Pitäis kai vaihdella pyörään öljyt. Kysymys on taas sellainen, että siihen on yhtä monta mielipidettä, kuin miestäkin. Mikä öljy -00 mallin V11:een moottoriin ja laatikkoon? Entä perään?
Autossa käytän aina synteettisiä, mutta sopivatko Guzziin. Mitään Delvacia en kyllä pyörään laita. Kovasti olen tykästynyt noihin synteettisiin. Pyörässä määrätkin on niin pieniä, ettei hinnalla ole juuri merkitystä. Pari vuotta sitten oli vielä paikallisella Seolla myynnissä Agip:n öljyjä ja niistä olis ollut helppo valita suositusten mukainen litku, mutta pojat lopetti niiden myynnin.
Jepjep, öljyt tuntuu nostavan joka kevät ne samat hihhulit takajaloilleen, vaikkei edes olis insinörtit kyseessä. Enivei, peräöljyihin en ota kantaa, kun en ole gutsimekaanikko, mutta tuon moottoriöljyn suhteen asia lienee perusteluineen aika yksinkertainen.
Elikkä koneeseen joku hyväksi havaittu paksumpi öljy, vaikka joku tunnettu mp-öljy. Gutsin tapauksessa ei liene niin väliä onko se synteettistä vai ei, kun kytkin ei ui öljyssä. Kunhan se on vaan tarpeeksi "paksua," eikä autojen moottoriöljyjen tapaan 0w tai 5W -viskositeettiin asti lisäaineistettu. TS. jostain 0W30 tai 5W40 täyssynteettisistä autoöljystä ei juuri ole hyötyä, paremminkin päinvastoin, koska ko. laitteella ei ajeta kovilla pakkaskeleillä, ja ilma-öljyjäähdytteinen kone käy muutenkin suht lämpimänä.
Käytännössä olen huomannut samanlaisessa ilmajäähykoneessa (Ducati), että jopa tuollaiset 10W40 öljyt pakkaavat menemään turhan ohueksi kuraksi ainakin lämpöisillä keleillä. Tihkuvat pahimmillaan tiivisteiden välistä ja vaihteisto rupeaa ääntämään ja takkuamaan suht aikaisessa vaiheessa, eikä ohkainen kura varmaan ainakaan paranna moottorinkaan voitelua.
Sen takia ainakin itse valitsisin gutsin koneeseen jonkun 15W50 tai peräti 20W60 mp-öljyn, kenties jopa puolisynteettisen, jolla sekä vaihteisto että kone pelaavat mainiosti. Harvoin on Suomenkaan suvessa niin kylmää, että kone kangistuisi liikaa noilla öljyillä eikä suostuisi käyntiin lähtemään. Itsellä on asiasta kokemusta +/- 2 asteen yö- ja aamustarteista.
Tuo juurpoun mainitsema Piikkiön dinosaurus rex on varmaan ihan toimiva ratkaisu. Itse olen käyttänyt jo parissa eri makaroonimopossa enimmäkseen Motorexin 15W50 puolisynteettistä, ja tulen varmaan käyttämään sitä gutsissakin, jos sellaisen tulen jossain vaiheessa hommaamaan. Ihan vaan siksi että se näyttäisi toimivan hyvin, myös Gutseissa. Syntikoista ainakin Shellin Advance Ultra 15W50 toimii sekin suht hyvin, ja kuivakytkinmopossa varmaan mainiosti. Tosin vaihteisto kangistui ehkä aavistuksen nopeammin tuolla kuin vastaavalla dinolla. Ehkä, empiiristä mutua, jonka muutama muukin vahvistaa, tosin märkäkytkinmopoilla. Oiva mopoöljy se on silti.
Muitakin passeleita 4L tonkissa myytäviä vastaavia varmasti on, kenties halvempiakin, vaikka Teboilin 15W50 superbikeöljy mukaanlukien, ja kukin tulkoon autuaaksi omalla tyylillään, jopa sillä D-alkuisella lisäaineistetulla diisseliöljyjllä.
Itse en vaan oikein ymmärrä sitä Delvac -hypetystä mopopiireissä, varsinkin jos kyseessä ovat kuskit, joilla ei ole tallissaan ennestään esmes traktoreita, kuorma- tai pakettiautoja sun muita isoja diisseleitä. Eihän siihen mopoon mene kuin se vajaat 4L kerrallaan, pari kertaa kaudessa. Mahtaa se 20+ litran Delvac-tonkan ostosta saatu hyöty jäädä melko teoreettiseksi....
Mutta tosiaan, kukin tyylillään.