Kirjoittaja Aihe: Öljyistä taas  (Luettu 9745 kertaa)

Bhill

Öljyistä taas
« : Maaliskuu 24, 2008, 04:17:42 ap »
Pitäis kai vaihdella pyörään öljyt. Kysymys on taas sellainen, että  siihen on yhtä monta mielipidettä, kuin miestäkin. Mikä öljy -00 mallin  V11:een moottoriin ja laatikkoon? Entä perään?
Autossa käytän aina synteettisiä, mutta sopivatko Guzziin. Mitään  Delvacia en kyllä pyörään laita. Kovasti olen tykästynyt noihin  synteettisiin. Pyörässä määrätkin on niin pieniä, ettei hinnalla ole  juuri merkitystä. Pari vuotta sitten oli vielä paikallisella Seolla  myynnissä Agip:n öljyjä ja niistä olis ollut helppo valita suositusten  mukainen litku, mutta pojat lopetti niiden myynnin.
V11 Sport

Urpo ja Turpo

Öljyistä taas
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2008, 05:43:18 ap »
Joo, monenlaista koulukuntaa on. Piikkiössä tiemmä laitetaan
V11:een tämmöistä tavaraa:

Moottori   Motorex Power Synt 10W/60

Vaihteisto ja perä  Motorex Gear Oil 80W/90

Perään lisäksi 2 cl Molykote A

Tehdas kieltää kardaaninivelissä molybdeenipohjaisen (mustan) rasvan
käytön. Pitää olla kuulemma litium- tai kalsiumpohjaista (kirkasta).

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Öljyistä taas
« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2008, 09:23:32 ap »
http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/kilpamoottorioljyt/vr1_racing.html

Siinä hyviä vaihtoehtoja koneöljyksi. Mä suosin nykyään tuota 10-60:tä.

Ei kai laatikossa ja perässä haitaksi synteettinenkään olisi jos vaan pysyy sisällä. Mun kutsissa ei pysy, pitää olla mineraalit.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

capriccioso

Öljyistä taas
« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2008, 09:26:09 ap »
Lainaus käyttäjältä: Bhill
Pitäis kai vaihdella pyörään öljyt. Kysymys on taas sellainen, että  siihen on yhtä monta mielipidettä, kuin miestäkin. Mikä öljy -00 mallin  V11:een moottoriin ja laatikkoon? Entä perään?
Autossa käytän aina synteettisiä, mutta sopivatko Guzziin. Mitään  Delvacia en kyllä pyörään laita. Kovasti olen tykästynyt noihin  synteettisiin. Pyörässä määrätkin on niin pieniä, ettei hinnalla ole  juuri merkitystä. Pari vuotta sitten oli vielä paikallisella Seolla  myynnissä Agip:n öljyjä ja niistä olis ollut helppo valita suositusten  mukainen litku, mutta pojat lopetti niiden myynnin.

Jepjep, öljyt tuntuu nostavan joka kevät ne samat hihhulit takajaloilleen, vaikkei edes olis insinörtit kyseessä. Enivei, peräöljyihin en ota kantaa, kun en ole gutsimekaanikko, mutta tuon moottoriöljyn suhteen asia lienee perusteluineen aika yksinkertainen.

Elikkä koneeseen joku hyväksi havaittu paksumpi öljy, vaikka joku tunnettu mp-öljy. Gutsin tapauksessa ei liene niin väliä onko se synteettistä vai ei, kun kytkin ei ui öljyssä. Kunhan se on vaan tarpeeksi "paksua," eikä autojen moottoriöljyjen tapaan 0w tai 5W -viskositeettiin asti lisäaineistettu. TS. jostain 0W30 tai 5W40 täyssynteettisistä autoöljystä ei juuri ole hyötyä, paremminkin päinvastoin, koska ko. laitteella ei ajeta kovilla  pakkaskeleillä, ja ilma-öljyjäähdytteinen kone käy muutenkin suht lämpimänä.

Käytännössä olen huomannut samanlaisessa ilmajäähykoneessa (Ducati), että jopa tuollaiset 10W40 öljyt pakkaavat menemään turhan ohueksi kuraksi ainakin lämpöisillä keleillä. Tihkuvat pahimmillaan tiivisteiden välistä ja vaihteisto rupeaa ääntämään ja takkuamaan suht aikaisessa vaiheessa, eikä ohkainen kura  varmaan ainakaan paranna moottorinkaan voitelua.

Sen takia ainakin itse valitsisin gutsin koneeseen jonkun 15W50 tai peräti 20W60 mp-öljyn, kenties jopa puolisynteettisen, jolla sekä vaihteisto että kone pelaavat mainiosti. Harvoin on Suomenkaan suvessa niin kylmää, että kone kangistuisi liikaa noilla öljyillä eikä suostuisi käyntiin lähtemään. Itsellä on asiasta kokemusta +/- 2 asteen yö- ja aamustarteista.

Tuo juurpoun mainitsema Piikkiön dinosaurus rex on varmaan ihan toimiva ratkaisu. Itse olen käyttänyt jo parissa eri makaroonimopossa enimmäkseen Motorexin 15W50 puolisynteettistä, ja tulen varmaan käyttämään sitä gutsissakin, jos sellaisen tulen jossain vaiheessa hommaamaan. Ihan vaan siksi että se näyttäisi toimivan hyvin, myös Gutseissa. Syntikoista ainakin Shellin Advance Ultra 15W50 toimii sekin suht hyvin, ja kuivakytkinmopossa varmaan mainiosti. Tosin vaihteisto kangistui ehkä aavistuksen nopeammin tuolla kuin vastaavalla dinolla. Ehkä, empiiristä mutua, jonka muutama muukin vahvistaa, tosin märkäkytkinmopoilla. Oiva mopoöljy se on silti.

Muitakin passeleita 4L tonkissa myytäviä vastaavia varmasti on, kenties halvempiakin, vaikka Teboilin 15W50 superbikeöljy mukaanlukien, ja kukin tulkoon autuaaksi omalla tyylillään, jopa sillä D-alkuisella lisäaineistetulla diisseliöljyjllä.
Itse en vaan oikein ymmärrä sitä Delvac -hypetystä mopopiireissä, varsinkin jos kyseessä ovat kuskit, joilla ei ole tallissaan ennestään esmes traktoreita, kuorma- tai pakettiautoja sun muita isoja diisseleitä. Eihän siihen mopoon mene kuin se vajaat 4L kerrallaan, pari kertaa kaudessa. Mahtaa se 20+ litran Delvac-tonkan ostosta saatu hyöty jäädä melko teoreettiseksi....
Mutta tosiaan, kukin tyylillään.

capriccioso

Öljyistä taas
« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2008, 09:31:48 ap »
Lainaus käyttäjältä: Ikkala
http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/kilpamoottorioljyt/vr1_racing.html

Siinä hyviä vaihtoehtoja koneöljyksi. Mä suosin nykyään tuota 10-60:tä.

Ei kai laatikossa ja perässä haitaksi synteettinenkään olisi jos vaan pysyy sisällä. Mun kutsissa ei pysy, pitää olla mineraalit.

Mitähän lie maksaa tuo 20W60 Racing dinomömmö? Tuonkin kuulemma pitäis olla varsin asiallista kamaa, ja sitä saa 5L astioissa. Tuota vois olla kiva kokeilla joskus, nimenomaan jossain ilma-öljyjäähdytteisessä kuten gutsi, dukati jne. Tais sitä Agipiakin muuten olla tarjolla jossain Vantaalla tai Helsingissä ainakin, en vaan muista tarkemmin missä.

PekkaHml

Öljyistä taas
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2008, 10:07:38 ap »
Päivää taas.

En sekoa tuohon öljyasiaan sinänsä, kun se on jotenkin kovin tunteitaherättävä asia. Mutta eikös siinä ole kyse öljyn pintapaineenkestosta... vai mikä se oli se termi, siis että kalvo kestää siellä raudan välissä särkymättä.. Ja guzzissa sitä liikkuvaa rasvattavaa rautaa on enemmän kuin keskivertokiinansirkkelissä.

Mutta piti ihan muusta antaa Bhillille vinkki. Jotta vältyt laatikkoöljyjen tiuhalta vaihdolta, laita vaihdeaskin huohotinnysään jatkoksi letku, jonka johdat satulan alle tai jonnekin muualle. Tuppaa menemään vesi siitä lapsellisesta huohottimesta laatikkoon painepesun ja luullakseni ihan reippaassa sateessa ajamisenkin yhteydessä Sitten on laatikkoöljy harmaana ja pitää vaihtaa ja tulee taas kulunkia ja jäteöljyongelmaa ja muuta.

Pekka

PS. sittenkään pysty olemaan sohimatta topicia... mitäs tiedätte siitä punaisesta mansikkakiisselistä laatikkoon?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2008, 10:11:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

Bhill

Öljyistä taas
« Vastaus #6 : Maaliskuu 25, 2008, 02:22:54 ap »
Toi Motorex on hyvä tieto, kun mun mielestä oman paikkakunnan  pienkonekorjaamo myy sitä. Pitää poiketa tarkistamaan. Eiköhän sitä  mene Guzziin. Huohotin pitää tsekata. Kiitos taas tiedoista.
V11 Sport

Marko

Öljyistä taas
« Vastaus #7 : Maaliskuu 27, 2008, 06:23:34 ap »
Lainaus käyttäjältä: capriccioso
Mitähän lie maksaa tuo 20W60 Racing dinomömmö?
Motonetissä näyttää oleva 20W-50 5litraa 36,50 EUR.

Agip:ia katselin tuolta -> http://www.oelwelt24.de

20W-50  ~14 EUR/litra
10W-60  ~11 EUR/litra (jos tilaa 24 litraa, on litrahinta ~8.30 EUR)
+ tietty toimituskulut.

I.H.

Öljyistä taas
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2008, 07:12:45 ap »
Mulla menee moottoriin ensi kesäksi Castrol TWS 10-60W ( 59,90 €/4 l ) ja vaihdelootaan ja perään Mobilube HD  80-90W ja perään tietenkin se Molycote .
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2008, 07:14:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

aloittelija

Öljyistä taas
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2008, 10:34:25 ap »
heräsipä utelijaisuus mitä kumman molykote aata???:huh:

mitenkä se vaikuttaa perässä:wink:

T  Aloittelija

PekkaHml

Öljyistä taas
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2008, 14:14:29 ip »
Molybdeenidisulfidi... liukas lisäaine, jonka pitäisi ikäänkuin tunkeutua rattaitten metallin huokosiin ja sieltä käsin pienentää kitkaa.. näin olen kuullut. Joku väitti, että tämmöiset aineet olisi kehitetty aikanaan sotalentsikoita varten... vaikka öljyt olisi hävinneet maailman tuuliin, tuo aine olisi edelleen liukastanut niin, että kone pääsi kotikentälle.

Mene tiedä mikä on totuus.

Onkohan noitten käytölle oikeasti enää tarvetta, tämän päivän öljyjen kanssa? Tämä on yks niistä tunteitaherättävistä öljykeskustelunaiheista... varsinainen ampiaispesä...

Pekka
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2008, 14:16:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

Urpo ja Turpo

Öljyistä taas
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2008, 15:37:18 ip »
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus
Onkohan noitten käytölle oikeasti enää tarvetta, tämän päivän öljyjen kanssa?  

Kuka uskaltaa olla käyttämättä, kun on tehtaan suositus?
Ostaisitko pyörän myyjältä, joka kehuisi, ettei ole minkäänlaisten
lisäaineiden kanssa ruvennut läträämään?

millegt

Öljyistä taas
« Vastaus #12 : Maaliskuu 28, 2008, 02:21:35 ap »
Mulle on kerrottu että se Moly-jotain vain vähentää vaahtoamista perässä. Itte käytän Mobilin mineraali 80W-90 GL-5 öljyä sekä vaihteistossa että perässä kun yksi litran purkki riittää molempiin. Edellinen omistaja sano että hänellä oli synteettiset tullut ulos jotta siksi käytän mineraalia. Ja koska mineraaliöljy ei ehkä niin paljoa kehittynyt niin siksi myös sitä lisäainetta.

PekkaHml

Öljyistä taas
« Vastaus #13 : Maaliskuu 28, 2008, 13:19:12 ip »
Juu tottakai sitä käyttää pitää, kunnes toisin todistetaan. Pari senttilitraa sitä ei vie ketään konkurssiin. Mutta kiva olisi, jos joku öljyalan teoreetikko kertoisi, mitä tietää noin tutkimustiedon valossa näistä öljyistä ja lisäaineistuksesta yleensä.

Sattumoisin kukaan tällä foorumilla töissä Otaniemen moottorilabrassa?

Pekka

Vierailija

Öljyistä taas
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2008, 13:46:34 ip »
Wikipediasta löysin:
"MoS2 with particle sizes in the range of 1-100 µm is a common dry lubricant. Few alternatives exist that can  confer the high lubricity and stability up to 350 °C in oxidizing environments.  Sliding friction tests of MoS2 using a pin on disc tester at low loads (0.1-2 N)  give friction coefficient values of <0.1.
Molybdenum disulfide is often a component of blends and composites where low  friction is sought. A variety of oils and greases are  used, since they retain their lubricity even in cases of almost complete oil  loss, thus finding an use in critical applications such as aircraft engines."
Eli kestää painetta ja korkeita lämpötiloja - vaikka ei olisi öljyä seassa.

Racing-öljyt on tarkoitettu tilanteeseen, jossa moottorilla ajetaan muutama sata kilometriä täysillä ja sitten se puretaan ja vaihdetaan tarpeellinen määrä osia ja sitten aloitetaan taas alusta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2008, 13:53:00 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti