Kirjoittaja Aihe: UPEAAAAA!!!!  (Luettu 474491 kertaa)

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #525 : Helmikuu 21, 2015, 16:44:07 ip »
>Oliko jollain ollut V65 TT  mallia... ? 

Jo vain, ja yhä on.

>Onko siinä muuta eroa NTX:ään kuin tankki ?

On, mm. satula, mittaristo, varoitusvalot, ohjaustangon vivut ja kytkimet. NTX:n takajousitus on hieman pitempi liikevaroiltaan. NTX:ssä ovat äänenvaimentimet kyljellä, joten keskiseisontatuki on saatu mukaan (TT:ssä päävaimennin vaihteiston alla, vain sivutuki mahtui). TT juo bensaa niin ettei ehdi kaikkea polttaa, NTX:ään on laitettu vähän pienemmän suuttimet.

>Onko yhtä korkea  ja ajettavuus ?? 

NTX:ssä on istumakorkeutta ehkä sentin enemmän, mutta pyörä tuntuu korkeammalta massiivisen etupään takia. Ajossa on silti varsin samanlainen. Tietysti jos tankki (ilmoitettu 32 litraa; TT mitattu 12,6) on täysi, painoero tuntuu. NTX:n painoksi on mitattu tankki täynnä 202 kg, siitä pois keskiseisontatuki, n. 20 litraa bensaa ja pari kg muuta, saadaan TT:n paino.

Tuossa kuvassasi olevaan TT:hen on tehty yleinen muutos: alkuperäiset äänenvaimentimet on korvattu tarvikevaimentimilla. Murmanskin takana otetun kuvan olevissa pyörissä on alkuperäiset äänenvaimentimet, paitsi TT-Guzzien takavaimentimet on jätetty kotiin tarpeettomina. Vaihteiston alla oleva vaimentaa tarpeeksi.

Terv. VS

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #526 : Helmikuu 21, 2015, 16:47:21 ip »
Itse pystyn vertaamaan vain omistamiani 750 NTX vs 650 TT. 750 NTX on paremman näköinen pitkälle moottorin alle ulottuvine katteineen jonka yläosa on kohtuullisen suojaava. TT:n katteesta ei samaa voi sanoa. NTX:n satulassa on selkeästi istumapaikat kahdelle. Koneissa suunnilleen sama teho mutta NTX on painavampi. NTX:n polttoainetankki on todella tilava ja kulutus alhainen niin sen toimintamatka tankillisella on noin kolme kertaa mitä TT:llä on. NTX:n painopiste on paljon ylempänä johtuen varmaankin katteesta ja isosta tankista. NTX:n jarrut jäävät tappiolle TT:n suhteen johtuen pitkälti painoerosta. Maantieajo on NTX:llä suhteellisen miellyttävää kun taas TT:n kuljettajaa tuuli riepoo eivätkä polvetkaan ole suojassa.

TT:llä voi mennä varsin vaativaankin maastoon. NTX on omimmillaan maanteillä ja metsäautoteillä. 650 TT on kierrosherkempi ja reagoi kaasun käyttöön rivakammin kuin 750 NTX.

650 NTX:llä on todennäköisesti samat rasitteet kuin isolla veljellään.

Molemmilla malleilla on sama ajettavuutta heikentävä rasite: liian lyhyet takahaarukat ja alkuperäisesti huonohkot jousituskomponentit takana. Etujousitus sentään oli kohtuullinen toiminnaltaan mutta ajoa parantavaa pintapehmeyttä oli sopivasit vasta NTX:ssä.

Kuljettajan painopiste on liian takana molemmissa: vaatii ponnistelua ajaa jalkatapeilta. Ohjaustanko on satulaan nähden ihan ok mutta jalkatapit aivan liian kaukana edessä. Lisäksi jalkatappien ja satulan väli on liian pieni. Tämä erityisesti 750 NTX:ssä.

Jos pitäisi hankkia Guzzilta vanhanaikainen enduropyörä niin tilaus olisi 650 TT.

Molemmat mallit olivat jo enduropyöriksi vanhanaikaisia tullessaan markkinoille. Kilpailijoilla oli jo silloin monojousitus progressiovivustolla ja kehittyneemmät rungon mitoitukset. Silti erityisesti 650 TT: pystyi helpossa maastossa moottoriominaisuuksien puolesta pitämään isompiaankin takanaan.

Jos nyt olisi tarve 650 TT:lle niin tekisin siihen uuden ja pidemmän takahaarukan ja asentaisin parallellogrammo-tuennan takapyörälle. Keulakulmaa laittaisin jyrkemmäksi mutta jätön pitäisin kokolailla samana. Jalkatapit ja vivut taaemmaksi noin 10 cm. Ehkä jotain muutakin joka tekisi pyörästä modernimman. Kone sinällään on ominaisuuksiltaan hyvä. Vinkkinä voi kertoa että sytytys voisi olla yläkierroksilla hieman aikaisemmalla kuin mitä on alkuperäisasetus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #527 : Helmikuu 21, 2015, 16:54:25 ip »
Leikittelin taannoin ajatuksella hommata Saksasta 350/650TT. Olivat parisen vuotta äärimmäisen halpoja. Jopa tonnin pintaan. Nyt jokin on nostanut niidenkin pyyntejä. Näkyisi Mobilesta löytyvän 3-4 tonnin hinnoilla  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #528 : Helmikuu 21, 2015, 19:09:23 ip »
On näitä upeita välillä nettimotossakin: http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/le-mans/1810740   ....jotenkin vaan älyttömän hieno....kalliita osiakin... ei puutu kun pinnavanteet...

Olis mukava kuulla enempikin tämän pyörän tarinaa.

Nooh,tämähän nyt on vain tälläistä vaatimatonta.Kiitos vaan kiitoksista.
Senverran menneistä että ostin pyörän Ågrenin Jarilta joka oli jo hoitanut tekniikan kuntoon.
Hänen mukaansa pyörä on ollut Italiassa jonkinlaisena testimuulina.Siis testattu senaikaisia kisaosia.
Sitäperua pyörässä on Marzocchi M1R keula ja Magnin vanteet.
Pinnavanteet oli mullakin ykkösvaihtoehto mutta nuo on kuitenkin kai suht harvinaiset ja sinne menee 160:n
rengas,vanteessa on offsettiä.
Raha on aina tiukassa joten laitoin kokeeksi myyntiin.En vaivu synkkyyteen jos ei mene kaupaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #529 : Helmikuu 21, 2015, 19:14:32 ip »
Onko nuo 17 vai 18 tuumaiset vanteet?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #530 : Helmikuu 21, 2015, 19:18:44 ip »
Nykytyyli noissa pakoputkihommissa on se, että niistä tehdään niin lyhyitä kuin vaan mahdollista. Alkaa tulla kohta "ulos" etujalkatappien etupuolelta. Eikä siinä mitään, hyvälle ne näyttävät minunkin silmääni. Toisaalta pitkätkin putket voivat olla tosi tyylikkäät ja istua hyvin pyörän ulkonäköön jos kokonaisuus on kohdallaan.
Tässä pari kuvaa pitkäpiippuisesta Guzzista viime kesältä Taipalsaarelta. Tehty tietojeni mukaan Calista.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2017, 17:45:46 ip kirjoittanut LeCa »

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #531 : Helmikuu 21, 2015, 19:20:47 ip »
Juu on.Etupyörä 17 ja takanen 18.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #532 : Helmikuu 21, 2015, 20:06:55 ip »
Hieno on noilla puolapyörillä. Luulin niitä Dymag-vanteiksi. Ei kaikissa kuppilamopoissa aina pinnavanteita tarvi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #533 : Helmikuu 22, 2015, 08:37:04 ap »
Jos tuon kiinnikkeen asema korkeussuunnassa on juuri tuossa, niin kätevintä on tehdä pieni apurunko öljypohjan etupuolelle. Pitää varmaankin laittaa pitempi pultti, joka pitää moottoria paikallaan, mutta pultin alle saa moottorin molemmin puolin asennettua latat ja lattojen varaan pystyy asentamaan poikittaisen sidetangon, jossa on korvake tuota sivuvaunun haarukkaa varten. Jos sidetanko on suunnilleen saman kokoista pyöreää putkea kuin runko, niin sehän on lähes tehdastekoisen näköinen.

Toinen ja parempi vaihtoehto on muotoilla sivuvaunun kiinnitysrauta uudelleen niin, että sen saa osumaan tuon moottorin kiinnityspultin päähän.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2015, 12:54:18 ip kirjoittanut egon »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #534 : Helmikuu 22, 2015, 08:44:54 ap »
Joku hurja on ajanut dirt trackia Guzzilla.



 8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #535 : Helmikuu 22, 2015, 08:48:37 ap »
Vähän karkeasti toteutettu cafe. Olisko V35 ollut aihiona?

Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #536 : Helmikuu 25, 2015, 08:39:25 ap »
Aistikas muutos.



 8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #537 : Helmikuu 25, 2015, 10:40:03 ap »
Tuon pyörän omistaja kehui vakio keulan olevan nollavaimennuksella..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #538 : Helmikuu 25, 2015, 12:19:36 ip »
*Foorumipoliisi herää*  :P

Onko vaununrakennuksen rakennekeskustelu kuitenkaan nyt oikeassa ketjussa? Perusta Jussi projektista oma ketju tuonne tekniikkapuolelle. Varmasti moni haluaa seurata, itseni mukaan lukien. Olisi sieltä helpommin löydettävissäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #539 : Helmikuu 25, 2015, 12:57:12 ip »
Lupaan siirtää kommenttini myös kunhan Jussi siirtää ensin omansa.

Tein metakommentin jossa kooste. Poistellaan näitä.

Poliisin kommentti oli aiheesta.