Kirjoittaja Aihe: California ev 2003 ecu  (Luettu 18890 kertaa)

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #45 : Heinäkuu 07, 2020, 17:06:12 ip »
Tappokytkin oli ok ja vaihde vaoaalla, useasti yritetty ja mitattu vielä ennen laitteen yhdistämistä eculle tuleva virta ja se on ok.

Kokeiltu 15rc ecua molemmilla pf1c ja pf3c, ei vaikutusta.

GuzziDiag ohjelmaa koitin ja sitten tuota iawreaderia. Ajurit ja asetukset katsoin uudemman kerran ja tietokonekin buutattu, ilman usb johtoa ehdottaa com-portteja 1, 3 ja 5, usb johto kiinni ilmestyy myös com6 joka on laitehallinnan mukaan ihan oikein ja tälle kaapelille osoitettu(ajurit ok). Kokeiltu myös yhdistää noilla 1, 3 ja 5 portilla tuloksetta.

Joko tosiaan en vain saa läppäriä purkkiin kiinni tai sitten purkissa ei ole mitään eloa kuten tämä kaasuasentoanturin syöttöjännite uupuu, mutta kuitenkin komponentit ehjiä mitä mittailin samaa väliä kuin Camn aiemmin laittamassa kuvassa.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #46 : Heinäkuu 07, 2020, 20:01:13 ip »
Lainaus
kehottaa aina virran käännön jälkeen kääntämään ne pois

Tuttu tilanne, näin käy kun yhteyttä ei muodostu. Minullakin aina yleensä jostain aluksi kiikastaa, kun en ole jotain huomannut.  Tässä ajatuksiani:

1. Kaapelin ajuri
Jos on Windows 10, se osaa itse hakea oikean ajurin.  Ymmärrän tuon niin, että kun W10 on käynnistynyt ja tökkää ensimmäisen kerran kaapelin USB -porttiin, Windwos hakee oikean ajurin. Täällä toisaalla olevat (vanhemmat) ohjeet on tehty W7 konetta ajatellen.  Ajurin manuaalinen hakeminen ja päivittäminen eivät varmaankaan ole kuitenkaan mitenkään haitaksi (mutta W10 kohdalla ei tarpeenkaan).  Jos katsot laitehallinta auki, siellä pitäisi ilmaantua näkyviin / kadota kohdassa ”Portit (COM ja LPT)” kaapelin COM -portti sen mukaan kun tökkää kaapelin kiinni / vetää irti.  Sen saman COM -porttinumeron pitää tulla valittavaksi myös GuzziDiag -näyttöön, missä portti valitaan, tämä on välttämätöntä olla oikein, jos valitsee väärän portin, ei tule yhteyttä.  Kun kaapeli on kiinni, voi laitehallinnassa napata kaapelin portin auki ja katsoa kohdasta ”ominaisuudet-ohjain-ohjaimen tiedot” että ohjaimen toimittaja on ”FTDI” (en pysty nyt itse tarkastamaan kun ei ole kaapelia matkassa).  Sitten oli se kohta myös samaisissa ikkunoissa kohdassa ”Lisäasetukset-portin asetukset- …” se kohta mihin piti laittaa ykkönen, oliko: ”odotusaika 1 ms”.

2. Kaapelin toiminta
Kun "Fiat -kaapelin" punainen johto on akun plussassa, KKL -kaapelin isossa liittimessä on varmaan pieni valo, joka syttyy. Jos mustaa johtoa akun miinukseen ei ole tai se on irti ja valo ei syty = ecu:n kautta ei tule nollaa. Lataussivulla on myös alempana pikkuohjelma ”AdapterTest V1.01” (https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/).  Se kertoo, onko kaikki kunnossa porttien ja kaapelin osalta.

3. Ecu
Mielestäni yhteys on varminta kokeilla GuzziDiag -ohjelmalla.  Pyörämalliksi kannattaa valita tässä tapauksessa mikä tahansa sellainen Cali, missä on 15RC ecu (monissa on 15M ja siihen yhteys otetaan eri protokollalla).

Nämä OK = California CAT, Classic, EV p.i, Titanium, Vintage (jos valitsee ”EV”, pitää valita malli ”p.i.”).
Mutta EI California EV < 2001, eikä California EV > 2000 (ylättäen tuo ”EV>2000” ei käy).

Sitten tuli mieleen että GuzziDiag:issa oli (ainakin muinoin) joku sellainen toiminta tyyliin "Debug" minkä saattoi laittaa päälle ja yrittää yhteyttä.  Muodostui *.txt -tiedosto samaan hakemistoon missä GuzziDiag on ja siinä oli tekstinä lisää tietoa, miksi yhteys ei tule.

Jos kaapeliohjelma kertoo että kaapeli on kunnossa, ja oikea COM -portti on valittu (ja odotusaika on 1ms) GuzziDiagissa, eikä yhteyttä tule; sitten arvelen että ecu on mykkä sillä tavalla että se ei kommunikoi.  Kun minulla puuttui tuo 5V lähtö antureille, yhteys tuli silti normaalisti - tämän ei pitäisi estää yhteyttä GuzziDiag:iin.
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #47 : Heinäkuu 07, 2020, 21:40:47 ip »
Terve,

Windows 7 käytössä, asensin ajurit manuaalisesti.
Latasin adapter testerin, sen puoleen com6 ok, välikaapelissa punainen ja musta hauenleuka, ne akussa kiinni ja liittimen ledi palaa taikka pelkkä punainen hauenleuka paikallaan niin ledi palaa.(saa nollansa myös ecun kautta kun kerran ledi palaa myös vain punaisen kanssa?)

Ohjaimen toimittaja koneelta katottuna juurikin laitehallinnasta FTDI.

GuzziDiagilla testattu juurikin käytössä california ev p.i (15rc pf3c)
Kokeilin buggerin kanssa myös sain seuraavanlaisen tiedoston:

15RC            0ms Tx: 0x0F
15RC        105ms Tx: 0xAA
15RC        210ms Tx: 0xCC
15RC        492ms Tx: 0x17

Ja toisen tiedoston(oli varmaan lokihomma) missä oli paljon tekstiä eri kielillä ja sieltä löytyi Pxxxx vikakoodit ym.

Mutta yhteyttä ei tunnu saavan, melko pian sen jälkeen kun pyytää laittamaan virrat päälle ja painamaan ok tulee ikkunaan viesti missä virrat pois

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #48 : Heinäkuu 08, 2020, 00:59:26 ap »
Löysin yhden vastaavan oman tiedoston vuodelta 2015. Luulen, että siellä pitää näkyä sekä Transmit (Tx), että  Receive (Rx) -data, rivejä. Edelleen viittaa siihen, että ecu ei vastaa?
Tuonne voisit laittaa sen log tiedoston ja kysyä että todistaako että ecu on sökö, kun täällä raati on jo päänsä puhki miettinyt: ”guzzidiag at gmail.com”. Pyörän ja ecun tiedot ja että 5V on kadonnut. Englanti tai Saksa ainakin OK kielinä. Ja sitten tietty voit kokeilla minun vara-eculla, jos haluat.

EDIT: Liitekuva
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2020, 23:12:20 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #49 : Heinäkuu 08, 2020, 12:04:46 ip »
Kuori kun oli vielä auki ja uskalsin mittarin kanssa piirilevyä törkkiä niin sieltä täälä löysin 12v jännitteen mutta johonkin se sitten tyssää.

Tosiaan hollannissa olisi 15rc.c8, ja muutkin merkinnät vielä samat, luulen että tämä kyseinen yksilö lähtee seuraavaksi tilaukseen

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #50 : Heinäkuu 08, 2020, 12:34:55 ip »
Koska ECU ei ole koskaan rikki, paitsi poikkeustapauksessa: niin kannattaa vielä katsoa helpoimmat asiat ennen radikaaleja muutoksia.

Kaapelitesti ei testaa kaikkea. Se signaloi vaan ftdi siruun asti. Ainakin minulle tuli kerran fiat-kaapeli, joka oli viallinen kahdella tavalla, ja silti kaapelitesti näytti ehjää. Ensiinäkin sen ison mustan liittimen koskettimat olivat niin syvällä, että eivät aina antaneet kosketusta. Ne ylettyivät vastapareihinsa vain alle millin verran. Toisekseen siinä oli kytkentävirhe: K ja L olivat vaihtaneet paikkoja keskenään. Asia selvisi satavarmasti ohmipuntarilla GD sivuilla olevasta kuvasta (ohessa). En tilannut uutta vaan rakensin oman "fiat kaapelin" Bilteman 3-liittimestä ja johdonpätkistä ja kutistesukasta. Jätin sen ison mustan muoviliittimen pois. Bilteman liitinsarjan koskettimat käyvät niihin mokkulan pinneihin. Yhden mokkulan purin ja tinasin johtimet suoraan piirilevyyn ja jätin siitä liittimenkin pois.


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #51 : Heinäkuu 08, 2020, 19:43:28 ip »
Lainaus
Kaapelitesti ei testaa kaikkea. Se signaloi vaan ftdi siruun asti. Ainakin minulle tuli kerran fiat-kaapeli, joka oli viallinen kahdella tavalla, ja silti kaapelitesti näytti ehjää. Ensiinäkin sen ison mustan liittimen koskettimat olivat niin syvällä, että eivät aina antaneet kosketusta.

Tästä on jo jokunen vuosi aikaa ja itselleni sain varoituksen Camnin ja Saksan Foorumin kautta. Kaikki mekaanisesti yhteensopivat laitteet eivät olekaan yhteensopivia.
Siksi en laita osoitteita joissa on epäilyksen mahdollisuus. Mutta ei voi itsekään tietää kuin omasta kokemuksesta. Itsekin olin amatööri tässä asiassa kunnes viisaampi, vai olisiko ollut kokeneempi, joka opasti.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #52 : Huhtikuu 13, 2021, 10:47:04 ap »
Noniin päivitellään tilannetta vähän,

Tuli tilattua Hollannista käytetty ecu, samoilla merkinnöillä kuin vanhakin oli. Uusi ecu paikalleen ja kokeilemaan.

Ja käyntiinhän se lähti, ja hyvin tuntuu käyvän  8) vielä ei ole päässyt testilenkkiä ajamaan, mutta lähipäivänä sekin tulee hoidettua pois alta, vanha ecu tosiaan taisi ottaa itseensä, kun ei puhunut mitään eikä oheislaitteetkaan toimineet (bensapumppu, puolat ym.)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #53 : Huhtikuu 13, 2021, 11:26:05 ap »
Asia siis päättyi onnellisesti.
Itseani jäi kyllä vaivaamaan että onko kaapeleita kytketty sittemmin tähän "uuteen" ecuun?
Selviäsi ohessa sekin asia. Eli toimiiko GD ja johtimet oikein nyt kun on varmasti toimiva ecu.

En ole vielä törmännyt rikkinäiseen ecuun mutta pariin väärin toimivaan sekä hetkellisesti mykkään olen.
Näissä kaikissa oli ulkoinen syy: liitinongelma tai johdinvaurio kun ecu oli roikkunut johtimensa varassa holtittomasti.