Kirjoittaja Aihe: UPEAAAAA!!!!  (Luettu 474570 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1080 : Marraskuu 26, 2018, 21:12:40 ip »
Samoja havaintoja cafeprojekteista. Tietty kaavamaisuus ja sinnepäin osaaminen ei tuota hyviä lopputuloksia. Itse olen odotellut hieman kirkkaampaa oivallusta mitä ja mille kannattaisi tehdä, ennen isommin asiaa ryhtymistä. Tiettyjä pelkistämistä, kevennyksiä ja muuta muokkaamista voi tehdä ilman rälläkkääkin näin alkuunsa. Sopusuhtainen, teknisesti korkeatasoinen ja yksityiskohdiltaan onnistunut toteutus ei ole helppo juttu. Parempi edetä maltilla suunnitelmallisesti kuin hosumalla sössiä sinänsä sellaisenaan jo hyvää pyörää.

Sekä V11ssä, RSVssä ja 900 sportissa on kaikissa "tankkiongelma", jos tavoitteena on classic cafe racer tyyppinen toteutus . Yksi mahdollinen kehityslinja on tehdä pyöristä enemmän ratakelpoisia, kevennyttyjä ja silti edelleen katulaillisia pyöriä. Miksi puuttua olemassa oleviin hyviin ratkaisuihin kuten ergonominen tankkiratkaisu. Olisiko työnimi sitten, vaikka "sport racer". En heikentäisi ajettavuutta tai ajoergonomiaa missään tapauksessa ulkonäköseikkoihin vedoten. Hieman karun funktionaalinen, mutta teknisiltä yksityiskohdiltaan mietitty pyörä ja ko. ajan mukainen ratalookki ei ole välttämättä huono valinta ja sillähän olisi tarkoitus. Aikuinen mies saa tehdä mitä itse parhaaksi näkee ;D.  
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1081 : Marraskuu 26, 2018, 21:37:02 ip »
Nykyään tuntuu olevan muotia ostaa halpa aihio, esim japsi ja katkoa siitä takarunko kuskin takaa, lenkkiputki tilalle, Ebaysta satula, pyöreä lamppu ja clubman sarvet. Tämän jälkeen kehutaan miten ollaan cafe racer baikkereita.

Jos helpolla pääsee, niin miksi nähdä vaivaa... ;)

Toisaalta, jos joku innostuu tuommoisen "oikotiecafeen" tekemisen jälkeen tehdä seuraava cafe paremmalla ajalla ja budjetilla.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1082 : Marraskuu 26, 2018, 22:06:52 ip »
Cafepyörät ovat minun silmissä kokeneet inflaation. Omaan makuuni sopisi hienosti jokin iso japsinelikko, kuten 1000cc CBR F, jonka rakentaisi jokapaikan peruspyöräksi. Nakuksi, mutta ei fighteriksi, wannabee-cafeksi tms, vaan perusnakuksi. Ei ehkä ihan modernin, muttei teennäisen vanhaksikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1083 : Marraskuu 27, 2018, 10:35:30 ap »
Nuo 70-80-lukujen Ducatit kärsivät samasta rennosta keulakulmasta. Itse asiassa lähestulkoon kaikki muutkin saman aikakauden laitteet. Sieltähän se Guzzin isolohkon runko on, aina Calin 2000-luvulle asti.

Ellen ole pahasti väärässä, kuten yleensä olen, niin 80-luvun puolivälissä Le Mansin keulakulmaa loivennettiin entisestään.
Syynä se, että tuolloin Guzzi lähti mukaan japsien 16" etupyörävillitykseen (Le Mans VI). Ekoissa testeissä ei kunnian kukko ajettavuuden osalta laulanut. Olikohan peräti Motorrad (sen ajan raamattu) joka otsikoi keulaa käsittelevän väliotsikon sanaparilla "Kyseenalainen uutuus.

Apuja asiaan haettiin sitten mm. keulakulman loivennuksesta. Näin muistelen. (Juha 62 v.)

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1084 : Marraskuu 27, 2018, 11:16:57 ap »
Olette mielestäni pitkälti asian ytimessä.

Funtionaalisuus on kaunista!

Aikoinaan vanhoista jo valmiiksi hieman urheilullisia ominaisuuksia omaavista katupyöristä muokattiin  aikakauden kilpureita muistuttavia
eli perinteisiä caferacereita. Tai jopa otettiin aikakauden paras saatavilla ollut runko ja tehokkain moottori..

Liian tuoreista pyöristä jos tehdään väkisin näitä vanhoja mukailevia niin mennään mettään niin että ropisee.

Sensijaan diggaan että tuoreemmista muokataan tyylillä aikakautensa tuotantokilpureita mukailevia niin ollaan jo oikeilla linjoilla..


Muoti ilmiö on kieltämättä kokenut inflaation kaikenmaailman häksättimien ja omituisten tyylien sekoittamisen takia.
Yhdessä tyylisuunnassa sanovat Cafe raceriksi noitakin joihin laitetaan huonoimmat mahdolliset vuosikymmeniä pyörää vanhemman malliset renkaat ja joissakin tyyleissä jopa nappulakumit ja se on muka caferacer..

Itse en ole kyllästynyt rehellisiin vanhanliiton cafe racereihin. Natikat, Tritonit ja Norvinit ovat edelleen aivan mielettömiä!
Ja tehdaskilpurireplicat:  Laverda SFC, Ducati 900SS ja V7 Sport tahi Le Mans1 rokkaa edelleen!

Tuoreemmistakin pyöristä löytyy hienoja replicoita ja sportteja joista voi sellaisia muokata..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1085 : Marraskuu 27, 2018, 12:10:22 ip »
Alkuperäiset kuppilamopot tosiaan erikseen! Niitä on kyllä kiva katsella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1086 : Marraskuu 27, 2018, 12:34:20 ip »
Omia väkästelyitä takavuosilta. Vasemmalla ´05 tehty ja toinen vuodelta ´01, joka on vaihtunut kymmenisen vuotta sitten ekaan katuenduroon. Pikku-Honda oli aikanaan eka pyöräni ja nytkin niitä on viisi.   
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1087 : Marraskuu 27, 2018, 12:50:45 ip »
CB250RS, kelpais. On ihan hyvät suoritusarvot moottorissa, vaikka vertaa tämän päivän vastaavaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1088 : Marraskuu 27, 2018, 13:46:55 ip »
<snip>
Aikoinaan vanhoista jo valmiiksi hieman urheilullisia ominaisuuksia omaavista katupyöristä muokattiin  aikakauden kilpureita muistuttavia
eli perinteisiä caferacereita. Tai jopa otettiin aikakauden paras saatavilla ollut runko ja tehokkain moottori..
<snip>

Joo: Triton tai Tribsa tai jopa Norvin.  :)
Emeritus-guzzisti

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1089 : Marraskuu 27, 2018, 14:35:02 ip »
Tuo pikkupäristin 250 Rs on ihan hauska peli. On tullut päristeltyä sellaisellakin aikoinaan hieman..ja tuo toinen versiosi on ihan mukiinmenevän näköinen. Tuolla isomman pyörän (750 ja 900 gpz kawan?) katteella ei ihan niin makuuni..
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2018, 07:33:12 ap kirjoittanut klassikko »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1090 : Marraskuu 27, 2018, 19:04:36 ip »
Kate on GPZ 550:stä eli juuri siitä pyörästä, jonka ostin uutena ´86 keväällä. Kate jäi tarpeettomaksi kun Kawaan laitoin Pichlerin EXS-kokokatteen ja kate rakennettiin tuohon Hondaan jo´88 keväällä kun se oli velipojjaalla. Pyörä ajelehti minulle taas ´00, jolloin katekin oli vielä siinä. Oli tuolloin kovin kärsinyt ja piti palauttaa tuohon ´88-kuosiin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1091 : Marraskuu 29, 2018, 21:30:36 ip »
Moto Guzzi Café Racer - A...



46 kuvaa lisää -->https://www.flickr.com/photos/125618686@N06/albums/72157698414712155 - esikuva viimeisenä.

T,
Jukka




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1092 : Marraskuu 29, 2018, 22:38:24 ip »
Vähintään "mielenkiintoinen" rakennelma!  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1093 : Marraskuu 30, 2018, 09:05:41 ap »
Voin kuvitella että tuolla saa oivan vauhtikokemuksen jo kohtuu pienelläkin nopeudella. Onkohan rakentaja lähisukua Sir Ellwoodille (Ellwood Hybrid).
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #1094 : Marraskuu 30, 2018, 09:53:39 ap »
Siitä isosta Elwood-moottorista ei olekaan kuulunut mitään varmaan kymmeneen vuoteen. Jokohan se on käyntikuntoinen? Oli jotain 1300cc yksimukinen..? Se pienempi oli jossain talvisissa nopeusajoissa Ruotsissa muutamia vuosia sitten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.