Kirjoittaja Aihe: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)  (Luettu 59433 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #60 : Toukokuu 27, 2019, 14:02:59 ip »
Tuon näköinen käämi oli kolaroidusta Nevadasta ottamani laturi. Oli siis saanut iskun laturin runkoon. Yhdestä kohtaa otti siis kiinni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #61 : Toukokuu 30, 2019, 21:41:33 ip »
En taidakaan tilailla jännitteensäädintä vielä. Ajeltuani jonkin verran huomasin että jännite on käyttökelpoisella kierrosalueella tyhjäkäynti poislukien valot päällä semmoiset 14,85V. Välillä jopa 15V. Pitkät jos laittaa päälle niin jännite kasvaa vielä hiukan. Hyvinkin tarkkaan pysyy tuolla alueella ilman heilahteluja. Latausvalo palaa joskus kirkkaana mutta ei vaikuta voltteihin. Parkit päällä tai ilman valoja jos ajaa niin jännite putoaa 14V:hen. Onko jollain vastaus tuohon sähkökaavion perusteella? Releet ja sulakkeet ok ainakin päällepäin, liittimiä ja johtoja tarkasteltu ja säätimelle laitettu ylimääräinen maajohto. Jostain syystä kai jännitteensäädin luulee että valot päällä ei ole riittävästi jännitettä, vai? Valojen valintakytkin paskana tai lyö maihin?
On vähän semmoinen tunne että tää pyörä (Jackal) on toiminut näin koko ajan mulla, mitähän tässä nyt on, melkein 6tkm. Ilmeisesti 15V ei oo vielä liikaa jos 14,7 pitäis olla yläraja. Akustakaan ei oo haihtunu mitään. Nyt ois tietty hyvä laittaa vaikka led-huomiovalot kun lähinnä päivällä ajelen. Nyt menee muutama päivä ainakin etten ehdi syytä tuohon kaivella.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #62 : Kesäkuu 01, 2019, 15:17:41 ip »
En taidakaan tilailla jännitteensäädintä vielä. Ajeltuani jonkin verran huomasin että jännite on käyttökelpoisella kierrosalueella tyhjäkäynti poislukien valot päällä semmoiset 14,85V. Välillä jopa 15V. Pitkät jos laittaa päälle niin jännite kasvaa vielä hiukan. Hyvinkin tarkkaan pysyy tuolla alueella ilman heilahteluja. Latausvalo palaa joskus kirkkaana mutta ei vaikuta voltteihin. Parkit päällä tai ilman valoja jos ajaa niin jännite putoaa 14V:hen. Onko jollain vastaus tuohon sähkökaavion perusteella? Releet ja sulakkeet ok ainakin päällepäin, liittimiä ja johtoja tarkasteltu ja säätimelle laitettu ylimääräinen maajohto. Jostain syystä kai jännitteensäädin luulee että valot päällä ei ole riittävästi jännitettä, vai? Valojen valintakytkin paskana tai lyö maihin?
On vähän semmoinen tunne että tää pyörä (Jackal) on toiminut näin koko ajan mulla, mitähän tässä nyt on, melkein 6tkm. Ilmeisesti 15V ei oo vielä liikaa jos 14,7 pitäis olla yläraja. Akustakaan ei oo haihtunu mitään. Nyt ois tietty hyvä laittaa vaikka led-huomiovalot kun lähinnä päivällä ajelen. Nyt menee muutama päivä ainakin etten ehdi syytä tuohon kaivella.


Saattaa olla tasasuuntaaja, eli toinen tyristori rikki. Tyristorit tekevät sekä tasasuuntauksen, että säätämisen katkomalla. Säätäjä antaa siis vain jokatoisen puoliaallon eteenpäin. Siksi generaattoriteho on vajaa pienillä kierroksilla.

Jännitteen muuttuminen ajovalon mukaan johtuu siitä, että referenssijännite säätöä varten otetaan ajovalopiiristä jostain lampun läheltä. Akun jännite on ladatessa napajännite + akun sisävastuksen jännitehäviö. Siis 12,9 V + häviö, yleensä (20 °C) n. 14,4 V -0,02 V/°C. Ajovalon johdin on pituudeltaan ja paksuudeltaan sellainen, että siinä syntyy sopiva häviö lampun vrralla. Kun referenssi otetaan siitä eikä akusta suoraan (Ducatin kuva edellä ja sen Note 5) vastaava korjausjännite säätäjälle. Kun lamppu sammuu sen virta loppuu ja jännitehäviö loppuu myös. Se saa silloin tarkkaan akun jännitteen. Säätäjä huomaa, että akun jännite mukamas nousi ja tekee, mitä sen kuuluukin ja säätää alemmaksi.

Koska tällaisen systeemin jännite on kaikkea muuta kuin tasasähköä sitä ei voi luotettavasti mitata halvalla digitaalimittarilla, eikä GuzziDiagilla. Niillä tulee väistämättä virhettä pulssimuotoisesta jännitteestä johtuen. Vanhanaikaisella hitaalla osoittavalla mittarilla tulee kohtalainen keskiarvo ja hiukan pienempi virhe. True RMS mittarila saadaan tarkka arvo.

Halvallakin kiinalaisella mittarilla saadaan riittävällä tarkkuudella akun lepojännite moottorin seistessä koska silloin akku antaa puhdasta tasasähköä. Tunnin seisotuksen jälkeen lepojännitteen (ilman valojen tai muunkaan kuormaa) tulisi olla (20°C) 12,9 V -0,02 V/°C. Jos on niin silloin voi tietää, että on ladattu tarpeeksi.

PS. Sotakoulussa opetettiin, että ei saa seisottaa turhaan.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #63 : Kesäkuu 01, 2019, 20:16:16 ip »
Ei kai tässä auta kuin pistää tilaten sitten. Tosin, tekisi mieli joka tapauksessa asentaa huomiovalot ja katsoa mitä lataa ledien kuormalla. Jännitteensäädin hyllyyn odottamaan jos tarvii yllättäen. Tai ennemmin sivulaukkuun.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #64 : Kesäkuu 02, 2019, 12:42:49 ip »
Kun tuota Ducatin säätäjän kytkentäkaaviota katselee, huomaa kyllä, että sitä voi mittarilla tarkastella ulkopuolelta ja tutkia nuo epäilyksenalaiset kompnentit: kaksi diodia D4 ja D5. Myös voi mitata pienellä laboratoriovirtalähtellä ja yleismittarilla tyristorit SCR1 ja SCR2.

Temppu tehdään niin, että säädin otetaan tuvan/pajan pöydälle. Etsitään sen liittimestä kytkentänavat, jotka kytkentäkaaviossa on merkitty Y (keltainen johdin) ja R (punainen johdin). Edellisiä on kaksi, siis generaattorin johtimet. Jälkimmäinen on ilmeisesti kaksi yhteen kytkettyä 30 A sulakkeelle menevää päävirtajohdinta, josta lataussähkä menee akkuun. Myös pitää paikallistaa referenssijännitteen johdin R/Blk (rosso/blanka). Myös pitää löytää miinus, eli maajohdin. Sitten tehdään testauskytkentä.

Diodit voi mitata kylmiltään yleismittarin dioditesterillä. Kun mitään muuta ei ole liittimeen kytketty niin mittarilla pitää näkyä diodin kynnysjännite n. 300 mV myötäsyuunnassa johtimesta Y johtimeen R. Siis kummastakin erikseen ja niiden on ainakin oltava suunnilleen samanlaiset. Vastakarvaan, mittarin + johtimeen R ja - johtimeen Y mitattuna pitää olla molemmissa OL, eli open line, eli lähes ääretön vastus. Nämä diodit ovat aika helposti vioittuvia ja ne voivat joko palaa poikki, eli kumpaankin suuntaan voi olla OL, tai ne voivat palaa oikosulkuun, eli kumpaankin suuntaan on lähes 0 ohmia tai hyvin pieni vastus (sama kuin mittarin mittajohtimet, kun ne ovat yhdessä ja mittari on pienimmällä vastusmittausalueellansa).

Tyristorien testaus vaatii pienen laboratoriovirtalähteen, jossa on aseteltava virtarajoitus ja aseteltava jännite. Siihen säädetään jännite, joka on alle 12 V ja yli 7 V, siis n. 10 V. Virtarajoitus asetellaan n. 50 mA (milliamppeerin) arvoon kytkemällä antojohtimet yhteen kun jännnite on ensin asetettu 10 V:iin. Oikosulua ei pidä pitää pitkään kytkettynä.

Laboratoriovirtalähteen + kytketään säätäjän refernssijohtimeen R/Blk. Miinusjohdin kytketään säätäjän maa, eli miinusjohtimeen. Päävirtajohdin R ja molemmat generaattorijohtimet Y jätetään avoimiksi/kytkemättä. Yleismittarista päätellään kumpi mittajohdin on + vastumittausalueella ja kumpi miinus. Mittari kytketään pienimmälle vastusmittaukselle (yleensä 200 ohm) + johdin säätäjän miinukseen, eli maahan. Mittarin miinusjohtimella pitää nyt näkyä matala ohmimäärä, eli tyristorit johtavana, kummastakin generaattori Y johtimesta erikseen koitettaessa. Kun laboratoriovirtalähteen jännitettä nyt nostetaan arvoon 15 V (virtarajoitus edelleen 50 mA) pitää kummankin tyristorin sammua, eli ohmimäärä mitattuna maasta Y johtimeen nousee suureen arvoon. Jos näin käy ovat tyristorit todennäköisesti ehjiä. Jos tulos on jotain muuta on asia siis toisin, miten, sitä ei voi varmasti sanoa.

Tämä tyristorien testauskytkentä on toimiva vain niillä säätäjillä, joissa on diodit D6 ja D7. Ne ovat niissä pyörissä, joissa on latauksen merkkivalo, kuten tässä tapauksessa ilmeisesti on.

===============

Ledihuomiovaloista sen verran, että ne voi kyllä laittaa, mutta sitten on korvattava keinokytkennällä kaksi piiriä (jos hehkulamppua ei jätetä toimintaan). Toinen on referenssijännitteen piiri, muuten ei toimi jännitten säätäö oikein vaan jännite jää 0,5 V alhaiseksi. Toinen on latauksen varoitusvalon piiri, joka ei sitten toimi oikein.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #65 : Kesäkuu 29, 2019, 22:28:24 ip »
Hajakenttä:
Lainaus
Sulakkeiden lämpenemistä ei tuolla tekniikalla voi estää. Latausvirta määräytyy generaattorin rautojen mukaan - - - Tässä tapauksessa se kuitenkin on hyvin haitallinen ja ilmeisen hallitsematon asia - - - Kun sitten tyristorit jälleen ohjataan johtaviksi, generaattori antaa hetken rajoittamatonta virtaa kunnes induktiolakien mukaisesti sille ominaisen vaihesiirron kuluttua alkaa kyllästyminen ja virta rajoittuu. Kun tätä ilmeisen lyhytaikaista, alle millisekunnin luokkaa olevaa tilannetta toistetaan usein ja tiheään tahtiin, se kuumentaa sulakkeen, joka kyllä noin lyhyet pulssit yksittäisinä kestäisikin.

Olin päättänyt että uusin regulaattorin ("lataussäätimen"), että ei tarvitse stressata tästä enää (olen ajellut 2-3 vuotta niin että aina n. 500 km ja sitten uusi 30A sulake, joka on tuolloin ollut jo melko sulanut; tämä osoittautui huonoksi tavaksi, koska lämpö johtuu sulakkeille tulevia johtoja pitkin ja koko "nippu" on vaarassa). Mutta, kun on mennyt jo pari vuotta niin että sekä käytettävissä oleva aika että budjetti Guzzin suhteen on entiseen nähden kovasti vähäisempi, päätin että olkoon. Teen nyt ensin halvan remontin ja vaihdan erillisen megakokoisen 30A sulakkeen tilalle, jossa on paljon kosketuspintaa (joltain palstalta olen tällaisen ratkaisun nähnyt).

Mutta kylläpä onkin vähän kosketuspintaa tuossa vajaat 20v käytössä rapistuneessa alkuperäisessä...kun nuo "jousimaiset" osat ovat kaarevat... (kuva).

PS.
Ei syytä huoleen, tämä on käsitykseni mukaan kohtuullisen harvinainen vaiva vain niissä V11 mallin pyörissä ajan oloon, joissa on tämä vanhempi "Ducati" -lataussäädin (vaihtui siinä 2003 tienoilla parempaan). Jos V11 mallin pyörässä on erillinen latausvalo, silloin on tämä vanhempi Duacti -lataussäädin ja 30A sulakkeen kunto kannattanee kurkata silloin tällöin. Jos latausvaloa ei ole, on uudempi Shindengen lataussäädin. Taitaa myös mittariston tyyppi ja taustalevyjen väri muuttua valkoisesta tummaksi tuossa yhteydessä.


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2021, 10:50:51 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #66 : Heinäkuu 11, 2019, 09:30:07 ap »
Palaan vielä tähän lievään ylilataukseeni, minkä ratkaisin tavallaan hoitamalla oiretta. Vaihdoin led-ajovalon ledperf.comista. Kun kerta sähkön kulutus nosti voltteja niin vähemmän virtaa vievä lamppu tilalle. Nyt on päiväajovalolla (ns angel eye?) 14V ja ajovalot päällä 14,4V. Jarruvalo nostaa vielä puolisen volttia jos kierrokset on korkealla mutta ei tuu radalla ajeltua niin ei ole merkitystä. Eikä mitään hajonnut tähänkään mennessä pitkälläkään lenkillä. Alkuperäisen umpion sisällä oli ruostetta niin sain kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Valoteho tuntuis olevan ok ja latausvalo pelaa kuin ennenkin. Lampusta tullee tehtyä joku oma ketju kun on vähän kokemusta siitä. Oli plug & play H4:n liittimellä. Ei nyt osaa puhelimella kuvaa pienentää tähän.
Pitää välillä seurata tuota jännitettä, voihan se säädin hajota kokonaankin jos on jo vioittunut. Juuri nyt ei huvita irrottaa tankkia yhden liittimen takia.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #67 : Huhtikuu 17, 2021, 21:43:02 ip »
Tämä tässä ketjussa alunperin puheena ollut Ducati energia regulaattori ("lataussäädin") on vaalean harmaa "metallinen", ja sen johdoissa olevat liittimet ovat pyöreitä, teksti "Ducati energia" näkyy selvästi. Käsitykseni mukaan tämä säädin on ollut käytössä n. 1998-2003.  Sen jälkeen säädin vaihtui mustaksi (esim. "Shindengen").
 
Ducati energia vaatii referenssijännitteen + se ohjaa latauksen merkkivaloa. Alkuperäinen varaosanumero on GU 37703805.
Schindengen säätimestä menevät johdot vain akun plussaan ja miinukseen (pyörän runkoon), ei referenssijännitettä erikseen + latauksen merkkivaloa ei ole. GU 03703870.

Koska nämä säätimet ovat ominaisuuksiltaan niin erilaisia, kaivelin eri lähteitä ja tulin tähän tulokseen:

Ducati energia on tehnyt molempia säätimiä, vanhempi harmaa malli GU 37703805 (esim. Cali, V11), uudempi musta GU 32703810 (esim. Nevada)
Shindengen on tehnyt vain uudempaa mustaa mallia GU 03703870 (esim. Cali, V11, Nevada, Breva)
Olin ollut aina siinä käsityksessä, että jos käytetään sanaa "Ducati", kysessä on aina tuo vanhempi harmaa säädin.
Vaan ei näköjään olekkaan niin.  Sotkee asioita.  Käsittääkseni kuitenkin tuota mustaa Ducati -säädintä on vähemmän, useimmiten musta on Shindengen?
Molemmat mustat säätimet ovat liitännöiltään ja toiminnoiltaan identtisiä (sisuskaluista ei tietty mitään tietoa). Harmaa (”Ducati energia”) on täysin eri laite.

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8059.75
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2021, 20:12:36 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #68 : Huhtikuu 17, 2021, 23:29:07 ip »
Onkohan tämä kuinka uutta: http://www.silent-hektik.de/Duc_R_Duc.htm

"
Lataussäädin Guzzeille, joissa on alunperin Ducati -lataussäädin.  Mikroprosessorisäädin, IUU -latausjänite + OVP, LiFePo4 -akuille. F4124 mikroprosesssori -lataussäädin, 13,2-14,2V / 33A.  Fiksu IUU latausjännite, soft OVP 14,5V.  Lämpötilahälytys >70C.  Ohjelmisto-ohjattu latauksenhallinta.  Koko 104x70x36 mm, paino 360 gr, maksimi kierrosluku 8500 rmp.  Alkuperäinen latausvalo sammuu, kun moottorin kierrosluku nousee yli 500 rpm, riippumatta siitä ladatakaanko akkua vai ei.  SH latauksenohjaus kytkeytyy 12,5-12,6V pois, koska vasta tällä latausjännitteellä ylipäätään akkuun siirtyy latausvirtaa.

Kaikki LiFePo4 akkukjen valmistajat varoittavat nimenomaisesti liian korkeasta latausvirrasta ja väärästä lataustekniikasta. Vain mikroprosessoritekniikka, jossa on ohjelmallinen IUU -lataushallinta, mahdollistaa oikean latauksen. Tämän vuoksi kaikki normaalit analogiset lataussäätimet ovat käyttökelvottomia nykyaikaisille LiFePo4-akuille ja voivat johtaa ylikuumenemiseen ja vaurioihin.

- - - lämpötilakompensoitu latausjännite, lämpötilavaroitus - latausvalo vilkkuu 70C alkaen, kehitetty LiFePo4 akuille, toimii automaattisesti myös kaikilla lyijyakuilla.  Viitejännite suoraan akun "B+" ilman hävioitä ja ylijännitettä (kuten "C" reundantilla miinusliitännällä akkuun). Ei toimimattomuutta rungon oksioidtumisesta, redundantti soft over -jännitesuojaus pehmeän päältäkytkennän ansiosta 14,5V. Samat rungon mitat, kiinnitysreiät ja sähköiset liitännät, alkuperäinen liitin sopii suoraan [lisävaruste, ymmärrän], sama lähtö latausmerkkivalolle (3W), kiinteä pitkittäissäädinrakenne, ei staattorin ylikuumenemista. CNC alumiinirunko suurin jäähdytysrivoin.

Heikkolaatuisia pistoliittimiä ei saa käyttää (takuu raukeaa), vain fosforipronssi-crimp-liittimet hyväksyttyjä.

"
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2021, 10:49:11 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #69 : Huhtikuu 18, 2021, 11:08:03 ap »
Asian sivusta: liitimistä.
Olen muutaman vuosikymmenen tehnyt autoihin ja moottoripyöriin sähköaiteasennuksia harrastusmielessä.
On tullut oppia kantapään kautta kun on käyttänyt heikkoja materiaaleja. Joskus liittimet olivat suht arvokkaita ja niitä ei löytynyt ihan joka paikasta.

"Abiko"-liittimistä: niitä on käyttökelpoisia jos ovat oikeasti Abikoja mutta samalla nimityksellä myydään kaikenlaista shaissea nykyään. Ovat täysin alttiita lialle ja kosteudelle.

Bosch-liittimistä: yleensä saatavilla olevat ovat varsin käyttökelpoisia ja vesitiiviitä. Niiden ongelma on isohko rakenteellinen koko.

Superseal-liittimistä: Supersealeina myydään nykyää kaikenlaista epäkuranttia. Jopa ns. merkkiliikkeet myyvät halpiskamaa mutta entisillä hinnoilla. Vaikea löytää hyvälaatuisia kuten MTA-merkkisiä jotka pitävät lian ja kosteuden ulkopuolellansa.

Lisäksi on muita ei-vesitiiviitä liittimiä kuten relejaloissa olevat lukittuvat naarasliittimet joista osa niin harvinaisia tyypiltään että marketin hyllyiltä ei löydy vaan pitää hankkia muita teitä.

Muut vesitiiviit liittimet, joita Guzzeissa myös on, ovat toistaiseksi olleet korjaustarpeiden ulkopuolella ja toimineet. Yleensä vaaleita väriltään. Käytössä 5V ja signaalijohtimissa eli eivät kykene suuriin virtoihin ja ovat pienikokoisia hengettömän ohuissa johtimissa.

Liitintyökalut: niitä on joka liitintyypille omansa. Kotiasentaja pärjää hieman paremmilla Abiko-pihdeillä jossa on "rullpresning"-teksti jolla voi puristaa muutamaa erityyppistä eristämätöntä liitintyyppiä. Liittimien purkutyökalut saattavat olla myös tarpeen.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #70 : Huhtikuu 18, 2021, 12:35:05 ip »
Lataussäädin Guzzeille, joissa on alunperin Ducati -lataussäädin.  Mikroprosessorisäädin, IUU -latausjänite + OVP, LiFePo4 -akuille. F4124 mikroprosesssori -lataussäädin, 13,2-14,2V / 33A.  Fiksu IUU latausjännite, soft OVP 14,5V.  Lämpötilahälytys >70C.  Ohjelmisto-ohjattu latauksenhallinta.  Koko 104x70x36 mm, paino 360 gr, maksimi kierrosluku 8500 rmp.  Alkuperäinen latausvalo sammuu, kun moottorin kierrosluku nousee yli 500 rpm, riippumatta siitä ladatakaanko akkua vai ei.  SH latauksenohjaus kytkeytyy 12,5-12,6V pois, koska vasta tällä latausjännitteellä ylipäätään akkuun siirtyy latausvirtaa.
Hieman asiaan tutustumista haittaa vaikea kieli.
Tuleekohan säätimen kylkeen joku liitin vai jäävätkö irralliset johdot tai liitinkampa nitkuttamaan liittimiä.
Miten sitten ladataan kun akku on purkautunut alle 12.5V? Se normaalitilanne lyijyakulle. Jääkö kokonaan lataamatta?
13,2-14.2V ei riitä jos LiFePo akku halutaan ladata täyteen. Tuolla säädöllä jäädään 80%-90% varaustasoon. Se ei haittaa LiFePo-akkua mutta alhainen jännite on ilmeisesti ollut kuitenkin pakko valita ettei, lyijyakkuja ladattaisi liikaa. Muut sähkölaitteet tuskin ovat vielä vaarassa.
Mitä tapahtuu jos kierrättää yli 8500?
Onko erillinen lämpötila-anturi mikä kiinnitetään akkuun? Ylikuumenemisen valvonnan lisäksi olisi hyvä säätää latausta pienemmälle LiFePo-akulle
kun ollaan kylmissä olosuhteissa. Tämähän ei taas sovi ollenkaan lyijyakulle.
Varmaankin tuolla säätimellä pärjää niin lyijyakun kuin LiFePo- akunkin kanssa jos tuo latauksen poiskytkeytyminen alle 12.5-12.6V ei tarkoita totaalista latauksen loppumista.
Mitään erityisesti LiFePo-akun lataukseen vaatimaa ominaisuutta tuollakaan säätimellä ei ole. Niitä voisivat olla: maksimi latausvirran säätö akkukohtaisesti säädettyyn arvoon, 14,6V latausjännite jos akku halutaan ladata täyteen(mahdollisesti korkeampikin jos akun sisältämä kennojentasaustoiminta syö tuosta osan) ja latausvirran rajoitus kylmissä olosuhteissa (vaatii akkuun sen lämpötila-anturin).

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #71 : Huhtikuu 18, 2021, 19:22:20 ip »
LiFePo-akkujen latauksesta kysyisin.
Jos ajoneuvossa ei ole em. teknologiaan liittyvää latausjärjestelmää mutta perustoiminnot akulla pelaavat pienestä aijännitteestä huolimatta voidaanko ajatella että kotitallissa olisi laturi joka hoitaisi loppulatauksen lyhyenkin seisonnan aikana. Parantaisiko, tai säilyttäisikö, tämä akun ominaisuuksia ja kestoikää? Kyselee nuuka Tampereelta.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #72 : Huhtikuu 18, 2021, 20:40:54 ip »
LiFePo-akkujen latauksesta kysyisin.
Jos ajoneuvossa ei ole em. teknologiaan liittyvää latausjärjestelmää mutta perustoiminnot akulla pelaavat pienestä aijännitteestä huolimatta voidaanko ajatella että kotitallissa olisi laturi joka hoitaisi loppulatauksen lyhyenkin seisonnan aikana. Parantaisiko, tai säilyttäisikö, tämä akun ominaisuuksia ja kestoikää? Kyselee nuuka Tampereelta.

Onhan näitä litiumakkuja kyllä hyvinkin monenlaisia malleja, mutta olen antanut itselleni kertoa, että niillä on se yleinen ominaisuus, että eivät vahingoitu vajaasta latauksesta. Paremminkin opastetaan pitämään aina pieni varmuusvara täydestä, noin 90 – 95 % täydestä varauksesta. Tällöin akun käyttöikä selvästi pitenee. Aivan tyhjänä ei suositella pitämään. Ehdoton vaatimus on välttää ylilatausta, se tuhoaa litiumakun nopeasti. Eihän akkua juuri muuhun tarvita kuin käynnistykseen, joten tarvitaanko suurta energiamäärääkään?

<mielipidettä> Olen aina jankuttanut, että tyristorisäätäjällä varustettu kestomagneettilaturi antaa toimintaperiaatteensa vuoksi aina useiden kymmenien volttien jännitepiikkejä, vaikka lataakin keskimääräisen asetusjännitteen akkuun. Jankutan edelleen. Mielestäni kestomagneettilaturi ja litiumakku ei ole sopiva pari. Parempi on magnetoinnilla säädetty laturi siihen. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että kuusikin kautta on ajettu kestomagneettilaturia käyttäen ilman litiumakun rikkoutumista. Muitakin käsityksiä siis lienee olemassa. </mielipidettä>

Jopa puhelimien ja tietokoneiden litium-ioni-akkujen täydestä varauksesta jätetään oletuksena pieni mariginaali, ja ladataan vain 90 % juuri käyttöiän lisäämiseksi. Tässäkin asiassa litiumakku poikkeaa täysin lyijyakun ominaisuuksita ja käyttötavasta.

Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #73 : Huhtikuu 18, 2021, 22:48:19 ip »
Jos hankit litiumakun missä on sisäinen kennojen varautumista tasaava elektroniikka, et tarvitse talliin muuta kuin laadukkaan laturin. Sellaisen minkä latausjännite pysyy aina alle 14.6V. Lyijyakun desulfatointi toimintaa ei tarvita. (Ei saa olla tai ei saa kytkeytyä päälle, tai laturi pitää irrottaa ennekuin desulfatointi alkaisi) Tämänkin laturin tarvitset vain siltä varalta että, akkua pitäisi jostain syystä ladata. Litiumakkua ei tarvitse ladata jos se on yli 50% varauksessa.
Litiumakun käyttöikä on pisimmillään silloin kun toimitaan  jossain 50-70% varaustasolla. Silloin akku on lataussyklien puolesta lähes ikuinen. Ajan hammas kuitenkin kukistaa akun lopulta, käyttää sitä miten hellästi tahansa.
Litiumakun ilmoitetut kapasiteetit ovat sikäli harhaanjohtavia kun niitä ei saa purkaa tyhjäksi, 20% varausta pitäisi aina olla jäljellä. Muuten akun kestoikä taas lyhenee. Siksi esim. 5Ah akussa on käyttökelpoista varausta vain 4Ah.
Vaikka lataisit litiumakun piripintaan (14,6V) ei se jännite tuossa pysy, käytössä asettuu siihen mihin pyörän oma latausjärjestelmä sen lataa.
Käytössä LiFePo akku käyttäytyy hyvin lyijyakkumaisesti, sen napajännite vain on hieman korkeampi kuin lyijyakun ja se antaa tarvittaessa starttausvirtaa täysillä(katkeraan?) loppuun saakka. Jäihän akkuun 20% varusta, jäihän?
Oikeastaan ainoa asia mikä kannattaa pitää mielessä on alhaisempi kapasiteetti kuin vastaavaan paikkaan myytävässä lyijyakussa. Pitää miettiä käyttääkö pyörän viihdelaitteita tai kannattaako imaista varaus puhelimen akkuun jos moottori ei käy.

Minun toiseen harrasteautoon on joku laittanut liian ison akun. Tulee yli telineestä eikä suojamuovit mahdu paikoilleen. Taidan siirtää sen odottamaan josko käyttöauton jo 6-vuotias "snajideri" lakkaisi kohta toimimasta. Viimeiksi kun katselin Harrastekuninkaan (Hobby King)
sivuja, siellä oli sopivia LiFePo akkuja tarjolla.



Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: "Ducati" lataussäädin (+ latausjärjestelmän toimintaperiaate)
« Vastaus #74 : Huhtikuu 18, 2021, 23:18:15 ip »
Joo.o.
Joissain pyörissäni on, ainakin minun näkökohdastani ja kokemuksestani, erinomaisesti toimivia Bosch vaihtovirtalatureita joissa ei ole ainuttakaan kestomagneettia. Niissä käytän pienikapasiteettisiä lyijyakkuja koska sellainen täyttyy nopeasti käynnistyksen jälkeen. Ongelmia on enemmän kestomagneettilaturien puolella joissa on jo kuormana valmiiksi pienikapasiteettiset akut. Vaan, näin taajama-asukkaana, on käynyt niinkin että varaus pienenee liiaksi kun ajot ovat lyhyitä ja käynnistyksiä taajassa. Siksi akkuasiat kiinnostavat. Lataantuvatko nämä "köykäakut" hyvin vai pitääkö tehdä ylimääräinen kierros?

Koskaan ei ollut 850GT:n suhteen akkuongelmia vaikka siinä oli yli 30 Ah:n akku ja laturi oli tasavirtatyyppiä. Kyseistä laturia moitittiin yleisesti huonoksi. Itse en sellaista havainnut. Samoin Fiatissani oli sama laturi eikä ollut ongelmia. Myös Rouvan 6V Kuplassa. Onko menty kehityksessä taapäin? Vai onko akut huonompia? Vai eikö ollut kulutusta? Taitaa ruiskutusjärjestelmä ja muut nykyajan kilkkeet syödä virtaa ihan eri malliin. Toisaalta, ei ennen tarvinnut käyttää ajovaloja kuin vasta pimeän tultua.