Kirjoittaja Aihe: Rekisteröintikatsastuskritiikki  (Luettu 6163 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Rekisteröintikatsastuskritiikki
« : Marraskuu 27, 2008, 11:20:35 ap »
Käytin California T3:n katsastuskonttorilla. Toimistossa kassalla asiakaspalvelija ilmoitti hinnaksi 180e. Tiedustelin mikä katsastus on kyseessä koska en tarvitse kuin rekisteröinnin maahantuotuun pyörään. Hinta tarkoitti ns. laajaa katsastusta. Kieltäydyin maksamasta sellaisesta mitä laki ei vaadi vaan ilmoitin edelleenkin haluavani vain rekisteröintikatsastuksen. Palveluhenkilö sanoi: hetkinen, häipyen takahuoneeseen ja tuli sieltä kohta takaisin ja ilmoitti että aivan, rekisteröinti maahantuotuun pyörään on tehtävä. Tämän mainitun toimituksen hinta on EU:n direktiivillä määritetty max 100e. Kuitenkin A-katsastuksen hinnastossa se on 155e. Asiasta ei voi tinkiä. Sovimme siis näin että saimme katsastuksen alkuun. Katsastuksessa katsastaja katsasti perävaunulla olevasta pyörästä runkonumeron, sarvien leveyden ja akselivälin. Myös paino olisi ollut tarkistettava mutta katsastaja sanoi uskovansa alkuperäisen rek otteen tietoa. Rekisteriotteeseen merkittävien paino ja tehotietojen mukaanhan määrittyy vakuutusmaksun suuruus.Tämän jälkeen katsastaja poistui toimistoonsa ja vartin päästä saapui sieltä mukanaan asiapaperit joista ilmenee että moottoripyörä on rekisteröitävissä Suomen tieliikenteeseen kunhan autovero siitä on maksettu.

Paperit samalla reisuulla Tulliin. Siellä käsittelijä sanoi että ei voida määritellä veroa koska kyse on harvinaisesta pyörästä josta ei ole käytettävissä valmiita taulukoita. Verotuspäätös siirtyi autoveron arviointilautakunnalle josta päätöstä voi joutua odottamaan joitakin viikkoja. Vero määrittyy, periaatteessa, ajoneuvon kunnon, tyypin, varusteiden, iän ja kuutiotilavuuden mukaan. Kaikilla yli 750cc pyörillä vero on kalleimman veroluokan mukainen. Väliaikaisen ajoluvan olisi toki saanut mutta en ollut siitä kiinnostunut koska kelit ovat talviset.

mm

Calimero

  • Viestejä: 42
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2008, 11:46:59 ap »
Laillistettua ryöstöähän tuo tuntuu olevan. Asia on kevätpuolella itsellenikin ajankohtainen, kun pitää tuo germaani-Cali saada kilpiin. Kiitos siis infosta.. mutta noinko se onkin että katsastus ensin, ja sitten veronmaksuun?

Lisäinfo aiheesta Saksan pyörän rekisteröinti ja verotus on tervetullutta tietäjiltä.  ???
Cali EV Touring 2003

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2008, 20:01:21 ip »
Rosvoustahan se on tehtyyn työmäärään nähden.

Katsastus muuten kannattaa ehdottomasti tehdä ennen tullausta, koska olisi sangen noloa, että menet maksamaan tullit pyörästä, jota et saa jostain syystä rekisteröityä.

Lisäksi tullissa on aika paljon helpompi käydä rekisteröintipaperien kanssa kuin raahata se koko pyörä sinne.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2008, 20:03:42 ip »
Näinhän se on: kun lainlaatija on asettanut katsastuspakon, niin pakko on katsastaa. Silloin voi yksityisesti toimiva yritys pyytää katsastuksesta niin kovan hinnan kuin vain kehtaa. Ja kyllähän ne kehtaa ! Kilpailu ei toimi. Tästäkin on puhuttu jo ties kuinka kauan, mutta parannusta ei näy eikä kuulu.

Veropäätös voi kestää, kun harvinaisemmat pyörät menevät jonkun lautakunnan käsittelyyn. Jos pyörä on otettu käyttöön ennen marraskuuta 1983 (= yli 25 vuotta sitten), niin veron määrä lasketaan ns. ikävähennysperiaatteella, ja vero on hyvin kohtuullinen. Esim. tullin tilastosta 07/2008 löytyi:
Cali II vm -83, vero 168 e
850 GT Cali vm -74, vero 51,70 e
Sama 51,70 e on mennyt muuten myös Laverda 1000 vm -76 :sta, eli se pyörän nykyarvo ei vaikuta näissä vanhoissa enää mitään.
Vielä yksi GT, kiitos.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #4 : Marraskuu 28, 2008, 11:54:55 ap »
Vanhojen pyörien verotus on siis mennyt parempaan suuntaan.

Silloin kun itse verotin 1983-mallisen sp-tonnisen, niin veroa meni 20 vuotta vanhasta pyörästä vielä n. 1000 euroa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2008, 12:08:27 ip »
Mikäs se oli se minimisumma mikä pitää maksaa? 50€? 20€? Ihan pienimpiä rahoja ei tarvitse valtion kassaan antaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

poku

  • Viestejä: 133
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2008, 18:58:47 ip »
Just maksoin uudesta käyttöautosta verot ja ens viikolla haen kilvet. Eli , kuukausi sitten ostin Ruotsista kohtuu hintaisen auton ja tulliin maahantuloilmoituksen tein satamassa, maanantaina tulliin autovero hakemus, neuvoivat vielä, ja viikon kuluttua rekisteröintikatsastus hinta alle 150€, tulliin kopiot rekisteröinti katsastuksesta ja autovero maksuun viikon kuluttua. Koko touhuun kului aikaa neljä viikkoa ja ne kerrat jolloin otin yhteyttä tulliin joko käymällä tai puhelimen kautta tuntui homma hyvin avuliaalta. Tietysti seuraavaa: auto on auto ja tämä kulkine on Suomessa todella yleinen  kaikkiaan 48kpl myyty ja siinä oli juuri Ruotsissa suoritettu vuosikatsastus voimassa jolloin siltä vältyttiin. Kuitenkin, jos tiedät mikä on pyöräsi arvo niin kannattaa laittaa todistus papereita mukaan ja kuvia omasta laitteesta joista selviää miksi esim hinta olisi halvempi. Lycka till.  8)

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2008, 11:50:46 ap »
Rosvoustahan se on tehtyyn työmäärään nähden.

Katsastus muuten kannattaa ehdottomasti tehdä ennen tullausta, koska olisi sangen noloa, että menet maksamaan tullit pyörästä, jota et saa jostain syystä rekisteröityä.

Lisäksi tullissa on aika paljon helpompi käydä rekisteröintipaperien kanssa kuin raahata se koko pyörä sinne.
??
Tullin joutuu (tai siis joutuisi) maksamaan maahantuodusta tarvarasta ihan rekisteröinnistä riippumatta, jos ylipäätään joutuu. ETA-alueelta tuodusta tavarasta ei joudu. Jos taas veroja tarkoitat, niin ainakaan minun kohdallani tullia ei kiinnostanut mikään paperi, jonka konttorilta olisi voinut saada. Eikä kyllä kiinnostanut pyöräkään. Saksalaiset paperit ja kauppakirja riittivät. Tämä siis koskee Saksasta tuotua Shakaalia, joka oli kilvissä Saksassa.

Rekisteröintikatsastuksen hinnasta sitten tismalleen samaa mieltä. Pitkälti toistasataa euroa runkonumeron katsomisesta. No, minun tapauksessanui mittasi vielä leveyden ja painon vaunun kanssa ja ilman, kun ei ilmeisesti osannut sitä saksalaisesta otteesta lukea...

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2008, 14:47:10 ip »

Tullin joutuu (tai siis joutuisi) maksamaan maahantuodusta tarvarasta ihan rekisteröinnistä riippumatta, jos ylipäätään joutuu. ETA-alueelta tuodusta tavarasta ei joudu. Jos taas veroja tarkoitat, niin ainakaan minun kohdallani tullia ei kiinnostanut mikään paperi, jonka konttorilta olisi voinut saada. Eikä kyllä kiinnostanut pyöräkään. Saksalaiset paperit ja kauppakirja riittivät.

Veroja tarkoitin joo. Anteeksi virhe.

Meikäläisen edellisestä pyörän verottamisesta on jo ainakin nelisen vuotta aikaa, joten täysin ajan tasaista tieto ei ole.

Minun pyöräthän on tuotu Italiasta ja osoittautui helpommaksi käytännöksi ainakin silloin hoitaa se rekisteröintikatsastus alta pois, koska sen tullivirkailijan oli huomattavasti helpompi tavata tarpeelliset tiedot siitä suomalaisesta rekisteröintikatsastus-todistuksesta, kuin italiaanon oikeaksi todistetuista rekisteriotteen valokopioista...

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2008, 09:35:25 ap »
Periaatteessa kyllä kannattaa käydä konttorilla ensin, nimittäin jos siellä joku tökkii niin ei tarvii turhaan tullata, jos tullaa ja vaikka ei saisi kilpiinkään koskaan niin tullista joutuu maksamaan osan vaikka ei lopullista tullia maksaisikaan kun ei saa kilpiin. Ja autopuolella jos esim konttorilla selviää että vaikka katti on paskana niin sen kun merkitsee tullin papereihin niin ajoneuvolle määrättävä arvo voi pudota.

poku

  • Viestejä: 133
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #10 : Joulukuu 02, 2008, 21:12:48 ip »
Käy Aken sivuilla ja Tullin sivuilla. Kannattaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Rekisteröintikatsastuskritiikki
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2008, 10:58:58 ap »
Tullin autoveron arviolautakunnan päätös saapui. -82 mallisesta California 850 T3:sta valtio haluaa veroa 125 euroa. Ens viikolla käyn tekemässä liikennevakuutuksen ja noutamassa katsastuskonttorilta rekisterikilven kun verottaja on kirjannut veron maksetuksi ja ilmoittaa siitä AKEn tiedostoon. Enää nykyään ei saa rekisterikilpeä pelkän maksetun verokuitin perusteella niin kuin vielä muutama vuosi sitten.

mm