Tiedä sitten kuinka moni on yrittänyt tosissaan. Siis tasaisella asfaltilla
GT850 70-luvun alusta keuli kyllä komeasti, kerran. Sitten vaihdettiinkin perävaihteeseen rattaita ja laakereita.
650TT oli koneeltaan kaikista tässä esitellyistä se joka ei poikinut mistään teki vaikka mitä. Kytkin, vaihteisto ja perä kestivät repimistä. Kaikilla liki neljälläkymmenellä heposvoimalla.
750NTX sentään keuli mutta ei sekään pelkästään kaasuttamalla vaan kytkimen kanssa kikkaillen. Myöhemmin perävaihde halkesi ojan yli hypätessä. Sain uuden perän takuuseen.
Quota Mille keuli vain hyppyristä. Jos yritti tasamaalla asfaltilla niin todennäköinen homma oli tiedossa kuten kytkinlevyjen vaihto tai/sekä kytkinakselin kaksirivisten laakerien vaihto. Minusta tuli varsin nopea vaihtamaan kytkinlevyt ja laakerit.
Centauro 1000 sen sijaan, varsinkin ahdettuna, keuli oikein mielissään ykkösellä ja kakkosella ilman kytkimellä kikkailua. Toki se oli jo maahantuojalla asennettuna teholastulla. Sittemmin ahtimen kanssa, riippuen ahtopaineventtiilin aukeamispaineesta, (Niitä oli kolme erilaista.) oli hupia ihan sakkojen saamiseen asti. Mäntän poliisi palkitsi kikkailuni liikennevaloista lähtiessä. Niistä ainoista.
California 1000 ei keuli ja jos yrittää syntyy, varsinkin alkuperäiskytkinlevyillä, kytkinlevyjen niittausten aukeaminen. Myöhemmin, kun tein siitä triken niin harvempi välityssuhde ei edes houkuta keulitteluun. Tosin voitin sillä eräässä kokoontumisajossa dyynikiihdytyskisan ykköspalkinnon kahdesta syystä: olin ainoa joka pääsi kaatumatta maaliin ja ainoa trikellä ajanut. Mutta hauskaa oli.
1400 Californiaa en edes ole tohtinut keulittaa eikä se edes keuli kun on luistonesto. Eikä nosta takapyörääkään vaikka kuin jarruttaisi.
Miten lienee uusi tonninen? Keuliiko se jos kaasua tarjoaa reippaammin?
Paikallisen Kerhoni "pojilla" on sellaisia pyöriä joissa voi etukäteen säätää keulimiskulman napista valitsemalla. Jotain tehdasahdettuja japaninpelejä joissa ajoasento on sellainen että takamus on korkeammalla kuin pää kun kovaa ajetaan.