Näinhän se on: kun lainlaatija on asettanut katsastuspakon, niin pakko on katsastaa. Silloin voi yksityisesti toimiva yritys pyytää katsastuksesta niin kovan hinnan kuin vain kehtaa. Ja kyllähän ne kehtaa ! Kilpailu ei toimi. Tästäkin on puhuttu jo ties kuinka kauan, mutta parannusta ei näy eikä kuulu.
Veropäätös voi kestää, kun harvinaisemmat pyörät menevät jonkun lautakunnan käsittelyyn. Jos pyörä on otettu käyttöön ennen marraskuuta 1983 (= yli 25 vuotta sitten), niin veron määrä lasketaan ns. ikävähennysperiaatteella, ja vero on hyvin kohtuullinen. Esim. tullin tilastosta 07/2008 löytyi:
Cali II vm -83, vero 168 e
850 GT Cali vm -74, vero 51,70 e
Sama 51,70 e on mennyt muuten myös Laverda 1000 vm -76 :sta, eli se pyörän nykyarvo ei vaikuta näissä vanhoissa enää mitään.