Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kvlm - Marraskuu 05, 2021, 15:04:49 ip

Otsikko: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: kvlm - Marraskuu 05, 2021, 15:04:49 ip
Alkoi kesällä kesken matkan työntämään öljyä ilmanputsari koteloon, ajot loppui siihen ja pyörä jäi talliin odottamaan toimenpiteitä... Nyt tuli sitten avattua moottoria. Löytyi kyllä ainakin itselle ennennäkemätöntä; männän renkaat olivat kuluneet olemattomiin. Ylempi rengas katkos 9mm ja toisella puristusrenkaalla 3mm -näin molemmissa sylintereissä- kaikki näyttää menevän uusiksi, männissä rengasurat levinneet.. voi kun nyt hiukan harmittaa..



Pyörässä kilometrejä 36 tuhatta, takuu sopivasti ohitettuna.

-KG-
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 05, 2021, 15:10:04 ip
No huhhuh!
Tekisi mieli sanoa että ei ole materiaalit ihan oikeat keskenään tehtaalta. Siis männänrenkaat vs sylinteri. Oletko ollut yhteydessä silti maahantuojaan? Pitäisi järkevän käyttöiän sisällä mennä takuuseen myös takuuajan päätyttyä.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Breeze - Marraskuu 05, 2021, 15:27:22 ip
Ehdottomasti yhteys myyjään / maahantuojaan.
Tuo kuuluu ihan selkeästi virhevastuun ja tuotteen oletetun kestoiän piiriin.

Muista dokumemtoida omat tekemiset ja ennen kaikkea, kaikki yhteydenpito myyjään / maahantuojaan kirjallisena.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: FOT - Marraskuu 05, 2021, 16:58:04 ip
Lainaus
Ehdottomasti yhteys myyjään / maahantuojaan.
Tuo kuuluu ihan selkeästi virhevastuun ja tuotteen oletetun kestoiän piiriin.
Kyllä vaan ja näin asianosainen varmaankin toimii, mutta...
Uusi ruottalainen maahantuoja, jonka toiminta...
Miten myyjä ja edellinen maahantuoja kantaa vastuunsa?
Tämä yksilö ei varmaankaan ole ainut, missä on laaduttomia osia, jotka on valmistettu...
Ei hyvältä näytä.

T,
Jukka

Ps. Onneksi kvlm on erinomainen Guzzi mekaanikko!
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 05, 2021, 17:15:52 ip
Varmasti vituttaa rankasti kun on noin uusi pyörä kysymyksessä. Aikoinani uuden Calin omistajana yritin kysellä Guzzin heikkouksia mutta niitä ei kuulemma ollut tuolloin eikä varmasti ole nytkään. Pelkkää huonoa tuuria, Luigilla huono päivä. Mainittakoon että Calista hajosi lähes koko tekniikka 150 tkm:n mennessä poislukien nuo sylinterit, männät ja renkaat. Uusi Guzzi-malli on aina riskaabeli kun varsinainen testaus on käyttäjän vastuulla.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Guzzr - Marraskuu 05, 2021, 19:35:38 ip
Onko keskusteltu Jälleenmyyjän kanssa -  RE Motors OY Pietarsaari ?.
Minkälainen vastaus sieltä? Haluako auttaa = yhteykset Ruotsiin, Pohj. GUZZI maahantuojalle?
Näytä moottoriosat ja ehkä koko mpyörä heille.
Tää on nyt tärkeä tapaus tulevaisuutta ajatellen, varsinkin kun on uusi moottoripyörämalli.
Tehdas haluaa varmasti hoitaa asian hyvällä tavalla.


Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 05, 2021, 21:34:39 ip

Näitten vanhojen kanssa pärjää kyllä kun ovat tuttuja ja jaksaa vaan ruuvata.

Nyt kun olen taas mopokuumeen kynsissä niin eipä ole tullut katseltua kuin japanialaisia merkkejä. Varmaa käyttövehjettä kun haen. En jaksa enää ruuvata.  Harrastevermeet on sitten erikseen.

Näin se Guzzien kanssa. Itse olen upottanut jo helkkaristi rahaa vanhan Calin tekniikan uusimiseen ja customointiin eikä valmista tule millään. Ehkä tavoitteet on liian korkealla visuaalisesti. Paskan näköisiä tekeleitä kun on aivan tarpeeksi. :P Harraste mikä harraste.

Japanilainen sen olla pitää jos haluaa käyttövarmuutta ja ajaa moottoripyörällä eikä nysvätä. Olenko muuten muistanut kehua palstalla riittävästi Yamahaa, joka on rankattu maailman luotettavimmaksi moottoripyöräksi. Guzzi ei sentään ole aivan hännänhuippu, sillä peränpitäjänä on Royal Enfield  :)

https://www.thethings.com/ranking-the-most-reliable-motorcycle-brands-of-2020-and-the-least-reliable/

https://www.bikersrights.com/most-reliable-motorcycle/
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: FOT - Marraskuu 05, 2021, 22:54:27 ip
Hyvin ovat Guzzini toimineet. Vain yhden kerran on välille jättänyt. 1987 piti liftata Toivakan ja Kangasniemen väliltä puhelimen ääreen.
Soitto, paluu pyörän luo ja muutama minuutti puuhastelua tappokatkaisijan kanssa, jonka jälkeen kone tulille ja matka jatkui.

Tässä V85tt:n tapauksessa syyllisenä ovat alihankkijan toimittamat osat, joiden vaihtaminen laadukkaisiin ei ole kummoinen toimenpide.

Eiköhän tässä muutaman viikon kuluessa selviä, miten jokusen kerran muuttunut maahantuoja / jälleenmyyntiketju asian hoitaa.

T,
Jukka

 
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 05, 2021, 23:36:51 ip
Kapea otanta yhden vian suhteen.
Onko muuta ongelmaa kuin männänrenkaat?
Jos ei ole niin vika on löytynyt.
Muut: Laakerit kampiakselilla ja kiertokangissa? Entä öljypumppu ja sen teho? Voitelun toiminta ylipäätään? Jakopäätäkin voi tarkastella vaikka öljypympumppua (tuotto ja paine) lukuun ottamatta ei voi aiheuttaa em. vaivoja. Muu voitelu: öljylaatu ja määrä sekä moottorin käyttölämpötila?
Mikä tähän on lopulta johtanut? Käyttöä tuskin voi kritisoida ankarasti. Varsinkin jos on ajanut suvikeleillä. Olen ajanut talvia Guzzzilla ja silloin kone alkoi savuttaa jo toisen talven aikana. En tutkinut sillä oivalsin että kylmyys ei sovi ilmajäähdytteiselle. Myin äkkiä pois. Guzzin koneet, pääosin, käyvät liian kylmänä jopa meidän kesäaikana.

Omissa, lukuisissa Guzzeissani, en ole havainnut, pitkänkään taipaleen jälkeen, kuin tuon männänrengaskulumisen. Se on helposti vaihdettava osakokonaisuus mutta sylinterit ja männät eivät saa olla merkittävästi kuluneet. Kuvista ja tiedoista päätellen kuluminen on ollut törkeän nopeaa. Vika on joko voitelussa tai materiaalissa. Veikkaan jälkimmäistä. Silti voi vika olla myös sylinterin pinnoitteessa mikäli asia selvitetään. Pinnoite voi olla epäsopiva männänrengasmateriaalin suhteen: eipä olisi ensimmäinen kerta historiassa.

Noin kuluneita männänrenkaita en ole koskaan nähnyt. Normaali välys on kymmenesosamillimetrejä. Välys riippuu sylinterin sisäkehän mitasta. Teräksellä pitää olle lämpölaajenemisvaraa.

Kaksi asiaa: voitelu-, lämpö- vai materiaaliongelma?
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 06, 2021, 00:37:50 ap
Korkeista öljyn lämpötiloista olen jotain huhua kuullut, mutta onhan ilmansuodatus kunnossa, onhan?
Lähes tuollaista kulumista olen tavannut silloin kun ilmansuodatus ei ole ollut kunnossa.
Silloin kun asia osui omalle kohdalle ei tilanne toki ollut noin paha, ylimmän männänrenkaan päiden väli oli vain 3mm.
Nyt on V85tt:n kohdalla tainnut olla isompikin vaurio jo aika lähellä.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: kvlm - Marraskuu 06, 2021, 10:03:15 ap
..ilmansuodatus on ollut kunnossa, moottori ei ainakaan käy kylmänä; mittatikkumittarissa öljyn lämpö +10C kelillä 110 ja +20C on lukema 120 astetta. LM IV saan noin 15 astetta pienempiä lukemia.
Kaikki muut osat näyttävät olevan ok, eli pahanlaatuiseen materiaalivikaan itse olen kallistumassa..
Ylempi rengas niin kulunut että juuri pysyy sylinterissä, öljyrenkaissa katkos 0.8mm kun asennusmitaksi annetaan 0.20-0.70 -eli suunnilleen alueella
Persdynossa ei huomannut mitään muutosta, mikä tuntuu kyllä nyt käsittämättömältä osia katsoessa ::)

-KG-
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Ripa - Marraskuu 06, 2021, 23:03:05 ip
Aika erikoista, jos männänrenkaiden katkosrakojen kasvu olisi tapahtunut pelkästään kulumalla, kun renkaat näyttävät ainakin kuvissa leveydeltään tasaisilta koko kehältään. Olisikohan katkosraot olleet alusta asti liian isot?

Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 07, 2021, 11:35:53 ap
Hyvin ovat Guzzini toimineet. Vain yhden kerran on välille jättänyt.

Tässä asetin keston mittariksi tuon 150K kilometriä, sillä se ei ole mielestäni vielä kovin paljoa hyvälle moottoripyörälle.  Cali 1100 -96 ei tuota kilometrimäärää kestänyt ilman suurempia remontteja. Ajelin tuolloin säännöllisesti 22-27K km vuodessa, joten melko äkkiä pyörän hankinnasta sai alkaa mittaviin remonttihommiin. Pikkuremontit kuten kierroslukumittarin ja etupään iskunvaimentimien hajoaminen alkoivat jo uutena.

Minäkään en ole tielle jäänyt Calin kanssa kuin kerran mutta sensijaan kotiin on päästy pakoventtiili palaneena ja laatikko paskana. Jälkimmäisessä tapauksessa ei olisi kyllä kannattanut.

Nyt kun nuo kaikki heikkoudet on tiedossa, niin asiaan voi suhtautua huomattavasti ymmärtäväisemmin. Tekniikkaan vaan pitää kiinnittää erikoista huomiota jo hyvissä ajoin.

Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 07, 2021, 14:15:51 ip
On ollut sekä uusia että käytettynä hankittuja Guzzeja. En ole osannut valittaa aiheesta kun kaikki reissut ovat sujuneet hyvin niin kotimaassa kuin muualla Euroopassa. Matkalle en ole jäänyt. Lisäksi pyörät jotka olen käyttöni jälkeen myynyt ovat olleet vaihtoarvoltaan ihan kohtuullisia lukuun ottamatta 750NTX:ää joka ei kestänyt kuin kaksi talvea ja kolme kesää. Yhteensä viittä vaille 130000 km. Kone savutti vaan ei se vielä kovasti kulkua haitannut. Vaihdossa, jonkunmoisen välirahan maksamisen yhteydessä talouteen tuli edellisvuotista mallia oleva Ducati 906 Paso. Kauppias ei ollut kahteen kesään ja yhteen talveen saanut sitä myytyä niin väliraha ei paljoa pankkitiliä karsinut. Ajoin sillä kaksi vuotta ja kaveri osti sen siihen koeajolla tykästyttyään mutta kolaroi kohta. Epäilen että kauppias myi juuri maalautetun NTX:n kolmekymppiä ajettuna... Pyörän sen jälkeiset vaiheet eivät ole ylentäviä.

Japaninpyöriäkin on ollut satunnaisesti. Lähinnä Hondia mutta en kyennyt niiden kanssa elämään. Aina oli jotain pientä häikkää ja se, pyörien värittömyyden ohella, ei tehnyt minusta japaninpyöriin innostujaa.

Poikkeuksena nyt käytössäni oleva 1400 California jonka tietoisesti ostin viallisena ja hieman käytettynä. Kaupat sovittiin joulukuussa ja omistukseeni pyörä siirtyi varsin edullisella sopimuksella tammikuussa. Silloinen maahantuoja ei ollut saanut pyörää pelaamaan vaan oli huollon vaivoina ollut jo useita kertoja.  Tämä järjestely siksi että pyörä piti rekisteröidä edellisvuonna ennen uutta vuotta umpeen menevän päästöluokan vuoksi. Varsinaista vikaa ei ollut kun ohjauslaakereissa ulkosäilytyksen vuoksi. Mutta sellainen vaiva on pikkujuttu ja tulee vastaan useimmille motoristeille jossain vaiheessa. Ne muut viat olivat CAN-väyläjärjestelmässä. Siihen auttoi GuzziDiag. Ei mennyt kuin yksi pitkä iltapäivä maaliskuussa kun pyörä oli sähköjen puolesta ajokunnossa. Ja jos vikoja ilmenee niin tiedänpä mistä etsiä. (Pahin vika oli se että oli laitettu nippusiteillä johtimia kiinni vääriin paikkoihin. Se tuotti vikailmoituksia työnään. Huollon oma moka.) Tällä pyörällä on ajeltu vain Pohjoismaissa kokolailla huoletta.

Melko pitkä vaihe oli Benelliharrastukseni. Kolme paperillista 6-pyttyistä, yksi paperiton 650:n ja varaosapyöriä niihin. Myyntihinnan sai määritellä itse. Kaikki myin.

Ei kiinnosta enää Keski- eikä Etelä-Eurooppakaan matkat. Sielläpäin kävin GT850:llä -91 Mandellossa josta jalopuisissa raameissa oleva muistolaatta seinällä vasemman olkani yläpuolella. Tein, nimittäin, asuntomme yhdestä huoneesta motoristiystävällisen ja siksi huoneessa on runsaasti alan kirjallisuutta ja muita tietoteoksia kuten Tekniikan Käsirja vuodelta 1937. Käden ulottuvilla. Lisäksi runsaasti äänentoistoon liittyvää laitteistoa. Muut euroopanmatkat olen tehnyt Quota Millellä, 906 Ducatilla, Centaurolla, ja parilla muullakin mutta en niin etelässä kuin neljällä ensin mainituilla. Niin, nykyinen milenkiinto on ollut Ruotsin, Norjan ja Suomen pohjoisosat. Mieli lepää siellä kiireettömästi ja jos ensi kesä vielä koittaa niin tämäkin koittaa taas pohjoiseen. No, Baltia ehkä...

Omissa pyörissäni on ollut, liki aina, lisäineistetut öljyt. Kuten vaihdelaatikoissa RedLine ja useimmissa perävaihteissa Molykote A. Nyttemmin olen, reilut kymmenen vuotta, käyttänyt liki yksinomaan RVS:sää moottorissa ja vaihteistossa silloin kun siellä ei ole RedLineä. Moottorit kiertävät kevyesti, mekaaniset äänet hiljaisia ja vaihteistot eivä melua paitsi 1400:ssa koska siinä on suorahampainen vaihteisto. Se hyötyy eniten, rakenteensa vuoksi, lisäaineistuksesta.

Blogissani on juttua kokolailla kaikista ongelmista. Vastapainona olen laittanut joitain viittauksia kuinka paljon on ajettu mutta matkajuttuja on siellä harvakseltaan vaikka reissuja onkin tehty. Kokonaiskilometrimäärää en osaa arvioida mutta on niitä. Keskimääräinen ajosuorite per vuosi kulkee 25000 - 30000 km välillä. Parhaina vuosina vielä enemmän. Nyttemmin, kahtena menneenä vuonna ajosuorite on puolittunut. Mutta aina olen päässyt, halutessani, reissuun. Joskus lyhyitä "kotiseutukierroksia" toisinaan ei tiedä kuinka kauas. Yleisimmät matkat ovat kuitenkin olleet kokoontumisajomatkoja. Kesäviikonlopun kaukaisin mp-kokoontuminen on usein kohteena. Toki oman paikalliskerhon riennot ovat useimmiten etusijalla. Eilen oli LCRmc:n vuosikokous ja siihen naamiaiset perään. En jäänyt naamistelemaan mutta nuorempi väki näytti olevan aiheesta innoissaan. Itse vietin Kekriä kotona Rouvan kanssa ja lähibaarissa muutaman tuopin verran siinä välissä. Muissakin kerhoissa olen vielä jäsenenä kuten MMAF, MP69, Smoto ja pari muuta. Liki kaikissa em. yhdistyksissä olen ollut "viranhaltijana" eli hallitukssa tai muissa tehtävissä kuten toimittajana, tms. Politiikan teko on ollut aina asianani koulajoista lähtien. Yhteiseksi hyväksi.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 07, 2021, 19:56:38 ip
On eri asia ajaa useammalla Guzzilla yhteensä 150K km kuin yhdellä. Lähes 100K km tuolla pääsee kokemukseni mukaan suhteellisen vähin ongelmin. Pyörää on aina huollettu hyvin, ensiluokkaiset öljyt ja tiheät vaihtovälit, joten ei pyörän luotettavuus ole ollut huollosta kiinni. Sensijaan kuka hullu nyt ryhtyy purkamaan ja laakeroimaan 5 vuotta vanhan pyörän laatikkoa tai perää tai tekemään kansiremonttia, ym. kuten olisi pitänyt tehdä ennakoivasti jos olisi halunnut välttyä isoilta ongelmilta ajokaudella. Itse hankin aikoinani uuden Guzzin kovaan ajamiseen ja reissaamiseen. Valitettavasti Guzzi reputti "kestotestini". Mainittakoon että nyt tekniikan pitäisi olla taas kunnossa ja pääsen ehkä keväämmällä käynnistelemään Guzzia kunhan saan hommattua siihen pyörät.  :)

Ostin myös Italiasta LMIII:n, jolla ajelin n. 14K täysin huoletta silloin kun Cali oli remontissa. Noin vähien kilometrien perusteella en kuitenkaan ryhtyisi ottamaan kantaa puolesta tai vastaan Guzzin luotettavuudesta.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: FOT - Marraskuu 07, 2021, 23:21:23 ip
Loitotaan aiheesta aluksi vielä lisää.

Jokunen vuosi sitten Suomessa kasattu Ilmavoimien hävittäjä putosi. Syyksi paljastui niitit. Meren takana tehtaalla olivat laittaneet kovien niittien pusseihin tavallisia - että silleen.

Viisi vuotta sitten tapasin Pannari kuskin Traven satamassa. Hänellä oli kolmas saman mallisarjan peli menossa. Hyvin olivat kestäneet, varsinkin kun sen ensimmäisen jälkeen oli seuraavissa piikillisen injektioruiskun avulla rasvannut pyörän laakerit - puuntyöstökoneista opittua.
Toimenpiteen jälkeen pääsi 200tkm:n sijaan 400tkm:ä ilman minkäänlaista remonttia.
Voihan sitä ajella Hondallakin, jos siltä tuntuu. Itse käytän kyseistä merkkiä agregaatissa.

Onhan minulla ollut kolme uutta tonnista japsiakin, joista toinen, Honda, oli tekniikaltaan ihan susi. Parin tuhannen kilometrin ja muutaman epäonnistuneen korjaus yrityksen jälkeen jälleenmyyjä yhdessä maahantuojan kanssa perui kaupat ja palautti rahat täysimääräisenä vaihdossa uuteen Yamahaan.
Ei hyvä, hajuton ja mauton. No, kyllä myös siinä oli sentään aluksi uuden tuoksu, ei muuta.

Seuraavan vaihdon jälkeen minun ei sitten olekkaan tarvinnut merkkiä vaihtaa.
Niin, onhan se ensimmäinenkin, tuolla vasemmalla ylhäällä kuvassa oleva Guzzi, vielä liikenteessä. Takana noin 350tkm:ä - vain normi huollot ja kuluvien osien vaihdot.

Mandelossa on valmistettu ja valmistetaan edelleen laadukkaita osiakin, myös sylintereitä sekä mäntiä renkaineen.
Toista on tuo suuren itäisen valmistajan touhu, sieltä tulee välillä ihan mitä sattuu. Ei sen puoleen, kyllä sielläkin osataan, mikäli laadunvalvonta toimii(isi).


Varsinaisessa aiheessa eniten huolestuttaa lahden takaisen maahantuojan tuleva toiminta. Alku ei (ole) ollut lupaava.


T,
Jukka
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 07, 2021, 23:47:48 ip
Minulla ja Jukalla ei liene kuitenkaan aivan omakohtainen ja ahdistava huoli siitä mitä nykyinen maahantuoja tekee tai jättää tekemättä. Tuskin se meidän moottoripyöräilyämme heilauttaa sinne tai tänne. Varaosat saa muualtakin ja monasti ihan kohtuulliseen hintaan. Itse olen jopa käyttänyt Stein Dinsen "Z" osia eli uusituotantotavaraa. En ole, vielä, todennut eroa. Toisaalta, esimerkiksi, laakerit ja tiivisteet ostan oikeasta laakerikaupasta puolentoista kilometrin päästä kotoa. Aina ei ole oikeaa tavaraa kuten ei saa isolohkoisen kampiakselin alkuperäistyyppistä takatiivistettä. Tai siis saa mutta ei ole sellaista joka toimii. Tosin väittävät muuta. Yksi sellainen vuoti, valitin ja sain uuden. Olin kuitenkin laittanut jo alkuperäistiivisteen. Yli jäänyt, takuuseen saatu, ko. laakerikaupan tiiviste meni sitten toiseen moottoriin jossa oli lievä öljyvuoto. Isohko työ seurasi sillä ei se tiivistetyyppi siinäkään kestänyt. Vuoto paheni. Alkuperäisessä on huulessa kierre ja tarvikkeessa ei.
Huomenna asioin samassa kaupassa mutta vaihteiston tiivistesarjan hankinta-asialla kahteen vaihteistoon. Paperitiivisteet moottoriin ja vaihteistoon saa vaikka Biltemasta tai Motonetista. Myös IKH on toisinaan käyntikohteena. Tosin paperitiivisteiden suhteen joutuu hieman askaroimaan. Pieni kuulapäävasara, kynä, katkoteräveitsi, lävistinsetti ja hyvät sakset (Mustakahvaiset Fiskarsit sietävät jopa asetonia ja bensiiniä, muut värit eivät.) ovat halpojen tiivisteiden tekovälineitä. Kannattaa opetella sillä jos kaupan tiiviste katkeaa vahingossa eikä varalla ole yhtään niin muutamassa minuutissa/alle tunnissa saa aikaan tiivisteen kuin tiivisteen tiivistekartongin palasta. Toiselle puolelle tiivistettä vaseliinia ja toiselle tiivisteliimaa niin sama tiiviste toimii useamman kerran. Tiivistekartonkia on montaa paksuutta niin on syytä mitata alkuperäistiivisteen vahvuus ennen materiaalihankintoja. Vahvuudella on merkitystä esim. vaihteiston päittäisvälysten suhteen.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Junkers - Marraskuu 09, 2021, 19:29:33 ip
Jos kyseessä ei ole vain yhden tai muutamien pyörien satunnainen vika niin aika huonoa mainosta tämä on varsin onnistuneelle ja ilmeisen hyvin myydyllekin pyörämallille. Onkohan ulkomaiden Guzzi-sivustoilla käyty keskusteluja vastaavanlaisista tapauksista ? 
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 09, 2021, 21:35:48 ip
Moottoripuolella ei ole Guzzitech-foorumilla (jenkit) kuin tärinästä n.3000rpm. Irrottelee pultteja. Ja muuten lähinnä perävaihteen vuoto-ongelmia.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 09, 2021, 22:56:26 ip
Kun kilometrejä kertyy niin asiaan tullee selvyys onko kyseessä yksittäistapaus vai ovatko jonkin valmistusajankohdan pyörät herkempiä em. kulumiselle.
Tuskin tässä tapauksessa mutta varoittaisin, vanhasta kokemuksesta, että ns. vapaavirtaussuodattimen käyttäjä ottaa riskin.

Yksi juttu, pikkulohkoissa, oli aikanaan se että ilmansuodattimen kiinnityksessä oli irtonainen kulmarauta. Se monelta jäi huomaamatta kun muutenkin filtterin vaihto oli hankalaa. Kyseinen metallipala kun helposti putosi toimenpineen aikana pois paikoiltaan tai oli tarttunut vanhaan suodattimeen jonka mukana meni roskikseen, niin suodatin ei enää täydellä teholla suodattanut vaan ilma meni sieltä mistä helpommin pääsee. Uskoisin että tässä tapauksessa ei ole näin vanhasta vaivasta kysymys. En ole tutustunut ko. mallin suodattimeen.

Muutoin, pikkulohko kiinnostaa ja juurikin tämä katuenduromalli sillä se lienee mukava jäähdyttepyörä näin ikääntyneelle ja hieman raihnaisellekin.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Jouko S - Marraskuu 10, 2021, 07:43:55 ap
Moottoripuolella ei ole Guzzitech-foorumilla (jenkit) kuin tärinästä n.3000rpm. Irrottelee pultteja. Ja muuten lähinnä perävaihteen vuoto-ongelmia.
Näin on, ja tuo perävaihteen vuoto-ongelmakin koski tiettyä valmistussarjaa 2019 vuosimalleista ja nekin on jo takaisinkutsuttu samana vuonna. Samalla takaisinkutsulla korjasivat myös saman vuosimallin jalkatappien kiinnitysongelman.
 
On niillä eka vuosimalleilla jo ajettu kymmeniätuhansia kilometrejä, mutta tätä   "männänrengasongelmaa" ei ole mistään muualta kuulunut.
Jouko 
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: FOT - Marraskuu 10, 2021, 11:01:06 ap
https://www.motorradonline.de/enduro/moto-guzzi-v85-tt-50000-kilometer-dauertest/ (https://www.motorradonline.de/enduro/moto-guzzi-v85-tt-50000-kilometer-dauertest/)
Moto Guzzi ei antanut jatkaa 32tkm:ssä tapahtuneen kaatumisen jälkeen, vaan testi aloitetaan alusta uudemman vuosimallin pyörällä?
Männänrenkaista kuullaan sitten lisää, kunhan useammalla pyörällä ollaan ajettu tarpeeksi.

T,
Jukka
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 10, 2021, 11:53:22 ap
Kulumisesta, noin yleisesti Guzzien osalta, sanoisin että moottorin lämpötila näyttelee siinä pääosaa. Koleahkossa ilmastossamme ei Guzzin moottori, pääosin, käy lankaan niin lämpimänä kuin olisi suotavaa. 850TT:tä en ole mittaillut mutta kaikki muut Guzzit, mitä minulla on ollut, kokoon katsomatta, ovat käyneet liian kylmänä. Helpoin tapa todeta tämä on laittaa öljyn mittatikun sijaan lämpömittari. Niissä malleissa joissa on jäähdytinkenno öljylle voi kennon viileillä säillä peittää. Lämpötila on hyvä kun nykyöljyn lämpötila on yli 100 Celsiusastetta.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 10, 2021, 12:27:37 ip
https://www.motorradonline.de/enduro/moto-guzzi-v85-tt-50000-kilometer-dauertest/ (https://www.motorradonline.de/enduro/moto-guzzi-v85-tt-50000-kilometer-dauertest/)
Moto Guzzi ei antanut jatkaa 32tkm:ssä tapahtuneen kaatumisen jälkeen, vaan testi aloitetaan alusta uudemman vuosimallin pyörällä?


Sylinteri oli saanut osuman, jonka johdosta keinuvivun laakeripesä oli vaurioitunut ja lohkossa oli lisäksi hiushalkeama.

Asensivat öljynlämpömittarin, öljyä lisättiin 1,9 litraa 30 000 km:n aikana. Koska öljytilavuus on vain 2 litraa, öljy lämpenee melko kuumaksi josta johtuen öljyn määrää kannattaa pitää silmällä.

Perävaihteen vuoto-ongelmia, vaihtoivat uuden perämötikän 10 000:n kohdalla.

Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: FOT - Marraskuu 10, 2021, 13:38:06 ip
Lämpötilan mittauksia oli aiemmin tässä ketjussa.

..."Testipyörän kaatumisesta aiheutuneet vauriot korjattiin ja oikea sylinteri mäntineen vaihdettiin käytettyyn. Testaaja oli valmis jatkamaan, mutta Moto Guzzi pyysi keskeyttämään testin. Testaajalle oli vaikea täyttää tämä pyyntö"...
Suomennos suurin piirtein sinnepäin.

T,
Jukka
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: FOT - Marraskuu 10, 2021, 14:18:47 ip
Ei ole epäilystäkään, etteikö asiaa saada teknisesti kuntoon.

Huolimatta siitä, kuinka suuresta määrästä on kysymys, niin nyt koeponnistetaan Guzzin tämän hetken jälkimarkkinointi.

T,
Jukka

Ps. Paras/huonoin omakohtainen kokemus on Land Rover Defender vm. 2004.
3v/100tkm:n aikana tehtaan työn jälkeä viimeisteltiin 17t:lla €:llä myyjän/maahantuojan laskuun. Eli jälkimarkkinoinnin voidaan katsoa toimineen.
Olihan siitä vaivaa, mutta hyvä tuli, koska seuraavan 100tkm:n korjaukset olivat vain pari sataa.
Mainittakoon, että suuri osa oli maastokilometrejä.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 10, 2021, 14:52:05 ip
Minun Cali, vm.2008 / 107´000km, on mielestäni erittäin luotettava. Tielle olen jäänyt kerran, takapyörän laakeri hajosi sunnuntaiaamuna Rovaniemellä. Laakeri oli SKF:n tekosia.
Tänä vuonna olen joutunut uusimaan matkamittarin, se oli jo korjattu kahdesti. Uusi maksoi ~250€.
Vaihdevipstaaki on aiheuttanut jonkin verran ylimääräistä harmia ihan perinteiseen v****tukseen saakka. Lopulta sekin tuli korjattua yritä-ja-erehdy -menetelmällä.
Perämurikan stefaa olen joutunut myös - kuten täälläkin tidetään - krapistelemaan. Asiaan ryhdyn syvällisesti talvena aikana.

Mielestäni MG:n luotettavuus ja laatu on ihan kohdallaan. Joitain asioita tietenkin voisi tehdä toisin, mutta niin on kännykässäkin. Mitään sellaista, joka olisi ns. tyyppivika tai johtuisi suunnittelu- tai tekovirheestä, ei mielestäni ole. Voi olla, että en tiedä jos jokin on menossa rikki / kulunut loppuun. Olen ns. adaptoitunut pyörään. 
Olisiko joku toinen merkki luotettavampi tai parempaa laatua - siitä voidaan aina keskustella pitkäänkin. Ja mikä se paras sitten on? Kaikki voi mennä rikki; Juuri uutisoitiuin suuren konttilaivan tulipalosta konehuoneessa, lentokoneitakin putoaa.

Ihmisen mieli - ainakin miehellä - on sellainen, että kun "...punajuurisopasta tuli maha kipeäksi 15v takaperin, niin ei syö sitä enää koskaan. Mutta kun lauantaiaamuna on krapulakuolema liki, niin seuraavana perjantaina taas juodaan..." ( jäänmurtajan emännän lausunto tv:ssa ) Vai mitä... :) :P



Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 10, 2021, 17:54:42 ip
Tässä on yksi TT85:n koeajotarina, joka päättyi keinuvivun rikkoon:

"And then, running 65 mph, the engine quit – power went immediately to zero, and then the engine just shut down.

I drifted off the side of the ramp, got the bike as far off the road as I could possibly manage, put it on the stand and said bad words – under these circumstances it really is required.  I snicked the V85 into neutral and pressed the starter. The engine spun, but it clearly wasn’t going to start. A motorcycle with 467 miles on the clocks and it had ‘X’s for eyes."

"With that piece of data, I’m able to speculate that my V85’s engine had the valve lash setting on one of the right cylinder’s two valves moving away from specifications in the first miles after I left the dealership. As the rocker support slowly backed out, the symptoms of a motor increasingly out of synchronization continued to deteriorate. When the sound of the motor changed on my ride into Baltimore that morning, what I heard was likely the sound of that bolt having spun completely out of its bore. It doesn’t take too much imagination to imagine the mechanical havoc that ensued – a rocker support only supported in three out of four locations continued to distort until either the rocker arm slipped off the end of the valve, the valve or guide failed, or all of the above."

https://rollingphysicsproblem.wordpress.com/tag/motoguzzi-v85-tt-failure/
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 10, 2021, 19:50:27 ip
Nytpäs muistin. Uusi, muutaman päivän vanha, 750NTX seuranhakureissulla Imatralle alkoi palatessa Ylöjärvelle vetämään heikosti ja loppumatka meni yhdellä pytyllä. Vein merkkikorjaamolle Lempäälään ajaen yhdellä sylinterillä. Siellä asia todettiin ja asentaja sanoi irrottavansa kannet molemmin puolin vielä samana päivänä. Kaverin pyörän kyydissä kotiin. Ajoneuvotta en jäänyt sillä tallissa olivat vielä Honda ja GT850. Seuraavana päivänä korjaamolta soitettiin ja kerrottiin että molemmissa kansissa oli samanlaiset viat. Toisessa lievempänä.
Venttiilinohjaimet ja seetirenkaat eivät olleet linjassa. Asentaja jyrsi seetit linjaan ohjureiden kanssa ja laittoi uudet venttiilit. Sen jälkeen ei ihmeempiä vaivoja ollut pitkiin aikoihin. Myöhemmin uusittiin vielä sytytysanturi kun se toisinaan pätki kuumalla säällä.
Myös perävaihteen kotelo halkesi. Se tapahtui kun hyppäsin pyörällä pitkän hypyn ja se laskeutui vastarinteeseen. Sain uuden perän takuuseen linja-autorahtina seuraavalle päivälle. Asensin itse. Alkuperäisessä oli valmistusaikainen heikkous: ilmaa valun sisällä ja siitä aiheutunut mikrohalkeama joka kuormituksessa oli heikentänyt peräkoteloa. Sattui vielä pohjavesialueella. Piti hieman peitellä. Nämä siis ensimmäisenä suvena sillä pyörällä.
Vähävikaisin, jos lasketaan kaikki kulumatkin vioiksi, oli Centauroni. California 1400 ei vielä ole näyttänyt tapojaan muuten kuin tuottamalla aluksi muhkean määrän vikailmoituksia. Aina sama asia. Sekin asia on selvitetty. Merkkikorjaamon asentaja oli laittanut väärään paikkaan nippusiteitä johtosarjaan. Johtosarjan pitää olla sopivan löysässä eikä nivottu tiukasti runkoon sillä moottori on laakeroitu runkoon erikseen ja heiluu käynnin tahdissa.

Samanlainen ongelma oli ihkauudessa autossani: jälkiasennettu lohkolämmitin ei toiminut. Johdinnippu oli kiinnitetty auton runkoon nippusitellä niin että se ei sallinut sitä että moottori heiluu kumikannakkeidensa varassa: liitin aukesi. Itse piti sekin korjata. Nippuside on hyvä renki mutta huono isäntä.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 10, 2021, 20:46:50 ip
Venatkin menee joissain yksilöissä vaihtoon:

"Moto Guzzi recalls the V85 TT from 2021 because the valves must be replaced. According to the manufacturer, they do not meet quality specifications.

It is possible that the faulty intake valves have caused damage to the cylinder heads, in which case these will also be replaced. In Germany, between 60 and 70 motorcycles already delivered are affected."

https://motorcycles.news/en/recall-moto-guzzi-v85-tt/
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 10, 2021, 20:54:54 ip
Näin on, ja tuo perävaihteen vuoto-ongelmakin koski tiettyä valmistussarjaa 2019 vuosimalleista ja nekin on jo takaisinkutsuttu samana vuonna.

Tässä saksalainen Martti repi pelihousunsa kun V85TT pukkasi öljyt takarenkaalle 5000 km:n jälkeen. Tapaus on sattunut vuosi takaperin eli lokakuussa 2020:

https://www.guzzisti.de/forum/topic/5690-probleme-mit-v85tt/
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Monti - Marraskuu 10, 2021, 21:51:04 ip
Koitan olla säikkymättä negatiivisia arviointeja vaikka laitoinkin vähät rahat kiinni mustaan hevoseen nimeltään Nevada 2001. Motomatilta haluaisin kysyä tässä välissä että onko se Redline tohon pikkulohkoonkon sitten se suositeltu? Tiputin sen pois vertailusta koska pullokoko on niin hassusti vajaa mutta sainkin kuulla että kyllä se litrasta menee. Peräöljy ja molykote on jo hommattu ja riittänee ikuisuudeksi.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 10, 2021, 22:51:02 ip
Redlinen paksumpaa muhjua olen käyttänyt isolohkoisten 5-vaihteisten vaihteistoissa. Moottoriöljyksi voi laittaa suositusöljyn ja mikäli haluat niin RVS:n seuraksi. Saman voi tehdä vaihteistolle. Kertakäsittely riittää pitkäksi aikaa. Aikoinaan ei käytetty pikkulohkoperissä muuta kun suosituksen mukaista peräöljyä. Aika kankeaa tavaraa. Mutta tuskin se Molykote siellä haittaa tekee. Molykotea pitää laittaa viisivaihteisten isolohkoisten perävaihteisiin. Siis siihen vanhaan ison soppalutasen kokoiseen. Myöhemmin on tullut muitakin aineita Molykoten oheen. Joidenkin toimintatapa on erilainen kuten juuri RVS:n ja muiden sen kaltaisten. Mutta jos käyttää RVS:sää niin muuta lisäainetta ei kannata sekottaa samaan paikkaan. Mikään Guzzimalli, poislukien Valvole Idraulico -malli ei vaadi öljyiltää kovin tarkkaa luokitusta. Itse käytän halvemman pään merkkiöljyjä.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Monti - Marraskuu 10, 2021, 23:08:15 ip
Mä en tunne öljyjä enkä tiedä mikä on laatumerkki mutta koitin pähkäillä että jos pääsen mahdollisimman lähelle alkuperäistä ohjetta niin ei voi mennä isosti pieleen ja kuvan öljyihin päädyin. Kysyin Redlinestä mutta ymmärsinkö oikein että se on enemmän isolohkoon sopivaa ja pysyttelen siis aikasemmassa suunnitelmassa?
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 11, 2021, 10:24:57 ap
Minun Cali, vm.2008 / 107´000km, on mielestäni erittäin luotettava.

Kilometrimäärä on vielä aika vähäinen mutta kuitenkin selvä osoitus laadun paranemisesta yli kymmenen vuotta vanhempaan verrattuna. Toisaalta olet nyt jännän äärellä; alatko purkamaan toimivaa pyörää ja uusimaan tekniikkaa vai jatkatko ajamista entiseen malliin ja otat riskin tekniikan pettämisestä. Olet ainakin siinä mielessä hyvässä asemassa että olet saanut myöskin tietoa Guzzien heikkouksista etkä pelkästään hymistelyä niiden ylivertaiosuudesta suhteessa muihin merkkeihin.

Ilmajäähdytteisen isolohkon tuotannon lopetus oli joka tapauksessa iso menetys Guzzille. Erehdysten ja onnistumisten kautta saatiin epäilemättä hiottua tekniikka luotettavammaksi. V85TT:n tilanne puolestaan osoittaa että malli ei ole tekniikaltaan täysin valmis, vaan asiakkaat suorittavat testausta tehtaan puolesta.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Junkers - Marraskuu 11, 2021, 13:31:55 ip
Ei kai ehjää ja toimivaa pyörää pidä ruveta purkamaan. Normaalia huoltoa tietenkin pitää tehdä ja vuosien sekä kilometrien myötä tulee kyllä uusimisen tarvetta joillekin osille. Muun muassa erilaiset tiivisteet ja letkut sekä muutkin kumi-/muoviosat tulevat vaihtokuntoon ihan ikääntymisenkin takia (esim. autoissa jakohihnoissa on vaihtokriteerinä kilometrien ohella osan ikä). Palstan tekniikkatuntijoiden viesteistä olen ymmärtänyt myös ohjauslaakereiden "happanevan" ajan myötä, ne kun eivät kuulu vakiohuoltojen ohjelmaan. Tällaista tulee varmasti vastaan merkillä kuin merkillä. 
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Jouko S - Marraskuu 11, 2021, 14:00:13 ip

[/quote]
Japanilainen sen olla pitää jos haluaa käyttövarmuutta ja ajaa moottoripyörällä eikä nysvätä. Olenko muuten muistanut kehua palstalla riittävästi Yamahaa, joka on rankattu maailman luotettavimmaksi moottoripyöräksi. Guzzi ei sentään ole aivan hännänhuippu, sillä peränpitäjänä on Royal Enfield  :)
[/quote]

Tuohon "Yamahan ylivertaiseen luotettavuuteen" liittyen yksi, tai paremminkin kaksi tapahtumaa vain muutaman vuoden takaa:
Kerhotuttu harrasti ainakin siihen aikaan moottoripyöräilyä ja noin 30tkm ei ollut vuositasolla pahakaan kilometrimäärä. Laittoi siis "kunnon matkapyörän", Yamahan Fjr:n, kun se oli hyväksi kehuttu ja tykkäsi ajella. No, harmi vaan, kun keväällä muutaman tuhatta ajeltuaan ajelut pysähtyivät kuin seinään, kun ylimääräistä rautaa alkoi tulla ulos.. Totaalinen vaurio siis! Onneksi oli takuu voimassa, mutta sen kesän ajelut tietysti vähenivät tehtaan selvitellessä asiaa. Sai sitten uuden tai olikohan kunnostetun saman pyörän ja luottamus Yamahaan palasi ja ajokilometrit alkoivat kasvaa. Kunnes muutaman tuhannen kilometrin jälkeen...sama vaurio jälleen! Pyörä lähti japaniaan tutkittavaksi ja sieltä tuli uusi moottori, mutta saate sanat olivat, että kolmatta kertaa tehdas ei enää korvaa...Aika kovat sanat ottaen huomioon, että rikkoutuneessa pyörässä oli takuu edelleen voimassa, eikä kyseessä ollut kuljettajan aiheuttama vika. Ettäs Yamaha kehtaakin..Se kesä jäi kaverilla lyhkäsille ajoille. No, niin tai näin, pyörä lähti kiertoon ja tuttu osti "varman pelin", Bemarin GS:n. ;D
 
Trafin sivujen mukaan Yamahalla näkyy olevan todella paljon takaisinkutsuja ja vieläpä eri malleilla, jos verrataan vaikkapa Moto Guzziin:

 https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/63/80.

Takaisinkutsut ovat todella hyvä asia. Sieltä ne viat sitten tulevat ajan kanssa yleensä ilmi asiakkaiden testaamana Yamahallakin. Lieneekö tuokin vuonna 2020 tullut Fjr:n useita vuosimalleja koskettava takaisinkutsu mahdollisesta tulevasta vaihteistovauriosta se sama vika, mika aiheutti kerhokaverin Yamahan rikkoutumisen. Vuosimallit sattuisi ainakin kohdilleen. Niitä taitaa liikkua Suomessakin jokunen..

Kyllähän kaikkea voi sattua niin materiaaleissa, kuin kokoonpanossa, suunnitteluvirheitä unohtamatta. Ja kaikille merkeille!

Jouko

 
 

Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 11, 2021, 14:35:38 ip
Junkers otti esiin "happanevat" osat.
Voisin tähän aloittaa listauksen mitkä osat tyypillisessä California-mallistossa happanevat.
Edellä mainittiin lyhytikäiset kumiosat. Ne voi korvata, monin osin laadukkaammilla metritavaratuotteina. Tyypillinen on huohotusletku kampikammiosta runkoon. Ohjauslaakerit on suht helppo vaihtaa jos hallitsee niiden oikean säädön ja omaa kohtuullisen määrän työkaluja. Toistaiseksi vikaantumattomat ohjauslaakerit voisi muutaman vuoden välein voidella uudelleen. Varsinkin jos pyörää säilytetään ulkosalla.

Muita kohteita joita ei huollossa katsota ovat kardaanin nivel, sen kannatinlaakeri ja kardaanin takapään holkki sekä itse kardaanitunneli joka saattaa kerätä vettä sisäänsä ja ruostuttaa kardaanin urat siinä sivussa. Takanavassa on sysäyksenvaimennin. Harva sitäkään aukoo, huoltaa ja voitelee säännöllisesti.

Yksi merkittävä asia on pyörän laakerit. Huollossa saatetaan katsoa onko välystä mutta sen enempää ei voikaan tehdä. Edulliset, suojatut tarvikelaakerit vaikuttavat uutena hyviltä mutta niissä ei vättämättä ole rasvan hippua. Ovat kevyesti suojatut mutta jos suojaa pitää irrottaa voitelun vuoksi niin se todennäköisesti hieman vaurioituu.

Mitä vanhempi malli niin sitä enemmän vaijereita. Vanhemmissa on kaksikin pyörivää vaijeria: kierroslukumittarin ja nopeusmittarin vaijerit. Olisi hyvä, keston vuoksi, irrottaa nämä vaijerit ja vetää sisusta ulos. Samalla huomioida että vaijereiden alapäiden liitoshelat "helmet" eivät putoa irti ja katoa. Vaijerin voi pestä esim. Bräkleenillä kuten vaijerin sisustankin. Musta liemi sieltä lähtee. Se on vanhaa rasvaa ja kulunutta vaijeria ja sen kuorta. Jos vaijerin kuoren  suojamuovi on rikki voi sen korjata tavallisella kutistesukalla.

Muut vaijerit, nykyään ovat teflonjohteisia joten niitä ei tarvitse siivoilla tai voidella. Kestävät minkä kestävät. Jos on ikää pyörällä niin kaasu- ja kytkinvaijerit on hyvä pitää varalla tai ainakin sivuleikkurit ja vaijerinippasarja ettei pikkuvaurion vuoksi tarvitse matkaa kesken jättää. Vanhan tyyppisiä vaijereitakin on käytössä sillä halvemmat tarvikevaijerit, kuten vanhemmatkin, eivät ole teflonjohteisia vaan kulkevat suoraan metallispiraalin sisällä. Niitä voi voidella. Eipä juuri muuta.

Huolto ei myöskään puhdista, jos mitään vikaa ei ilmene, relepalkkia eikä sähköliittimiä. Vanhemmissa on avoimia liittimiä. Ne voi puhdistaa pölystä, hapettumista ja rasvasta siihen tarkoitetuilla aineilla ja vaikka hammasharjalla, pikku pensselillä, tms. Ennen liittämistä suojavaha liitinpinneihin. Myös lamppujen kannat ovat liittimiä. Uudemmissa malleissa on jo keskitason tai jopa tyydyttävällä rakenteella olevia liittimiä. Niitäkin voi vahtia ja huomioida vaikka murtuneet liittimien kumisuojat. Niiden vaihto on työlästä. Työkalut siihenkin on olemassa mutta käyttö vaatii harjaantumista liittimien purku- ja kokoonpanohommiin.

Varmaan on lisääkin vastaavia kohteita.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: egon - Marraskuu 11, 2021, 15:28:26 ip
Kardaanin ristinivel ja tukilaakeri ovat niksipaikka, mutta monelle liian töisevä huoltaa. Oman Millen osat olen voidellut lähes vuosittain kotikonstilla ilman isompaa purkua. Alkuperäinen nimittäin otti ruostetta jo noin 50 k kohdalla ja meni muhjuksi. Vaihdoin uudet osat joskus  -97 ti -98 ja ne taitaa olla siellä vieläkin jotain 280 k myöhemmin. Perämurikka irti ja iskarit irti niin, että takahaarukkaan saa kallistettua muutaman sentin kaatoa eteenpäin. Sitten haarukkaputkeen  vaihteistoöljyä sen verran kun siinä saa pysymään ja sitten keittiöön istumaan pullakahville vaikka tunniksi.

Öljy menee tukilaakerista läpi tai ohi niin että se upottaa suojakumin sisällä olevan nivelen ja tunkeutuu sen kaikkiin rakoihin. Sitten vaan taaksepäin kallistamalla öljy pois putkesta ja suojakumia raottamalla myös suojakumista, vaseliinia kardaanin takapään kytkentäholkkiin ja kaikki takaisin nippuun.

Jos tuo on huono kikka niin minulla on vaan ollut satumaista säkää.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 11, 2021, 15:57:17 ip
Ei kai ehjää ja toimivaa pyörää pidä ruveta purkamaan.

Kyllä se vaan kannattaisi. Etenkin vaihteisto ja perä kannattaisi laakeroida. Kansiremppakin häämöttää edessä jo noilla kilometreillä, tosin se on Guzzeissa helppoa kuin heinänteko. Kun remppaan ryhtyy, miksei uusisi samalla nokkaketjua ja männänrenkaita. Venttiilionostajien kupitkin ovat taatusti jo 100 000 km:ssa aika rupiset ja kuluttavat nokka-akselia. Sitten saattaa mennä sekin vaihtoon.

On aina mahdollista että laatu on parantunut 90-luvulta. Jostain muistan lukeneeni että ainakin moottorin tasapainoitusta on parannettu.

Harrastepyörää kyllä kuuluukin purkaa ja koota, joskus jopa siinä määrin ettei sillä kerkeä edes ajamaan.  :)
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 11, 2021, 16:30:56 ip
Olen usein suullisissa keskusteluissa puhunut ennakoivan huollon tarpeellisuudesta. Hankalinta on tietää milloin pitäisi se tehdä niille kohteille jotka eivät ole säännöllisen huolto-ohjelman asia. Karkeasti sanoisin että säilytyspaikasta, iästä, ajokauden pituudesta ja kilometreistä se pitäisi osata päätellä. Pyörällä jolla ajetaan talvella on huollon tarve suurempi kuin kesällä poutasäillä suoritettu ajorupeama.
Siksi on vaikeaa sanoa milloin pitäisi ryhtyä mutta heitettäköön tässä karkea esitys: 100.000 km ja syvällisempi huolto. Useimmilla talvella on pyörä jouten niin silloin voi asiaa hoitaa. Myös huoltoliikkeeltä voi pyytää listattuja hommia tekemään jos itse ei halua. Syksyllä ja keskitalvella niissä lienee jopa työn puutetta joten hintakin voi olla kohtuullisempi. Näin voi säästää pitkän sentin eikä ajokausi tärväänny.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: egon - Marraskuu 11, 2021, 17:53:13 ip
Tuosta japsi/italolaadusta sen verran, että ittellä on Brevalla nyt jotain 130 k varsinaisen huoletonta takana. Moottori tai looda ei ole tarvinnut toistaiseksi yhtään ainutta varaosaa. Hyvällä tutulla TDM:ssä on matkaa takana saman verran mutta yksi päällä kaikki. Minulla ei nykyisellään ole mitään tarvetta pyöräkaupoille, mutta TDM alkaa olla pehmyt joka nurkasta. Parempaa siellä on haeskeltu jo pari kesää, mutta vielä ei ole osunut mieleistä kohdalle.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 11, 2021, 19:18:09 ip

Takaisinkutsut ovat todella hyvä asia. Sieltä ne viat sitten tulevat ajan kanssa yleensä ilmi asiakkaiden testaamana Yamahallakin. Lieneekö tuokin vuonna 2020 tullut Fjr:n useita vuosimalleja koskettava takaisinkutsu mahdollisesta tulevasta vaihteistovauriosta se sama vika, mika aiheutti kerhokaverin Yamahan rikkoutumisen. Vuosimallit sattuisi ainakin kohdilleen. Niitä taitaa liikkua Suomessakin jokunen..


Olen samaa mieltä takaisinkutsuista. Ei niitä pidä pelätä  :D  Hienoahan tuo on jos saa laatikkorempan ilmaiseksi. Jammulla on tosiaan paljon takaisinkutsuja mutta niin on mallejakin.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 11, 2021, 19:26:25 ip
Molykotea pitää laittaa viisivaihteisten isolohkoisten perävaihteisiin. Siis siihen vanhaan ison soppalutasen kokoiseen. Myöhemmin on tullut muitakin aineita Molykoten oheen. Joidenkin toimintatapa on erilainen kuten juuri RVS:n ja muiden sen kaltaisten. Mutta jos käyttää RVS:sää niin muuta lisäainetta ei kannata sekottaa samaan paikkaan.

Mihin perustuu käsitys ettei Molykotea ja RVS:ää pidä sekoittaa? Onko RVS noteerattu yleisemminkin Moto Guzzin suositeltavaksi lisäaineeksi?
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Henko - Marraskuu 12, 2021, 13:02:25 ip

Takaisinkutsut ovat todella hyvä asia. Sieltä ne viat sitten tulevat ajan kanssa yleensä ilmi asiakkaiden testaamana Yamahallakin. Lieneekö tuokin vuonna 2020 tullut Fjr:n useita vuosimalleja koskettava takaisinkutsu mahdollisesta tulevasta vaihteistovauriosta se sama vika, mika aiheutti kerhokaverin Yamahan rikkoutumisen. Vuosimallit sattuisi ainakin kohdilleen. Niitä taitaa liikkua Suomessakin jokunen..


Olen samaa mieltä takaisinkutsuista. Ei niitä pidä pelätä  :D  Hienoahan tuo on jos saa laatikkorempan ilmaiseksi. Jammulla on tosiaan paljon takaisinkutsuja mutta niin on mallejakin.

Toki tässä varmaan kannattaisi suhteuttaa takaisinkutsuja myyntimääriinkin. Eikös Yamaha oo ollut suunnilleen myydyin merkki Suomessa?
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2021, 13:55:26 ip
RVS:sää suosittelen lähinnä itselleni. Olen saanut, vuosien mittaan, sillä aikaan mukavaa jälkeä, hiljaisempi voimansiirron mekaniikka ja moottori herkkä kierroksille. Poistaa siis kitkaa kunhan käyttää sitä tarpeeksi kauan. Eli yksi öljynvaihtoväli. Uusinnan voi tehdä muutaman kymppitonnin jälkeen.

Toki niitä, Molykotea ja RVS:sää, voi laittaa yhtäaikaakin mutta vaikutus on sama kuin laittaisi voin päälle margariinia. Molemmilla aineilla on etunsa. Molykote on ollut suosituksena jo 60-luvun lopulta alkaen isolohkoisten perävaihteissa ja oli siihen aikaan, todennäköisesti, harvoja aineita kitkanpoistoon ja sitä on laitettava jokaisen peräöljyerän mukaan. RVS ei ole öljyn lisäaine vaikka öljyn joukkoon laitetaankin. Kyseessä on metallin lisäaine joka tarttuu niihin kohtiin joissa kitka on suurin ja tekee em. kohdat liukkaammiksi. Melu vähenee kun kitkakin vähenee ja bensaa säästyy. Mitä kuumemmemmaksi ajaa moottorin, vaihteiston tai perävaihteen sitä tehokkaammin pinta-aktiivinen reaktio tapahtuu.

Koska Molykote on kitkanpoistaja niin muista aineista ei ole sen enempää apua eli rahat siinä suhteessa menisi hukkaan. Käytän tietyn tyyppisissä perävaihteissa sitä itsekin. Vaihteistoissa ja moottoreissa RVS:sää. Molempiin on omat aineensa. Vaihteistossa voi käyttää myös Molykotea. Ei sitä ainakaan kielletty ole. Moottorissa ei kannata käyttää Molykotea koska siinä on pieniä voitelupartikkeleja ja ne jäävät vain tukkimaan öljynsuodatinta.
Molykotea saa myös vaseliiniin sekoitettuna jolloin se toimii varsin hyvin ristinivelissä ja laakereissa ja muissa paikoissa joissa vaseliini on suositeltu voiteluaine.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 12, 2021, 16:00:29 ip
Takaisinkutsuista voisi olla oma (vaikka suljettu moderaattoreiden ylläpitämä) ketju tällä tekniikkapalstalla tai Gruppon kotisivuilla.
Käytettyä pyörää hankkiessakin olisi neuvokasta vilkaista, että valmistusvirheet on tullut fiksattua jos tietää mitä etsiä.

Trafilla nämä (Guzzi) : 
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/63/76

EU alueella tulee lähes viikottain takaisinkutsuja liittyen moottoripyöriin ja niiden varusteisiin:
https://www.femamotorcycling.eu/consumer-information/rapid-alert-system-recalls/

USA:n tietokanta on kattava ja siten hyvä tietolähde:  (esim Guzzi Eldorado vanhin korjauskutsu vuodelta 1968 !)
https://auto-recalls.justia.com/moto-guzzi/


Saksassa (katsastuspakko) ja USAssa (kova tuotevastuu) tulee virheet korjattua varmimmin ja ilman suurta kädenvääntöä.
Monissa maissa kumminkin jätetään paljon kuluttajan omalle vastuulle ja usein myös takuun päätyttyä kuluttajan maksettavaksi.
EU on kumminkin terävöitynyt hiljalleen ja kuluttajien oikeus luottaa tuotteen oletettuun normaaliin käyttöikään saanut paljon tukea riitatapauksissa.
Tässä ohipuhallus tapauksessa en uskoisi takuuajan päättymisellä juuri olevan isoa merkitystä kuluttajansuojan kannalta.
Pitäisihän normaalisti huolletun (nykyisin ei edes pakko merkkihuollossa) koneen kestää 100tkm / 7-10 vuotta rikkoutumatta.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Jouko S - Marraskuu 12, 2021, 19:00:47 ip

Takaisinkutsut ovat todella hyvä asia. Sieltä ne viat sitten tulevat ajan kanssa yleensä ilmi asiakkaiden testaamana Yamahallakin. Lieneekö tuokin vuonna 2020 tullut Fjr:n useita vuosimalleja koskettava takaisinkutsu mahdollisesta tulevasta vaihteistovauriosta se sama vika, mika aiheutti kerhokaverin Yamahan rikkoutumisen. Vuosimallit sattuisi ainakin kohdilleen. Niitä taitaa liikkua Suomessakin jokunen..


Olen samaa mieltä takaisinkutsuista. Ei niitä pidä pelätä  :D  Hienoahan tuo on jos saa laatikkorempan ilmaiseksi. Jammulla on tosiaan paljon takaisinkutsuja mutta niin on mallejakin.

Toki tässä varmaan kannattaisi suhteuttaa takaisinkutsuja myyntimääriinkin. Eikös Yamaha oo ollut suunnilleen myydyin merkki Suomessa?

Tämä aihe menee kyllä osion varsinaisesta asiasta reippaasti ohi, mutta kun täällä on otettu asia esille ilmeisestikin "Yamaha-miehen" nimimerkki @:n puolelta eritoten V85TT-mallin väheksynnän osalta, niin jatketaanpa sitten täällä tämän verran osaltani.
 
Jos tarkastellaan Trafin ilmoittamien takaisinkutsujen määrää mallikohtaisesti huomioiden, vaikkapa viime vuodesta vuosikymmenen ajalta. Mallien takaisinkutsujen keskiarvojen perusteella laskien Moto Guzzi ei laadultaan poikkeaa huonompaan suuntaan siinä vertailussa. Olet ilmaissut muutaman vuoden ajan pitäväsi Moto Guzzia poikkeuksellisen huonona laadultaan ainoastaan yhden 90-luvun Californiasi perusteella? Monet ovat ajaneet pitempiä kilometrejä. Mikä oli huoltohistoria? Millainen talvisäilytys? Lyö dokumentit esiin tälle palstalle, jotta osataan varoa ko. vuosimallia..Löytyykö?

Aivan turhaan tätä V85TT-mallin mustamaalausta ja paskan jauhamista jatkat näiden takaisinkutsujenkin perusteella. Suomessa Moto Guzzilla takaisinkutsuja ei ole viime vuodelta kuin yksi mallikohtainen! Edellinen Guzzin mallikutsu koskien kolmea mallia on päättynyt ja siis korjaus tehty vuonna 2017! Laitoit tälle foorumin osiolle  aiemmin yhden netistä löytyneen esimerkin V85TT:n huonosta laadusta ns. lontoon kielellä. Oli mielestäsi kyse V85TT:n "keinuvivun rikko". Mutta kun asiaa luin alkuperäisestä tekstistä, niin kyse olikin asentajan virheestä. Neljän pultin ryhmästä asentajan toimesta yhden pultin kierrelukituksen ja momenttiin kiristämisen unohdus aiheutti ko.rikon. Tehtaan asentajan unohdus syynä ja yksittäistapaus. Ei varmasti liity Moto Guzzin laatuun. Moto Guzzin takaisinkutsun jälkeen tapahtunut, esittämäsi netistä löytynyt Saksassa yksittäinen 2020 syksyllä tapahtunut perän öljyvuoto, mitä omistaja ihmetteli, kun tehdas ei ottanut siihen minkäänlaista kantaa. Löytyykö samaiselta foorumilta selvää tehtaan vastausta, mikä oli syy ja miksi tehdas näin muka menetteli?

Myyntimäärät eivät ole verrannollisia takaisinkutsujenmääriin, vaan takaisinkutsuttujenmääriin.

Guzzeja pitää huoltaa ja pitää kunnossa, kuten muitakin moottoripyörämerkkejä. Guzziclubilla on ehkä jopa muista merkeistä poiketen niin hyvä foorumi, että se tunnustaa merkin mallikohtaiset viat. Onneksi meillä on täällä foorumilla muutamia avoimesti kertovia pitkän linjan Guzzisteja, joilla on tieto ja taito antaa neuvoja jokaisen mallin ns. kriittisten pisteiden huollolle. Jokaisella  moottoripyörämerkillä ja -mallilla tuntuu olevan jotain tehtaalla tapahtunutta "happeningia". Ja varmasti sitä on myös Moto Guzzin tehtaalla Mandellossa!

T. Jouko

 

Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 12, 2021, 20:28:51 ip

Olet ilmaissut muutaman vuoden ajan pitäväsi Moto Guzzia poikkeuksellisen huonona laadultaan ainoastaan yhden 90-luvun Californiasi perusteella? Monet ovat ajaneet pitempiä kilometrejä. Mikä oli huoltohistoria? Millainen talvisäilytys? Lyö dokumentit esiin tälle palstalle, jotta osataan varoa ko. vuosimallia..Löytyykö?

Aivan turhaan tätä V85TT-mallin mustamaalausta ja paskan jauhamista jatkat näiden takaisinkutsujenkin perusteella.

Myyntimäärät eivät ole verrannollisia takaisinkutsujenmääriin, vaan takaisinkutsuttujenmääriin.


No, jopas osui arkaan paikkaan  :). Käsittääkseni tässä ketjussa keskustellaan etupäässä V85TT:n ongelmista, joita näyttää löytyvän kun vähän kaivelee. Pitää kuitenkin muistaa ettei pyörän tekniikasta pysty muodostamaan muutaman kymmenen tuhannen kilometrin perusteella vielä selvää kuvaa vaikka kaikki olisikin ok. Pitää ajaa vähintään tuo 100K km. Vähempi ei yksinkertaisesti riitä, jos haluaa tehdä luotettavan arvion. Siksipä on huolestuttavaa jos vakavia vikoja alkaa ilmenemään jo pienillä kilometreillä.

Olin tietenkin pettynyt omaan 1996-Guzziini kun kaikki paikkoja alkoi leviämään vaikka huolto oli säännöllistä ja talvisäilytyskin lämpimässä tallissa. Omistin kyllä vara-Guzzinkin, joten kokemusta Guzzeista on yhteensä 180K km. Onko se vähän vai paljon, on määrittelykysymys suhteessa siihen että olen ajanut moottoripyörillä yhteensä vajaa 500K km. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että riittävästi, jotta voin ottaa kantaa 90-luvun Guzzin tekniikan kestävyyteen. Kuten kirjoitin aikaisemmin, 100K km meni suht. ok, mutta sitten alkoivat ongelmat, jotka johtivat siihen että loppuvaiheessa ajokaudet menivät aina osittain piloille. En ole henkisesti sitoutunut mihinkään moottoripyörämerkkiin, joten oli helppo päätös jättää vanha Guzzi tallinnurkkaan huilaamaan ja odottamaan inspiraatiota. Siellä se saikin olla yli kymmenen vuotta.

En usko että oma Guzzini on mitenkään huonompi kuin muut tuon ajan vuosimallit. Ajoin vain tuolloin ehkä kaksi kertaa enemmän kuin guzzistit keskimäärin, yhteensä 164K seitsämään vuoteen vaikka pyörä oli loppuvaiheessa aina ajokaudella levällään. Ei kukaan tuolloin osannut sanoa kuinka paljon Guzzi kestää kilometrejä. Mielipiteet, jotka eivät perustuneet kokemukseen, olivat asia erikseen. Yleensähän tapana on, ettei oman pyörämerkin ongelmista huudella, vaan mölyt pidetään mahassa ja korjataan paikat kaikessa hiljaisuudessa.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Aapo - Marraskuu 12, 2021, 20:52:38 ip
Mikähän yksikkö tuo Kelvin kilometri on? (K km) No täysin off topic, sorry.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Jouko S - Marraskuu 12, 2021, 20:59:25 ip

Olisiko noiden uskomattomien jaappanialaisten kilometrien ns. kerroin?

Jouko
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 12, 2021, 21:12:13 ip
Näitä juttuja on netti pullollaan:

https://advrider.com/f/threads/super-tenere-review-8-years-200-000-miles-in-the-making.1417917/

Kuten aikaisemmin kirjoitin, on turhaa tehdä mitään lopullisia arvioita pyörästä ennen kuin - ajaa sillä. Pyörät on tehty ajamista varten, se joko onnistuu vaivattomasti tai vaikeuksien kautta. Jos on liian vaikeaa, pyörä päätyy harrastekategoriaan.

Joku ajellut yhteensä 300K mailia eli vajaa 500K km kahdella eri Tenerellä:

https://www.youtube.com/watch?v=a0X0gIbN2fc

Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Jouko S - Marraskuu 13, 2021, 00:31:15 ap

Nimimerkki @: Ajellaan kuka milläkin..Se on hienoa, että on monenlaista vekotinta! Tällä foorumilla ajellaan minun mielestä kuitenkin Guzzeilla ja ehkäpä kuulutaan Guzziclubiin? Keskustellaan rehellisesti Guzzeista. Jos joku haluaa vertailla Guzzeja vaikkapa saksalaisiin tai intialaisiin, niin heille löytyy varmaan omat fooruminsa. Jos joku haluaa keskusteluissa tehdä Guzzeista paskoja, niin menköön ns. parempien seuraan. Saattaa hyvinkin löytyä seuraa esim. Tenere-foorumit jne. Hyvin yksinkertaista.

Miksi olla täällä ja vaikeroida vanhemman Guzzin kanssa? Näkyy olevan, että kaipaat tietoa Guzzin entisöintiin ja rakenteluun. Onko tämä foorumi ainut tietolähde sinulle? Sen takiako täällä paskaa jauhat?
Olen ollut Gruppon foorumilla vuodesta 2005 lähtien, ja ensimmäisen kerran tapaan tällaisen Moto Guzziin katkeroituneen henkilön sivuillamme. Jos näet Moto Guzzin siten kuin näet, niin älä ihmeessä enää katkeroidu lisää, vaan jatka motorismiasi nykyisen käyttöpyöräsi 1200 Teneren kanssa! Epäilen, että tuskin sinusta tulee koskaan guzzistia saatika Gruppon jäsentä, joten luovuta jo meidän foorumilla tuo Moto Guzzin vastainen ajattelutapa! Tai mene paremmille foorumeille!
Jouko   
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: tolind - Marraskuu 13, 2021, 10:32:10 ap
Minua kiinnostaa suuresti tämä V85 seuraavaksi pyöräkseni. Seuaraisin mielenkiinnolla tätä siinä koettua ongelmaa ja sen korjaamista. Jos tällä foorumilla olisi moderaattori olisi nämä, sinänsä jollakin tapaa viihdyttävät, asiaan täysin liittymättömät höpinät siivottu johonkin muuhun ketjuun. Nyt tämän ketjun anti varsinaisen asian osalta on melko ohutta.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Breeze - Marraskuu 13, 2021, 10:48:05 ap

Jos joku haluaa keskusteluissa tehdä Guzzeista paskoja, niin menköön ns. parempien seuraan.

Kyllä kaikenlaiset ajatukset ja näkökulmat pitää mahtua tännekkin, myös ne kriittiset.
Moto Guzzi on moottoripyörä, siinä missä hånda ja tukatti, joten kyllä nekin mahtuu keskusteluun mukaan.

Ei kai tästä palstasta ole tarkoitus tehdä Guzzi-utopiaa, jossa kaikki on vain ihanaa ja kaunista.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 13, 2021, 13:34:54 ip
Minä olen kyllä enemmän Jouko S :n kannalla siinä, että jatkuvat viittaukset kauko-idän merkkeihin ja linkit yksittäisiin kokemuksiin niistä eivät anna Guzzin omistajille (onhan tämä sentään GuzziClub foorumi) mitään "viisautta" omalla pyörällä harrastamisen kannalta.  Myös Tukatti ja Hånda moottoripyöriä kyllä, mutta yhteisestä sopimuksesta niilläkin on eronsa tällä palstalla, kun kerran kerhopalstasta on kysymys.
Sääntöjen mukaisesti "  -  Gruppon tarkoituksena on edistää italialaisvalmisteisten MOTO GUZZI moottoripyörien
sekä italialaisen moottoripyöräkulttuurin tunnetuksi tekemistä. "
Jokunen vuosi takaperin asiasta käytiin keskustelua ja päädyttiin (sääntöihin viitaten) että muutkin Italilaiset merkit ansaitsevat sijansa ja niiille avattiin oma keskustelualueensa.

Nimimerkki @ :n postauksissa on usein Guzzi omistajan kannalta täysin merkityksetöntä ja tarpeetonta "vänkäämistä", kuten tässä:
Näitä juttuja on netti pullollaan:
https://advrider.com/f/threads/super-tenere-review-8-years-200-000-miles-in-the-making.1417917/
Kuten aikaisemmin kirjoitin, on turhaa tehdä mitään lopullisia arvioita pyörästä ennen kuin - ajaa sillä. Pyörät on tehty ajamista varten, se joko onnistuu vaivattomasti tai vaikeuksien kautta. Jos on liian vaikeaa, pyörä päätyy harrastekategoriaan.
Joku ajellut yhteensä 300K mailia eli vajaa 500K km kahdella eri Tenerellä:
https://www.youtube.com/watch?v=a0X0gIbN2fc
Minulle tämä jättää (Guzzia ajatellen) vain viittauksen siihen, että harrastekategoria on jotain huonoa eikä tavoiteltavaa. Toisille kuitenkin se harrastekategoria on koko moottoripyöräilyn suola ja sokeri - vaikken itse tuohon joukkoon juuri kuulukkaan, kun painotukseni on enemmän ajonautinnon puolella.

Omia kokemuksia toki on palstalla aina saanut vapaasti jakaa ja keskustelu tällä foorumilla on aina ollut avointa ja suvaitsevaa.
Moni harrastaja on päätynyt Guzziin omistettuaan muita merkkejä tai omistaa niitä yhtaikaa edelleen, mutta niiden omistamiseen, huoltoon ja korjaukseen löytyy omat fooruminsa.
Minullakin ollut Suzukia, Yamahaa, Hondaa, Vespaa, KTMää, BMWtä ja nyt toinen Guzzi tällä kohtaa. Vähävikaisin koskaan omistamani moottoripyörä. Huollot ja korjaukset olen aina itse tehnyt ja palstalla kiinnostuksesta tekniikkaa ja sen kehitystä ja kehittämistä kohtaan. Merkistä riippumatta ei minullakaan ole TÄÄLLÄ mitään halua tai tarvetta jakaa kokemuksia tai näkemyksiä muista pyörämerkeistä. Kaikissa on omat murheensa, suunnitteluvirheet, omituisuudet ja ominaisuudet.
Kestävyyteen on käytetyissä mielestäni jo suurempi merkitys ajotavalla, ajo-olosuhteilla, huolenpidolla ja huollolla, kuin merkillä tai valmistajalla.

Tämäkin pohdintani ns Off-Topic, kun on kyse tekniikkapalstan ohivuoto keskustelusta.  Aivan kuten nimim. tolind kirjoitti, niin V85TT stä kiinnostuneelle ei tämä ketju juuri alkuaan pidemmälle ollut kovin antoisa. Toki rempan edistymistä ja lopputulosta sekä selvitystä kiinnostuksella seurataan.
Korona aikana keskustelu on foorumilla selvästikin rönsyillyt, mutta hyvässä sovussa ja ilmeisessä yhteisymmärryksessä, jottei olisi liiaksi tyhjää ja hiljaista - kuten toreilla ja tapahtumissa.
Ajatusten vaihto onkin virkistävää ja tervetullutta, kunhan pysytään paremmin asiassa ja ollaan enemmän asiallisia - kuten yleensä on mielestäni oltukin.

ps. Omista kirjoituksistani saa moderaattorit vapaasti poistaa kokonaan kaiken Off-Topicin - korjata tai siirtää toiseen paikkaan (esim totaalisen OffTopic ketju joka onkin juuri vaikka ompelukoneen tallajousen kireyden säätöön ja muuhun kauppakassilla ajelun aikana päähän juolahtaneeseen yöunia kiristävään paineen purkamiseen  ;D ;D ).  En siis koe lainkaan tulevani loukatuksi tai syrjityksi tai dissatuksi, jos moderoinnilla siivotaan foorumia paremmin toteuttamaan sille ajateltua tai toivottavaa tarkoitusta.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Makestain - Marraskuu 13, 2021, 13:38:03 ip
Tämä on Gruppo Moto Guzzi Finlandia Foorumin Tekniikkapalsta, jonne pääsivun mukaan kirjoitetaan jaettavaksi Teknisiä kysymyksiä ja ohjeita. Mielellään seuraisin tämän "Ohipuhallusta V85tt" aihetta. Muu joutaa muualle - tarjolla on esim. Asiaa ja asian vierestä.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 13, 2021, 13:51:07 ip
Ihan viihdyttävää mielipiteiden vaihtoa sinänsä vaikka keskusteluketju onkin eksynyt kauas aloittajan ensimmäisetä viestistä.
Rupeaa muistuttamaan tavallisia "kokokasan"  foorumeita.
Ehdotan että siirretään aloittajan kirjoittamia postauksia lukuunottamatta kaikki muu toiseen ketjuun tai osioon. Alkuperäinen asia ei siitä mitenkään
kärsisi.
Otsikko: Vs: Ohipuhallusta V85tt
Kirjoitti: @ - Marraskuu 13, 2021, 18:43:42 ip
Hyvinhän keskustelu lähti liikkeelle.  :)  Eräskin vaatii pontevasti "katkeroituneen" henkilön poistamista foorumilta. En tiedä mitkä ovat Joukon meriitit moottoripyöräilyn alalla enkä toisaalta välitäkään tietää. Kannatan kuitenkin sananvapautta viimeiseen asti ja kannustan Joukoa jatkossakin pitämään linjansa ja tuomitsemaan ankarasti asiattomuudet kuten vaikkapa rakentelemisjutut  >:(

Mitä tulee V85TT:n, niin aika ja kilometrit näyttävät, mihin pyörästä on pidemmän päälle. Yleensä jokainen joka harkitsee uuden pyörän hankintaa pyrkii vakuuttumaan pyörän luotettavuudesta etukäteen eikä jälkeenpäin kuten joillakin näyttää olevan tapana. Näin toimin ainakin itse kun hankin nykyisen pyörääni. Toki olisin voinut yhtä hyvin hankkia jonkun muun merkkisen, vaikkapa Stelvion mutta omat huonot kokemukset merkistä painoivat vaakakupissa eniten. Uuden pyörämallin hankinta on aina  hyppy tuntemattomaan, joten itse päädyin pitkään tuotannossa olleeseen pyörään, koska vakuutuin sen luotettavuudesta juuri lueskeltuani tarinoita tällaisilta moottoripyöräfoorumeilta. Voin myös aina muuttaa mielipiteeni jos petyn pahasti. En varmasti aio vaieta. Mitään tunnesidettä ajopyörään ei kannata rakentaa, se on pelkkä työkalu harrastamiseen eli ajamiseen. Siksipä juuri tämä ketju on mitä parhain V85TT:n omistajille ja pyörän hankintaa suunnitteleville. Vaikka en itse kuulukaan tuohon joukkoon, niin seuraan mielenkiinnolla myös tämän mp-mallin taivalta kuten muidenkin, joista olen kiinnostunut. En pidä mallia erityisen hyvänä enkä huonona, koska tietoa ei yksinkertaisesti ole vielä tarpeeksi.