Kirjoittaja Aihe: LeMans 1000 vaihdevivustosta  (Luettu 3183 kertaa)

Ripa

  • Viestejä: 117
LeMans 1000 vaihdevivustosta
« : Tammikuu 21, 2008, 16:36:18 ip »
Tuli viime syksynä hankittua kuvan mukainen pyörä ja hiukan sitä ehdin syksyllä kokeillakin. Vähäisten ajokokemusten perusteella olen nyt talven aikana yrittänyt palauttaa ajoasentoa hiukan lähemmäs alkuperäistä ja paremmin pitkälle miehelle sopivaksi. Pyörässä oli ostettaessa kiinni Tarozzi jalkatappisarja, joka siirtää tappeja taakse ja ylös. Nyt on hankittuna alkuperäiset jalkatapin kannakkeet, mutta polkimet puuttuvat.

Vaihdepoljin on itse rakennettuna ja saatu soviteltua paikoilleen. Vivusto polkimesta eteenpäin on alkuperäistä. Vaihteensiirto toimii tällaisenakin ainakin paikallaan kokeiltaessa, mutta voisi olla lyhytliikkeisempi. Onko Gruppolaisilla kokemuksia vaihdevivuston vipusuhteiden muutoksista vaihteensiirron liikkeiden lyhentämiseksi? Kannattaako ko. operaatioon ryhtyä vai viekö vipusuhteiden muuttelu homman huonompaan suuntaan? Jos näitä muutoksia on tehty, kuinka paljon polkimen päähän tulevaa vipua kannattaisi pidentää?

Saksassa myynnissä olevassa LSL jalkatappi- ja vivustosarjassa näyttää polkimen päässä oleva siirtovipu olevan selvästi pidempi kuin alkuperäinen. Tosin laatikon päähän tuleva vipukin on pidempi. Kuvia löytyy täältä

http://cgi.ebay.de/Fussrastenanlage-Moto-Guzzi-Le-Mans_W0QQitemZ190172211299QQihZ009QQcategoryZ78427QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

kvlm

  • Viestejä: 378
LeMans 1000 vaihdevivustosta
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2008, 11:39:07 ap »
..koitin joskus tarozzin sarjalla -ei oleellisesti lyhentynyt mutta kävi niin jäykäksi jalkaan (ei tuntunut käteen tehdessä) että vaihtamisesta tuli todella vaikeaa. Pitäisi ilmeisesti myös jousimuutoksia laatikolle. Helpointa lienee opetalla se pitkä ja määrätietoinen vaihtotapa + välykset pois vivustosta.

-KG-

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
LeMans 1000 vaihdevivustosta
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2008, 15:24:03 ip »
Hoi

Samaa asiaa mietin itsekkin kun aloitin LM 4:llä ajamisen, vaihtoliikkeen pituus tuntui oudolta kun oli tottunut Kawa H2:n napakkaan lyhyeen liikerataan, mutta muutaman ajokerran jälkeen vaihtaminen tuntui yhtä helpolta kuin Kawassa. Tämä on niitä tottumiskysymyksiä, nykyisin en edes huomaa mitään "outoa" vaihtamisessa, enkä lähtisi missään nimessä muuttamaan alkuperäistä vivustoa. 

Kuluneista pallonivelistä aiheutuu kyllä helposti ylimääräistä liikerataa, niiden uusintaa kannattaa harkita.   

Tuo on varmasti totta, että vaihtaminen jäykistyy lyhennysoperaation jälkeen ja esim. vapaan löytyminen paikallaan seisoessa voi muuttua tosi hankalaksi. 

Alkuperäisiä vaihdepolkimia on tarjolla aika useasti Saksan Ebay:ssä, ei maksane Piikkiössäkään uutena kohtuuttomasti.