Veikkaan että useita VW-kuplan ja sen versioiden pohjalta tehtyjä ilmaa raskaampia lentolaitteita on tehty useita.
Kotimaisiakin useita.
Tässä yksi jonka löysin "tuosta noin vain". Netti löytää vaan ei kaikkea.
https://www.youtube.com/watch?v=g7WpHmzZ3wILisää löytyy hakusanalla: vw engine airplane
Itse asiassa kuplan kone on ollut, ja on, varsin yleinen voimanlähde ilmailussa.
On toki muutamia vaatimuksia, ainakin meillä, että sytytys ei saa olla perinteinen vaan magneettosytys.
Toki dieselmoottoreita käytettiin eri rakenneversioina. Diesel jäi kuitenkin vähemmistöön. Netistä löytyy. Toisaalta samoja neuvostoliittolaisia diesemoottoreita saatettin käyttää mekaanisesti ahdetuissa tykkivenissä, rynnäkköveneissä, pienissä sukellusveneissä ja nopeissa tykkiveneissä kuten meilläkin menneen sodan tiimellyksessä ja sen jälkeen aina myöhäiselle 80-luvulle saakka puolustusvoimissamme.
Miksi bokserikone on hyvä ilmailussa?
Tasainen käynti, pieni otsapinta, tavanomainen tehontuotto ja koettu luotettavuus.
Toki modifioituna ilmailukäyttöön. Kaasutinjuttu on hieman erilainen ilmailussa: tarvitaan selkälentosäiliö polttoaineelle ja kaasuttimet joita ei G-voimat häiritse. Ilmailussa ruiskutustekniikka otti jo hyvin aikaisessa vaiheessa jalansijaa.
Liekö 70-luvun alun ruiskutus-VW-koneet tätä perua?