Kuuluukos se - NAPS - startista itsestään vai ns. starttireleestä?
Starttirele kytkee sähkön akusta startin solenoidille.
Vika voi olla:
- Starttirele on löysällä / johtokontakti löysällä
- Startin solenoidissa johto löysällä
- Startissa jossain löysä kosketus, joka lämpölaajenemisessa "irtoaa" hyttysen kikkelin verran
- Startin hiilien pidikkeissä löysää
- Onkos ihan varma, ettei missään kohdassa ole johto hangannut itseään puhki ja runkoon
Katsos kun nää 12V vekottimet ovat sikäli herkkiä, että jossain oleva löysä liitos aiheuttaa jännitteen laskua parisen volttia ja kas, solenoidi ei enää jaksakaan vetää.
Tuo starttipiiri on teknisesti aika yksinkertainen; Starttinappula, sivujalka jne. on kytketty releen ohjauspiiriin. Jos jokin toimilaite on "väärässä asennossa" niin rele ei vedä eikä startin solenoidi saa sähköä.
Releen vetäessä, starttipiiri on kunnossa. Nyppäse startin ohjausjohto solenoidilta irti ( se ohut ) ja mittaa tuleeko sinne joka kerta sähköä, kun nappulaa painaa. Jos tulee, niin itse startissa on ongelma.
Senhän voi testata siten, että johdon pätkällä kytkee "käsin" sähköä solenoidille. Mutta jos et IHAN TARKKAAN tiedä miten, niin voisi olla parempi olla tekemättä...Minulla kun joskus Stonessa oli starttiongelma, niin asensin johdonpätkän kiinteästi ja käynnistin suoraan startilta ilman kahvanappulaa.
Startin irroitus on hyvin yksinkertainen ( kunhan siihen katteiden alta pääsee kiinni? ) kaksi pulttia ja pari johtoa. Hiilien kansi kiinni parilla mutterilla. Solenoidia ei voi avatakaan, mutta siellä ei yleensä ole vikaa. Solenoidi voi tosin hirttää kiinni jos siellä on paljon likaa, mutta suht. uudessa pyörässä ei sitäkään tod.näk.ole.
Jos Sinussa ei ole "teknikon vikaa", niin startin kanssa kun menee johonkin autosähköfirmaan, he testaavat nopeasti sen. Minä viimeksi työnsin vitosen testaajan haalarintaskun ja bueno!
Muuta en osaa näin kaukokorjauksella.
Ja akkujen takuu yleismaailmallisesti on puoli vuotta.