kehottaa aina virran käännön jälkeen kääntämään ne pois
Tuttu tilanne, näin käy kun yhteyttä ei muodostu. Minullakin aina yleensä jostain aluksi kiikastaa, kun en ole jotain huomannut. Tässä ajatuksiani:
1. Kaapelin ajuri
Jos on Windows 10, se osaa itse hakea oikean ajurin. Ymmärrän tuon niin, että kun W10 on käynnistynyt ja tökkää ensimmäisen kerran kaapelin USB -porttiin, Windwos hakee oikean ajurin. Täällä toisaalla olevat (vanhemmat) ohjeet on tehty W7 konetta ajatellen. Ajurin manuaalinen hakeminen ja päivittäminen eivät varmaankaan ole kuitenkaan mitenkään haitaksi (mutta W10 kohdalla ei tarpeenkaan). Jos katsot laitehallinta auki, siellä pitäisi ilmaantua näkyviin / kadota kohdassa ”Portit (COM ja LPT)” kaapelin COM -portti sen mukaan kun tökkää kaapelin kiinni / vetää irti. Sen saman COM -porttinumeron pitää tulla valittavaksi myös GuzziDiag -näyttöön, missä portti valitaan, tämä on välttämätöntä olla oikein, jos valitsee väärän portin, ei tule yhteyttä. Kun kaapeli on kiinni, voi laitehallinnassa napata kaapelin portin auki ja katsoa kohdasta ”ominaisuudet-ohjain-ohjaimen tiedot” että ohjaimen toimittaja on ”FTDI” (en pysty nyt itse tarkastamaan kun ei ole kaapelia matkassa). Sitten oli se kohta myös samaisissa ikkunoissa kohdassa ”Lisäasetukset-portin asetukset- …” se kohta mihin piti laittaa ykkönen, oliko: ”odotusaika 1 ms”.
2. Kaapelin toiminta
Kun "Fiat -kaapelin" punainen johto on akun plussassa, KKL -kaapelin isossa liittimessä on varmaan pieni valo, joka syttyy. Jos mustaa johtoa akun miinukseen ei ole tai se on irti ja valo ei syty = ecu:n kautta ei tule nollaa. Lataussivulla on myös alempana pikkuohjelma ”AdapterTest V1.01” (
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/). Se kertoo, onko kaikki kunnossa porttien ja kaapelin osalta.
3. Ecu
Mielestäni yhteys on varminta kokeilla GuzziDiag -ohjelmalla. Pyörämalliksi kannattaa valita tässä tapauksessa mikä tahansa sellainen Cali, missä on 15RC ecu (monissa on 15M ja siihen yhteys otetaan eri protokollalla).
Nämä OK = California CAT, Classic, EV p.i, Titanium, Vintage (jos valitsee ”EV”, pitää valita malli ”p.i.”).
Mutta EI California EV < 2001, eikä California EV > 2000 (ylättäen tuo ”EV>2000” ei käy).
Sitten tuli mieleen että GuzziDiag:issa oli (ainakin muinoin) joku sellainen toiminta tyyliin "Debug" minkä saattoi laittaa päälle ja yrittää yhteyttä. Muodostui *.txt -tiedosto samaan hakemistoon missä GuzziDiag on ja siinä oli tekstinä lisää tietoa, miksi yhteys ei tule.
Jos kaapeliohjelma kertoo että kaapeli on kunnossa, ja oikea COM -portti on valittu (ja odotusaika on 1ms) GuzziDiagissa, eikä yhteyttä tule; sitten arvelen että ecu on mykkä sillä tavalla että se ei kommunikoi. Kun minulla puuttui tuo 5V lähtö antureille, yhteys tuli silti normaalisti - tämän ei pitäisi estää yhteyttä GuzziDiag:iin.