Kirjoittaja Aihe: TPS:n jännite  (Luettu 8802 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
TPS:n jännite
« : Heinäkuu 05, 2008, 15:06:58 ip »
Päätinpä eilen säätää ruiskut balanssiin. Proseduuri on tarkkaan selostettu V11.de-foorumissa, joten tuumasta toimeen. Kohta 1: mittaa TPS:n jännite ennenkuin kytket käyntivirran ( yhdystanko irti, läppäruuvit auki jne.). Pitäisi olla 150 mV. Mutta... Mittari ei näyttänyt minkäänlaista lukemaa. Varovasti sormella läpän vipua kääntämään, mutta näyttö pysyi edelleen nollassa.

Missä asennossa virta-avaimen sitten pitäisi olla, että saan mitattua TPS:n perusasetuksen?

Jatkoin kohdasta 2 eli kytkin virran ja säädin TPS:n näyttämään vaadittua tyhjäkäyntiarvoa, kytkin alipainemittarit, käynnistin pyörän ja jatkoin siitä kuten ohjeissa oli. OK, pyörä käy nyt hyvin, balanssi on kohdallaan mutta jäi hiukan kaivelemaan kun en tiedä TPS:n perusoletusarvoa josta ECU sitten säätönsä hakee.

Olisipa vielä ne Dell'Ortot.......
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
TPS:n jännite
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2008, 03:58:04 ap »
Virta pitää olla kytkettynä, moottori sammuksissa ja tappokatkaisija pois päältä. Muuten ei TPS-liukupotentiometri muodosta jännitettä. Asetus on nyt tehty oikein, jos yhdystanko oli irti, läppäruuvit oli auki jne, kun mittasit jännitteen. E.C.U kuormittaa TPS:ää vähän. Jos hiuksia halotaan ECU:uun menevän johdon liitin pitää olla kytkettynä. Vaikutti muistaakseni jotain kymmenen mV. Mittaus onnistuu piikkiprobeilla.:prof:
Forza Moto Guzzi!

lemppari

  • Viestejä: 406
TPS:n jännite
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2008, 11:26:07 ap »
Siinäpä se pieni ero onkin. Saksan miesten ohjeissa TPS:n jännite mitataan läpän säätöruuvit, tangot yms irti ensin 150 mV:n perussäätöön ja sitten kytketään virta päälle ja haetaan se 525 mV! V11.de sivustoilla annetaan ymmärtää, että  vaikka virta on kytketty pois päältä, on TPS:n ja ECU:n piirissä aina virta.

No ei ollut ainakaan Rosso Mandellossa!


Hiukan ottaa sulakekoteloon, kun lukee foorumeista näistä perussäädöistä ja joka ohje on erilainen. Meikäläinen on vielä huonompi sähkömies kuin Luukas joten täytyisi pystyä luottamaan ohjeisiin kun tietoa ei omasta takaa ole.

EDIT: V11LeMans.comin ohjeissa mainittiinkin, että virta pitää olla päällä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2008, 11:43:00 ap kirjoittanut lemppari »
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
TPS:n jännite
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2008, 08:17:54 ap »
Kun virta-avain on off-asennossa ei pitäisi minkään muun viedä virtaa kuin mahdollinen varashälytin. Siis TPS ei saa jännittä tai sitten jostain vuotaa. Centauro/1100 Sport/Daytona RS-korjaamokäsikirjassa ohje on, että TPS-jännite mitataan ECU-piuha kytkettynä (epäselvä kuva) ja yhdystanko irti. Virta-avain ON-asennossa. Jännitteen pitää olla 150mV+/-15mV.
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 378
TPS:n jännite
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2008, 14:02:06 ip »
talvella tuli luettua samaa juttua v11 palstalta, ja eikun mittaamaan; 0 astetta oli 256mV (pyörähän tietysti toimi ok) säädin  ohjeen mukaiseen 150mV.

Tuloksena nykivä ja alle 3000 kier. yskivä käynti -kulutus putosi 2dl.

Siispä arvona nyt vanha toimiva 250mV. 

Laitteessa "normaalit" suodattimen kansi avarrettu, väliputki stuchi ja poweri.

..ja jos yritän saada tyhjäkäynti arvoa sinne 500mV tuntumaan pitää tkäynti nostaa johonkin pariin tonniin?

1000rpm tkäynti arvona on 422mV

-KG- 

Rauno

  • Viestejä: 186
TPS:n jännite
« Vastaus #5 : Heinäkuu 11, 2008, 04:17:33 ap »
TPS:stä vielä, että onko sillä jokin kestoikä vuosissa, ja paljonko ko. "motikalla" on hintaa, jos ja kun sen joutuu uusimaan? Meinaan, kun käytin eilen huollossa että oisivat poistaneet poksuttelun putkista, meinasi huolto, että jännite vaeltelee omia aikojaan.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
TPS:n jännite
« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2008, 10:07:36 ap »
Lainaus käyttäjältä: Rauno
TPS:stä vielä, että onko sillä jokin kestoikä vuosissa, ja paljonko ko. "motikalla" on hintaa, jos ja kun sen joutuu uusimaan? Meinaan, kun käytin eilen huollossa että oisivat poistaneet poksuttelun putkista, meinasi huolto, että jännite vaeltelee omia aikojaan.
"Guzzin oma" maksaa Ihan Helvetisti (noin 300 euroa). Ducati käyttää samaa, mutta se maksaa vielä enemmän (noin 350 euroa). (Kyseessä on peukalonpään kokoinen säätövastus!!!!)

Erään HD-mallin TPS on tarpeeksi lähellä Guzzin käyttämää, että käy suoraan, ja maksaa kolmanneksen guzzin osasta (eli noin 100 euroa).

Kun ehdin, katson jostain varaosanumeron. Ja kyllä, hiukka tuntui hassulta käydä ostamassa HD-osaa ... Ja kun myyjä kysyi pyörän mallia, kerroin että California Jackal ...

On hyvä tiedostaa, ettei autojen TPS:t käy; autoissa taitaa olla yleensä lineaarinen TPS, kun taas Guzzin käyttämä on epälineaarinen. Tai, no, lineaarinen, mutta vain paikoitellen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2008, 10:08:00 ap kirjoittanut MotoJussi »

kvlm

  • Viestejä: 378
TPS:n jännite
« Vastaus #7 : Heinäkuu 12, 2008, 13:22:30 ip »
..asiasta lisää V11 palstan n.12 sivuisessa TPS keskustelussa -sieltä löytyy HD:n varaosanumero ja kuva missä Guzzi/HD säätökäyrät verrattuna poikkeamaa on jonkin verran "puolikaasulla". Löytyy myös taulukko paljonko vaikuttaa syt.ennakkoon.

-KG-

Rauno

  • Viestejä: 186
TPS:n jännite
« Vastaus #8 : Heinäkuu 14, 2008, 01:34:02 ap »
kvlm kirjoitti:
Lainaus
..asiasta lisää V11 palstan n.12 sivuisessa TPS keskustelussa -sieltä löytyy HD:n varaosanumero ja kuva missä Guzzi/HD säätökäyrät verrattuna poikkeamaa on jonkin verran "puolikaasulla". Löytyy myös taulukko paljonko vaikuttaa syt.ennakkoon.

-KG-

pistäsittekö minulle tumpelolle suoran linkin ko. sivulle ta sen varaosanumeron? On se kyllä toisaalta aika hauskaa tai noloa, miten nyt ottaa, kierrellä kylillä ja päästellä sarjatulta aina kaasua löysätessä, mutta kun tuo kulku on vähän nykivää tasakaasulla.

Olli

  • Viestejä: 264
TPS:n jännite
« Vastaus #9 : Heinäkuu 14, 2008, 03:31:24 ap »
Rauno kirjoitti:
Lainaus
kvlm kirjoitti:
Lainaus
..asiasta lisää V11 palstan n.12 sivuisessa TPS keskustelussa -sieltä löytyy HD:n varaosanumero ja kuva missä Guzzi/HD säätökäyrät verrattuna poikkeamaa on jonkin verran "puolikaasulla". Löytyy myös taulukko paljonko vaikuttaa syt.ennakkoon.

-KG-
pistäsittekö minulle tumpelolle suoran linkin ko. sivulle ta sen varaosanumeron? On se kyllä toisaalta aika hauskaa tai noloa, miten nyt ottaa, kierrellä kylillä ja päästellä sarjatulta aina kaasua löysätessä, mutta kun tuo kulku on vähän nykivää tasakaasulla.


Mitään asiasta tietämättä googleen haku V11 palsta tai englanniksi tietenkin "V11 Forum" (ilman lainausmerkkejä) antaa ensimmäiseksi tulokseksi http://www.v11lemans.com. Sieltä forum ja Technical Topics ja heti toinen aihe ylhäältä (pinned) on 13 sivuinen Throttle Position Sensor. Sivulla 4 http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=12056&st=45 onkin sitten jo mainittu käppyrä ja linkki toiseen artikkeliin. Siellä sitten sanotaan...

HD TPS vs MG TPS Replacements

The word on the HD TPS as it applies to Marelli 1.5M systems on newer Guzzi's:

On their 1.5M injected bikes, Guzzi uses a Magneti Marelli PF3C TPS ($212 retail)
 
MG part number is 01530500
On their 1995-2000 Electra Glide Models, Harley uses a Marelli PF4C TPS ($42 retail)
   HD part number is 27271-95

HUOM!!! En sitten lukenut tuosta eteenpäin enkä aukonut muita linkkejä, eli jossain sattaa olla joku parempi osanumero ja lisää tietoa, mutta ehkä tämä auttaa alkuun...

Rauno

  • Viestejä: 186
TPS:n jännite
« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2008, 05:47:46 ap »
KIITOS Olli, tuossa on sitä auttamisen meininkiä! kun on vielä hengisä meitä tämmösiä ummikko suomalaisia, ku ei taivu niin ei taivu

kvlm

  • Viestejä: 378
TPS:n jännite
« Vastaus #11 : Heinäkuu 18, 2008, 16:02:58 ip »
kyllä olisin laittanut paremmankin linkin jos olisin osannut

terv. 2.tumpelo

  • Vieras
TPS:n jännite
« Vastaus #12 : Heinäkuu 19, 2008, 02:49:47 ap »
Moi,

Katsoin tuota ylläolevan linkin vertailukäyrää.

Tässähän on aika jännä sattuma koska kun HD:n TPS:llä korvaa Guzzin TPS:n niin käytännössä keskialueella samalla käy niin että seos rikastuu 5-10 %.  Se saattaa kompensoida mukavasti sitä ongelmaa että tehtaalta nämä laitteet (niinkuin kaikki muutkin nykyisin) lähtevät keskialueeltaan aika laihalla seoksella.

Eli HD:n palikka saattaa parantaa Guzzin kulkua !

Mulla on omassa pyörässäni TPS-näyttö (ei guzzi kylläkään) ja sellainen oli aikanaan myös Sport 1100i:ssä. Samaten kun Esan Centauroa säädeltiin tässä pari viikkoa sitten niin tuli noita TPS:n lukemia ajossa tuijoteltua jonkin verran. Lyhyesti : Normiajossa kaasun avaukset liikkuvat käytännössä lähes koko ajan  alueella 0-20%. Sitten taas kun on oikein kiire niin kaasu avataan auki tai lähes kokonaan auki. Eli tuolla alueella jossa HD:n ja Guzzin TPS:ssä on suurin ero, ei normaalisti olla kuin erittäin harvoin.

Jos joku tuollaisen (vakiokuntoiseen) pyöräänsä vaihtaa, niin olisi aika mielenkiintoista kuulla miten kulku tuolla keskialueella muuttui.

Terv. JuhaV
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2008, 02:51:00 ap kirjoittanut JuhaV »

Rauno

  • Viestejä: 186
TPS:n jännite
« Vastaus #13 : Heinäkuu 28, 2008, 09:35:14 ap »
Tänään kävin noutamassa Specialiin sen TPS- anturin, tuleepahan sitten Guzzista sekarotuinen, kun keskiviikkona vaihetaan alkuperäisen tilalle tuo HD:n vastaava palikka. Muuten tuo HD:n alkuperäisosa maksoi 72€ (tarvikeosan, Zodiak, olisi saanut 65 eeroon), kun Guzzin alkuperäisosan tingitty hinta ilman toimituskuluja on 265€. Sittenpä tuon keskiviikkoiltana näkee kannattiko loppujenlopuksi kokeilu, pääasiahan on saada tuo mahoton pauke ja nykivä kulku pois.

Rauno

  • Viestejä: 186
TPS:n jännite
« Vastaus #14 : Heinäkuu 30, 2008, 16:07:11 ip »
"Konetuliaseesta" ja nykivästä kulusta näytettäis päästyn eroon, kiitokset vielä nuista viesteistä ja linkeistä jotka opastivat tuon korvikeosan löytymisseen.