Ihan kattava luento erilaisista jarrunkäyttötavoista
Kiitos vaan siitä "Capriccioso".
No joo, ole hyvä vaan jos kerran peräti luit sen läpi asti.  

Toisinaan sitä tulee luennoitua vähän turhankin paljon, etenkin joskus kun ei osaa oikein keskittyä tähdellisempiin hommiin. Toisinaan taas tulee leukailtua noiden ennestään tutumpien kanssa vaikka vaan lämpimikseen, kuten tuossa Heikin tapauksessa. Eiköhän tääkin tästä pikkuhiljaa taas vaimene, kun ajokausi pääsee kunnolla alkamaan...   

Olen silti edelleen sitä mieltä, että SP:n tai nyt vaikka Norgen tyyppinen puörä integraalijarruilla on aivan yhtä hyvä kuin ilmankin niiden pääasiallisessa toimintaympäristössä.
Saattaa olla, ja tässähän olikin tarkotus tuoda esiin erilaisiakin mielipiteitä. Makuasia, sano koira ku kellejään nuoli, vaimitensenytoli. 
Minusta muuten jossain Norgessa moinen systeemi voisi ollakin suht ihanteellinen silleen, että siinä olisi integraalijarrut, jotka voisi helposti myös kytkeä pois, tai sen saisi vaikka erikseen tilattua dual-versiona, vähän ABS-versioiden tapaan. Olis siis jokaiselle mieleinen versio. Uskallan kyllä edelleen epäillä, että suurin osa Norge-kuskeistakin ottaisi Norgeensa mieluummin erilliset kuin integraalijarrut, esim. erilliset absit ilman mitään ristiinkytkentää.
Radalla en käytä takajarrua ja tänä talvena Lemariin onkin rakennettu sellainen satula/levy-yhdistelmä, että ei sillä paljon mitään varsinaisessa jarrutuksessa tekisikään. Luistokytkintä en ole vielä Guzzissa nähnyt ja tuskin näenkään.
Juuei, ei oo minunkaan tietääkseni tarjolla edes noilla limpputehtailla. Tosin ei se täysin mahdoton ajatus olisi, koska esim. joihinkin bemareihin sellaisia on jo tarjolla. Ei tietty niihin touring -malleihin. Ihan lähiaikoina tuskin kuitenkaan.
Abseista ei kyllä ole mitään haittaa katukäytössä niin kaun kuin siihen jarruun ei mennä sotkemaan mitään sähköisiä tehostimia tms.
Aika moni meistä on kuitenkin kaatunut jossain vaiheessa ajouraansa pienessä vauhdissa ja aika harmittoman oloisessa tilanteessa siihen, että etujarru on tullut jarrutettua lukkoon.
Juu on, tosin ei siinä välttämättä tarvita edes sitä lukkoon jarruttamista. Sarjassamme kevään ensimmäisiä reissuja osittain kohmeisella alustalla, ja vielä enskalla. Eturengas on alta ennen kuin ehdit kissaa sanomaan. TS. samaan tulokseen olisi päässyt mainiosti myös niillä integraalijarruilla, jos/kun olisi survaissut sitä poljinta sopivassa tilanteessa, ja etujarrukin olisi haukannut hiukan, mutta silti riittävästi. Ei välttämättä olis absitkaan auttaneet, tai sitten oltais edetty pitemmälle kuin oli tarkoitus.
Olisi se vaan tällaisessa tilanteessa ollut mukavampaa, että abseilla pyörä olisi pysynyt pystyssä, kuin että alkaa keräilemaan katteen, vilkun tai venttiilikopan palasia asvaltilta...
Sorapyörissä tämäkin varmaan on toisin ja siellä abs olisi oltava kytkettävissä pois päältä.
Juu kuten sanottu, varmaan ne absit alkaa yleistymään jatkossa kaikenlaisissa pyörissä jopa vakiovarusteina. Eri tasoisia ja tyylisiä ratkaisujahan on jo nyt, ja kyllähän ne absitkin kehittyy pikkuhiljaa, myös paremmin mopoihin sopiviksi. Kyllähän niitä alkaa olemaan kohtapuoliin jo kyykkypyörissäkin. 
En minäkään niitä periaatteesta dissaa, vaikka en niihin sokeasti kaatumisen estossa luotakaan, mutta tosiaan ihanteellisin vaihtoehto olis semmoinen, jossa ne voisi halutessaan kytkeä myös pois päältä, vähän kuten jousituksessakin täysistä säädöistä ei ole haittaa niille, jotka niitä eivät halua käyttää. 
TS. ainakin mulle mieluummin erilllis-absit kuin integraalit, ja mieluiten vielä on/off -nappulalla varustettuna, kiitos.