Jonkin verran taas tapahtunut;
Rata-ajossa huomasin, että siirryttäessä täyskaasulla mielellään sinne kiihdytyksen puolelle, empi kone jonkin aikaa ja sitten lähdettiin. Lisäksi ajoittainen nykiminen häiritsi arkiajoa. Penkkiinhän mopo oli saatava. Viikko sitten sain sen verran penkki ja säätöaikaa. Olin itse ladannut Commanderiin kartan, jota olin alapäästä säätänyt. Ajettiin rullalla eka veto. AFR käyrä paljasti, mistä oli kyse. Epäilemäni seoksen paksuus oli tosiasia. Käppyrä notkahti 2500 kierroksen kohdilta, ollen 3500 kohdalla 11:n tuntumilla, eli todella paksulla. Kippura nousi normaaliin reilun neljän tonnin kohdilla. Säätäjä kohdisti ajatusta tuolle alueelle ja AFR-käyrä oikaistiin liki koko matkalta 12-13 väliin. Ilmajäähy tvini nimittäin tykkää jokseenkin paksusta kakusta. Hieman tuhdimpi satsi myös tekee pyörästä ajettavamman. Polttoaineenkulutushan tuossa hieman kärsii optimista, mutta minulle sopii enemmän ajettavuus.
Vääntökäyrään tuli viitisen Nm:ä koko samalle alueelle. Vääntökippura on tosin vääntösuora, sillä tyhjäkäynniltä kohti huippuarvoja suht vilkkaan, 80Nm puhkaistaan n.2200 kierroksella. Huuippuvääntö saavutetaan suunnilleen 4000 rundilla, eli 90Nm. Tästä vääntö laskee tasaisesti seitsämään tonniin, johon mittaus lopetettiin. Tehoa kone potkii ihan normaalit 60 hepoa, linjassa Ameriikan mittoihin. Varaa paremmin henkivillä piipuilla olisi viitisen heppaa, mutta tulee niin ylös, kuuteen tonniin että katsoo nyt.
Osakaasulla ajettiin sitten reilusti vetoja ja säädettävää oli. Sieltä täältä löytyi laihoja ja paksuja kohtia. Lisäksi aktivoitiin Commanderin kiihdytyspumppu toiminto ja resetoitiin TPS.
Ajettavuus parani joka alueella, kyyti pehmeni ja kaasuun vastaavuus terävöityi.
Radalla häiritsi myös se sama asia, kuin viime kesänä; hidas kaasukahva. Kulmaa lienee 140 astetta vakiona. Tänään sitten tuli puheeksi erää kaverin kanssa ko asia. Hänen hyllystä löytyi uusi Yamaha R6:n kahva joutilaana. Tuumailtiin, että Guzzissa lienee Dominon kahvarunko, eli Yammun putki voisi siihen käydäkin. Siispä oitis tallille ja purkamaan. Kylläpä vaan, sinne kävi!! Halkaisijaa on aika reilusti enemmän, mutta vaijerit ylttivät juuri ja juuri, kun kaikki kiristys oli poistettu.
Ja kyllä, muuttui tuntuma. Kaasun asteet on varmaan 85-90. Erittäin hyvä..
Tullee varmaan muutakin mieleen huomenna, siitä sitten lisää.
Nyt Kyrmyä on taas varustettu lisää kiusaamaan muovipyöriä radalla, syksymmällä taas Kemoraan..