Kirjoittaja Aihe: lauantaina tapahtunutta  (Luettu 10435 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2009, 17:48:36 ip »
Ihan kattava luento erilaisista jarrunkäyttötavoista

Kiitos vaan siitä "Capriccioso".

Minun kokemukseni integraalijarruista Guzzin osalta rajoittuvat vain tähän Sp-malliin, joten muun tyyyppisten pyörien osalta olen jäävi kommentoimaan erilaisia jarrunkäyttö-tapoja.

Olen silti edelleen sitä mieltä, että SP:n tai nyt vaikka Norgen tyyppinen puörä integraalijarruilla on aivan yhtä hyvä kuin ilmankin niiden pääasiallisessa toimintaympäristössä.

Ratapäiviä tuli Sp:llä aikoinaan heitettyä kymmenkunta ja ei siinä suinkaan ne jarrut eikä edes renkaan pito ollut se etenemistä rajoittava tekijä. Keskiseisontatuki otti maahan sangen aikaisessa vaiheessa.

Centaurossa on tavalliset jarrut ja oikeastaan aika mitääntekemätön takajarru ja LM-kolmosesta otin sen integraalin pois heti siinä vaiheessa, kun rupesin vaihtamaan jarrusatuloita, kun olisi ehkä ollut liian vaikea toteuttaa konversaatio nolle 4-mäntäisille jarrusatuloille alkuperäisillä jarrujen työsylintereillä.

Radalla en käytä takajarrua ja tänä talvena Lemariin onkin rakennettu sellainen satula/levy-yhdistelmä, että ei sillä paljon mitään varsinaisessa jarrutuksessa tekisikään. Luistokytkintä en ole vielä Guzzissa nähnyt ja tuskin näenkään.

Abseista ei kyllä ole mitään haittaa katukäytössä niin kaun kuin siihen jarruun ei mennä sotkemaan mitään sähköisiä tehostimia tms.

Aika moni meistä on kuitenkin kaatunut jossain vaiheessa ajouraansa pienessä vauhdissa ja aika harmittoman oloisessa tilanteessa siihen, että etujarru on tullut jarrutettua lukkoon. Olisi se vaan tällaisessa tilanteessa ollut mukavampaa, että abseilla pyörä olisi pysynyt pystyssä, kuin että alkaa keräilemaan katteen, vilkun tai venttiilikopan palasia asvaltilta...

Sorapyörissä tämäkin varmaan on toisin ja siellä abs olisi oltava kytkettävissä pois päältä.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #16 : Huhtikuu 21, 2009, 20:24:00 ip »
Joskus olen kuullut jonkun sanovan tai lukenut jostain että integraalijarrujen suurin ongelma on , ettei pysty kaatamaan pyörää vauhdissa pelkän takajarrun avulla.  Mutta eikös vaan olekin niin että viisas motoristi katsoo ettei joudu sellaiseen tilanteeseen jossa pyörä on pakko kaataa .   8)
Titaniumin kuski

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #17 : Huhtikuu 21, 2009, 20:26:37 ip »
Ihan kattava luento erilaisista jarrunkäyttötavoista

Kiitos vaan siitä "Capriccioso".

No joo, ole hyvä vaan jos kerran peräti luit sen läpi asti.  ;D
Toisinaan sitä tulee luennoitua vähän turhankin paljon, etenkin joskus kun ei osaa oikein keskittyä tähdellisempiin hommiin. Toisinaan taas tulee leukailtua noiden ennestään tutumpien kanssa vaikka vaan lämpimikseen, kuten tuossa Heikin tapauksessa. Eiköhän tääkin tästä pikkuhiljaa taas vaimene, kun ajokausi pääsee kunnolla alkamaan...   :)

Lainaus
Olen silti edelleen sitä mieltä, että SP:n tai nyt vaikka Norgen tyyppinen puörä integraalijarruilla on aivan yhtä hyvä kuin ilmankin niiden pääasiallisessa toimintaympäristössä.

Saattaa olla, ja tässähän olikin tarkotus tuoda esiin erilaisiakin mielipiteitä. Makuasia, sano koira ku kellejään nuoli, vaimitensenytoli.

Minusta muuten jossain Norgessa moinen systeemi voisi ollakin suht ihanteellinen silleen, että siinä olisi integraalijarrut, jotka voisi helposti myös kytkeä pois, tai sen saisi vaikka erikseen tilattua dual-versiona, vähän ABS-versioiden tapaan. Olis siis jokaiselle mieleinen versio. Uskallan kyllä edelleen epäillä, että suurin osa Norge-kuskeistakin ottaisi Norgeensa mieluummin erilliset kuin integraalijarrut, esim. erilliset absit ilman mitään ristiinkytkentää.

Lainaus
Radalla en käytä takajarrua ja tänä talvena Lemariin onkin rakennettu sellainen satula/levy-yhdistelmä, että ei sillä paljon mitään varsinaisessa jarrutuksessa tekisikään. Luistokytkintä en ole vielä Guzzissa nähnyt ja tuskin näenkään.

Juuei, ei oo minunkaan tietääkseni tarjolla edes noilla limpputehtailla. Tosin ei se täysin mahdoton ajatus olisi, koska esim. joihinkin bemareihin sellaisia on jo tarjolla. Ei tietty niihin touring -malleihin. Ihan lähiaikoina tuskin kuitenkaan.

Lainaus
Abseista ei kyllä ole mitään haittaa katukäytössä niin kaun kuin siihen jarruun ei mennä sotkemaan mitään sähköisiä tehostimia tms.

Aika moni meistä on kuitenkin kaatunut jossain vaiheessa ajouraansa pienessä vauhdissa ja aika harmittoman oloisessa tilanteessa siihen, että etujarru on tullut jarrutettua lukkoon.

Juu on, tosin ei siinä välttämättä tarvita edes sitä lukkoon jarruttamista. Sarjassamme kevään ensimmäisiä reissuja osittain kohmeisella alustalla, ja vielä enskalla. Eturengas on alta ennen kuin ehdit kissaa sanomaan. TS. samaan tulokseen olisi päässyt mainiosti myös niillä integraalijarruilla, jos/kun olisi survaissut sitä poljinta sopivassa tilanteessa, ja etujarrukin olisi haukannut hiukan, mutta silti riittävästi. Ei välttämättä olis absitkaan auttaneet, tai sitten oltais edetty pitemmälle kuin oli tarkoitus.

Lainaus
Olisi se vaan tällaisessa tilanteessa ollut mukavampaa, että abseilla pyörä olisi pysynyt pystyssä, kuin että alkaa keräilemaan katteen, vilkun tai venttiilikopan palasia asvaltilta...

Sorapyörissä tämäkin varmaan on toisin ja siellä abs olisi oltava kytkettävissä pois päältä.

Juu kuten sanottu, varmaan ne absit alkaa yleistymään jatkossa kaikenlaisissa pyörissä jopa vakiovarusteina. Eri tasoisia ja tyylisiä ratkaisujahan on jo nyt, ja kyllähän ne absitkin kehittyy pikkuhiljaa, myös paremmin mopoihin sopiviksi. Kyllähän niitä alkaa olemaan kohtapuoliin jo kyykkypyörissäkin.
En minäkään niitä periaatteesta dissaa, vaikka en niihin sokeasti kaatumisen estossa luotakaan, mutta tosiaan ihanteellisin vaihtoehto olis semmoinen, jossa ne voisi halutessaan kytkeä myös pois päältä, vähän kuten jousituksessakin täysistä säädöistä ei ole haittaa niille, jotka niitä eivät halua käyttää.

TS. ainakin mulle mieluummin erilllis-absit kuin integraalit, ja mieluiten vielä on/off -nappulalla varustettuna, kiitos.

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #18 : Huhtikuu 21, 2009, 20:49:36 ip »
Joskus olen kuullut jonkun sanovan tai lukenut jostain että integraalijarrujen suurin ongelma on , ettei pysty kaatamaan pyörää vauhdissa pelkän takajarrun avulla.  Mutta eikös vaan olekin niin että viisas motoristi katsoo ettei joudu sellaiseen tilanteeseen jossa pyörä on pakko kaataa .   8)
Joo-o, epäilemättä.   :D
En kyllä ymmärrä, miksi ehjä pyörä pitäisi ylipäätään tahallaan kaataa vauhdista...  :o
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2009, 19:31:11 ip kirjoittanut capriccioso »

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #19 : Huhtikuu 22, 2009, 06:20:05 ap »
Minusta esmes tällaista jarrukeskustelua voi käydä ihan vaan omaperskohtaisen kokemuksen ryydittämänä yleisenä mielipiteenvaihtona. Joku lähinnä netistä opiskeltu "kirjaviisaus" on taas vähän eri asia minusta.
Totta, tästä eteenpäin keskityn vain viisaampien / kokeneempien kirjoituksien tutkimiseen ja googlaan vain omaksi ilokseni. Korkeintaan kyselen tyhmiä Centauron ylläpidon tiimoilta.

Mitä taas tuli kysymykseen millä Guzzeilla olen ajanut, niin pisimmät kokeilut wanhalla 850T:llä ja Cali III:lla. Muuten alkaa 25. kesä moottoripyörällä.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2009, 09:10:13 ap kirjoittanut heikkil »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #20 : Huhtikuu 22, 2009, 09:23:02 ap »
Joskus olen kuullut jonkun sanovan tai lukenut jostain että integraalijarrujen suurin ongelma on , ettei pysty kaatamaan pyörää vauhdissa pelkän takajarrun avulla.  Mutta eikös vaan olekin niin että viisas motoristi katsoo ettei joudu sellaiseen tilanteeseen jossa pyörä on pakko kaataa .   8)

Kuten edellä totesin, Guzzin integraalijarruilla saa takapyörän lukkoon ja tarvittaessa siis myös mopon nurin - mutta miksi sitä koskaan tarvitsisi tehdä? Onneksi en itse kaatunut.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #21 : Huhtikuu 22, 2009, 14:28:17 ip »
Ja mää teen teidän äitienkin ruuat ja mun isi pätkii junankin romuraudaksi.

Eiköhän tuo näpäyttely ja henkseleiden paukuttelu jo ole tullut päähänsä. Vai?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Jarrutusta
« Vastaus #22 : Huhtikuu 22, 2009, 14:32:04 ip »
Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että tehdas on rakentanut tuon integraalijarrun Caliin?  ???  ???
Kun äkkiseltään saa käsityksen, että tuplaetujarru ja yksi takajarru olisi kuitenkin halvempi tehtaan tehdä. En usko kyllä siihenkään teoriaan, että "joku potkut saanut inssinööri tehnyt ja hihitellyt keppostaan ehtoolla"  ;)  ...

Ts. jokin rationaalinen syy kaiketi tuohon on.
Siis mikä? "Raskaan cruiserin" jarrutusteho / tuntuma? Helpompi hallita äkkijarrutuksissa? Mikä?  :o  :o

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #23 : Huhtikuu 22, 2009, 15:49:42 ip »
Siis integraalijarruhan ei ole mikään uusiin Kalivietereihin suunniteltu spesialiteetti, vaan Guzzin vanha innovaatio jostakin 70-luvun puolivälistä. Siihen aikaan tuo konepyörien jarrumaailma taisi olla yleensäkin huomattavasti monimuotoisempi kuin nykyään. Oli rumpua yhdellä, kadella tai neljällä nokalla ja yhtä, kahta tai kolmea levyä. Guzzi sitten pisti oman lusikkansa soppaan kehittämällä oman järjestelmänsä: kolme levyä, joista toinen etulevy toimi yhdessä takalevyn kanssa ja toinen erikseen.

Jossain taustalla on saattanut olla Amerikan markkinat, siellä kun oli perinteisesti käytetty jalalla poljettavaa (taka)jarrua paljon enemmän kuin Euroopassa. Tai sitten (todennäköisemmin) kyse oli siitä, että Guzzilla vain haluttiin keksiä jotakin omaa. Eihän sitä ulkopuolisen toimittajan kamoja nyt sentään ihan suoraan voinut käyttää. Tottahan Mandellossa osattiin tämäkin asia paremmin...

Ja mandellolaisella itsepäisyydellä tämä järjestelmä sitten otettiin käyttöön läpi koko malliston, V35:stä Le Mansiin. Eli jos Tonti-mallissa tai pikkulohkossa on kolme levyä, siinä on, tai on ainakin alkujaan ollut, integraalijarrut (Nevada taitaa olla poikkeus). Ja taisipa jossakin vaiheessa olla saman konsernin Benelleissäkin integraalit.

Ja kyllähän tuo systeemi on aikoinaan ollut ihan puolusteltavissa, joku 80-luvun isolohko pesee varamsti jarrujen osalta aika monen aikalaisensa. Systeemi ei vaan päässyt yleistymään, koska systeemin kunnollinen hyödyntäminen vaatii vanhojen tapojen poisoppimista. Joten kokeneet koeajokuskit useimmiten kirosivat koko systeemin ja lukijat tietysti uskoivat. Mutta jos aloittelijan annetaan kokeilla peräkkäin vaikka tuplalevy-Jackalia ja jotakin integraalijarrullista Californiaa, niin suurin osa varmasti tykkää enemmän integraaleista.

Mikseivät sitten kaikki muut siirtyneet käyttämään integraalijärjestelmää, jos se kerran oli niin hyvä? Ikävä kyllä tekninen paremmuus ei ole koskaan taannut myyntimenestystä, eikä myyntimenestys ole mikään osoitus teknisestä paremmuudesta. Windowsista tuli tietokoneiden yleisin käyttöjärjestelmä, vaikka se oli pitkään (on ehkä vieläkin) selvästi Applea huonompi. Samoin VHS syrjäytti aikoinaan Betan videoissa. Ja tiämmä autoissakin käytetään vielä enimmäkseen rautajousia, vaikka Sitikka kehitti paremman vaihtoehdon jo yli puoli vuosisataa sitten.

EDIT: Korjasin kirotusvihreitä
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2009, 16:55:55 ip kirjoittanut Peki »

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #24 : Huhtikuu 22, 2009, 15:59:37 ip »
Eiköhän syy löydy kuitenkin turvallisuudesta. Integraalilla on helpompi suorittaa hätäjarrutus, varsinkin vähänkin tottumattoman. Pelkällä polkimen painamisella saadaan jotain 80% maksimihidastuvuudesta. Loput voidaan sitten hienosäätää käsijarrulla. Jos on tottunut jarruttamaan molemmilla jarruilla ei jarrutustapahtuma eroa oikeastaan mitenkään "normaalijarruilla" jarruttamisesta, varsinkin noinkin pitkällä pyörällä, jolla takajarrun merkitys on huomattava. Luultavasti monen, varsinkin satunnaisen ja tottumattoman Guzzi-kuskin henki on säästynyt integraalien ansiosta, juuri hätäjarrutuksen helppouden takia.  

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #25 : Huhtikuu 22, 2009, 17:01:28 ip »
Kaksi kesää integraalikokemusta, ja täytyy sanoa vanhaa Kummeli-sanontaa vapaasti mukaellen: "Kyllä pysähtyy!" Aiemmin Stonen yksilevyiselläkin pärjäilin kohtuudella, ja lieneekö sieltä perua tuo refleksi, että jokin sormi siirtyy nytkin automaattisesti etukahvalle painetta lisäämään, kun jarrupaikka tulee. Näinhän se on, tai pitäisi ainakin jokaisella olla, huolimatta siitä mitkä jarrut on kyseessä. Etujarrullahan sitä oikeasti jarrutetaan, ja kyllä integraaleillakin jarruttavien pitäisi muistaa sitä toistakin levyä käyttää, jotta siitä tulee tapa tiukkaa tilannetta varten. Täytyy myöntää, että aluksi nuo integraalijarrut vaativat pientä totuttelua, syytä en osaa sanoa, ne vaan tuntuivat jotenkin oudoille aluksi. Mutta kun sinuiksi pääsin, niin mitään parannusta en osaa niihin kaivata. Jarruissa on tehoa ja tuntuma säilyy tasaisena. Erinomaiset jarrut.

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: lauantaina tapahtunutta
« Vastaus #26 : Huhtikuu 22, 2009, 20:09:14 ip »
Ja mää teen teidän äitienkin ruuat ja mun isi pätkii junankin romuraudaksi.

Eiköhän tuo näpäyttely ja henkseleiden paukuttelu jo ole tullut päähänsä. Vai?

Nimenomaan. Sitä minäkin vähän ihmettelin, että miksi tuollaiselle linjalle piti ylipäätään edes lähteä, koska ajatustenvaihto toimi siihen asti ihan hyvin. Noh, olkoonkin että ei pitäisi itsekään provosoitua, kun provosoidaan.

Joka tapauksessa tuossa tulikin taas jo kaksi erinomaista kannanottoa aiheeseen mm. Pekiltä ja Aapolta, eli just semmoista mitä ainakin itse odottelinkin tähän ketjuun.

Noista kahdesta löytyis minustakin varmaan aika pitkälle ne syyt, miksi se integraalijarruhommeli patentoitiin ja miksi se on (edelleen) käytössä nimenomaan kalivieterissä, eikä esim. Norgessa. Silloin kun se patentoitiin, se oli varmaan oiva ratkaisu tiettyihin senaikaisiin peleihin, ja erityisesti ameriikan markkinoita silmälläpitäen.

Kieltämättä tosi hyvä pointti tuo teknisen edistyksellisyyden ja kaupallisen menestyksen ristiriitakin, vaikka sen täydestä korrelaatiosta mm. wintoosamaailmaan en ehkä olekaan täysin samaa mieltä, niin mäkkimiehiä kuin olenkin.
Mutta tosiaan, kuten jo aiemmin tuli todettua, asia voi hyvinkin pitää paikkansa juuri tuon kalivieterin kohdalla. Toistaiseksi kun ei ole päässyt testaamaan em. kalivieteriä ja tavallisilla jarruilla varustettua jaskalia tmv. peräkkäin. Niihin pyöriin joita itse ajelen, otan silti mieluummin ne tavalliset.

Absiversiotkin voisivat mennä, jos pyörässä sellaiset sattuisivat olemaan. Viimeksi tuli kokeiltua Triumphin ABS-jarrullista Tigeriä, ja ihan mukavastihan ne tuntuivat toimivan, tosin keli olikin kyllä kuiva ja tie hyväkuntoinen, eli tuntumaa  varsinaiseen ABS-toimintaan ei tainnut juuri saada.