperäinen niin voi sitten ostella noin 3 kpl.  :)


AllRightin poistohyllystä ostettu 5 euron akku toimi ihan OK yli vuoden Guzzissa. Toinen samanlainen oli kesän Bemarissa. Kun se kevään tullen paljastui vainaaksi, pistin Bemariin 90Ah pakettiauton akun. Ei se (akku) siitä (bemari) säikähtänyt. Hyvin starttas :)

Anyway, saattaa mennä hetki ennenkuin ostan sen akun mitä ekana tarjotaan :)

Stelvio 1200

  • Viestejä: 44
  • Trust me. I know what I am doing
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #10 : Toukokuu 19, 2009, 07:47:41 ap »
Releestä kuulin NAKS ja jännite pikkaisen tipahtaa noin 2 volttia. Ei oo vielä päässyt ite mittailee kun ei ole ollut mittaria mukana :)

Onneksi vika tuli vielä takuu aikana. Piikkiöstä sain ohjeet että ottaa paikalliseen Guzzin valtuutettuun huoltoon Kuopiossa. Marssin sinne ja kyselin milloin voisi sitten tuoda mopon tutkittavaksi, mutta ensimmäiseksi sanottiin " ai että näitä Moto Guzzeja. Vie Piikkiöön niin saat nopeammin takas pyöräs ja me ei sit joudeta ajelemaan sillä mitään koeajoja "  :)

Mutta ei kai tässä paljoa muutakaan mahdollisuutta ole kuin viedä sinne sitten joskus, että vahtaavat edes jotain osia mikä voisi vaikuttaa kyseiseen vikaan. Kun ei voi ittekään takuu aikana rässätä :(

Mutta asiakas palvelu on heillä kyllä kohdallaan :)

Nyt sitten uusi pieni ongelma tuli viikonloppuna kun kävin ajelemassa :)

Keskiseisonta tuen toinen pultti oli irronnut ajon aikana ja kun menin tankkaamaan niin kattelin kuin mopo on noin kallellaan kun vetäisin keskiseisontatuelle :)

Tankki täyteen ja tuki takas sisään mutta eipä mennytkään kokonaan. Otti äänenvaimentimeen kiinni :) Pikkasen piti vääntää et sai alle ja varovasti 2km kotiin.
Ei kun selälleen ja koko tuki irti. Tilasin eilen Piikkiöstä osat ja tulevat parinviikonpäästä :) Onneksi tuolla Piikkiössä pelaa hommat ja apua saa :)
MG California 1100 i -96, Norge -08, Stelvio NTX TT -09, - SS1000 x2, SS1600K, SS2000K, BB1500Finland -

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
NAKS
« Vastaus #11 : Toukokuu 19, 2009, 08:28:36 ap »
No jos kuuluu naks = rele vetää. Jos jännite todellakin putoaa 2 v ei solenoidi jaksa vetää ja eipäs sitten starttaa.
Joten sähkö jää johonkin starttipiirin välille. Saattaa olla niin, että jokin liitos on likainen / löysä tms. Tai jopa niin, että puristettu liitos on tehty huolimattomasti / kuorittu huonosti ja kas - siinähän se!

Siispä: Startin solenoidin ohut johdin irti ja siitä mittaus runkoa vastaa. Pitää olla 12V kun starttinappulaa painaa. Jos on, niin johto kiinni ja mittaus liittimestä uudestaan. Pitää olla 12V. Jos jännite nyt tippuu 2V tms. niin mittaa akun navoista a) ilman kuormaa ja b) starttinappulaa painaessa. Jos jännite putoaa tuon 2V, niin kokeilepas toisella TÄYDELLÄ akulla.
Gruppon sivuilla on "ohjeita akun kanssa pelehtimiseen" -kirjoitus. Ja huomaa, että uusi akku voi ihan hyvin olla viallinen. Ei olis eka kerta...

Moto Guzzi on sikälikin hyvä pyörä, että sen sähkövehkeet on lähes pelkästään lamppuja ja nappuloita. Tosin - kuten muissakin pyörissä - johtimet on sijoitettu pieniin ja ahtaisiin väleihin.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2009, 21:11:21 ip »
Naisen japanialaisen startti teki tuota samaa. Lähti yleensä starttinappia heläyttäen käyntiin joka ekrta. Sitten yhteiselon taivaalle kerääntyi mustia pilviä ja ryhtyi välillä jäämään starttaamatta. Nappia painaessa vain starttirele napsahti akun vieressä. Mittaus ei antanut mitään vinkkiä, mikä saattaisi olla vialla. Kun hieman rytkäytti, vaikka vahde päällä, lähti siten taas mukinoimatta napista käyntiin. Päättelin sitten, että viisi vuotias akku on tiensä päässä ja että pirteämpää patteria vaihtamalla vika selkenee. Ei tulosta. Jokaikinen liitos akulta katkaisijoille ja startille tuli puhdistettua ja rasvattua.
Kun ei sitten muuta keksinyt, irroitin tänään pyörästä starttimoottorin ja pistin sen lihoiksi. Sieltäpä vika sitten iskikin jo silmää. Ajan oloon oli moottoriin kertynyt magneettista mujua, joka joissain asennoissa yhtisti roottorin kenttäkäämeihin, estäen moottorin muodostamasta momenttia. Pieni nytkähdys sai sen verran tilaa aikaan, että moottori taas pyörähti. Puhdistin kaikki osat yksi kerrallaan brake cleanerilla ja kasasin startin uusilla rasvoilla. Pyyhkäisin vielä ankkurin kirkkaaksi hiekkapaperilla.
Laakista käyntiin!! Ja toistuvasti!! Vika voitettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Stelvio 1200

  • Viestejä: 44
  • Trust me. I know what I am doing
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #13 : Kesäkuu 26, 2009, 15:33:55 ip »
Noniin nyt taas uuta :)

Tuli tuossa käytyä Piikkiössä ja huolto otti pois hälyttimen ja nyt näyttäs että ongelmat käynnistymisen suhteen poistui :) Ajettu vaihtelevassa kelissä  tuhantisen kilsaa ja ongelmia ei ole aina vielä ilmennyt :)

Mutta jos ei jotain hyvää niin pahaakin että kaaoksen tasapaino pysyy paikoillaan.

Nyt sitten hajos öljynpaineen anturi :) mutta onneksi sain sen puoleen hintaan Piikkiöstä :) ovh. noin 14€ ja kuuluma aika kiva vaihtaa :) Pitää irrotella tankki ja pikkasen muutakin, mutta onneksi nyt 20tkm huolto edessä pitää samalla itte se vaihtaa :)

Mutta lisää kirjotellaan jos tulee ominaisuuksia esille tai homma korjaantuu :)

Hyviä kilsoja ja maileja kaikille lukijoille :)
MG California 1100 i -96, Norge -08, Stelvio NTX TT -09, - SS1000 x2, SS1600K, SS2000K, BB1500Finland -

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen akku hajos
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2009, 21:10:51 ip »
Tuon vuoksi en mitään hälyjä omiin pyöriin ole hankkinut. Yksi potentiaalinen vikakohde vähemmän. Oletko varma, että kyseessä on vain anturi? Niin minäkin luulin... Miten ilmenee? Eikö meinaa "öljynpainevalo" heti sammua vai jääkö palamaan? Piikkiöläiset tuntee vaivan...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99