Kirjoittaja Aihe: ilmaa  (Luettu 8831 kertaa)

herrapii

• aika viljo
ilmaa
« : Syyskuu 03, 2007, 11:28:10 ap »
onko kellää mitää kikkaa millä saisi integraalijarrut ilmattua classikista kun ei millää meinaa onnistua

motomatti

ilmaa
« Vastaus #1 : Syyskuu 05, 2007, 11:24:45 ap »
Mulla ymmärtämisongelma. Onko jarruille tapahtunut jotain tapaturmaista ja nesteet päässeet ulos? Vai onko letkuja vaihdettu? Normaalisti milloinkaan ei tarvitse ilmata jarruja. Ei edes jarrunesteiden vaihdon yhteydessä.
Jarrunesteen vaihto suoritetaan siten että säiliö tyhjennetään ja sitten kunkin samaan piiriin kuuluvasta ilmausruuvista laitetaan vuoron perään neste paineella säiliöön päin. Isokokoinen injektioruisku ja pätkä läpinäkyvää letkua on tarpeen. Jarrunestesäiliö tyhjennetään niin monta kertaa että putkistosta tulee vain puhdasta nestettä säiliöön.

Jos nyt kuitenkin on käynyt niin että jarrulinja on tyhjä niin edellä mainittu menetelmä toimii. Mutta jos ei ruiskua ole niin ilmattavat kohteet, eli lähinnä tässä tapauksessa takajarrusatula, olisi irroitettava ja nostettava ylemmäs niin että sen letkulinja on kauttaaltaan "ylämäkeä" ja ilmattava perinteisellä tapaa. Ilma nousee letkun mutkissa ylämäkeen ja siten pois helpommin. Jarrupalojen väliin kannattaa laittaa jarrulevyn paksuinen latanpätkä, tms ettei männät pulpahda ulos pesistään. Jarruneste on erityisesti maalipintoja syövyttävä aine. Varo sitä. Jos säiliön kannessa/ohjekirjassa sanotaan että jarruneste on DOT3-4 tai DOT4, niin sitä pitää käyttää. Ei saa laittaa esim. DOT5:sta joka on silikonipohjainen ja aihettaa toimintahäiriötä järjestelmässä johon se ei ole tarkoitettu.

mm

herrapii

• aika viljo
ilmaa
« Vastaus #2 : Syyskuu 05, 2007, 11:47:03 ap »
Kiitos neuvoista nämä sivustot eivät toimi minun koneelta onko syy nettihyökkäys vai minä en tiedä.
Neuvosi ovat samansuuntaisia kuin eng,kielisessä korjaamokässärissä joita noudattamalla yritin kaksi yötä ilmata mutta en onnistunut. Wigström Guy oli kiireinen eikä ehtinyt kuin ensiviikolla ja perjantaina piti lähteä ruotsiin pyörällä nyt joudun hankkimaan vuokravehkeet.
Ilmaus tarve ilmeni kun vein takarenkaan ostoon ja asennukseen olivat asentaneet satulan siten että pääsi pyörähtämaan tuhoten jarruletkun(70€)  jonka vaihdoin itse koska jarruttomana ei pyörää voinut viedä pajalle mutta lmattua en saanut vaikka painoin 5dl isolla spruutalla pyöräsylinteristä pääsylinteriin ja päinvastoin imin tyhjiöpumpulla toiseen suuntaan.

sitten iski purnaut

no nyt pelaa jarrut taas kuin tauti ja pääsen kai sittenkin reissuun.Kertoilivat Piikkiöstä osaa tilaillessani samanmoista että rengasliikkeille on sattunut kaikenlaista juu. No ensikerralla teen itse.

pelaako tämä sivusto muilla normaalisti minulla ei ainoastaan sähköpostini kautta koukaten olen luovinut sisää. mutta pääsin
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2007, 13:55:00 ip kirjoittanut herrapii »

motomatti

ilmaa
« Vastaus #3 : Syyskuu 06, 2007, 04:19:20 ap »
Saitko renkaanvaihtajan tai muun vastuullisen kustantamaan töppäyksensä?

Ei ole muuten eka kerta kun jarrusatulan asennus on mennyt pieleen renkaanvaihdon yhteydessä. Korjaamolle kun tulee vähänkään harvinaisempi vehje niin monesti on nuotit sekaisin. Itsellä joskus kävi sillai että liukuvassa takajarrusatulassa jäi pyörää paikalleen asentaessani jarrupalat samalle puolelle levyä. Sen muistaa pitkään, taitaa siitä olla jo toistakymmentä vuotta.

mm

• Vieras
ilmaa
« Vastaus #4 : Syyskuu 06, 2007, 13:29:46 ip »
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2008, 09:55:00 ap kirjoittanut Pekka Oulusta »

herrapii

• aika viljo
ilmaa
« Vastaus #5 : Syyskuu 06, 2007, 13:58:28 ip »
Pekalle tiedoksi kärry nököttää täällä Siuntiossa ja olen jo saanut tietoa pajasta joka haponkestävästä tekee koukuntelineen ym. ja sitten sähkökiilloitus saa ihan kromin kiillox.

• Vieras
ilmaa
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2007, 13:02:38 ip »
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2008, 09:56:00 ap kirjoittanut Pekka Oulusta »

I.H.

ilmaa
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2007, 02:30:38 ap »
Lainaus käyttäjältä: motomatti
Jarrunesteen vaihto suoritetaan siten että säiliö tyhjennetään ja sitten kunkin samaan piiriin kuuluvasta ilmausruuvista laitetaan vuoron perään neste paineella säiliöön päin. Isokokoinen injektioruisku ja pätkä läpinäkyvää letkua on tarpeen. Jarrunestesäiliö tyhjennetään niin monta kertaa että putkistosta tulee vain puhdasta nestettä säiliöön.

mm
Ymmärsinkö oikein että esim. integraalijarruissa molempien satuloiden ilmausruuvista "painetaan" jarrunestettä säiliöön ja sitten onko siinä säiliössä tyhjennysruuvi tai troppu , vai miten jarrunestesäiliö tyhjennetään ? 
Titaniumin kuski

motomatti

ilmaa
« Vastaus #8 : Syyskuu 11, 2007, 04:27:46 ap »
Jarrunestesäiliö on tällöin avoinna ja jo valmiiksi tyhjennetty vaikka samalla injektioruiskulla kuin nesteen laittokin suoritetaan. Uusintatyhjennys sujuu samalla tavoin. Sillon kun ruutataan uutta nestettä ilmaruuvista on syytä varoa ilmakuplien menoa järjestelmään. Pitää olla huolellinen ja tarkka.

mm

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
ilmaa
« Vastaus #9 : Syyskuu 11, 2007, 14:25:28 ip »
lmaukseen tai nesteenvaihtoon toinen kikka:

Pätkä mielellään läpinäkyvää letkua joka istuu tiiviisti ilmausruuvin ympärille. Letkun toinen pää astiaan jossa on sen verran jarrunestettä ettei systeemi saa imettyä sitäkautta ilmaa. Jarrunestesäiliö täyteen, ilmaruuvi auki ja eikun pumppaamaan. Pumpatessa vanha neste ja ilma pääsee pois ilmaruuvista astiaan ja uutta tulee tilalle pyörän (tai auton) omasta säiliöstä. Säiliön pinnankorkeutta on vahdittava ahkeraan ettei systeemi sitäkautta saa haukattua ilmaa. 

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2007, 14:32:00 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kvlm

ilmaa
« Vastaus #10 : Syyskuu 11, 2007, 15:37:04 ip »
..jostain vieraskieliseltä palstalta luin; -satulat ylös roikkumaan ja ensin ilmataan takasatula letkunjuntturista (aivan kuin se olisi ilmausruuvi) ja sen jälkeen lasketaan ilmat varsinaisesta ilmausruuvista -etusatulalle sama hoito samassa järjestyksessä

itellä ilmaa purskahti juuri sieltä juntturista, ei ilmausruuuvista vaikka kuinka pumppasi

-kv-

herrapii

• aika viljo
ilmaa
« Vastaus #11 : Syyskuu 11, 2007, 23:49:11 ip »

Lainaus käyttäjältä: kvlm
..jostain vieraskieliseltä palstalta luin; -satulat ylös roikkumaan ja ensin ilmataan takasatula letkunjuntturista (aivan kuin se olisi ilmausruuvi) ja sen jälkeen lasketaan ilmat varsinaisesta ilmausruuvista -etusatulalle sama hoito samassa järjestyksessä

itellä ilmaa purskahti juuri sieltä juntturista, ei ilmausruuuvista vaikka kuinka pumppasi

-kv-

sammanlaista kokemusta täälläkin ilmaruuvien aukomista ja pumppaamista n.10tunnin ajalta ja ilmat pysyivät sisällä, juntturia en kokeillut arvelin kyllä pääsylinterin juntturia koska taitaa olla korkein kohta siellä mutta koittamatta jäi tälläkertaa.

I.H.

ilmaa
« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2008, 10:58:52 ap »
No niin nyt se sitten meni P*****llen  :X nimittäin integraalijarrujen nesteen vaihto . Ei auta vaikka kuinka ruiskulla painaa nestettä satulan ilmausruuvista säiliöön päin . Tollanen jarrujen ilmuslaitekin tuli hankittua Louisilta , jolla pitäisi imeä ilmat pois , mutta ilmaa tuntuu riittävän . 
Titaniumin kuski

Aapo

ilmaa
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2008, 02:16:55 ap »
Mä ainakin olen joutunut ilmaamaan tankin alta siitä putki/letku liittimestä, muuten ei ole jarruja löytynyt.

herrapii

• aika viljo
ilmaa
« Vastaus #14 : Maaliskuu 21, 2008, 11:27:07 ap »
Miten ilmauksesi onnistui jos onnistui?

:prof: