Kirjoittaja Aihe: UPEAAAAA!!!!  (Luettu 474579 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #975 : Lokakuu 13, 2017, 15:29:26 ip »
Ghezzi-Brian, eiköhän heillä ole homma hallussa.
Sähäkän oloinen ratkaisu etujarruissa..
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2017, 18:29:42 ip kirjoittanut GuzGuz »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #976 : Lokakuu 13, 2017, 15:36:19 ip »
Tuolla Buell-tyylillä saadaan isot halkaisijat kiekkoihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #977 : Lokakuu 13, 2017, 16:25:23 ip »
Tuolla Buell-tyylillä saadaan isot halkaisijat kiekkoihin.

Ja hyrrävoimat.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #978 : Lokakuu 13, 2017, 17:19:24 ip »
Tuolla Buell-tyylillä saadaan isot halkaisijat kiekkoihin.
Ja hyrrävoimat.

Periaatteessa hyrrävoimat kasvavat kun painoa siirretään lähemmäs ulkokehää.
Tässä yhteydessä ei siitä ole pelkoa koska vastaavasti vanne on kevyempää tekoa.
Lisäksi puuttuu se toinen levy ja sen myötä myös toinen jarrusatulakin. Etupyörän napa voidaan tehdä myös kevyeksi kun ei tarvitse jarrulevyjä siihen kiinnittää.
Etupyörä laitteineen on siis kevyempi kuin olisi kahdella levyllä. Sen lisäksi jousittamaton massa on pienempi joka on merkittävä etu.

Kaverilla (Myös pyörän aiempi omistaja kuuluu tuttavapiiriin.) on kyseisenlainen pyörä ja olen tehnyt siihen parannuksen perävaihteeseen ja jotain pikkusäätöä.
Aiheesta juttelin aiemmin myös Giuseppe Ghezzin kanssa. Jolla tosin on nykyään oma prätkäpaja MPC. Senkin merkkinen pyörä maassamme on.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #979 : Lokakuu 13, 2017, 17:55:31 ip »
..ja jarrupalat saavat enemmän kyytiä. Koska kehänopeus nopeuttaa kummasti palojen välissä vilistävää pintaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #980 : Lokakuu 13, 2017, 18:40:32 ip »
..ja jarrupalat saavat enemmän kyytiä. Koska kehänopeus nopeuttaa kummasti palojen välissä vilistävää pintaa.
Race-meininki.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #981 : Lokakuu 13, 2017, 19:30:25 ip »
Herkkyys on taatusti hyvä toteuttaa isolla kehällä.
Ei kuitenkaan ratapyörissä yleistynyt ainakaan vielä?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2017, 18:38:28 ip kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #982 : Lokakuu 13, 2017, 20:59:01 ip »
Herkkys on taatusti hyvä toteuttaa isolla kehällä.
Ei kuitenkaan ratapyörissä yleistynyt ainakaan vielä?
Ratapyörähän se tuo G-B oli. Muutamia mestaruuksia luokassaan taisi keräillä.....
Toki tuotantomalli on saastenormitettu ja siten "salvettu". Vaikuttaa silti kulkevan ihan mukavasti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #983 : Lokakuu 13, 2017, 21:17:39 ip »
Jokin ominaisuushan tuon on pitänyt ratahommista poissa. Ehkä juuri tuo mahdollinen palojen nopea kuluminen ja ainakin enduranceen liian hidas vanteen vaihto. Aina pitää irrottaa satula, että saa vanteen pois pyörästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #984 : Lokakuu 13, 2017, 21:39:44 ip »
Tuolla Buell-tyylillä saadaan isot halkaisijat kiekkoihin.
Ja hyrrävoimat.

Periaatteessa hyrrävoimat kasvavat kun painoa siirretään lähemmäs ulkokehää.
Tässä yhteydessä ei siitä ole pelkoa koska vastaavasti vanne on kevyempää tekoa.
Lisäksi puuttuu se toinen levy ja sen myötä myös toinen jarrusatulakin. Etupyörän napa voidaan tehdä myös kevyeksi kun ei tarvitse jarrulevyjä siihen kiinnittää.
Etupyörä laitteineen on siis kevyempi kuin olisi kahdella levyllä. Sen lisäksi jousittamaton massa on pienempi joka on merkittävä etu.

Kaverilla (Myös pyörän aiempi omistaja kuuluu tuttavapiiriin.) on kyseisenlainen pyörä ja olen tehnyt siihen parannuksen perävaihteeseen ja jotain pikkusäätöä.
Aiheesta juttelin aiemmin myös Giuseppe Ghezzin kanssa. Jolla tosin on nykyään oma prätkäpaja MPC. Senkin merkkinen pyörä maassamme on.

Hitausmomentti, joka on suoraan verrannollinen "hyrrävoimaan" kasvaa säteen neliössä (J =mr^2). Näyttää noissa levyissä (2kpl) kiinnikkeineen  olevan hyvinkin massaa saman verran kuin normaaleissa levyissä. Sijaitsevat vaan melkein kaksi kertaa kauempana akselilta, joten hitausmomentti lienee lähes nelinkertainen. Ei se vanne voi niin paljon kevyempi olla, että kompensoisi eron. Navan vaikutus massahitauteen on hyvin pieni, koska etäisyys akselista on pieni.
Lieköhän tuo pyöräkokonaisuus ja siten jousittamaton massakaan olellisesti kevyempi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #985 : Lokakuu 13, 2017, 21:56:39 ip »
Tuolla Buell-tyylillä saadaan isot halkaisijat kiekkoihin.
Ja hyrrävoimat.

Periaatteessa hyrrävoimat kasvavat kun painoa siirretään lähemmäs ulkokehää.
Tässä yhteydessä ei siitä ole pelkoa koska vastaavasti vanne on kevyempää tekoa.
Lisäksi puuttuu se toinen levy ja sen myötä myös toinen jarrusatulakin. Etupyörän napa voidaan tehdä myös kevyeksi kun ei tarvitse jarrulevyjä siihen kiinnittää.
Etupyörä laitteineen on siis kevyempi kuin olisi kahdella levyllä. Sen lisäksi jousittamaton massa on pienempi joka on merkittävä etu.

Kaverilla (Myös pyörän aiempi omistaja kuuluu tuttavapiiriin.) on kyseisenlainen pyörä ja olen tehnyt siihen parannuksen perävaihteeseen ja jotain pikkusäätöä.
Aiheesta juttelin aiemmin myös Giuseppe Ghezzin kanssa. Jolla tosin on nykyään oma prätkäpaja MPC. Senkin merkkinen pyörä maassamme on.

Hitausmomentti, joka on suoraan verrannollinen "hyrrävoimaan" kasvaa säteen neliössä (J =mr^2). Näyttää noissa levyissä (2kpl) kiinnikkeineen  olevan hyvinkin massaa saman verran kuin normaaleissa levyissä. Sijaitsevat vaan melkein kaksi kertaa kauempana akselilta, joten hitausmomentti lienee lähes nelinkertainen. Ei se vanne voi niin paljon kevyempi olla, että kompensoisi eron. Navan vaikutus massahitauteen on hyvin pieni, koska etäisyys akselista on pieni.
Lieköhän tuo pyöräkokonaisuus ja siten jousittamaton massakaan olellisesti kevyempi.

Mutta et ole koittanut......

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #986 : Lokakuu 13, 2017, 23:08:59 ip »
Aika perinteinen vastaus, kun vastassa on numeerinen laskelma. Saan vastaavaan törmäillä työssä useastikin. Laskennalla osoittaa jonkin rakenteen lujuuden ja vastaus on jotain:" Mistä tiedät ellet kokeile.."
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #987 : Lokakuu 13, 2017, 23:40:18 ip »
Chezzi-Brianin etujarrusta ei ole mitään kokemusta, kommentoin Buell XB12R:n osalta kun sillä on enimmäkseen nykyään tullut ajettua.
Jarrulevyn massalla on vaikutusta, kevyempi Braking-tarvike on helpompi käänneltävä kuin OEM-laikka. Eron huomaa vaikka
ei sillä ole käytännön merkitystä. Muut asiat haittaavat enemmän.
Kävin puntaroimassa Bulun 10.1 kg ja LeMans 1000 16in 12.2kg etupyörät. LM:n pyörässä ei ollut jarrulaikkoja kiinni.
Guzzin pyörät eivät liene kevyimmästä päästä.
Bulun jarrut ovat riittämättömät rata-ajoon jos aletaan jarruttaa tosissaan, olenkin tuhonnut jo useamman jarrulaikan.
Nykyään olen oppinut ajamaan suuremmin jarruttelematta ja paremmilla renkaillakin lienee osuutta. Ennen kului
jarrupalat, joskus kahdetkin/ratapäivä, nykyään kestävät useamman ratasession.
Alkuperäisillä jarrupaloilla en oppinut jarruttamaan kun olisi pitänyt käyttää vain yhtä sormea, lisäksi palat kuluivat
nopeaan ja olivat kalliit.
Jarrulaikka jää pahasti tuulensuojaan vanteen sisälle, minkä arvellaan huonontavan sen jäähtymistä. Seuraaja EBR:ssä
onkin asiaan kiinnitetty huomiota ilmanohjaimien muodossa.
Bulun etujarrun kiinnitys kannattaa muuttaa race-versioon jos aikoo radalla ajaa, mikäli sellaisen vielä jostain saa.
Samoin jarrulaikan puoleiseen etuteleskoopin putkeen on hyvä asentaa kipinäsuoja, jarrulaikasta ja paloista irtoava sula
metalli tarttuu muuten sisäputkeen ja pilaa tiivisteen.
Ainakaan kilvellisen Guzzin hankinta rata-ajoon ei suuremmin kiinnosta. Kaikki kokeilemani ovat Buelliin verrattuna
sellaisia, että koko ajan pitää varoa ja mennä Guzzin ehdoilla. Bululla ajaessa vauhti on vieläkin vain kuskista kiinni.
LM I ja MGS:stä ei ole kokemusta.
Chezzikin käytti kilpurissaan normaalia etujarrua, ainakin siinä julistelakanassa mikä on tallin seinällä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2017, 00:51:36 ap kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #988 : Lokakuu 14, 2017, 18:56:50 ip »
Ehkä ei vaihtoon tarvetta ainakaan yhdet kisan aikana etupyörän suhteen, ts istuvuus jarrupaloille silottuu jo parissa mutkasssa?
Voi olla villistikin eri jarrutustuntuma "uusilla" kumeilla kun jarruratulatkin on roolissa renkaan vaihdoissa.
No, kai tietävät mitä tekevät..
 

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #989 : Lokakuu 17, 2017, 19:04:17 ip »
Nevada 750

Tämäkin vielä! ! !