Kirjoittaja Aihe: lauantaina tapahtunutta  (Luettu 10434 kertaa)

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
lauantaina tapahtunutta
« : Huhtikuu 19, 2009, 16:37:45 ip »
 ;D
Olin eilen Yamahacenterin koeajopäivillä,jossa raikkaassa ilmassa kurvailin uusilla mopottimilla.Täytyy myöntää että paljon on tapahtunut muutosta 20-30 vuodenaikana ajo-ominaisuuksissa.Yksi ominaisuus kuitenkin on vanhassa parempi mielestäni. Tuo brembon integraalijarru.Vaikka alussa oudoksuinkin sitä kovin olen sen hyväksi havainnut.Toki moni valmistaja tekee tänäpäivänä lukkiutumattomia jarruja mutta silti tuo vanha systeemi pelaa hyvin. ::)
Silti hyvät veljet ajellaan varovasti.eikös
ps.koeajossa oli 1900cc. "midnightstar" kun kaverini oli kehunut että on parempi ajoltaan kuin roadking...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2009, 20:45:37 ip kirjoittanut herrapii »

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2009, 17:12:06 ip »
Tuo brembon integraalijarru.Vaikka alussa oudoksuinkin sitä kovin olen sen hyväksi havainnut.
Minä oudoksun sitä edelleen, ja olen tullut siihen tulokseen, että mokoma hengenvaarallinen kötöstys saa lähteä. Jarrupääsylkky pitää vaihtaa ja on tiedossakin jo, ja hieman letkuviritystä, niin eiköhän Caliinkin jarrut saada. Reilu tonni vasta ajokokemusta noilla köyhän miehen integraaleilla, joten kai se tottumiskysymyskin on. Sinänsä erinomaiset jarrut vaan on pilattu noin, yäääk.  >:(
Cali EV Touring 2003

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2009, 20:00:08 ip »
 ;D kyllä integraalit pelittävät mulla ainakin erittäin hyvin eikä ole ollut mitään syytä niitä sen kummemmin ruveta "peukaloimaam" .
Titaniumin kuski

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2009, 11:26:49 ap »
Täytyy myöntää että paljon on tapahtunut muutosta 20-30 vuodenaikana ajo-ominaisuuksissa.Yksi ominaisuus kuitenkin on vanhassa parempi mielestäni. Tuo brembon integraalijarru.
Sinänsä ihan ansiokas Guzzi-innovaatio, mutta onneksi sitä ei ole otettu laajemmin käyttöön. Pyörät kehittyvät parissa vuosikymmenessä, ja tuonkin systeemin jäämiselle vain parin painavan matkasohvan omituisuudeksi on syynsä. 99% mopedisteista ei halua moista systeemiä suurin surminkaan, ja varmaan reilusti suurin osa myös gutsiukoista on ihan onnellisia siitä, että tuota systeemiä ei ole kalivieterin lisäksi muihin uusiin gutsi-malleihin pultattu. Varmaan osa (kali)vieteriukoistakin soisi sen olevan helposti poiskytkettävissä.
Vähääkään etukenoisemmissa ja kevyemmissä mopoissa tuommoinen systeemi olisi jopa vaarallinen. Takakenoiset ja -painoiset kustomihärpäkkeet ja autonkokoiset ja -painoiset matkasohvat voivat sitten olla asia erikseen.

BTW, oisit nyt sitten samalla vähän valottanut sitäkin, mitäs merkkejä malleja tuli koeajettua. Ei kait nyt jotain nelipyttyisiä yö-mahoja sentään...  :o  :P

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2009, 13:47:46 ip »
"että mokoma hengenvaarallinen kötöstys saa lähteä"
Mikähän siinä on hengenvaarallista?

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2009, 14:39:01 ip »
Se, kun pelkkä etujarru on tehoton, koska ottaa vain toiseen levyyn. Astinlaudallisen Calin jarrupoljin tuntuu hankalalle saada saapasta nopeasti polkimelle. Jos vaan hissukseen ajelee, niin ehtiihän sitä, mutta...  ;)
Cali EV Touring 2003

guzzismo

  • Viestejä: 41
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2009, 16:56:27 ip »
Se, kun pelkkä etujarru on tehoton, koska ottaa vain toiseen levyyn. Astinlaudallisen Calin jarrupoljin tuntuu hankalalle saada saapasta nopeasti polkimelle. Jos vaan hissukseen ajelee, niin ehtiihän sitä, mutta...  ;)
Pojaat ei ole tainnu koskaan ajaa 850 GT:llä, kun puhuvat tehottomista etujarruista... ja onhan noita yksilevyisiäkin etujarruja olemassa. Kyllä tuo integraali on oikeasti turvallinen ja hyvä; märkä, bitumikäärmeillä paikattu ja kosteilla lehtipuunlehdillä kuorrutettu Etelä-Eurooppalainen mutkamäki täydessä matkavarustuksessa on kuin tehty yhdistelmäjarruille, ainakin tällaiselle tavalliselle autokuskille, ei mene lukkoon kumpikaan pää, mutta hidastaa riittävästi. Niin, ja tuon polkimen saa säädettyä niin, että ei tarvitse kuin kääntää varpaat polkimelle. Mutta tämähän on enemmän makukysymys ja hyvä niin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2009, 18:13:36 ip »
No kyllä olen saanut takapyörän lukkoon sekä Floridan että Cali kolmosen yhdistelmäjarruilla.
Mutta hyvin niillä pysähtyy, etujarrun tehossa ei valittamista, jarrupolkimen käyttö vaan aiheuttaa sen, että etupää ei painu kovin paljon.
Yhdistelmäjarrut on nykyisessä mopossanikin.
Tavalliseen käyttöön erinomaiset jarrut, ratapyörät on erikseen.  ;D
Emeritus-guzzisti

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2009, 08:39:21 ap »
Tavalliseen käyttöön erinomaiset jarrut, ratapyörät on erikseen.  ;D
Niin, kyllähän niiden täytyy erinomaiset ja ylivertaiset olla, kun niitä lähestulkoon kaikissa eri mopomalleissa käytetään, esmes Guzzin kaikki muut mallit mukaanlukien, eikä juuri kukaan enää uskalla tuoda markkinoille mallia, jossa ei noita yhdistelmäjarruja olisi, eikös vaan. 

Siis oikeesti, mitä tarkoittaa "tavallinen käyttö" tai edes tavallinen pyörä? Ratapyöriäkin on monenlaisia.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2009, 09:04:35 ap »
<snip>
Siis oikeesti, mitä tarkoittaa "tavallinen käyttö" tai edes tavallinen pyörä? Ratapyöriäkin on monenlaisia.

Tavallinen käyttö on mielestäni ajoa yleisillä teillä puolimitten laillisilla nopeuksilla.  ;D
Emeritus-guzzisti

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2009, 14:16:58 ip »

Tavallinen käyttö on mielestäni ajoa yleisillä teillä puolimitten laillisilla nopeuksilla.  ;D
Jepjep...

Oispa esmes aika halju fiilis ajaa tavallista ajoa mutkaisella soratiellä, hiekalla tai maastospoorissa enskalla, jossa olisi yhdistelmäjarrut. Semmoisella oltaisiin aika helposti pöpelikössä, maattaisiin keskellä soratien mutkaa tai spooria jalka mopon alla, tai jopa kolisteltaisiin honkia ihan kirjaimellisesti. Eikä tilanne olis paljoa sen kummempi pysty- eikä kyykkypyörilläkään. Oli soraa tai asfalttia, onneksi ei ole sellaiset hillitsimet haittona.

Noh, kukin tyylillään. Ei minullakaan ole mitään sitä vastaan, että jossain kustomihärpäkkeissä ja kaksipyöräisissä matkailuautoissa on nuo yhdistelmäjarrut, ja makuasioitahan nämä ovat ainakin osittain. Mutta minusta on ihan hyvä ja varsin ymmärrettävää, ettei tuota systeemiä ole otettu laajemmin käyttöön missään muissa pyörissä, edes gutseissa, enkä siis oikein allekirjoita tuota väitettä yhdistelmäjarrujen erinomaisuudesta noin yleisesti. Ajettiin niillä sitten "tavallista" ajoa tai ei.

Mutta saatiinpahan ainakin hetkeksi eloa tällekin voorumille.  ;D

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2009, 14:30:17 ip »
Tavalliseen käyttöön erinomaiset jarrut, ratapyörät on erikseen.  ;D
Niin, kyllähän niiden täytyy erinomaiset ja ylivertaiset olla, kun niitä lähestulkoon kaikissa eri mopomalleissa käytetään, esmes Guzzin kaikki muut mallit mukaanlukien, eikä juuri kukaan enää uskalla tuoda markkinoille mallia, jossa ei noita yhdistelmäjarruja olisi, eikös vaan. 

Siis oikeesti, mitä tarkoittaa "tavallinen käyttö" tai edes tavallinen pyörä? Ratapyöriäkin on monenlaisia.

Ei ne mitkään ylivertaiset ole, mutta annat niistä turhan synkän kuvan.

Mulla on kolme Guzzia ja sp:ssä on nuo yhdistelmäjarrut. En ole koskaan kokenut niitä miksikään ongelmaksi.

Suurin probleema on varmaan siinä, että yhdistelmäjarrullisella kutsilla pitää omaksua kokonaan toisenlainen jarrutustekniikka, eli se pysähtyminen hoidetaan pääasiallisesti sitä pedaalia käyttämällä.

Kaikissa normaalijarruilla varustetuissahan tämä aiheuttaa vaan huonoa pysähtyvyyttä ja ongelmia.

Rata-ajossakin tuo systeemi toimiii kyllä vallan loistavasti niissä rajoissa, missä sp:llä sitä pystyy harrastamaan ja hiekkatietäkin on jonkin verran tullut ajettua. Aina on loogisesti lukittunut takarengan ensiksi ja ongelmia ei ole esiintynyt.

Minusta suurin syy tuon systeemin dumppaamiseen on se, että se on niin vittumainen ilmattava... :)

Ei se mikään ylivoimainen systeemi ole, mutta ei se pyörää myöskään huononna.

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2009, 15:01:00 ip »

Ei ne mitkään ylivertaiset ole, mutta annat niistä turhan synkän kuvan.

Mulla on kolme Guzzia ja sp:ssä on nuo yhdistelmäjarrut. En ole koskaan kokenut niitä miksikään ongelmaksi.

Ei se mikään ylivoimainen systeemi ole, mutta ei se pyörää myöskään huononna.
No ehkä ei, mutta pointti onkin siinä, että esmes jossain astinlauta-kalivieterissä tai muussa vastaavassa asia voi olla hiukan toinen - siihen ne kenties sopivat kohtuullisen hyvin, mutta moniin muunlaisiin taas eivät.

Kuten sanottu, makuasioita ovat nämäkin jutut ainakin osittain, ja niistähän voi kiistellä vapaasti, kunhan ei lähdetä kanonisoimaan omia kantoja - puolin tai toisin. Hyvä vaan että tulee erilaisia kantoja esiin.

BTW, opinpahan taas uuden asian tällekin päivälle, eli enpäs ole aiemmin hoksannutkaan semmosta, että SP:ssäkin on ne  autojarrut...

Seuraava trendi onkin varmaan ABS-jarrujen yleistyminen jopa vakiovarusteiksi kaikenlaisiin pyöriin, mutta tuskinpa niistäkään kovin moni tulee olemaan yhdistelmäjarruja. Paitsi ehkä tuolla samaisella goldwing-pannari-kalivieteri -akselilla, jossa niitä on käytetty tähänkin asti. Kuten kaikki säädöt jousituksessa on kiva homma, niiden jarrusysteemienkin kohdalla olisi varmaan kiva, että olisi vastaavat säätömahdollisuudet, eli minimissään mahdollisuus kytkeä ABS:t ja mahdolliset yhdistelmäjarrut kokonaan pois päältä.

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #13 : Huhtikuu 21, 2009, 15:23:55 ip »
BTW, opinpahan taas uuden asian tällekin päivälle, eli enpäs ole aiemmin hoksannutkaan semmosta, että SP:ssäkin on ne  autojarrut...

Löytyvät integraalit alkuperäisinä myös esim LeMans Mk I - IV -sporteista. Vasta keskuspalkkirunkoisiin sportteihin (V10, V11) tuli "tavalliset" jarrut. Sinulla ilmeisesti on näitä myöhempiä Guzzeja normaalijarruin (normaaleita muihin merkkeihin verrattuna siis)?

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2009, 15:42:25 ip »
Kaikissa normaalijarruilla varustetuissahan tämä aiheuttaa vaan huonoa pysähtyvyyttä ja ongelmia.
Monissa tapauksissa, kuten enskoissa, supermotoissa ja tietyissä muissa pystypyörissä erillinen takajarru on tärkeä ja olennainen ominaisuus, ja sitä käytetään hidastamisen lisäksi myös ohjaamiseen. Jos takajarrun painallus vaikuttaisi niissä myös etujarruun, siitäpä niitä ongelmia vasta aiheutuisikin, kuten tuossa edellä tuli jo kuvattua. Toisaalta kyykkypyörissä on tärkeää saada maksimiteho etujarrulle, ja aina mukaantuleva takajarru saattaa aiheuttaa etenkin mutkissa ongelmia, joita erillisellä takajarrulla ei tule, kun takajarrun käyttöä ja ja puuttumisherkkyyttä voi itse säännöstellä. Sama juttu, taas oltais äkkiä pöpelikössä tai luisuttaisiin pyörän kanssa peräkkäin ojaan tai radan sivuun. Joskus pelkkä moottorijarrukin voi olla turhan tehokas takajarru etujarrun apuna.

Lainaus
Rata-ajossakin tuo systeemi toimiii kyllä vallan loistavasti niissä rajoissa, missä sp:llä sitä pystyy harrastamaan
Niiinpä, niissä rajoissa. Sitten kun nopeudet ja kallistuskulmat kasvavat, alkaa myös erillisten jarrujen tarve tulla selvemmäksi. Kisa-ja rata-ajossa muuten käytetään usein myös luistokytkimiä, jotta takarenkaan jarruttava vaikutus saataisiin mahdollisimman pieneksi. Monesti takajarruun ei kosketa radalla ollenkaan, koska siitä on toisinaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Jotkut käyttävät sitä lähinnä kiihtyvyyden säännöstelyyn mutkista ulos ampaistaessa, ei niinkään vauhdin hillitsemisessä mutkaan tultaessa.

Eli tullaan taas siihen, että jossain kalivieterissä ne yhdistelmäjarrut voivat kenties olla ok, mutta esmes MGS-01:ssä ne olisivat lähinnä haittona. Samoin kuin enskoissa, smotoissa yms, mutta hiukan eri syistä painottuen. Eikä tarvitse olla kyse edes rata-ajosta, vaan ihan se "tavallinen käyttökin" riittää. Onhan nää siis vähän itse kunkin sisäisistä järjestelmäasetuksistakin kiinni. Toinen tykkää tyttärestä, toinen kaurapuurosta.