Kirjoittaja Aihe: Vaihdelaatikko dilemma  (Luettu 10560 kertaa)

SeTTi

  • Viestejä: 22
Vaihdelaatikko dilemma
« : Helmikuu 13, 2009, 14:03:41 ip »
Tere!

Ongelma: vaihdeloora pitää ääntä/kolisee ykkösvaihteella, muilla vaihteilla ei ole tuota kolinaa
              Öljyn seassa esiintyy metallimujua

Kymysys 1: Vaatiiko askin avaaminen erikoistyökaluja?
Kymysys 2: Tarviiko operaatiossa speciaali kikkoja/ työvaiheta?
Kymysys 3: Lähettääkö aski Piikkiöön ammattilaisten hoteisiin...?

Vaihteisto on kisavälitetty ja siin on kuulemma suorahammasrattaat...

Alla aparaatti kuvissa:
http://flickr.com/photos/37663383@N00/211000297


T: Jani K

JuhaV

  • Vieras
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2009, 18:11:31 ip »
Hei,

Pieni muju öljyn seassa ei vielä merkitse mitään näissä traktoreissa, mutta mitään erityistä kolinaa ei pitäisi kuulua.

Nostas vaikka takapyörä ilmaan ja pyörittele takapyörästä edes takas ykkös- ja kakkosvaihteilla ja "tunnustele" onko fiilinki erilainen.
Kannattaa myös tarkistaa ettei ongelma ole kardaanin nivelessä vaan todella vaihdelaatikossa.

Jos päädyt itse purkamaan askia niin suosittelen hankkimaan kirjan V1000G5 Workshop Manual 1000 SP. Siinä on selostettu isolohkon 5-vaihteisen askin purkaminen ja kokoaminen. Sen avulla korjailin itse 3 vaihdelaatikkoa.

Jos itse päätät purkaa niin suosittelen myös vilkaisemaan tuolta myyntiosiostaTopi K:n kauppaamaa erikoistyökalusarjaa. Siinä on pari semmoista työkalua joista on iso apu vaihdelaatikkoa availlessa. Muutenkin pärjää mutta joutuu vähän "soveltamaan".

Jos siellä on ratasongelmia, niin suorahampaisten vaihtorattaiden löytäminen voikin olla mielenkiintoinen projekti. Laakereista suurin osa löytyy tavallisesta laakerikaupasta. Samalla jos siellä laatikossa seikkailee niin se vaihderumpu kannattaa shimmata optimivälykseen jolloin askin lonksuminen vähenee ja vaihtotapahtuma käy juohevammaksi.

Piikkiö on aina hyvä mesta. MotoMatti täältä Treen seudulta voisi myös olla tuossa ehkä avuksi ?

- JuhaV

PS. Hieno pyörä ! Taisin joskus nähdäkin sen tuolla Ahvenistolla.

Edit :

Tuolta siellä askissa suurin piirtein näyttää

http://my.opera.com/v2tre/albums/showpic.dml?album=675275&picture=9426872
http://my.opera.com/v2tre/albums/showpic.dml?album=675275&picture=9426873

Kerran multa löystyi tuon ulostuloakselin 23 päästä mutteri 24 mikä aiheutti pientä toimintahämminkiä.
Se asia korjautui kiristämällä ja lukitsemalla mutteri kunnolla paikoilleen.

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #2 : Helmikuu 13, 2009, 20:15:25 ip »
Esim. tuoltahan sitten löytyypi kanssa räjäytyskuvia ja myös osia. http://www.stein-dinse.com/eliste/index.php
Cali EV Touring 2003

Esa P.

  • Viestejä: 27
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2009, 22:46:03 ip »
Terve,

hieno peli sinulla ! Muistan joskus vuosia (5v?) sitten k***tauolla vanhan 3-tien varressa kun lentokoneen oloinen ääni alkoi lähenemään pohjoisesta, ja ohi pyyhkäisi tuo - ainakin siihen aikaan riksulainen - italialainen kone!

Kannattaa ennen avaamista kuunteluttaa muillakin asiantuntijoilla josko se on "normaalia" italialaista teknologiaa vai onko aihetta suurempaan murheeseen.

 Nimim: "850T vaihteistoa ei voi oikein verrata japseihin!"

Esa

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2009, 00:26:58 ap »
...en väitä koneen tai askin kunnosta mitään, mutta kun menneellä 90-luvulla Mandellossa murehdin koneen kolinoita; vastaus oli käykö se?
Ja jos se käy, se toimii. Se on MG.
Toki kannattaa tarkistaa rauta jos resursseja on, muuten ajoon!

-b-

Ps. Ja sitten jos kosahtaa retkellä, tapaa varmasti uusia ihmisiä ja viettää aikaa uusissa paikoissa. Mikä olikin retken alkuperäinen tarkoitus. MOT.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2009, 10:11:07 ap »
Tuota tuota,

Tuolle vehkeellä ajetaan ymmärtääkseni radalla ja silloin ainakin itse olen aika tarkka siitä että pyörä on teknisesti kunnossa.
Nimittäin jos esimerkiksi vaihdelaatikko losahtaa jumiin Ahveniston kaiteiden välissä niin tilanne voi olla "mielenkiintoinen".

Kuten yllä todettua Guzzien laatikot eivät ole hiljaisia mutta jos äänissä on tapahtunut muutosta aiempaan verrattuna tai joku vaihde pitää pahempaa ääntä kuin muut niin ehkä kannattaa tarkistaa tilanne.

- JuhaV

PS. Kulumisesta tulleet lisä-äänet vaihdeaskissa ilmenevät yleensä 5. vaihteella. Tuossa ei ilmeisesti ole kyse siitä.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #6 : Helmikuu 14, 2009, 14:08:50 ip »
Osta vaan suosiolla käytetty aski jostain muusta Guzzista ja myy se risa kisavälitetty mulle, niin kunnostelen sitten joskus myöhemmin... :)

Ei oikeen tunnu nuo Lemans-kolmosen välitykset sopivilta rata-ajoon.

SeTTi

  • Viestejä: 22
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2009, 12:31:51 ip »

Kiitokset neuvvoista!

Suunnittelinkin kytkimen vaihtoa samaan läjään...

  Eikö tuo vaihdelaatikon pääty aukea helposti, sieltähän näkis jos hampaat ovat kärsineet?


 


SeTTi

  • Viestejä: 22
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #8 : Maaliskuu 10, 2009, 20:37:35 ip »

  Minkälaista kytkintä suosittelette vm75 850T3:seen jossa hippusen enemmän voimaa kuin tavallisessa,
 Tilaaminen tapahtuisi tuolta Stein Dinseltä:
http://www.sd-tec.de/catalog/product_info.php/cPath/117_216_2035/products_id/1378?osCsid=c8c153dc291e8cdcb00c9bd6d215b22c

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #9 : Maaliskuu 11, 2009, 12:26:25 ip »
Vakio kytkin riittää kyllä jos tehon määrä ei kauheasti ole yli 80 hevosvoimaa. Noin vanhassa mallissa on, jos on alkuperäinen, matalahampainen keskiö. Siis se hammastettu osa joka on kiinni vaihdelaatikn puolella. Samalla kun laittaa uuden levyn niin kannattaa keskiö vaihtaa uudempaan pitkähampaiseen malliin. Vauhtipyörän puolella oleva hammastus on myös syytä tarkastaa. Siellä ei saa olla hampaissa lovia. Lovet aiheuttavat kytkimen toimintaan epämääräisyyttä ja mahdollisesti takertelua.

mm

SeTTi

  • Viestejä: 22
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #10 : Maaliskuu 11, 2009, 13:06:02 ip »

Laitteesta on penkitetty takapyörältä +-100h:a Siukolan dynolla

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #11 : Maaliskuu 11, 2009, 16:34:09 ip »

Laitteesta on penkitetty takapyörältä +-100h:a Siukolan dynolla

On melko uskomaton lukema kasipuol Guzzista! Siis en usko.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2009, 17:37:39 ip »
kovalta lukemalta kuulostaa , sisukaluille on varmmankin piristystä annettu   :o
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #13 : Maaliskuu 12, 2009, 07:52:08 ap »
Tuossahan näkyis olevan kantikkaat pytyt ja kannet, joten epäilen kuutioita olevan ainakin 950. Hieno kun mikä!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Vaihdelaatikko dilemma
« Vastaus #14 : Maaliskuu 12, 2009, 09:12:02 ap »
Myöntää täytyy, komea on peli

Terv P