Kirjoittaja Aihe: UPEAAAAA!!!!  (Luettu 474532 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #75 : Lokakuu 03, 2011, 08:57:28 ap »
Tuossa kun miettii tuon W3:sen rakennetta on selviö että se on tehtävä kahdella nokka akselilla. Näyttäisi myös siltä että kiertokanget eivät olisi rinnan samalla kaulalla koska sylinterit näyttäisivät olevan samalla kehällä vaan vain keskipytyllä olisi kiertokanki ja sivupytyt ovat toteutettu sivukiertokangilla. Pääkiertokangelle tulisi siten runsaasti laakeripintaa kampiakselin kanssa ja sivukiertokangille olisi omat laakeritappinsa, männäntappeja vastaavat, pääkiertokangen molemmilla sivuilla kuten tähtimoottorissa. Eikä voiteluongelmia.
 
Tarkoittaa sitä että vakio alakertavalua ei voitaisi soveltaa vaan valun oikea puoli olisi vasemman peilikuva toisin kun vakiomoottorissa. Tietysti voisi katsoa paljonko olisi varaa viilata vakiolohkoa siihen suuntaan ja putkittaa sylinterit toiseen reunaan että saataisiin kiertokanget samalle linjalle. Kiertokankien koneistaminen ei enää olisikaan kovin suuri homma.

Toinen tapa olisi käyttää vakiolohkoa ja koneistaa kiertokankien alapäät kapeiksi toispuoleisesti ja hioa kampiakselin kaulaa mahdollisimman pitkäksi. Muutama milli auttaisi ja sijoittaa kaikki kolme kiertokankea rinnan mutta siitä tulisi voitelun kannalta epävarma.

Veitsi-haarukka-kiertokankea en oikein osaa kuvitella tähän ratkaisuksi. Kuinkahan tuossa Feulingin kolmosessa on asia? Veikkaan sivukiertokankea.

Sitten tuli otsaan ajatus että tuossa keskipytyssä ei olisikaan sytytystä ollenkaan vaan se olisi kammio jossa seosta tiivistettäisiin ja jaettaisiin kahdelle muulle sylinterille valmista kakkua. Vähenisi kaasuttimet kolmannekseen.

Tuo kaasujen ohjaus lienee helpommin suoritettavissa että poistetaan lohkosta nokka akselit kokonaan ja laittaa hihnavetoiset nokat joka sylinterille erikseen. Ei kanteen vaan sylinterin yläpäähän heti kannen alle. Vaatii tosin lyhyet keinuvivut nostinten sijaan. Ja voiteluputkia.Liikkuvia osia tulisi yksi enemmän kuin jos kaksi nokka-akselia olisi lohkossa. Voisi käyttää vakionokkia. Onko kellään joutilasta Monzan tai Larion konetta? Ehkä 2V kävisi "harjoitteluun" myös. Samalla tulisi tehtyä rullaseuraajat nokille ja muuta hitekkiä.

Kivahan näitä on miettiä. Kukahan tekisi? Koneistushommia tiedossa.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #76 : Lokakuu 03, 2011, 09:20:00 ap »
Muistin väärin, sekoitin johonkin takapihan rakentajan versioon tuon Feulingin rakenteen. Tuossa on keskellä master-kanki ja ssihen liitettynä kaksi slavea. Niinhän se kannattaa tehdäkin.

Tuossa systeemissä vaan pitäisi lisätä massaa kampiakselin limppuihin. Jotta siis tasapainoon haluaisi. Siinä olisi muuten mielenkiintoinen haaste rakentaa kahdelle nokalle tuo kone. Nuo orja-pytyt ei nimittäin ole yläkuolokohdassaan sylinterikulman mukaan vaan kiertokankien sijoitus masteriin tuo muutaman asteen vaikeutta peliin. Pitääpä pyöräyttää 3D-malli ja ajaa sitä hieman. Tämä on siis oma veikkaus tuosta kampigeometriasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #77 : Lokakuu 03, 2011, 10:32:36 ap »
Veikkanpa että tuossa W3-virityksessä toinen nokka-akseli, joka käyttää kahta kantta, on vain toiseen kanteen nostimilla mutta toiseen keinuvivuilla ennen työntötankoja. Niiden saranoinnilla ja asennolla voipi sitten pelata ajoituksen kanssa. Se orvompi akseli voidaan sitten ajoittaa miten vaan kunhan hyvä tulee.

Käytätkö hyvää työaikaa näiden miettimiseen...

mm

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #78 : Lokakuu 03, 2011, 19:22:23 ip »
Lainaus
Tuo vesijäähdytteinen DOHC -kone näytti siltä kuin sillä olisi ajettu enemmänkin

Jos BMW on päättänyt rohkeasti että viimeisten 10 vuoden aikana yksi eniten myydyimmistä moottoripyöristä (GS) saa 2013 vesijäähdytteisen boxerin (130 hv, märkä kytkin, integroitu vaihteisto, Motorrad julkaisi kuvat elokuussa) ja kun Guzzin suunnittelu on ollut jo jonkun aikaa Noalessa Aprilian tykönä, tuntuu oudolta, että mitään ei tällä rintamalla olisi tapahtunut?  Vai onko?  Toimittajat arvelevat että kilpailijoihin nähden riittävä teho ja silti lainmukaiset pakokaasuarvot edellyttäisi jotain tuohon suuntaan?

GMG:ssä Piaggio oli ilmoittanut, että seuraavan 5 vuoden kuluessa investoidaan yli 40 miljoonaa Mandlellon tehtaaseen ja uusien mallien ja teknologian kehittämiseen...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #79 : Lokakuu 03, 2011, 20:10:00 ip »
Se uusi "Californiamoottori" lienee ainakin osin vesipyssy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #80 : Lokakuu 03, 2011, 20:11:27 ip »
Ei hyvänen aika tietenkään  ;)



Käytätkö hyvää työaikaa näiden miettimiseen...

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #81 : Lokakuu 15, 2011, 22:46:36 ip »
 :D   Moottoripyöräkokoelma meidän tallissa on kasvanut  - poika hanki vanhempi jammu -pian museoikäinen  -upea ja suht voimakas , 125 hv. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #82 : Lokakuu 16, 2011, 00:33:47 ap »
Hieno italianpyörä tuo 1100/1200 Jammu. Sign. Tamburinin suunnittelun hedelmiä. (Myös Yamaha 750 FZ/750 YZ on hänen kynästään.)
Tamburini siirtyi Bimotalta hiukan myöhemmin suunnittelemaan pyöriä myös Cagivalle. Seuraava hänen luomuksistaan, liki samoilla piirustuksilla mutta eri moottorilla, oli Ducati Paso. Siitä alkoi yksi merkittävimmistä moottoripyörätrendeistä. Kuten Hondan CBR-sarja, Morinin ja Guzzin umpikatetut mallit sekä tunnetuimpana Cagiva Freccia.

Tietoinen olen kyllä että tuskin 1100 Yamahassa oli kovasti yli 100 hevosvoimaa. Taisi olla 98 hv. Muutoin käyttökelpoinen kone kylläkin: matalaviritteinen kokoisekseen ja siten myös kestävä. Varsinkin 1200-versio. Niitä näkee vielä joskus liikenteessä.

mm

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #83 : Lokakuu 17, 2011, 07:55:00 ap »
ITALO- FJ
 Huomenta.  Tamburini - olisiko se rungon mallista -kehityksestä sinä kirjoitit lauantaiyön aikana , mm ? Mistä sait tietoja - kuulema oli mp,n ensinäyt. jo keskustelu asiasta ?

Huomasin heti koeajossa ja kotimatkalla sadekelillä, mp,n oleva nopea"ohjauksessa" ja helppokäynnisteinen,  sekä vakaa tiellä. Ajoasento on todella "sopiva" ja tärinöitä en huomannut ainakin alle 140 ajettussa vauhdissa. Iso tankki: 24,5 litraa. FJ oli aikansa sporttipyörä, vaikka on painava: 267 kilo kun tankki on täynnä.  MOTO GUZZI LM IV tuli markinoille 1985.

TEHO lukema tulee molemmissa FJ-malleissa 9000 kier..  Saksassa ja Ruotsissa teho 100 hv, kun kuristus imukanavassa rajoituskumi/levyillä. Kyllä FJ jarrupenkissä kuulema antaa ainakin 115 hv. FJ 1100 oli ainoastaan 2 vuotta valmistuksessa. Isompi malli 9 vuotta.

TYHJÄkäyntikierroksista . kun mp:llä on italo"juuret" uskallan kysyä tyhjäkäynti-
"ongelmista:   Olemme huomanneet nyt fj,n tyhjäkäyntikierroksia nouse. ainakin yli 1000 kierroksia silloin kun kone on lämmin (2400 rpm.). Mahtaako johtua ryyppyjärjestelmästa,-säädöstä, - tässä mallissa (ei mulle ennen tuttu) on erikoinen choke-järjestelmä. On kytkinkahvapuolella "ratti joka käännetään alaspäin.   - säätörattiosa oli vaihdettu- vanha osa oli varaosapussissa)


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #84 : Lokakuu 17, 2011, 08:03:52 ap »
Kaverilla oli tuollainen tonnisatanen joku vuosi sitten. Oli kyllä harvinaisen tylsä pyörä. Ei herättänyt minussa mitään kipinää. Olisi vaatinut hetimiten paremmat jarrut, pienemmän katteen, reilun kevennyksen ja 17" vanteet (että saisi hyvät renkaat alle..). Halpojahan nuo kyllä on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #85 : Lokakuu 17, 2011, 08:21:27 ap »
 ;) joo  - ja kun kardaanivetoisia vastaavia ei ollut. MG oli jo teamissä. BMW ei kelvannut.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #86 : Lokakuu 17, 2011, 08:48:20 ap »
Eikös Yamaha XJ-malliston isompi pää ollut kardaanipelejä?

FJ 1200 oli poliisilla pitkään palveluspyöränä.

mm

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #87 : Lokakuu 17, 2011, 09:22:58 ap »
Eikös Yamaha XJ-malliston isompi pää ollut kardaanipelejä?


Onhan ne XJ 750 ja 900.

Kaverilla oli tuollainen ysisatku ja koeajon perusteella en todellakaan olisi vaihtanut SP:tä siihen. Konje kävi kyllä nätisti, mutta ajo-ominaisuuksiltaan tuntui sangen huteralta ja jarrutkaan eivät olleet mitkään kummoiset.

Kestäviä kuullemma ovat kyllä. Tarkoittanee yli 100 tuhatta km ilman kuluvien osien vaihtamista moottoriin.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #88 : Lokakuu 17, 2011, 13:26:54 ip »
Oli myös keppivetoinen xj 650 isolla etulyhdyllä.  Ei ollut Massimon piirtämä. Sellaista kerran harkitsin varapyöräksi, mutta kun läheisten mielestä juuri etuvalo oli liian ruma ja vielä pyöreä. Neliskanttiset oli silloin muotia. Turboversio oli myös. Se saattaa olla signor Tamburinin muotoilema. http://motoprofi.com/imgs/a/a/d/p/i/yamaha_xj_650_turbo_1983_4_lgw.jpg
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: UPEAAAAA!!!!
« Vastaus #89 : Lokakuu 17, 2011, 14:14:45 ip »
Oli myös keppivetoinen xj 650 isolla etulyhdyllä.  

Ja 550, tuommoisen kaveri toi itselleen Saksasta. On muuten todella kätevän kokoinen mopo.
Hyvä pyörä, parempi mieli.