Kirjoittaja Aihe: Californiaa koeajoon?  (Luettu 10042 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Californiaa koeajoon?
« : Heinäkuu 29, 2008, 03:18:46 ap »
Voisiko joku tarjota tässä Jyväskylä-Laukaa (-Keski Suomi)-alueelta koeajoon JALKATAPILLISTA Californiaa, kolmosta tai uudempaa?
Astinlautamalli on jo koettu ja pitäisi saada vertailukohtaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiV

  • Viestejä: 77
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2008, 16:13:22 ip »
Huomenna, eli torstaina olisi vielä mahdollisuus testata mun Spesiaalilla. Perjantaina se ei ole enää minun.:X:P
Muuten eikös se ole taas Jaripekassa torstain tapaamisilta kello 18.00. Käviskö siellä?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2008, 16:20:00 ip kirjoittanut MattiV »
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 31, 2008, 00:20:42 ap »
Lainaus
Kuvan mootoripalveluun Jyväskylään tulee myyntiin Spesiaali tapeilla. Sitä koittamaan
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2008, 00:28:00 ap kirjoittanut Antsu »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2008, 01:31:09 ap »
Peijoona!! Olen itse tänään tuohon aikaan jo kaverin saunalla "virkistäytymässä" :X
Kiitos ilmoituksesta tosin.

MattiV wrote:
Lainaus
Huomenna, eli torstaina olisi vielä mahdollisuus testata mun Spesiaalilla. Perjantaina se ei ole enää minun.:X:P
Muuten eikös se ole taas Jaripekassa torstain tapaamisilta kello 18.00. Käviskö siellä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2008, 01:32:51 ap »
Tämä menee seurantaan! Kiitos vinkistä!

Antsu wrote:
Lainaus
Lainaus
Kuvan mootoripalveluun Jyväskylään tulee myyntiin Spesiaali tapeilla. Sitä koittamaan
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiV

  • Viestejä: 77
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2008, 09:42:37 ap »
Taitaa tulla vettä illalla että ei masennuta


mitään satanut:X
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2008, 16:48:00 ip kirjoittanut MattiV »
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2008, 03:41:54 ap »
Moi

Jokos olette käyneet siellä kuvan mootoripalvelussa koittamassa jalkatapillista californiaa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2008, 03:40:00 ap kirjoittanut Antsu »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2008, 15:56:36 ip »
Torstaina sain varmistuksen MattiV:ltä, että se on siellä. Ei ollut vielä hinnoiteltuna. Perstaina en ehtinyt ennen sulkemisaikaa sinne ja tänään Kuva oli kiinni :X (kesälauantait suljettu.. ei ymmärrä)  Tuskaista tämä odottelu! Pakko ehtiä alkuviikosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #8 : Elokuu 13, 2008, 00:49:02 ap »
Ja tappi Cali testissä!! On vielä iltapäivään asti minun ajossa.

On muuten yhdeksäs erilainen Moto Guzzi tälle kesälle, jota koeajan :huh: Tiesin että alusta on moisessa oivallinen, mutta että noin hyvä! Molemmissa päissä siis tässä Speciaalissa säädöt. Ajopinnasta selkeä kuva ja tuntuma koko ajan, luotto pyörään helppo saavuttaa. Jarrut moitteettomat. Moottori ynnä vaihteisto, ei pahaa sanottavaa, mutta vaihdepoljin vaatii totuttelua (kaksipäinen vipu menisi kyllä vaihtoon..). Hienot vanteet!!

Miten ko. laitteella ajavat tulevat toimeen tuolla ohjaustangolla? Kädet lähes lehmän lypsyasennossa ja tanko notkuu ja joustaa.. Vaihtoon tuollainen, kapeampi ja matalampi kiitos. Ajoasento on itselleni jokseenkin outo. Jalat (melkein) edellä on eksoottinen matkustaa. Siirrettyäni tossut takamatkustajan tapeille, pääsin sinuiksi jalkatilan kanssa. Tosin satula on aivan liian matalalla mieltymyksiini.

Yhteenveto: Pyörä olisi minulle juuri oivallinen aihio. Vaihtoon ja muokkaukseen menisi jonkin moinen kasa tavaraa, mutta olennainen -moottori, vaihteisto, runko, tankki, alusta ja pyörät- on jo valmiina. Ulkonäkökään ei juuri häiritse. Tosin laihdutuskuurille pyörä joutaa. Kromia pois, tingeltangeleita pois, pleksi pois (otin jo koeajon ajaksi sivuun), loksut kevyemmiksi jne.

Katsotaan tänään millaiseen tarjoukseen Kuvalla venytään.. :wink:

 

ps. Nainenkin koeajoi ja taisi tykätä...
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #9 : Elokuu 13, 2008, 09:07:51 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Ja tappi Cali testissä!! On vielä iltapäivään asti minun ajossa.

On muuten yhdeksäs erilainen Moto Guzzi tälle kesälle, jota koeajan :huh: Tiesin että alusta on moisessa oivallinen, mutta että noin hyvä! Molemmissa päissä siis tässä Speciaalissa säädöt. Ajopinnasta selkeä kuva ja tuntuma koko ajan, luotto pyörään helppo saavuttaa. Jarrut moitteettomat. Moottori ynnä vaihteisto, ei pahaa sanottavaa, mutta vaihdepoljin vaatii totuttelua (kaksipäinen vipu menisi kyllä vaihtoon..). Hienot vanteet!!

Miten ko. laitteella ajavat tulevat toimeen tuolla ohjaustangolla? Kädet lähes lehmän lypsyasennossa ja tanko notkuu ja joustaa.. Vaihtoon tuollainen, kapeampi ja matalampi kiitos. Ajoasento on itselleni jokseenkin outo. Jalat (melkein) edellä on eksoottinen matkustaa. Siirrettyäni tossut takamatkustajan tapeille, pääsin sinuiksi jalkatilan kanssa. Tosin satula on aivan liian matalalla mieltymyksiini.

Yhteenveto: Pyörä olisi minulle juuri oivallinen aihio. Vaihtoon ja muokkaukseen menisi jonkin moinen kasa tavaraa, mutta olennainen -moottori, vaihteisto, runko, tankki, alusta ja pyörät- on jo valmiina. Ulkonäkökään ei juuri häiritse. Tosin laihdutuskuurille pyörä joutaa. Kromia pois, tingeltangeleita pois, pleksi pois (otin jo koeajon ajaksi sivuun), loksut kevyemmiksi jne.

Katsotaan tänään millaiseen tarjoukseen Kuvalla venytään.. :wink:

 

ps. Nainenkin koeajoi ja taisi tykätä...
Oi voi

Älkää menkö raiskaamaan hienoa pyörää. Jos kromit puistattaa niin hanki valmiiks himmee stone tai jakalli. Eikä se laihdutuskaan tee hyvää kyseisen pyörän komialle ulkonäölle Toi ajoasento on kustissa vähän rajallinen mut jos pitää ajaa takatapeilta niin oletko harkinnut jotain kyykkypyörää.
Jos tyttö tykkää niin osta sille siitä nätti spesiaali ja itselle joku kuppila raaseri.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2008, 09:22:23 ap »
>> ...mutta vaihdepoljin vaatii totuttelua (kaksipäinen vipu menisi kyllä vaihtoon..). <<
Kyllähän sitä vaihdetankoa voi käyttää kuin yksiosaista: Varpailla painaa tai nostaa. Ei sitä takaosaa tarvitse käyttää => ei tarvitse vaihtaa.

>> ...tanko notkuu ja joustaa... <<
Minkähänlainen stonga siinä oli? Kun mun Stonessa, EV ja nykyisessa Classicissa oli / on paksu tanko eikä notku! Päät ovat ohuemmat, "normaalit".

>>...Kromia pois, tingeltangeleita pois...<<
Jaa nekin vähän kromit? Voishan olla aika jännä sellainen pyörä, jossa ei olisi kromia lainkaan.  
Ja mitähän tingeliä Guzzissa on? Minä en vielä ole sellaisia löytänyt...;-)

Se ajoasento...en ole vielä kokenut, että menisin "jalat edellä". No pituuteni on 178 cm, sehän siihen ehken eniten vaikuttaa. On tosin todettava, että hyvin pitkällä matkalla ( esim. Rokua - Espoo ) "lepuutin" jalkoja välillä takatapeilla. Mutta yhtämittaista ajoakin oli > 600 km...En juurikaan noussut pyörältä. Kaksi b-asemaa oli siten järjestettynä, että pyörän päältä sai maksettua & tankattua.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #11 : Elokuu 13, 2008, 09:47:47 ap »
Moi Timppa

Tossa spesiaalissa on leveempi tanko kuin stonessa ja ev:ssä. En tiedä varmasti onko alkuperäinen. Nää raiserit jolla tanko kiinni kolmiopaloissa taisi olla kumivaimennetut ja tästä syystä tanko hieman elää. Omasta mielestä tanko on hyvä ja leppoisa ajaa. Itsellä oli vielä siirtopalat jolla tankoa sai ylös ja taaksepäin eli aika selkä suorana mentiin.
Sen verran Timpalle terkkuja et en aja kiinansirkkelillä

Antsu

Peki

  • Viestejä: 155
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #12 : Elokuu 13, 2008, 09:50:54 ap »
Antsu kirjoitti
Lainaus
Oi voi

Älkää menkö raiskaamaan hienoa pyörää. Jos kromit puistattaa niin hanki valmiiks himmee stone tai jakalli. Eikä se laihdutuskaan tee hyvää kyseisen pyörän komialle ulkonäölle Toi ajoasento on kustissa vähän rajallinen mut jos pitää ajaa takatapeilta niin oletko harkinnut jotain kyykkypyörää.
Jos tyttö tykkää niin osta sille siitä nätti spesiaali ja itselle joku kuppila raaseri.
Mitä suotta, antaa mennä vaan. Kyllä noita Californioita maailmaan mahtuu, hyvä vaan jos joku niitä joskus vähän omanlaisikseenkin tekee. Odottakaa nyt tuon "ei mutteriakaan ei saa muuttaa" -asenteen kanssa edes siihen maagiseen museoikään asti. :wink:

Omaan Shakaaliini oli edellinen omistaja laittanut LM-nelosen(?) jalkatapit (ne ristikkomalliset kannakkeet) ja täytyy sanoa, että meikäläisen kaltaiselle pärsjalkaiselle järjestely sopii oikein buenosti. Pitempijalkaisella voi sitten olla polvet turhan lähellä korvia. Tai venttiilikoppia. Jos Calin takatapeilta ajaminen tuntuu hyvältä, niin ulkomuistista ja silmämääräisesti vaikkapa Tarozzin rearset-sarja Lemmariin saattaisi pistää ajajan tapit jotakuinkin samoille main.

Noilla LM:n vakiotapeilla ajoasento on oikeastaan melko samanlainen kuin vanhoissa mutkarunkomalleissa, siis klassinen matkapyöräasento. Stongan vaihtamista olen tosin itsekin harkinnut, nykyinen on pikkuisen turhan korkea ja jättää ranteet vähän huonoon kulmaan. Notkumista en ole havainnut, tähän on tosin pultattu sellainen kurapyörämäinen "poikkipuu" jäykkäriksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #13 : Elokuu 13, 2008, 15:23:43 ip »
No niin! Herättää keskustelua. Heittelin siis ajatuksia ilmoille, miten Specialista saisi juuri minunlaiseni pyörän. Yksinkertaisin muutoksin passeli laitos, vakiona aihio. Valmista pyörää ei tehtaan linjoilta ole vielä pihalle tullut, miltään merkiltä. Bellagio ja V7 Classic ovat erittäin lähellä.
Selvityksiä:
Kromia pois. Kyllä, en ole kiiltävän perään -> amerikkalainen all show -mentaliteetti ei pue minua.
Special on oiva lähtökohta rakentelulle, koska alusta, jarrut ja tekniikka on jo valmiina. Pyörän pitää kääntyä, liikkua ja pysähtyä. Nämä hoituvat mainiosti Specialin tahi EV:n vakiovarusteilla (EV sekä Special ovat toisaalla palstalla käydyn keskustelun perusteella aivan eri kamoilla varustettuja pyöriä, kuin Jackal ja Stone yms.). Vielä paremmin alusta ja jarrut pääsevät oikeuksiinsa, kun painoa vähennetään. Koin tämän jo alustavasti, kun Special on kesällä kokemaani Vintagea parikymmentä kiloa hoikempi ja myös parempi menemään mutkiin (ja sieltä pois).
Ohjaustanko oli mitä ilmeisimmin vaihdettu leveämpään ja pidempään. Ei hyvä juttu, kun putki on koko matkalta 22 millistä tuubia. Sen lisäksi, että näin pitkä vipu vääntää jo kumikiinnikkeissä lilluvaa piippua, se myös heikon jäykkyytensä vuoksi kiertyy= notkuu. Päistä katsottuna liike oli sentin luokkaa, tämä tuntuu käsiin. Myös kahvakumeiksi valitut vaahtomuovit aiheuttivat epävarmaa tuntumaa tankoon.
Jalkatapit; omat etutapit ovat kyllä rennot, mutta niiltä vaihdetaakia operoidessa, pitää nilkkaa kääntää omituiseen asentoon. Onko sitten itselläni liian jäykät töppöset tai nilkat, en kokenut tätä jalan kääntöä hyväksi ominaisuudeksi. Jalkatappien sijainti satulan alla on omalle kropalleni mitä optimaalisin. Hieman korottaa satulaa, niin ovat just.
Kaksipäinen vipu menisi lähinnä vipusuhteensa takia vaihtoon. Liikkeet voi toteuttaa myös täsmällisesti, kun ne oikein toteutetaan.
Kyykkypyörää en etsi. Sellainen ei vetoa minuun. Jalat edellä en tahdo ajaa. Ei tunnu hyvältä.

Pyöräprojektin ideana on supistaa talouden moottoripyörämäärää yhteen (Larion on kyllä tarkoitus jäädä harrastevehkeeksi, mutta..), se jotenkin rajaa pois kahden pyörän hankintamallin. Tällä pyörällä siis Nainenkin ajaisi. Kyllä, hänkin osaa ajatella mitä mikäkin muutos aiheuttaisi ajettavuuteen.
En ymmärrä sitä, että jokin pyörämerkki tai malli olisi niin yleisesti pyhä, ettei sitä saisi muuttaa mieleisekseen. En myöskään voi kuin sääliä niitä henkilöitä, jotka tyytyvät tehtaan laatimaan kompromissiin pyörää valitessaan, koska eivät uskalla tehdä sille mitään. Minä en aio kysellä kenenkään mielipidettä päättämistäni muutosaikeista jos jotain muutan. Työssäni suunnittelen laitteita, työkaluja ja koneita joten tajuan kyllä turvallisuuden ja järkevyyden päälle. En siis ole tekemässä kuolemanloukkua kenellekään.
Mielipiteitä saa edelleen kirjoittaa ja ne kyllä luen. Asiallisiin kysymyksiin vastaan kyllä kun huomaan. :cool:
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Californiaa koeajoon?
« Vastaus #14 : Elokuu 14, 2008, 09:38:33 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus

  Minä en aio kysellä kenenkään mielipidettä päättämistäni muutosaikeista jos jotain muutan.
 
Aivan. Jokainen saa tehdä omalleen mitä tahtoo.