Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Karkmotuning - Syyskuu 20, 2018, 18:35:50 ip

Otsikko: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Karkmotuning - Syyskuu 20, 2018, 18:35:50 ip
Uuden Guzziomistajan kysymys:

Ikivanha kysymys varmaan, mutta mitä öljyä kannattaisi kaataa 1994 Californian kampikammioon? Agipin synteettistä öljyä ohjekirjan mukaan, mutta mitä esimerkiksi Mononetin myymää, tai muuten helposti saatavaa öljyä voisi käyttää?
Ja voiko käyttää Shell Helix ultraa (5W-40) täyssynteettistä öljyä? Mersussa tuo öljy on tominut hyvin yli 600.000 km. Onko olenkaan olennaista?
Ja mitä öljyä perään, ja se lisäaine, mistä saisi?

Kiitos, jos joku viitsii vastata!
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 20, 2018, 19:50:01 ip
Keskustelua on käyty jo moneen kertaan. http://foorum.guzziclub.fi/index.php?action=search2

California 1100 kelpaa suurin osa myynnissä olevista moottoriöljyistä.
Jotkut käyttävät synteettistä, toiset mineraaliöljyä. Kun noudattaa omistajan käsikirjan suosituksia niin ei voi mennä pieleen.

Motul ja Valvoline ovat olleet omalla listallani.
Helixistä ei ole käsitystä ja 5W40 vaikuttaa varsin ohuelta viskositeetilta. 10W60, 20W60 ja suora 50:nkin käy.
Itse olen tuon ikäisissä käyttänyt Valvolinen 20W50 mineraalia.

Perään ja vaihteistoon tavallista vaihteistoöljyä 80W90 plus perään tilkka Molykote A-dispersiota tai vastaavaa lisäainetta.

Keulaan SAE10 iskunvaimenniöljyä. Voi kokeilla SAE15 jos keula tuntuu heikosti vaimentavan.

Motulia saa muunmuassa Motonetistä ja Valvolinea saa monista autotarvikeliikkeistä. Merkillä ei ole niin tarkkaa kunhan öljy on suosituksen mukaista,

Öljylaadut löytyvät korjaamokirjan ja omistaja käsikirjan sivuilta. Samoin toimintatavat. Jotkut hifistit käyttävät myös lisäaineita kaikkien öljyjen joukossa.

Suosittelen ottamaan perävaihteen irti kardaaniakselista siksi että takanavan vetourat ja sysäyksenvaimennin tulee huollettua. Lisäksi kadaanin takapään uraholkki kannattaa tuon ikäisessä tarkistaa, puhdistaa ja voidella ettei matka jää kesken. Samalla tulee katsottua takajarrun palojen kunto. Jos pyörässäsi on takajarrun lukkiutumisenestoventtiili niin senkin kunto on hyvä katsoa samalla. Niistä on usein jousi poikki.

Ohjekirjan ja muuta kirjallisuutta voi imuroida tietokoneelleen tästä kunhan laittaa pienen lahjoituksen: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 20, 2018, 21:27:54 ip
Haku haku ja haku..
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 22, 2018, 19:59:29 ip
Tuon ikäinen cali on kestoltaan ehkä kaikkein parasta. Ja jos on kaasareilla niin helpottaa elämää vielä lisää. Mun -95:lla on takana yli 300tkm, moottorin alakertaa ei ole koskaan tarvinnut avata ja männät ja sylinterit on vielä alkuperäiset.

Mutta niistä öljystä. Nämä ei ole mitenkään kranttuja öljyistä. Synteettisiä en tosin voi suositella mihinkään Guzziin eikä mihinkään reikään. Tahtoo tiivisteet tihkua. Mineraalia, 10w-40 tai 20w-50. Valvolinen 10w-60 on myös hyvää. Sitä Shellin synteettistä en kyllä käyttäisi....
Esim:  https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50-4L
https://www.motonet.fi/fi/tuote/592014/Teboil-Silver-10W-40-4l
https://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/Mobilube-HD-80W-90-GL-5-1l

Nykyään käytän Guzzissakin harrikan 20w-50 mineraalia. Ei tunnu moittivan.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: GuzGuz - Syyskuu 23, 2018, 15:59:49 ip
Eri vuosimalleihin on suosituksissa eroja.
EV hydraulimalli -02 vaikka, niin 5-40W synteettinen on kuitenkin tehtaan suositus, samaa kun autooni on tavallaan iisiä muistaa.
Yhden ajokauden EV tihkui, öljypohjan tiivisteestä.
Mutta oli sitä ohuempaa paperia välissä ja olisko pulttien kireyksilläkin osuutta.
Konepuolen stefoissa ei kai sinänsä liene eroa onko -94 vai 2002, vai onko niitä ns päivitetty?
Ainakin oilipohja on pitänyt liukasteet sisällä nyt takaisin vaaleisiin pahveihin vaihdettua, sama koskee venttiilikoppia.
Koneen stefoissa ei ole havaittavia ongelmia esiintynyt.
Laatikossa ja perässä on mineraalioilit pulmitta pysyneet jos ei lasketa laatikon huohottimen tukkeutumista, mutta ei sekään isompaa aiheuttanut ja eri tarinaa.
Hieman pullautti kardaaniin stefaa ja jonkun verran vuosi, takaisin kalauttelu on pitänyt ja varoille uusi osa jäi.

Miten Ikkala perustelee että kaasutinversio helpottaisi mitä ja pidempi-ikäisiä olisi -90 luvun calitukset verrattuna vaikka 2000 luvun kun ruiskumaleihin ilmeisesti viittaa?
Vai tarkoittaako verrattuna 80- luvun jolloin taisi olla hieman sanomista aluvaluissa ja sähköpuolella?
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 23, 2018, 16:35:22 ip
Lienee tuo digitaalinen vastaan kaasuttimet olla sellainen tottumus- ja kokemuskohtainen jako.
90-luvulla saman pyörän saattoi saada, halujen mukaan, kaasuttimilla tai ruiskulla. Molemmat ovat toimineet tähän päivään asti varsin luotettavasti. Kaasuttimet ehkä vaativat enemmän huomiota ja siitä syystä myös toimivatkin oikein hyvin edelleenkin.

Vanhaa ruiskumallia ei päässyt säätämään kovin helposti joten koneet pysyivät vakioina mutta ajan myötä seos on liukunut melko pitkälle laihan suuntaan. Asia on helppo säätää takaisin kohdalleen.
Kaasutinmoottorissa sama asia vaatii hieman enemmän toimia.

Monet muuttavat nykypyöriäkin kaasuttimille. Olen asiasta kysellyt niin sanovat että on helpompi säätää. Varmasti niin onkin jos ei ole perehtynyt digitaalitekniikkaan.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 23, 2018, 17:20:36 ip

Konepuolen stefoissa ei kai sinänsä liene eroa onko -94 vai 2002, vai onko niitä ns päivitetty?
Ainakin oilipohja on pitänyt liukasteet sisällä nyt takaisin vaaleisiin pahveihin vaihdettua, sama koskee venttiilikoppia.
Koneen stefoissa ei ole havaittavia ongelmia esiintynyt.
Laatikossa ja perässä on mineraalioilit pulmitta pysyneet jos ei lasketa laatikon huohottimen tukkeutumista, mutta ei sekään isompaa aiheuttanut ja eri tarinaa.
Hieman pullautti kardaaniin stefaa ja jonkun verran vuosi, takaisin kalauttelu on pitänyt ja varoille uusi osa jäi.



Samoja on stefat. Niiden materiaaleissa ei muutenkaan ole tässä käytössä tapahtunut muutoksia. Muutenhan erikoishuulitiivisteitä putkahtelee teollisuuden käyttöön silloin tällöin.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 23, 2018, 18:00:01 ip
Vaihteiston ja kampiakselin stefat on varustettu eräänlaisella kierteellä. Se rakenne tukee jollain tavoin tiivisteen huulta. Paikallinen tiivistetehdas tekee samanlaista tiivistettä ilman kierrettä. Olin siellä kysymässä ja näyttämässä alkuperäistiivistettä niin kertoivat että sillä kierteellä ei ole mitään merkitystä tai vaikutusta tiivistykseen. Ostin sitten heidän valmistamansa tiivisteen kampiakselin takapäähän. Ei vain toiminut. Aina tuli tippoja pyörän alle. Muutoin heidän tiivisteensä ovat olleet kunnollisia.

Muistin kyllä valittaa aiheesta mutta meni kuuroille korville. Saman asian ovat kokeneet myös muut.
Että jokin taika tai tukevuus on siinä alkuperäistiivisteessä.
No, kokemusta ei ole kuin yhdestä mutta en halua riskeerata koska aina on alkuperäistiiviste pitänyt. Vuodon takia jouduin avaamaan kytkintilan uudelleen, purkamaan kytkimen, asentamaan uuden tiivisteen ja tekemään kokoonpanon. Siihen menee useampi tunti.

Kuva tiivisteestä: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Henko - Syyskuu 23, 2018, 18:45:17 ip
Minä perustelen tuon ruisku vs. kaasarikysymyksen ruiskun eduksi sillä että siinä on vähemmän liikkuvia ja siten kuluvia osia kuin kaasuttimessa. Samoin tiivisteitä. Vaikka ottaisi jokaisen anturin laskuihin mukaan.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 23, 2018, 19:38:14 ip
Makuasioita.
Omat ex-kaasutinpyöräni olem pääosin muuttanut digitaalisesti ohjatuiksi. Säätämahdollisuuksia on paljon enenmmän eikä sormet tahriudu. On helppo kokeilla eri säätöjä.
Paljon helpompaa kuin purkaa ja koota kaasuttimia.

Vielä en ole laittanut sulautettua moottorinohjausta. Pääasiassa on niin että ensin on laitettu sytytys, useimmiten Ignitec ja vasta myöhemmin ruiskutus (Megasquirt). Nyt on yksi moottori johon suunnittelin laittavani sulautetun järjestelmän eli Ignijetin tai vastaavan. Tämä vastaisi MagnetiMarelli 5AM-moottorinohjausta mutta on laajemmin säädettävissä. http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/ignijet/ducati/ignijet_ducati.htm
Nämä ovat aivan tyhjiä (kaikki kartat ja taulukot tyhjiä) eli pääsee tekemään itse koko ohjelmoinnin.

Myös Megasquirt tarjoaa kohtuuhinnalla kokonaispakettia: https://www.protoparts.fi/category/9/megasquirt-ecu

Toistaiseksi rajoittaa se että ei ole omaa pajaa.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 23, 2018, 21:42:10 ip
Se kierre on sitä varten, että tiiviste on aktiivinen. Eli se poistaa öljyä.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 24, 2018, 11:01:01 ap
Se kierre on sitä varten, että tiiviste on aktiivinen. Eli se poistaa öljyä.
Niin minäkin sitä aiemmin tulkitsin mutta olen muuttanut tulkintaani. Väitän että se kierre on tukemassa tiivisteen huulta. Kierre ei ota kiinni akseliin. Vain huuli ottaa. Kampikammiossa on painevaihteluita: tiivisteeseen kohdistuu sekä imua että painetta. Kierre tasannee tätä asiaa.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 24, 2018, 11:48:41 ap
Ei se saa ottaakaan, sehän polttaisi sen huulen. Ölyä ei tällöin menisi huulelle asti ollenkaan.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 24, 2018, 13:53:39 ip
Mutta kun tiivisteen huulen, sillä puolen kuin kierre on, ei saa olla öljyä laisinkaan.
Kierteen puoli osoittaa taaksepäin ja sen takana ei ole kuin pölyhuuli.
Tässä kuva tiivisteestä ja sen rakenteesta että myös asennuspaikasta ja menetelmästä.
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
On, sivumennen sanoen, varsin tiukka laittaa paikoilleen. Siitä huolimatta niitä on pullahdellut pois ja öljyä tullut suuret määrät kytkintilaan vaikka öljyn staattinen taso onkin paljon alempana.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 24, 2018, 14:33:38 ip
Sehän on siis ajatuksenakin väärin päin  ???
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Henko - Syyskuu 27, 2018, 16:52:01 ip
Mullapa ei nyt käynyt moottoriöljyn vaihtokaan niinku elokuvissa, pyörän mallin mukaan tilasivat mulle Bike & Boatworldiin väärän suodattimen tai sitten tähän Jackaliin on joku vaihtanut toisenlaisen suodattimenjalan. Enkä tietenkään edes huomannut katsoa sitä ennen kuin kaadoin öljyä suodattimeen. Tää uusi suodatin on puolet matalampi ja pienemmällä kierteellä kuin se mikä siellä oli paikoillaan. Saa nähdä löytyykö Motonetista minkälaista vastausta tällä kertaa kun otan vanhan malliksi ja kysyn tiskiltä.

Tietty jos jollain on vinkkiä niin otetaan vastaan.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Pekka - Syyskuu 27, 2018, 22:19:59 ip
Taisit sitten saada vanhemman mallisen suodattimen? Se käynee pienenpiin isolohkoihin, siinä on silloin erilainen kiinnityskierre.
Kuvan suodattimen kyljessä alkuperäisen suodattimen numero, tarjoa sitä varaosatiskille.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Henko - Syyskuu 28, 2018, 00:22:38 ap
^Jos jollain on sellainen pienempi isolohko niin Nokialta saa öljytyn suodattimen ilmaiseksi. Motonetista löytyi ihan luettelosta oikea.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Lokakuu 08, 2018, 16:12:32 ip
Robotti tarjoaisi mun Caliin öljynsuodattimeksi Hifloa tai Champion 305 -suodatinta.

https://www.mc-scatter.com/moottoripyorien-osat/moto-guzzi/1000-california/80463-oljynsuodatin-hf551 (https://www.mc-scatter.com/moottoripyorien-osat/moto-guzzi/1000-california/80463-oljynsuodatin-hf551)

https://www.ebay.co.uk/p/Oil-Filter-Oil-Champion-C305-Motorrad-Guzzi-California-1100-1998-2001/6011301317 (https://www.ebay.co.uk/p/Oil-Filter-Oil-Champion-C305-Motorrad-Guzzi-California-1100-1998-2001/6011301317)

Jos haluaa nyt oikein manuaalin mukaan merkkiöljyt, Vanha Agip Rotra on sama kuin Eni Rotra:

MP-Racing Oy
Sahanmäenkatu 30
05800 Hyvinkää


Myymälä avoinna arkisin 9-17, lauantai 10-14.

https://www.mp-racing.fi/196-eni-oljyt#!/ (https://www.mp-racing.fi/196-eni-oljyt#!/)

Tuolla on samoja:

https://www.voiteluainekauppa.com/eni-tuotteet (https://www.voiteluainekauppa.com/eni-tuotteet)


Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 08, 2018, 20:40:20 ip
Mc-scatter-sivulla väitetään HF551:n käyvän California tonniseen. Veikkaan ettei käy, ei ainakaan suodattimen valmistajan mukaan.
Tonnisataseen toki sopinee.
http://www.hiflofiltro.com/catalogue/filter/hf551
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Lokakuu 09, 2018, 22:24:17 ip
Mulla on se Champion 305 jemmassa. Sen menee pian Cali Special Sportiin. Just ajoin pyörän talliin, ja parin viikon päästä se on pukilla.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 15, 2018, 09:01:25 ap
Minun pitäsi nyt mennä öljyostoksille. Eikö vanhalle vuoden 2001 Cali S-Sportille kuitenkin Motulin täyssynteettinen 20W50 ole liian hienoa ja notkeaa? Vai onko juurikin sopivaa? Ajoin 9000 sillä, joten eipä tuo mitään rikkonut mutta kuumilla tihkui jostain. Enin (ex Agip) 20W50 eli se suositus ei ollut Hyvinkäällä juuri nyt hyllyssä, soitin. Pitää hakea jotain muuta tuosta nurkilta. Motorexia saa Stormilta ja Motulia Motonetista.

Tämä artikkeli jotenkin avasi minulle sitäkin, miksi myös kun on 60 asteen tienpinta ja 35 asteen varjolämpötila, huohotin myös saattaa huohotella ja tiiviste tihkua, ketju rallatella... Pyörät ovat kehittyneet paljon ja valtaosa taitaa olla japanilaisia. Vanhemmat ovat... vanhoja.

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/5407/Uusinta-Harri-Kuuttila-mekaanikkomestarin-pajasta-painavaa-asiaa-moottori%C3%B6ljyst%C3%A4-ja-sen-valitsemisen-ja-vaihtamisen-saloista.htm
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 15, 2018, 10:43:48 ap
Ihan käypänen on Caliin.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 15, 2018, 12:07:46 ip
Motonet on luopunut Liqui-Moly MoS2 - rasvasta. Poistettu valikoimasta. Nyt ei ole Molykotea eikä molya juoksevassa muodossa juuri saatavilla. Jopas jotain.

Rovaniemen kaupassa on vielä. Ostakaa pois. Pitää alkaa tilata netistä maailmalta.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2018, 15:01:43 ip
On näköjään poistunut muistakin Bromanin liikkeistä.
Summassa tein haun ja ainakin tämmöinen tuli vastaan: https://www.ak24.fi/fi/tavarat/oljyn-lisaainetta-autot-dieselmoottorin/mos2-oljyn-lisaaine-kitkanvahentaja-liui-moly-200ml

Fixus ilmottelee: https://www.fixusnet.fi/fin/kitkalisaaineet-51590/
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 15, 2018, 16:56:54 ip
On näköjään postunut muistakin Bromanin liikkeistä.
Summassa tein haun ja ainakin tämmöinen tuli vastaan: https://www.ak24.fi/fi/tavarat/oljyn-lisaainetta-autot-dieselmoottorin/mos2-oljyn-lisaaine-kitkanvahentaja-liui-moly-200ml

Fixus ilmottelee: https://www.fixusnet.fi/fin/kitkalisaaineet-51590/

Moottoriöljy vaoihdettu ja laatikko putsattu. Suodin ja tiiviste vaihettu. Otin vaihteiston ja perän kuivaksi. Tuota lisäainetta näkyy olevan lähellä Fixuksessa hyllyssä. Haen maanantaina ja hoidan homman loppuun.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: italosound - Joulukuu 15, 2018, 20:54:06 ip
Moro
Mikähän noista Fixus tuotenumeroista sopisi peräöljyn sekaan? Linkin takana oli useampia tuotteita. Minulle nämä Guzzin jutut on vielä hakusessa.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 15, 2018, 21:23:18 ip
Moro
Mikähän noista Fixus tuotenumeroista sopisi peräöljyn sekaan? Linkin takana oli useampia tuotteita. Minulle nämä Guzzin jutut on vielä hakusessa.

107-2805

Se, missä on molybdeenisulfiittirasvaa (MoS2).
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 15, 2018, 21:31:59 ip
Ihan mielenkiinnosta voisi olla kokeilemisen arvoinen tuo Ceratec. Väittää tekevän jonkinmoista keraamista liukupintaa.
Mutta tuota moottorilisäaine MoS-lientä on ollut itselläkin. On vaan enemmän liuotinta (juoksevampaa) kuin Molykote.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2018, 22:21:23 ip
Lainaus
Ihan mielenkiinnosta voisi olla kokeilemisen arvoinen tuo Ceratec. Väittää tekevän jonkinmoista keraamista liukupintaa.

Taitaa hyödyntää samaa ideaa kuin X-1R ja RVS. Molempia on yleisesti saatavana. Vain jälkimmäisestä itselläni kokemuksia muutaman vuoden ajalta.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 15, 2018, 22:53:30 ip
Se tuli itsellekin mieleen. Samoissa hinnoissakin.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 10:51:09 ap
Nimimerkki FOT oli saanut, mainintansa mukaan, X-1R-aineesta hyvää apua nahkeahkon etuteleskoopin liikkuvuuteen. Itselläni on vastaavanlainen ongelma eräässä keulassa. Siis hieman liian suuri kitka sisä- ja ulkoputkien välillä. Tarkoittaa että ajossa pienet tärähdykset tulevat runkoon asti.
RVS-vaihteistolisäainetta on jäljellä pieni annos. Testaan sitä ensin. Mietin vain miten sen saisi sinne missä sitä eniten tarvitaan eli alaputken yläpäähän. Pitäisikö purkaa ja sivellä se suoraan sisäputken pintaan vai vain lisätä keulaöljyyn ja odotella että se sieltä etsiytyy riittävän ylös?
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Aapo - Joulukuu 16, 2018, 11:27:50 ap
Tuskinpa RVS toimii telareissa, sehän vaatii kovan pintapaineen ja sitä kautta lämmön toimiakseen?
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 11:41:18 ap
Tuskinpa RVS toimii telareissa, sehän vaatii kovan pintapaineen ja sitä kautta lämmön toimiakseen?
Aivan. Pyrkii tiukkuuden vuoksi sinistymään eli lämpöä kyllä riittää.
Varsin usein näkee sinistymää keulan sisäputkissa. Joskus jopa pinnoitteen vaurioita.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Aapo - Joulukuu 16, 2018, 12:09:15 ip
Enpä ole mokomaa 50-vuotisen motoristiurani aikana nähnyt, kulumaa kylläkin. Jos tosiaan sinistymistä on tapahtunut, täytyy olla totaalinen voiteluvirhe tai aivan liian tiukka sovite.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 16, 2018, 12:34:09 ip
Kyllä, sellaisessa keulassa on jo muutakin vikaa. Voiteluaineen vaihtaminen on oireen paikkaamista.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 13:26:28 ip
Kyllä, sellaisessa keulassa on jo muutakin vikaa. Voiteluaineen vaihtaminen on oireen paikkaamista.
Kummasta hioisit ainetta pois: alaputken liukulaakereista vain yläputken kromista. Kumpikaan ei oikein vaikuta kutsuvalta työstettäväksi. Sain keulaputket sisäkkäin kun sorvissa hienolla hiomanauhalla ensin olin sisäputkia kiillottanut. Enempää en oikein uskalla. Keula on kuitenkin jo käytössä.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 16, 2018, 13:49:37 ip
Laakeroinnin mitoitus on väärä. Joko liukuputki on liian paksu tai laakeri liian tiukka. Korjaus ei ole öljyn kanssa pelailu, vaan homman kumman mitoituksen muuttaminen.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 13:57:21 ip
Laakeroinnin mitoitus on väärä. Joko liukuputki on liian paksu tai laakeri liian tiukka. Korjaus ei ole öljyn kanssa pelailu, vaan homman kumman mitoituksen muuttaminen.
Laiskuuttani en viitsisi purkaa. Jos purkaisi niin laakerien ulkopinnasta voisi ehkä ottaa hieman pois. Laakeri on holkki jossa on pituussuuntainen leikkaus. Tarvitsisi sorvausta varten tehdä jonkinlainen tuurna avuksi. Jos ei lisäaineistus tee liukkaaksi niin sitten kai pitää tehdä lisää remonttia.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 16, 2018, 17:46:18 ip
Älä pyörittele niitä putkia aina varttikierros kerrallaan vaan etsi sellaiset asennot niille että, keula liikkuu koottuna ja ilman jousia
omalla painollaan koko liikematkansa.
Ne putket eivät välttämättä ole aivan suoria ja kolmioissakin voi olla suuntavirheitä. Noiden seurauksena voivat muuten riittävälläkin
välyksellä olevat teleskooppiputket jumittaa jossain kohtaa joustoliikettä.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 17:52:38 ip
Kysymys on kuitenkin vain kitkan voittamisesta. Siksipä koitan liukuvoidetta ensin. Katsotaan keväämmällä kuinka käy.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 16, 2018, 18:28:50 ip
Minä kun en ole kemisti, mietin varmaan hiukan hönösti tätä hommaa, mutta grafiittimainen ainakin painuu kuin savi alaspäin eikä ehkä erityisemmin pyri mihinkään nesteen yläosiin ellei ole mitään painetta, joka panee öljyn kiertämään?
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 18:40:31 ip
Nyt ei ole kyse grafiitista tai muusta dispersiosta. Kyse on aineesta joka sekoittuu öljyyn tasaisesti. Kaiken varalta laitan aineen vasta silloin kun keula on ajossa. Muutoin tuo keula toimii mutta selkeä pintakovuus rasittaa. Pyörä ja sen keula eivät ole varsinaisesti aktiivikäytössä. Edeltävät putket olivat olleet, merkeistä päätellen, myös tiukat.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 16, 2018, 19:57:19 ip
Tarviikos sitä pulloa sekoittaa, ennen kuin siitä kaataa ainetta öljyn sekaan?
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 21:29:57 ip
Tarviikos sitä pulloa sekoittaa, ennen kuin siitä kaataa ainetta öljyn sekaan?
Mitä pulloa? Noista muista merkeistä ei vielä ole kokemusta kuin RVS:stä mutta olen sen pikku tuubillisen geelimäistä vaihteistolisäainetta (tai osan siitä) sekoittanut pieneen määrään vaihteistoöljyä ennen sekoittamista suurempaan määrään.

Moottoriöljyä varten tulee paketissa mukana jokin öljypullo mutta en ole siihen kajonnut. Mitä lie litkua. Jäteöljyastiaan olen laskenut. Moottorilisäaineelle siis sama toimi kuin yllä. Aine on pakattu muutaman millilitran tuubeihin. Annosteluohjeet ovat pakkauksen mukana.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 16, 2018, 22:32:50 ip
Ymmärsin, että aikomuksena on lisätä jotain lisäainetta. Kysymys oli tarkoitettu siten, että jos lisäaine sedimentoituu jo omaan astiaansa, niin miksei se tee sitä öljyyn sekoittuneena.
Näistä rvs:n tyyppisistä aineista on annettu ymmärtää, että tarpeellinen määrä ainetta tarttuu sinne minne pitääkin ja loput sedimentoituvat pohjalle, eivätkä sieltä lähde. Sellaisen voisi olla turmiollista etupään toiminnalle.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 16, 2018, 22:56:54 ip
Älä ole huolissasi. Se on oman pyöräni keula eikä ole suuri vahinko kävi sille miten vain. Varakeula on hankittuna ja kunnostettu.

En ole nähnyt käyttämäni aineen eli RVS:n sedimentoituvan mihinkään. Käytettäessä se on geeliä ja sekoittuu helposti öljyyn joka vie sen niihin kohteisiin joihin öljykin menee. Kerrostumia syntyy vain kuumiin kohteisiin. Kuten on tarkoitettukin. Se on silloin hommansa tehnyt ja loppu lähtee pois seuraavassa öljynvaihdossa. Eikä sitä sen jälkeen tarvita.
 
Jos jokin käyttämäni aine sedimentoituu niin se on Molykote A dispersio jonka kiintoaine painuu pohjalle. Se oli jonkilainen riesa 850 GT:n perävaihteessa sillä talvisäilytyksessä se kerrostui perävaihteen öljypohjan pohjalle eikä sieltä ilman toimenpiteitä seonnut uudelleen öljyyn kunnolla. Uudemmissa öljypohjattomissa perissä tätä ongelmaa ei ole. Hyllyssä seisonut Molykotepurkki pitää sekoittaa kunnolla ennen käyttöä. Tehoaine laskeutuu pohjalle.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: canam - Joulukuu 17, 2018, 10:26:33 ap
Minä käytän X1-R melkein kaikissa paikoissa, missä öljyä, niin autossa kuin moottoripyörissä.
Sekoitan ne hyvin keskenään ja ajan lenkin sen jälkeen.
X1-R olen käyttänyt -90 luvun puolesta välistä ja kantanut sitä erikohteisiin työssäni.
Kauttani meni todella paljon sitä.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 17, 2018, 12:13:25 ip
Minä käytän X1-R melkein kaikissa paikoissa, missä öljyä, niin autossa kuin moottoripyörissä.
Sekoitan ne hyvin keskenään ja ajan lenkin sen jälkeen.
X1-R olen käyttänyt -90 luvun puolesta välistä ja kantanut sitä erikohteisiin työssäni.
Kauttani meni todella paljon sitä.

Onko hyviä referenssejä kertoa? Miten aine toimii ja onko ollut jotain sellaista kohdetta jossa sen toiminta on edistänyt merkittävästi käyttökelpoisuutta? Entä ilmenneet haittapuolet?

Onko se samaa ainetta kuin RVS kuten kuulee väitettävän usein?

Lähin X-1R hankintapaikka on tuossa parin kilometrin päässä.

Kiinnostaa kuulla käyttöesimerkkejä koska itsekin on tullut testattua RVS:sää raskaamman päälle eli tehnyt sille kokeen "josta se ei voi selvitä" mutta selvisipä kuitenkin. Vikaa se ei poistanut mutta teki vikaantuneesta käyttökelpoisen.
Eräs sisälaitamoottorin runsaasti kulunut potkurivaihde tuli myös käsitellyksi RVS:llä. Vehkeen omistaja kiitteli remontin halpaa hintaa ja melun vaimenemista. On nyt ajellut Suomenlahdella kolme kesää. Vaihteiseen oli tiivistevian vuoksi päässyt merivettä ja oli ryhtynyt metelöimään. Eihän se kuntoon tullut mutta hidastaa vian etenemistä.

RVS:n suhteen en voi esittää mitään mistä olisi ollut haittaa jos ei hankintahintaa ota huomioon. Nykyään sitä on useimmissa käyttämissäni laitteissa. Joissakin jo useita vuosia.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 17, 2018, 12:25:59 ip
Tuosta X:stä on kokemuksia kaverillani, joka on ammattiautoilija. Ainakin hän uskoo myrkyn nimeen jakelukuorma-autossaan. Ja itseasiassa myös henkilöautossaan. Kai se olisi vain uskallettava kokeilla. Kiinnostaisi kyllä omasta saada moottorin puolelta turhia kitkoja pois, siitä ei koskaan ole haittaa.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 17, 2018, 12:56:37 ip
Lainaus
Kiinnostaisi kyllä omasta saada moottorin puolelta turhia kitkoja pois, siitä ei koskaan ole haittaa.
Dieselpikkupaku jossa paria kehitysvaihetta vanhempi turbokone tuntuu vievän laitetta kuin tyhjää vain. Menossa on sellainen keveyden tuntu. Vaikutuksen ilmeneminen vain kesti ehyessä koneessa uudella öljyllä monta kuukautta ja tuhansia kilometrejä. Vielä on pari tuhatta ajamatta ennen "puhtaan" öljyn laittoa mutta tuskin enää vaikutuksia tulee koska pakkasilla kone käy tarpeettoman kylmänä vaikka maskin takana onkin suoja jäähdyttimen edessä. http://www.motomatti.fi/2018/11/jokasyksyinen-pikku-homma-autoon.html

Toisaalta ainoat ajot talvella on harvakseltaan sukulaisiin ja Kerholle viikoittain. Muuten mennään julkisilla kätevämmin. On varsin mukavaa kävellä muutama sata metriä pysäkille jolta kulkee busseja 10 minuutin välein. Auto alkaa olemaan turha laite nykyään. Tarve on lähinnä mökkireissuille.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 17, 2018, 13:09:03 ip
Lienee ostettava, ainakin pyörään.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 17, 2018, 21:19:51 ip
Tämä on kiinnostavaa tietoa vaihteistoöljyn sekaan lisättävästä lisäaineesta. Vaiheiden kanssa ei ole ongelmia ollut, mutta jos RVS-putkilo maksaa neljäkymppiä ja sitä käyttää muutaman öljynvaihdon ja siitä on todettua hyötyä, pistän kokeiluun. Työmaa ei antanut tänään myöten harrastuksille, joten en päässyt varaosaliikkeeseen. Niinpä kiirettä ei ole ja tuskin tuleekaan.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 17, 2018, 21:25:51 ip
Noita näkyi hyllyllä olevan joka läpeen, eli tarkkana saa olla.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 17, 2018, 21:59:56 ip
Lainaus
jos RVS-putkilo maksaa neljäkymppiä ja sitä käyttää muutaman öljynvaihdon ja siitä on todettua hyötyä

Ei tarvitse kuin se yksi käsittely. Huomaa että pakkaus voi olla paljon isommalle öljymäärälle. Isommalla setillä hoitaa pienen kylän kaikki ajoneuvot. Olikohan niin että 3 ja 6 litran settejä tavan kuluttajille. Teollisuuteen kymmeniä litroja. Pakkaus sisältää ainetta vain muutaman millilitran. Pyöräkäytössä siitä jakaa useampaankin pyörään.

Ohjeessa seisoo että lisätään vanhan öljyn joukoon ja tuhansien ajokilometrien jälkeen lasketaan vanha pois ja laitetaan uusi ilman lisäainetta. Aineen käyttö kun on ajateltu autopohjalta. Siellä vaihteistoöljyä ei vaihdeta juurikaan.

Moottoripyörässä kun vaihteiston öljy vaihdetaan tämän tästä niin olen laittanut lisäaineen uuden öljyn sekaan. Vaikutuksen huomaa, jos huomaa, muutaman tuhannen jälkeen ja säädettyyn vaihtoaikaan laitetaan vain uusi öljy.

Valmistajan ohje, RVS:n suhteen, tarjoaa että seuraava käsittely 100.000 km perästä. Se riittänee useimmille.

Jos on kovin kulunut moottori tai vaihteisto voi tehdä kaksinkertaisen käsittelyn heti alkuun. Ohjeet pakkauksessa.

Myös uuteen moottoriin tai vaihteistoon on ohjeet "uuden käsittelystä". Itse en ole sellaista noudattanut vaan luotan "vanhan liiton menetelmään" eli ensin ajetaan uusi kone ja vaihteisto sisään valmistajan ohjeilla ja vasta useiden tuhansien kilometrien jälkeen laitetaan lisäaine öljyn kanssa.
Tuo menetelmä perustuu siihen että kaikki osat ovat enemmän tai vähemmän epäsopivia uutena ja asettuvat käytön myötä. Vasta sitten lisäaineistus. Uusissa osissa on sarjatuotannon sallivia pinnankarheuksia ja mitoitusvirheitä. Ne hioutuvat ajan mittaan pois. Siksi on monissa ajoneuvoissa ns. sisäänajovaihe.

Moottorin suhteen on vain moottori mutta vaihteistoja on Guzzissa kaksi. Vaihde se on perävaihdekin.

RVS ei kunnosta väljiä laakereita eikä kuluneita hammaspyöriä. Se tekee ne vain niin liukkaaksi että kuluminen hidastuu ja melu helpottaa. Siksi käsittely on hyvä tehdä ennen kuin yletöntä kulumista on tapahtunut.

Osien toisiinsa sopeutuminen muuttuu ajan mittaan kulumiseksi. Paras paikka käsittelylle on jossain siinä välillä.

RVS tarttuu vain kuumiin kohteisiin. Tarkoittaa niitä osia jotka kuormittuvat eniten ja siksi kuumenevat. Rikkinäisessä rakenteessa on paljon kuumia kohteita. Siksi tulee virheellinen käsitys että aine korjaisi jotain jo loppuunkulunutta.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 18, 2018, 07:32:22 ap
En ajatellutkaan, että rikkinäinen ehjäksi tulis. Ainakin perän kaikki hammastukset ovat silminnähden hyvässä kunnossa. Vaihteistosta en osaa sanoa kuin että toimii. Ei ainakaan vielä tunnu vanhan panssarivaunun vaihteistolta. Ykköselle vähän loksahtaa, mutta ei mitään poikkeuksellista kai siinäkään. Tässä kohtaa lisäaine voi olla ok.

Kolmelle litralle on pienin myytävä RVS-tuote, ja öljymäärä vaihteistoon on 750 ml. Moottoriöljyn määrä on tasan kolme mutta sen vaihdoin jo, eli nyt jäi se käsittely tekemättä. Tuskin sitä kannattaa enää jälkikäteen sinne ruikkia.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 18, 2018, 12:56:16 ip
Lainaus
Moottoriöljyn määrä on tasan kolme mutta sen vaihdoin jo, eli nyt jäi se käsittely tekemättä. Tuskin sitä kannattaa enää jälkikäteen sinne ruikkia.

Laita vasta ennen kuin lähdet ajamaan. Onhan se öljy siellä seuraavat 10.000 km.
Käytännössä käy nätimmin kun laitat geelin letkulliseen injektioruiskuun, vedät täyttöpropun kautta öljyä ruiskuun ja ravistelet jonkin aikaa ja ruuttaat takaisin moottoriin. Kyllä se sitten ajossa sinne sekoaa. Mielestäni sitä mukana tulevaa pullollista "kantoainetta" ei kannata moottoriöljyn sekaan laittaa. Tai ei ainakaan kaikkea. Geeli sekoaa melko pieneen määrään öljyä.

Vaikutuksia ei kannata odotella heti. Vasta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen voi olla havaittavaa vaikutusta. Erityisesti venttiilinnostimet ja nokka-akselin nokat tykkäävät toimenpiteestä.

Vaihteistossa kohteena ovat laakerit ja sysäyksenvaimentimen vastinpinnat sekä hammaspyörien hampaiden vetopuolen ryntöpinnat. Lähinnä viitos- ja kakkosvaihteen sekä ensivedon hammastukset. Vaihteiden kytkeytymiseen aineella ei liene mitään osuutta. Jos vaihteet kovin kolahtelevat tai kytkeytyvät kovin raskaasti voi syynä olla kytkimen säädön virheellisyys.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 18, 2018, 13:17:51 ip
Varmaan jos kytkentähampaat ovat laatikossa kovin kuluneet ja pyöristyneet, niin silloin ei varmaan ole hyötyä. Enemmänkin haittaa jos liukkaammaksi muuttuu.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 18, 2018, 13:36:04 ip
Varmaan jos kytkentähampaat ovat laatikossa kovin kuluneet ja pyöristyneet, niin silloin ei varmaan ole hyötyä. Enemmänkin haittaa jos liukkaammaksi muuttuu.

Omakohtaista kokemusta on nyt neljästä vaihteistosta joissa myös kulumia kytkentähampaissa. Ei silti ole tullut ongelmia siinä suhteessa jos vain säädöt ovat kohdallaan eli että vaihteensiirto siirtää vaihteen perille eikä jätä "huulille".

Koska RVS tarvitsee kuumuutta tarttuakseen pintaan niin tuskin se kytkentähampaisiin tarttuu. Ne eivät kuumene käytössä.

Pitänee taas mainita että aine ei tee öljystä yhtään liukkaampaa eikä se ole öljyn lisäaine vaikka se öljyn sekaan laitetaankin. Kyse on metallin lisäaineesta ja tarttuminen tapahtuu metalliin niissä kohteissa joissa ilmenee kitkan tuottamaa korkeaa ja pistemäistä lämpöä. Siksi RVS:n väitetään tehoavan parhaiten huonon öljyn kanssa.

On aivan eri asia käyttää Wyns:siä, Power Up:pia, STP:tä tai vastaavia jotka sekoitetaan öljyyn antamaan öljylle lisäominaisuuksia.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 18, 2018, 14:28:48 ip
Jos sitä kytkentähammasta hakkuuttaa, niin silloin kai se siihen voisi tarttua jos tarttuu. Liukkaammalla tarkoitin lähinnä pinnoitettua pintaa, en öljyn ominaisuuksia.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 18, 2018, 14:54:49 ip
Oikeastaan minulle jää vain yksi kysymys jäljelle. Riittääkö RVS- transmission-luraus myös peräöjyn sekaan (250 ml) hoitamaan kitkan vähentämisen? Tarvitseeko molybdeenisulfiittilisäainetta silloin ollenkaan?
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 18, 2018, 15:13:59 ip
Tähän en oikein sanoisi sitä enkä tätä tai kehottaisi kumpaankaan. Olen käyttänyt niissä perävaihteissa Molykote A dispersiota kuten ohjeistus kehottaa ja hyvin olen niiden osalta pärjäillyt. Kun taas toisissa perävaihteissa, joihin ei saa laittaa Molykotea tai muuta lisäainetta on edelleen harkinnassa käyttäisinkö RVS:sää.

California 1400:n perä on varsin meluisa ajossa. Siinä mitään vikaa vaikuta olevan eikä siihen kehoteta käyttämään mitään lisäainetta. Vaan peräti kielletään käyttämästä.
Koska en ole havainnut RVS:stä oleva rahanmenoa kummempaa haittaa niin ihan melun vaimentamiseksi voisi kokeilla.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 18, 2018, 15:31:32 ip
Tästä on aiemminkin ollut keskustelua..
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 18, 2018, 15:33:10 ip
Pitää miettiä, alanko kokeilemaan. Tällä pyörällä (2001) on ajettu 90 000, joista minä kahdessa kesässä 17 000, ja takapään sisukset ovat kuin tehtaan hyllyltä. Ensin käytössä on ollut Molykote A tai ei mitään. Kun minä sain pyörän käyttööni, Molykote oli jo pois markkinoilta ja ehdotettiin Liqui-Moly MoS2, jota sinne myös laitettiin.

Fixuksen varaosamyyjä oli sitä mieltä, että RVS ajaa ihan saman asian kuin Liqui-Moly, joka on heilläkin poistuva tuote, mutta onpahan ainakin halvempaa.

Minulla on nyt kaikkia kaapissa, paitsi Molykotea. Laitan varmaan Liqui-Molya perään.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 18, 2018, 18:51:34 ip
Lainaus
Fixuksen varaosamyyjä oli sitä mieltä, että RVS ajaa ihan saman asian kuin Liqui-Moly
Varsin todennäköistä.

Aineilla on kuitenkin merkittävä perusero. Grafiittirasva on passiivinen aine mutta RVS aktiivinen.
Liqui-Moly toimii siis aina kun sitä on, tarvittiin tai ei. RVS sen sijaan toimii vain silloin kun tarvitaan.
Grafiitti on öljyn lisäaine kun taas RVS on metallin lisäaine. Valita voi näiden välillä tai ei kumpaakaan.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 26, 2018, 12:49:52 ip
Tein päätöksen. Vanhus (tai mitäpä 17 vuotta on Moto Guzzille) talvehtii kaikki rasvat sisällä ja neuvojen mukaisesti laitan lisäaineet vasta, kun lähden ajamaan. Kokeilen RSV-käsittelyä vaihteistolle (aineen käyttöohjeiden mukaan) ja laitan molybdeenisulfidia hyvin pienen ehkä kahden millilitran tuikun peräöljyn sekaan.

Moottoriöljyksi meni täyssynteettistä 20W50 ja siitä taaksepäin mitä parhainta 80W90 merkkejä mainitsematta. Jos kuitenkin vielä tiivisteet, letkut ja huohottimet tarkastettuanikin tihkuu oikein kuumassa ja pitkässä ajossa jostain, vaihdan seuraavaksi mineraaliöljyyn.

Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Vierailija - Joulukuu 26, 2018, 12:57:35 ip
Grafiittirasva? Liqui Moly:n tuotteet sisältävät molybdeenidisulfidia. Kai niissä grafiittiakin voi olla?  ???
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 26, 2018, 13:32:40 ip
Grafiittirasva? Liqui Moly:n tuotteet sisältävät molybdeenidisulfidia. Kai niissä grafiittiakin voi olla?  ???

Ei kai sentään ole. Wikipedian mukaan molybdeenidisulfidi eli molybdeeni(IV)sulfidi (MoS2) muistuttaa grafiittia. Teolliseen käyttöön sopivaa molybdeenidisulfidia saadaan puhdistamalla molybdeenihohteesta. Sitä voidaan valmistaa myös kuumentamalla molybdeenimetallia rikin kanssa tai kuumentamalla molybdeenitrisulfidia tai ammoniumtetratiomolybdaattia.

Mo + S2 → MoS2
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Olavi - Joulukuu 26, 2018, 19:26:56 ip
Olen "oikonut mutkia" ja käyttänyt Guzzin voimassiirrossa Motulin mpvaihteistoöljyä (SAE 80W90). Siinä on valmiiksi lisäaineena Mo2S:ää. Tavaraa on myynnissä mineraalipohjaisena ja synteettisenä. Ei liene täysi oikeaoppista kaikkien mielestä, mutta tällä on menty ;D.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Jouko S - Joulukuu 26, 2018, 20:30:04 ip
Olen "oikonut mutkia" ja käyttänyt Guzzin voimassiirrossa Motulin mpvaihteistoöljyä (SAE 80W90). Siinä on valmiiksi lisäaineena Mo2S:ää. Tavaraa on myynnissä mineraalipohjaisena ja synteettisenä. Ei liene täysi oikeaoppista kaikkien mielestä, mutta tällä on menty ;D.
Mielestäni tuo "oikeaoppisuus" on yleensä, merkistä huolimatta, pelkästään valmistajan antamien ohjeiden, eli ohjekirjan mukaista toimintaa kaikissa yleisissä huoltotoimissa. Tätä "oikeaoppisuutta" noudattavat valmistajien lisäksi maahantuojien valtuuttamat huoltoliikkeetkin. Olavin löytämä ratkaisu vaikuttaisi ihan hyvälle, ja jos tuosta Motulin öljystä löytyisi jostain tuo MoS2 lisäaineen koostumus ja prosenttipitoisuus, niin vaihtaisin sen heti seuraavassa öljynvaihdossa nykyiseen Öljy+Molycote A sekoitukseen.

Jouko

Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Olavi - Joulukuu 26, 2018, 21:44:06 ip
Ei  löytynyt molyn pitoisuudesta tietoa Motulin laatikkoöljystä, mutta alla Lontoon kielellä jonkinlainen kuvaus käyttötarkoituksesta. Jotenkin kuulostaa Guzziin sopivalta ;D: "Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes "Samaa Molya tuntuu oleva käytössä laajalti lisäaineena erilaisissa raskaan kaluston sekä teollisuuden voiteluaineissa.

Öljysuositukset ja niitä koskevat lähestymistavat näyttävät kovin vaihteleva eri valmistajien käyttöohjeissa. Jossain voi esim. m-öljylle olla vain yksi tuotemerkki ja yksi SAE-luokituksen mukainen öljy. Toisessa käyttöohjeessa voidaan tarjoilla valittavaksi merkkiriippumattomasti esim. 4-5 eri SAE luokituksen mukaista öljyä, kunhan mopon käyttöolosuhteet vastaavat öljyn suosteltuja käyttölämpöolosuhteita ja valittu öljy vastaa valmistajan laatusuosituksia.


GEARBOX 80W-90
Gearbox and differential lubricant
Molybdenum bisulphide MOS2 reinforced
Extreme pressure
TYPE OF USE
Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes.
alla mechanical transmission, synchronised or not synchronised gearboxes, gearbox/differential, transfer
gearboxes and hypoid differentials without limited slip system operating under shocks, heavy loads and
low revolution speed or moderate loads and high revolution speed.
PERFORMANCES
STANDARDS API GL4 and GL5 / MIL-L-2105D
Extreme pressure lubricant for an efficient anti wear protection, reinforced with Molybdenum bisulphide
to handle heavy loads.
Stays in 90 grade after KRL 20 hours shear testin as requested by SAE J306 standardi, July 1998 update
Very high lubricating power which decreases friction and wear.
90 grade at hot temperature to provide outstanding oil film resistance at hot temperature and/or to
reduce transmission noise.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 05, 2020, 14:09:36 ip
Ei  löytynyt molyn pitoisuudesta tietoa Motulin laatikkoöljystä, mutta alla Lontoon kielellä jonkinlainen kuvaus käyttötarkoituksesta. Jotenkin kuulostaa Guzziin sopivalta ;D: "Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes "Samaa Molya tuntuu oleva käytössä laajalti lisäaineena erilaisissa raskaan kaluston sekä teollisuuden voiteluaineissa.

Öljysuositukset ja niitä koskevat lähestymistavat näyttävät kovin vaihteleva eri valmistajien käyttöohjeissa. Jossain voi esim. m-öljylle olla vain yksi tuotemerkki ja yksi SAE-luokituksen mukainen öljy. Toisessa käyttöohjeessa voidaan tarjoilla valittavaksi merkkiriippumattomasti esim. 4-5 eri SAE luokituksen mukaista öljyä, kunhan mopon käyttöolosuhteet vastaavat öljyn suosteltuja käyttölämpöolosuhteita ja valittu öljy vastaa valmistajan laatusuosituksia.


GEARBOX 80W-90
Gearbox and differential lubricant
Molybdenum bisulphide MOS2 reinforced
Extreme pressure
TYPE OF USE
Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes.
alla mechanical transmission, synchronised or not synchronised gearboxes, gearbox/differential, transfer
gearboxes and hypoid differentials without limited slip system operating under shocks, heavy loads and
low revolution speed or moderate loads and high revolution speed.
PERFORMANCES
STANDARDS API GL4 and GL5 / MIL-L-2105D
Extreme pressure lubricant for an efficient anti wear protection, reinforced with Molybdenum bisulphide
to handle heavy loads.
Stays in 90 grade after KRL 20 hours shear testin as requested by SAE J306 standardi, July 1998 update
Very high lubricating power which decreases friction and wear.
90 grade at hot temperature to provide outstanding oil film resistance at hot temperature and/or to
reduce transmission noise.

Kokeilen tuota. Vaihteistossa on joka tapauksessa se RVS viime kaudella tehty.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2020, 22:15:19 ip
Niin, onhan näissä ero: Molykote A dispersiota tai MOS2:ta pitää laittaa joka öljynvaihtokerta jos ohjeita noudattaa. RVS-käsittely noin yksi kertaa per 100.000 km.
En voi sanoa mitään muuta varmaa, koska en ole käyttänyt kuin Molykote A:ta yli satatuhatta kilometriä eräissä pyörissäni mutta RVS:ää vain yli 100.000 km ajetuissa pyörissä korvaamaan Molykote A:n.
Poikkeuksena California 1400 johon laitoin moottoriin ja vaihteistoon RVS:n mutta siitäkin on jo aikaa mutta kilometrejä vasta reilut 30.000. Ainakin käyntiääni hiljeni.
Perävaihteeseen laitan kun tulee 50.000 km täyteen sillä silloin on peräöljyn vaihtoaika viimeistään. 1400-malleissa ei ole lisäainetta peräöljyyn vaadittu. Peräöljyn vaihtoaika, ohjeen mukaan, tulisi kohdalle aikaisintaan vuonna 2022 tai 2023 tasaisen vauhdin periaatteella. Todennäköisesti vaihdan öljyn ennenaikaisesti kun vaihdan takarenkaankin. Takarengas kestää (Auton rengas takana) useamman kymppitonnin.

Molykote A:ta on vielä varastossani koska ostin paikallisen laakeriliikkeen varaston itselleni siksi että omistan useamman Guzzin johin sitä tarvitaan enkä silloin tiennyt vielä RVS:stä.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2020, 00:21:52 ap
Eikös molyn ja Rvs:n pitänyt olla keskenään toimimattomia?
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2020, 14:49:36 ip
Eikös molyn ja Rvs:n pitänyt olla keskenään toimimattomia?

Käsittääkseni RVS:tä ei ole mitään haittaa Molyn seassa mutta se on myös täyttä rahanhukkaa. Moly hoitaa ettei metallista kosketusta tule ja RVS taas tarvitsee metallista kosketusta toimiakseen ja tehdäkseen pinnoitteensa sellaiseen kohtaan niin että metallinen kosketus poistuu pitkäksi aikaa.

Moly on siis koko ajan aktiivinen jos sitä öljyssä on mutta RVS odottelee että jossain on kitkaa ja tarttuu siihen niin että asiasta ei ole haittaa enää. RVS poistuu öljynvaihdon yhteydessä mutta on jättänyt vaikutuksensa voimaan.

Voisi tietysti ajatella niinkin että kun RVS-käsittely on tehty ja sen mahdollinen hyöty saavutettu niin jatkossa käytetään Molya niin että RVS:n vaikutus kestää vielä pidempään.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 06, 2020, 17:22:09 ip
Pyrkimystä huolehtia ratsunsa kunnostahan nämä keskustelut ovat.
Kertoo paljon Guziväen suhtautumisesta, meneekö meillä överiksikin nyansseissa voidaan keskustella..
Pyöräkantahan MG:ssä on pääosin vanhaa, niitä pidetään kunnossa velhojen neuvoilla.
Jos tulisi katsastus, niin vahva veikkaukseni on että montaa Guzzia ei olisi hylätyissä.

Meillä on hyvä pohja harrastaa mopoilua.






Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 06, 2020, 18:44:44 ip

, koska en ole käyttänyt kuin Molykote A:ta yli satatuhatta kilometriä eräissä pyörissäni mutta RVS:ää vain yli 100.000 km ajetuissa pyörissä korvaamaan Molykote A:n.


100 000 tulikin sopivasti kesällä täyteen, joten linjassa mennään. Vastahan tämä on sisäänajettu.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2020, 18:52:29 ip
Lainaus
Jos tulisi katsastus, niin vahva veikkaukseni on että montaa Guzzia ei olisi hylätyissä.

GuzGuz kirjoittaa asiaa. Ainakin pääosin.

En tietenkään halua katsastusta ylipäätään mutta toisinaan näkee Guzzeissakin sellaisia asioita että pyörän omistaja ei ole tietoinen vaikka ajaakin riskirajoilla.

Tyypillisin vaiva on vanhat kumiset jarruletkut. Ne pitäisi vaihtaa muutaman vuoden välein niin olisi turvallisella puolella. Ainakin omistajan käsikirja ja huolto-ohjekin kertoo, toisinaan, että pitäisi vaihtaa. Ti kerrasta teflonisiksi "metallipunosletkuiksi". Ne kestävät pidempään mutta ovat herkkiä hiertymille ja äkkimutkille.

Toinen asia, sekin jarruista, että pitäisi ne jarrunesteetkin uusia muutaman vuoden välein. Tavallisessa, kevyessä ajossa jarrut kyllä pelaavat mutta kun tulee hätätilanne tai matka osuu vuoristoon ja on kiva vähän kiihdytellä serpentiinitiellä niin jarruneste näyttelee suurta osaa turvallisuudessa. Vesipitoiseksi käyvä jarruneste on syytä vaihtaa vielä useammin kuin jarruletkut. Vesi valuu painavampana sinne missä siitä on eniten haittaa. Sen lisäksi että se ruostuttaa se lämmetessään muodostaa vesihöyryä ja jarruteho katoaa kokonaan.

Kolmaskin asia koskee jarruja: nimenomaan etujarrussa voi olla jokin kahdesta, neljästä tai useammasta jarrumännästä jumissa tai jarrumäntä ei palauta kunnolla. Kelluva levy sietää kyseistä vaivaa aika hyvin ja jarruteho katoaa niin hitaasti että pyörän kuljettaja ei siihen kiinnitä huomiota. Lisäksi jumiminen kuluttaa jarrumateriaaleja tarpeettomasti. Vesimäärän mittaus jarrunesteestä on helppo: kaupasta saa mittarin sitä varten joka ilmaisee veden määrän nesteessä tai ainakin siitä kohtaa mistä mitataan. Usein on havaintona että jarrunestesäiliön kannen alapinnassa oleva kumipalje on rikki tai venynyt, väärän nestetyypin käytön vuoksi tai sitä ei ole lainkaan.

Yksi asia josta en lakkaa mainitsemasta: ohjauslaakerien kunto. Se ei selviä kääntelemällä ohjausta laidasta laitaan vaan keula pitää nostaa maasta irti. Sekään ei vielä riitä vaan pitää ottaa etupyöräkin irti. Silloin liikkuva massa on pienempi ja voi havaita hitaasti kääntämällä onko keskiasennossa, tai sitä lähellä löysempiä ja kireämpia kohtia. Usein on niin että keskellä on löysä kohta ja hieman käännettäessä ohjaus vastustaa. Eikä kyse ole välttämättä vanhasta pyörästä. Oman California 1400:n ohjauslaakerit jouduin vaihtamaan jo enimmäisenä vuonna: ei rasvan kipeneekän ollut laakereissa.

Toinen, ikävämpi muisto, on se että oman Kerhon jäsen menetti henkensä ohjausvikaisella pyörällä. Oli alkujaan enduroharrastaja ja oli tottunut pesemään pyöränsä joka ajoreissun jälkeen. Vähän keskikesän jälkeen hän ajoi, ihan helpossa paikassa, metsän puolelle ja törmäsi puuhun uudehkolla katupyörällä. Pyörään ei tullut mitään isompaa mutta kuski menehtyi. Sama pyörä kulki vakuutusyhtiön varaston kautta huutokaupassa uudelle omistajalleen ja hän kaatui sillä vastaavalla tavalla mutta ei käynyt kun luunmurtumia. Vakuutusyhtiö tutkitutti pyörän ja siinä todettiin ohjauslaakerin olevan ruosteessa. Se oli onnettomuuden syynä ja molempien henkilöiden vakuutuskorvausta leikattiin. Tämän asian tutkinnan tuloksena syntyi tutkintaryhmän raportissa ehdotus pakollisesta vuosikatsatuksesta.

Jousitus ja iskunvaimennus. Jarrujen ja renkaiden jälkeen merkittävin ajoon vaikuttava komponentti. Kerholla kyselin kerhokavereilta heidän pyöriensä tilanteesta iskunvaimennuksen suhteen. Yleisin vastaus oli että kunnossa on: joka vuosi pyörä käy merkkihuollossa. Hyvä niin mutta onko tehty huolto myös sinne minne pitäisi? Useimmiten on mutta ei aina. Tai huollossa oikaistaan eikä tehdä kaikkea mitä huollolta edellytetään.

Vääriä keulan nestemääriä on ollut tai säädöt ovat jääneet asettamatta huollon jälkeen edes perusasetuksiin. Siihen on syynä että monessa pyörämallissa ohjeistetaan kiertämään säätönupikat tiettyyn asentoon ennen kuin keula tai takaiskari avataan huoltoa varten. Eikä sitten muistettu kootessa laittaa takaisin siihen asentoon missä ne olivat kun pyörä tuli huoltoon. Olen myös huomannut että on runsaasti motoristeja jotka eivät ymmärrä noista jousituksen ja iskunvaimennuksen nupikoista yhtään mitään. Eivät siis uskalla niihin kajota. Vaimenninnesteissä on eroja: viskositettiiluokka voi olla sama mutta silti toiminta voi olla enemmän tai vähemmän erilainen. Kamalaa katsoa kun edellä menevä pyörä menee kuin keinutuoli kun on otettu satakiloinen rouva taakse eikä ajatustakaan muokata jousitusta ja vaimennusta vaikka ero soolokyytin on suuri.

Viimekesäinen lapinreissu Rouvan kanssa oli hyvä esimerkki: Etelä-Suomen hyvillä isoilla teillä yksin ajaen kyyti oli ihan Mökille saakka ok. Siellä kiersin paluuvaimennuksen nuppeja takaiskareissa pari naksua kun Rouvan tavarat ja hän tulivat kyytiin. Alkumatka meni mukavasti isohkoja teitä. Sitten lähdimme kiertämään Runon ja Rajan tietä idässä pikkuteitä kulkien. Meno muuttui hitaammaksi ja ajo raskaaksi. Piti pysähdellä usein. Kuusamoon päästyämme otimme aikalisän ja jäimme hotelliin pariksi yötä. Oli hyvää aikaa aamusella hyvin nukutun yön jälkeen pienelle säätörupeamalle. (Kyseisessä hotellissa ei suvaita alkoholia, sen käyttöä tai näkyvää vaikutusta. Oli rauhallista yöpyä.) Säätöä varten piti pyörää purkaa että pääsi kohteeseen. http://www.motomatti.fi/2019/07/california-1400-gts-saatotoita-matkalla.html
Pyörä tuntui isommalta ja vakaammalta ajossa. Tosin teiden laadussakin oli, paikoitellen, sanomista osin r-sana vahvistuksin.

Renkaista en viitsi edes muuta mainita kuin sen että kannattaa harkita ennen reissuun lähtöä että onko niin paljon pintaa että on turvallista.

Ja onhan noita muitakin vaaratekijöitä. Jotkut ovat itselleenkin vaaraksi. Saati muilla.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2020, 19:01:52 ip
Eikös molyn ja Rvs:n pitänyt olla keskenään toimimattomia?

Käsittääkseni RVS:tä ei ole mitään haittaa Molyn seassa mutta se on myös täyttä rahanhukkaa. Moly hoitaa ettei metallista kosketusta tule ja RVS taas tarvitsee metallista kosketusta toimiakseen ja tehdäkseen pinnoitteensa sellaiseen kohtaan niin että metallinen kosketus poistuu pitkäksi aikaa.

Moly on siis koko ajan aktiivinen jos sitä öljyssä on mutta RVS odottelee että jossain on kitkaa ja tarttuu siihen niin että asiasta ei ole haittaa enää. RVS poistuu öljynvaihdon yhteydessä mutta on jättänyt vaikutuksensa voimaan.

Voisi tietysti ajatella niinkin että kun RVS-käsittely on tehty ja sen mahdollinen hyöty saavutettu niin jatkossa käytetään Molya niin että RVS:n vaikutus kestää vielä pidempään.

Tätä juuri tarkoitin. Se molemmat kyllä tarttuu sinne hampaisiin ja kolosiin, eli melkein tarvitsisi "huuhteluöljyn" käyttöä välissä.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2020, 19:33:30 ip
Perän huuhtelu eli Molykoten poisto.

En ole sitä tehnyt mutta verrattavissa olevan homman kuitenkin joskus aikoinaan.

Päätin pestä GT850:n vaihteiston. Laskin öljyt pois. Laitoin paloöljyä tilalle ja ajoin kevyttä ajoa muutaman kymmenen kilometriä eri vaihteilla. Ja aivan oikein: vaihteistossakin oli käytetty Molykotea. Mustaa kuraa tuli pois eli paloöljy liuotti sitä helpommin kuin aiemmin pois laskemani paksu 80W vaihteistoöljy.
Jatkoin liuottamista: puolet paloöljyä ja loput bensiiniä. Nyt en enää ajanut. Käyttäminen paikoillaankin vähän jännitti. Vielä tuli tummaa tavaraa. Uusi setti edellistä ja käyttöä kaikilla vaihteilla paikoillaan hyvän tovin.
Varsin kirkasta oli pois laskemani liemi siinä vaiheessa.

Syynä vaivannäköön oli että halusin kokeilla jotain vaihteistolisäainetta. Olikohan jokin Wynn's tai semmoinen. Sellaista liukasta räkämäistä läpikuultavaa ainetta. Sen perään normi vaihteistoöljyä. Käyntiääni hiljeni mutta vain joksikin aikaa. Taisi olla tarkoitukseltaan jotain sellaista millä myydään vaihteistovikainen auto ehyenä.
Myöhemmin remontoin vaihteiston. Rattaat ookoo mutta sysäyksenvaimenninjousi poikki ja laakerien vierintäpinnat harmaat. Osavaihtoja ja hyvä tuli. Hatarien tietojen mukaan toimii edelleen. Tosin nykyistä omistajaa en tiedä.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 06, 2020, 21:01:26 ip
Tärkeitä juttuja. Kyllä minä olen saanut täältä niin paljon lurkittuani ja lueskeltuani kaikenlaisia juttuja.

Olen kirjannut ylös, että jarrunesteet ja keulaöljyt vaihdettu 2018, uudet Brembo-palat eteen ja taakse laitettu 2019, ilmanputsarin ja koneen välinen huohotinletku vaihdettu (oli reikä) ja bensansuodin vaihdettu 2019. Uudet renkaat elokuussa, joten kilometrejä niillä on vielä vähän. Voi olla, että alkaa olla taas pian jarrunesteiden vuoro. Niin se aika kuluu.

Pitää tuo ohjauslaakereitten kunto selvittää seuraavaksi. Kyllä minua kiinnostaa, että rouva pysyy kunnossa. Se on varmasti komeaa purkamista, jos pitää vaihtaa. En minä ole niihin kajonnut. Täytyy selvitellä, onko kukaan. Nyt on vielä hyvää aikaa tässä.

Pitää tietysti vielä pitää oma pää kunnossa, ja sitten on ainakin kaikki voitava tehty.  :D

Yhden kerran on matka hetkeksi pysähtynyt viime kesänä. Jollain savolaisella möykkytiellä loppui käynti. Virta tuli, mutta bensapumpun ääntä ei kuulunut. Siinä sitä ihmeteltiin. Satulan alta löytyi rikos. Bensapumpusta lähtevän johdon akkuun menevä ruosteinen kaapelikenkä (lenkki) oli murtunut. Sain puristettua johdon kärjen mutterin alle ja kesti se sen reissun ja vielä kotiin. Vaihdoin heti kaikki rumemman näköiset lenkit uusiin.

Yleensä minulla on reissussa työkalujen lisäksi kaikkia sulakkeita 2 kpl, ajovalon polttimo, paikkauspullo, gorillateippiä, pieni WD-40 ym. härpäkettä. Nyt on sitten pari kaapelikenkääkin, vaikka ei taida heti tarvita.

Voihan olla, että tämäkin kartta riittäisi jonkin matkaa:

(https://i.pinimg.com/originals/db/01/96/db0196efad63cbc5e296ad5251f3d998.jpg)



 
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 07, 2020, 16:14:11 ip
MM on taas täysin asiassa ja se on ilahduttavaa totutusti..
Just tuo että kun pindataan riskitekijöitä tekniikassa kokemuksella, niin niihin kiinnitetään myös erityisesti huomiota.
Ei näitä huoltoliikkeet jos sellaiseen menee asioista kerro kun eivät edes tiedä..
Mitä tapahtuu kun meidän oikeasti osaavat  ns pappatunturiosaavat ei ole neuvomassa?
Ei taida nuoria olla tosin Guzzeissa kohta muutenkaan, juniorit kohta ajavat sähköpyörillä.
Mutta tää on meillä hyvää ja soisin jatkuvan, ainakaan omakohtaisesti ei vielä "varikolle" ole ollut asiaa ja se on ihan tasan näiden asiansa tuntevien neuvovien ansiota.
TT esim on hieman nuorempaa polvea ja ihan tasan tekniikka hallussa, tuntuu vaan että yleensä väittelee aiheista, tietää kuitenkin tasan mistä puhutaan ja no offensea tietenkään, mutta tietotaidon säilyttäminen/ jakaminen on aika olennaisessa roolissa jotta Guzzit kulkee.
Meillä on erittäin hyvin toistaiseksi..






Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 07, 2020, 21:02:50 ip
Siinä on vaan sellainen, mikä ainakin itsellä tökkää, kun puhutaan merkeistä kuin niiden yllä olisi jotain mystistä. Ihan tavalliset ihmiset niitä kasaa ja huoltaa. Guzzi on vielä äärimmäisen yksinkertaisesta päästä. Loogisella ajattelulla ja järjellä pystyy näitä kyllä korjaamaan ja ylläpitämään. Saattaa tulla joskus tökkien pihalle, mutta tarkoitus on vain saada sitä tietoa läpi. Väittely ei ole itseisarvo, eikä tarkoitus.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 08, 2020, 17:23:53 ip
R.M.  Pirsig kirjassaan Zen ja moottoripyörän kunnossapito selvitti syyn miksi jotkut eivät halua edes kuulla mitä vikaa pyöräänsä voi tulla tai miten sitä on korjaamolla korjattu kunhan vain liikkuu. Toinen laita taas on sellainen henkilö joka tuntee toimintaperiaatteeet, rakenteet ja miten niitä voi parhaiten huoltaa ja korjata. Täällä vaikuttaa olevan aika hyvin näitä jälkimmäisiä.

Käykäähän hakemassa kirjastosta tai kaupasta tuo Pirsigin teos sillä se on hyvin seikkaperäinen ja pureutuu syvälle laadun ajatukseen. On myös ns. kaunokirjallinen teos. Eräälle motoristinalulle, joka on ammatiltaan peruskoulun opettaja, tarjosin kirjaa luettavaksi. Hän suorastaan hermostui kun kuuli kirjan nimen ja kuulutti että Zen ja jotkin mutterit eivät korreloi mitenkään. No, ei hänen maailmassaan...

https://www.akateeminen.com/zen-ja-moottoripyoran-kunnossapito-9789510436813.html
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 09, 2020, 13:42:49 ip
<snip>
Käykäähän hakemassa kirjastosta tai kaupasta tuo Pirsigin teos sillä se on hyvin seikkaperäinen ja pureutuu syvälle laadun ajatukseen. On myös ns. kaunokirjallinen teos.
<snip>

Kaunokirjallinen on. Tekniikkaa ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan.
Moottoripyörän määritelmä hänellä on suunnilleen sama kuin jollakin lentokoneesta: lentokone on joukko muttereita ja pultteja ja muita osia, jotka lentävät tiiviissä muodostelmassa.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Aapo - Tammikuu 09, 2020, 17:01:04 ip
Yritin kerran lomalukemisena lukea. Alle sadan sivun annoin periksi.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 09, 2020, 17:05:47 ip
<snip>
Käykäähän hakemassa kirjastosta tai kaupasta tuo Pirsigin teos sillä se on hyvin seikkaperäinen ja pureutuu syvälle laadun ajatukseen. On myös ns. kaunokirjallinen teos.
<snip>

Kaunokirjallinen on. Tekniikkaa ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan.
Moottoripyörän määritelmä hänellä on suunnilleen sama kuin jollakin lentokoneesta: lentokone on joukko muttereita ja pultteja ja muita osia, jotka lentävät tiiviissä muodostelmassa.


Kun moottoripyörä on puhtaasti käsitejärjestelmä, sen huolto myös perustuu järkiperäisiin toimiin eikä mihinkään mystiikkaan.

Siinä kirjassa on tietysti se filosofia. Se, etteivät ihmiset enää itse tee ja opettele korjaamaan asioita, tekee elämistämme epätyydyttävää ja saa meidät onnettomiksi. Eli vaikka opettelu olisi vaikeaa ja korjaaminen hankalaa, se kannattaa, sillä uuden oppiminen ja itse tekeminen parantaa elämänlaatuamme.

Kunnossapito on yhdistävä teema. Pirsig yhdistää tieteellisen järjen, elämän ongelmat ja teknisen taidon toisiinsa. Aikamoinen salaatti siitä tulee, mutta se vertaus huoltoon aina yhdistää asiat.

Tieteessä hierarkia on yksinkertaisin ja tunnetuin tapa järjestää tietoa, se on tietämyksen perusrakenne. Järjestelmän käsite sisältää osien rakennesuhteet ja edustaa monimutkaisempaa mallia. Moottoripyörän huolto ei edellytä tieteellisen menetelmän soveltamista. Tieteen metodi on liian hidas ja kömpelö. Silti päättelyn lajien tuntemus hahmottaa sitä, mistä vikojen etsimisessä ja korjaamisessa on kyse.

Voisihan sitä ajatella, että purjevene laiturissa ei ole mitään ja että "moottoripyörä" syntyy vasta kuljettajan kokemuksen kautta, mutta juuri silloin kuljettajan pitää huolehtia myös itsestään järkevästi tai muuten hän (vrt. purjevene tai moottoripyörä) ei ole kunnossa. Samalla tavalla voi elämän asioita vähän listata ja fiksailla kuin moottoripyörää.

Jotain tällaista siis.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Aapo - Tammikuu 09, 2020, 17:23:11 ip
Kyllä se kirjan ideologia tuli jo siinä vajaassa sadassa sivussa selville. Ei vaan enää jaksanut.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 09, 2020, 17:25:35 ip
Yritin kerran lomalukemisena lukea. Alle sadan sivun annoin periksi.

Ei kaikkia kirjoja tarvitse lukea loppuun.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 09, 2020, 17:29:05 ip
Joillakin on tunnollinen suhtautuminen huoltohommiin. Auton huollon jättää helpommin kenelle vain (ja niissä on tavattu puutteita), mutta moottoripyörä on jotenkin kuin laskuvarjo: sen mieluiten pakkaa itse, kun itse ajaakin. Jos jotain repeää, jäipähän sitten ihan itseltä kiristämättä.

Tällaista on monella.

Joskus vain tulee umpiperä. Ei pysty, ei osaa, ei riitä taidot. Sitten alkaa se neuvojen kyseleminen ja päätteleminen, tutkiminen, kokeileminen. Jos pääsee perille, se on hienoa.

Eihän moraalinen ammattilainen kuitenkaan ota jotain vanhaa ruojua ja ala etsiä siitä vikaa päivätolkulla. Ainakin hän sanoo, miten järjetöntä se on lähteä arvailemaan samalla, kun raha juoksee. Jos pyrkii selvittämään edes itse tarkkaan vian ja sen jälkeen sanoo, mitä tarkalleen haluaa, on paljon helpompi tehdä tilaus.

Hyvä voisi olla sellainen molempi parempi -kombo.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 09, 2020, 21:57:08 ip
Yritin kerran lomalukemisena lukea. Alle sadan sivun annoin periksi.

No, minä luin sen kokonaan, suomeksi ja katsoin, että oho: suomentaja on nainen, ei ymmärrä tekniikasta mitään.
Piti hommata englanninkielinen alkuteos, mutta eipä ollut vika suomentajassa.  :D

Muistini mukaan ainoa tekninen operaatio kirjassa on, kun Pirsig fiksaa kaverinsa Bemarin löysän ohjaustangon kaljatölkistä ottamallaan peltiliuskalla. Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 09, 2020, 22:35:29 ip
Lainaus
Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.

Niin, katsantokantaongelma. Sillä peltiliuskakorjauksella kuitenkin olisi päässyt jatkamaan matkaa jos se vain olisi bemaristille kelvannut.
Olosuhteet, saatavilla olevat aineet, menetelmän osaaminen ja ratkaisun ehdoton toimivuus. Monta asiaa kulminoituu yhteen kaasukahvaan. Tuloksena riittävän hyvää laatua. Vaihtoehto kun olisi työntäminen tai avun tilaaminen.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 10, 2020, 11:52:27 ap
Lainaus
Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.

Niin, katsantokantaongelma. Sillä peltiliuskakorjauksella kuitenkin olisi päässyt jatkamaan matkaa jos se vain olisi bemaristille kelvannut.
Olosuhteet, saatavilla olevat aineet, menetelmän osaaminen ja ratkaisun ehdoton toimivuus. Monta asiaa kulminoituu yhteen kaasukahvaan. Tuloksena riittävän hyvää laatua. Vaihtoehto kun olisi työntäminen tai avun tilaaminen.

Ei ollut kaasukahva: "His handlebars had started slipping" (sivu 46, täytyi tarkistaa, muistanko väärin). Siis ohjaustanko heilui edestakaisin, mikä sinänsä ei estä ajamista, mutta kiristysvaraa ei enää ollut. Kummallinen vika moottoripyörässä, etten sanoisi: epäuskottava.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 10, 2020, 12:41:38 ip
Noin kolmekymmentä vuotta sitten luin kirjan viimeksi. Ei voi muistaa kaikkea. Saattoi myös olla Hra Pirsigin esimerkin vuoksi kehittelemä ongelma.
Ehkä muistiani häiritsee se että olen ko. menetelmällä korjannut menestyksellisesti kaasukahvan jos toisenkin. Useissa ohjaustangoissa on kohdistusreiät joihin kahvarungoissa olevat tapit osuvat. Virheasennuksella tai vaihdetulla ohjaustangolla voi ilmetä ongelma kun kohdistusreikää ei olekaan. Joutuu turvautumaan kitkan apuun. Mutta ei siitä sen enempää.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 11, 2020, 19:27:31 ip
Lainaus
Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.

Niin, katsantokantaongelma. Sillä peltiliuskakorjauksella kuitenkin olisi päässyt jatkamaan matkaa jos se vain olisi bemaristille kelvannut.
Olosuhteet, saatavilla olevat aineet, menetelmän osaaminen ja ratkaisun ehdoton toimivuus. Monta asiaa kulminoituu yhteen kaasukahvaan. Tuloksena riittävän hyvää laatua. Vaihtoehto kun olisi työntäminen tai avun tilaaminen.

Ei ollut kaasukahva: "His handlebars had started slipping" (sivu 46, täytyi tarkistaa, muistanko väärin). Siis ohjaustanko heilui edestakaisin, mikä sinänsä ei estä ajamista, mutta kiristysvaraa ei enää ollut. Kummallinen vika moottoripyörässä, etten sanoisi: epäuskottava.

Ottamatta sen enempää kantaa kirjaan, tuo vika on kyllä tullut vastaan. Tangon kiinnikkeet olivat crossipyörässä väsyneet ajan oloon. Alumiiniset clampit, jotka siis pitävät tankoa yläkolmiossa. Ei enää viilaamalla uskaltanut tehdä lisää säätövaraa, vaan parempi oli vaihtaa osat uusiin.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 11, 2020, 19:51:25 ip
En tiedä, pitäisikö ihmetellä enemmän sitä, että joku lukisi filosofis-psykologista kirjaa vakavissaan oikeana korjausoppaana vai sitä, että joku lukisi vaikkapa Moto Guzzin verstasmanuaalia vastaavasti filosofisena kirjana. Molemmat lukutavat vaativat jo luovaa panosta.

 ;D
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 11, 2020, 21:16:24 ip
Huoltotoimenpiteissä unohdan filosofian ja luovuuden.
Keskityn niissä luottamaan hyvin pitkälle alkuperäiseen insinööritaitoon. Näin myös ajattelen keskustelua moottori- ja peräöljyt. Miksi muuttaisin alkuperäisen ja ensi vuonna täyttävän 100 vuotiaan tehtaan insinööritaidon luomat huolto-ohjelmat? Moottori- ja peräöljyjen suhteen? Mielestäni Mandellossa nämä asiat on hallinnassa oikein hyvin..
Korjaustoiminnoissa mielestäni luovuus on plussaa, mutta tietyissä rajoissa ja rajansa kaikella. Alkuperäistä insinööritaitoa kunnioittaen kaiken voi tehdä oikein, mutta omat luovat viritykset pitää harkita tarkkaan ja pitkällä tähtäyksellä, jos on ajatus hyvälle jatkumolle oman Guzzin kanssa.

Jouko
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 11, 2020, 23:40:09 ip
Jouko S tuo oikein hyvin esiin sen mikä tulee vastaan kirkollisissa riiteissä, poliittisissa agendoissa ja filosofisissa mietinnöissä. Sen hetken totuus.
Maailma muuttuu ja sen myötä tietoa, oivallusta ja taitavaa osaamista tulee esille jatkuvasti. Se ei kuitenkaan aina ole hyväksi sillä sitä myös käytetään tuhoamaan elämää: mihin muuhun käytetään enemmän aivotyötä tai varantoja kuin suunnittelemalla laitteita ja menetelmiä kuinka tappaa toinen ihminen?
Siinä kuviossa Pirsigin jutut ovat raikas tuulahdus ymmärtämyksestä ja vapaudesta toimia inhimillisesti. Tuon edellisen lauseen viimeisen sanan kylläkin, nykykokemuksella, laittaisin lainausmerkkeihin.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 12, 2020, 19:43:14 ip
En tiedä, pitäisikö ihmetellä enemmän sitä, että joku lukisi filosofis-psykologista kirjaa vakavissaan oikeana korjausoppaana vai sitä, että joku lukisi vaikkapa Moto Guzzin verstasmanuaalia vastaavasti filosofisena kirjana. Molemmat lukutavat vaativat jo luovaa panosta.

 ;D

Kyllä ko. kirja Jenkeissä otetaan vakavasti, järjestetään moottoripyöräajeluja kirjan reiteillä ja käydään ihmettelemässä taloja, joissa heppu on asunut ym. Ja on kirjoitettu selitysteoskin, jossa kerrotaan mitä kirjassa "oikeasti" lukee. Pitäisi vissiin lukea uudestaan, jospa se avautuisi.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Wäinö - Tammikuu 13, 2020, 16:01:46 ip
En tiedä, pitäisikö ihmetellä enemmän sitä, että joku lukisi filosofis-psykologista kirjaa vakavissaan oikeana korjausoppaana vai sitä, että joku lukisi vaikkapa Moto Guzzin verstasmanuaalia vastaavasti filosofisena kirjana. Molemmat lukutavat vaativat jo luovaa panosta.

 ;D

Kyllä ko. kirja Jenkeissä otetaan vakavasti, järjestetään moottoripyöräajeluja kirjan reiteillä ja käydään ihmettelemässä taloja, joissa heppu on asunut ym. Ja on kirjoitettu selitysteoskin, jossa kerrotaan mitä kirjassa "oikeasti" lukee. Pitäisi vissiin lukea uudestaan, jospa se avautuisi.

Se varmaan liittyy siihen filosofiaan, taiteelliseen puoleen. Hippi-zeniä. Minäkin olin kerran menossa Tukholmassa kävelylle, jossa piti liikkua dekkaristi Stieg Larssonin teosten jalanjäljillä pitkin kaupunkia. Ruotsinlaiva juuttui ahtojäihin. Emme ehtineet lainkaan kaupungille. Mukit vain nousivat.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: GinTurismo - Tammikuu 13, 2020, 19:32:49 ip
Otin tuosta kirjasta työvoiton viime keväänä, ja kyllä se työstä kävikin. Sanotaan sillain nätisti että taitaa olla enemmän amerikkalaisile suunnattu.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Paavo - Tammikuu 25, 2020, 17:22:42 ip
Luin sen kauan sitten, oli mielestäni sairauskertomus mielen horjahtelemisesta ja sen korjauksesta.
Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: puuhapasi - Kesäkuu 03, 2020, 06:59:51 ap
Mielenkiintoinen ja antoisa viestiketju, on aina ilo lukea asiaan hyvin perehtyneiden kirjoituksia - tällainen kotimekaanikkokin ehkä hiukan paremmin hoksaa, miksi jotain tehdään niin kuin tehdään.  ;)

Otsikon aihe nyt käsillä omaan harrastepyörään, MotoGuzzi California Stone Touring vm. 2003. Mistä olette nykypäivinä hankkineet varaosia Guzzeihinne? Motonetistä löytyy jotain, laadusta en toki tiedä? Heino Tampereelta ainoa paikka Suomessa lisäksi? Vai netin kautta esim. Saksasta?

Tuo aiemmin mainittu Motul 80w90 jossa MoS2-lisäaineistus valmiina, sopisi varmaan perään mutta passaako sitä laittaa myös vaihteiston puolelle?  ???


Otsikko: Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
Kirjoitti: Breeze - Kesäkuu 03, 2020, 13:58:51 ip
Otsikon aihe nyt käsillä omaan harrastepyörään, MotoGuzzi California Stone Touring vm. 2003. Mistä olette nykypäivinä hankkineet varaosia Guzzeihinne? Motonetistä löytyy jotain, laadusta en toki tiedä? Heino Tampereelta ainoa paikka Suomessa lisäksi? Vai netin kautta esim. Saksasta?

Stein-Dinse on hyvä.
Kun Dinseltä tilaa, niin kannattaa kurkata sinne varaosahyllyyn ja täydentää sitä samalla rahtikululla.
Jos veinaa pitää pyörää yhtä suvea kauemmin, niin aina pitää hyllyssä olla pari settiä suodattimia, jarrupalat eteen ja taakse, keulastefat, kaasu- ja kytkinvaijeri yms. kulutusosat.
Toisaalta, jos Guzzien kanssa enemmänkin seikkailee, niin moni kulutusosa käy moneen malliin.

Jos on erikoisempi osa, niin kyllä kannattaa kysästä esim. Bike & Boat World, eli suomalainen merkkiliike.
Kun tein PikkuBrevaan kansirempan, niin Bike & Boat Worldistä tuli keinuvivut ihan vaan hinnan takia.