Kirjoittaja Aihe: Renkaat  (Luettu 13402 kertaa)

JuhaV

  • Vieras
Vs: Renkaat
« Vastaus #30 : Kesäkuu 12, 2014, 18:36:23 ip »
Painonappi virhe paholainen, tottahan toki Sport Corsassakin 4,50" vanne takana. Nyt hakusessa 180/60-17 rengas, kokeillaan ja katsotaan kuinka käy.

Miksi noin korkeaprofiilinen ? 180/55 voisi olla parempi muodoltaan vai haetko lisää korkeutta perään ? Itse käytin 180/55 Sport Corsa 1100i:ssä ja kun keulaa laski kolmioissa hieman, ei ajettavuudessa ollut ongelmia. Jousitusta (White Power) ei tosin aivan saanut optimisäätöihin koska takajousi oli aivan liian jäykkä ja keulakaan ei herkimmästä päästä.

Nyt Aprilia Millessa on Metzeler Rennsport 180/55 ja 120/70 ja renkailla ei tule rajat vastaan vaan ainoastaan kuskilla. Uskaltaisin sanoa että nuo on paremmat renkaat kuin vaikkapa Pirelli Diablo Rossot II tai III tai mitä ne pehmeämmät versiot nyt ovat. Nuo Rennsportit eivät ole moniseosrenkaat eli niissä on keskellä ja reunoilla siis sama seos. Niinpä niihin ei tule rata-ajossakaan kuoppaa siihen sivulle mikä noissa moniseos-Pirelleissä ainakin allekirjoittaneella tuppasi olemaan ongelmana. Eli rengas syöpyi jostain syystä siitä kohtaa jossa kumiseos vaihtuu kovemmasta reunan pehmeämpään.

Noista Rennsporteista löytää välillä tarjouksia joissa on 2 takarengasta ja 1 eturengas. Silloin jää takarenkaan hinta alle satkuun postikuluineen päivineen. Se on jo ihan kohtuullista.

- JuhaV

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Renkaat
« Vastaus #31 : Kesäkuu 12, 2014, 19:04:02 ip »
Onko takarenkaan profiilille nyrkkisääntö että sopivan pyöreä, ei liian leveä radalle?

Motorrad, RSV Mille R -testi (12/2002): "Takarengas on nykyään 180:nen 190:sen sijasta. Radan ulkopuolella katuajossa testikuljettajat asennuttivat taakse kuusi tuumaa leveän vanteen vuoksi rengaskoon 190/50. Se osoittautui kylmissä olosuhteissa auliimmaksi ja tarjoaa myös kokeneelle sporttikuskille joka hetki riittävästi pitoa. Lyhyesti: se on kaikille, jotka eivät laske radalla suurimmissa nopeuksissa kymmenesosasekunteja, yhä vielä selkeästi parempi valinta. Tällä tavalla muutosvarustettuna Aprilia vastaa korkealle asetettuihin tavoitteisiin milloin tahansa jokapäiväisessä liikenteessä."

Ymmärrän tuon suosituksen niin näihin rengasprofiileihin liittyen että tuolla pyörällä 190/50-17 jos käy radalla vain harvoin ja ajaa pääosan muualla ja 180/55-17 jos on pelkästään ratapyörä. Yleistäen, taittuuko siis mutkaan paremmin kapeammalla renkaalla joka on oikealta kohtaa rengasta pyöreämpi?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaat
« Vastaus #32 : Kesäkuu 12, 2014, 20:02:55 ip »
Kyllä taittuu. Nykyinen profiili renkaassa ei edes ole pyöreä. Se on keskeltä hieman koholla. Tällöin kallistuksessa on jopa enemmän kumia tiessä,  kuin leveämmällä renkaalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Renkaat
« Vastaus #33 : Kesäkuu 12, 2014, 23:28:13 ip »
Kyllä taittuu. Nykyinen profiili renkaassa ei edes ole pyöreä. Se on keskeltä hieman koholla. Tällöin kallistuksessa on jopa enemmän kumia tiessä,  kuin leveämmällä renkaalla.

Juuri näin. Enemmän kosketuspintaa kallistuksissa = vakaa ja pitävä kaarteessa. Ja aivan yhtä hyvä kadulla kuin 190:nen.