Kirjoittaja Aihe: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?  (Luettu 40335 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #90 : Tammikuu 09, 2020, 21:57:08 ip »
Yritin kerran lomalukemisena lukea. Alle sadan sivun annoin periksi.

No, minä luin sen kokonaan, suomeksi ja katsoin, että oho: suomentaja on nainen, ei ymmärrä tekniikasta mitään.
Piti hommata englanninkielinen alkuteos, mutta eipä ollut vika suomentajassa.  :D

Muistini mukaan ainoa tekninen operaatio kirjassa on, kun Pirsig fiksaa kaverinsa Bemarin löysän ohjaustangon kaljatölkistä ottamallaan peltiliuskalla. Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #91 : Tammikuu 09, 2020, 22:35:29 ip »
Lainaus
Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.

Niin, katsantokantaongelma. Sillä peltiliuskakorjauksella kuitenkin olisi päässyt jatkamaan matkaa jos se vain olisi bemaristille kelvannut.
Olosuhteet, saatavilla olevat aineet, menetelmän osaaminen ja ratkaisun ehdoton toimivuus. Monta asiaa kulminoituu yhteen kaasukahvaan. Tuloksena riittävän hyvää laatua. Vaihtoehto kun olisi työntäminen tai avun tilaaminen.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #92 : Tammikuu 10, 2020, 11:52:27 ap »
Lainaus
Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.

Niin, katsantokantaongelma. Sillä peltiliuskakorjauksella kuitenkin olisi päässyt jatkamaan matkaa jos se vain olisi bemaristille kelvannut.
Olosuhteet, saatavilla olevat aineet, menetelmän osaaminen ja ratkaisun ehdoton toimivuus. Monta asiaa kulminoituu yhteen kaasukahvaan. Tuloksena riittävän hyvää laatua. Vaihtoehto kun olisi työntäminen tai avun tilaaminen.

Ei ollut kaasukahva: "His handlebars had started slipping" (sivu 46, täytyi tarkistaa, muistanko väärin). Siis ohjaustanko heilui edestakaisin, mikä sinänsä ei estä ajamista, mutta kiristysvaraa ei enää ollut. Kummallinen vika moottoripyörässä, etten sanoisi: epäuskottava.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #93 : Tammikuu 10, 2020, 12:41:38 ip »
Noin kolmekymmentä vuotta sitten luin kirjan viimeksi. Ei voi muistaa kaikkea. Saattoi myös olla Hra Pirsigin esimerkin vuoksi kehittelemä ongelma.
Ehkä muistiani häiritsee se että olen ko. menetelmällä korjannut menestyksellisesti kaasukahvan jos toisenkin. Useissa ohjaustangoissa on kohdistusreiät joihin kahvarungoissa olevat tapit osuvat. Virheasennuksella tai vaihdetulla ohjaustangolla voi ilmetä ongelma kun kohdistusreikää ei olekaan. Joutuu turvautumaan kitkan apuun. Mutta ei siitä sen enempää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #94 : Tammikuu 11, 2020, 19:27:31 ip »
Lainaus
Ei oikein huipputekninen ratkaisu - eikä laadukas.

Niin, katsantokantaongelma. Sillä peltiliuskakorjauksella kuitenkin olisi päässyt jatkamaan matkaa jos se vain olisi bemaristille kelvannut.
Olosuhteet, saatavilla olevat aineet, menetelmän osaaminen ja ratkaisun ehdoton toimivuus. Monta asiaa kulminoituu yhteen kaasukahvaan. Tuloksena riittävän hyvää laatua. Vaihtoehto kun olisi työntäminen tai avun tilaaminen.

Ei ollut kaasukahva: "His handlebars had started slipping" (sivu 46, täytyi tarkistaa, muistanko väärin). Siis ohjaustanko heilui edestakaisin, mikä sinänsä ei estä ajamista, mutta kiristysvaraa ei enää ollut. Kummallinen vika moottoripyörässä, etten sanoisi: epäuskottava.

Ottamatta sen enempää kantaa kirjaan, tuo vika on kyllä tullut vastaan. Tangon kiinnikkeet olivat crossipyörässä väsyneet ajan oloon. Alumiiniset clampit, jotka siis pitävät tankoa yläkolmiossa. Ei enää viilaamalla uskaltanut tehdä lisää säätövaraa, vaan parempi oli vaihtaa osat uusiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #95 : Tammikuu 11, 2020, 19:51:25 ip »
En tiedä, pitäisikö ihmetellä enemmän sitä, että joku lukisi filosofis-psykologista kirjaa vakavissaan oikeana korjausoppaana vai sitä, että joku lukisi vaikkapa Moto Guzzin verstasmanuaalia vastaavasti filosofisena kirjana. Molemmat lukutavat vaativat jo luovaa panosta.

 ;D

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #96 : Tammikuu 11, 2020, 21:16:24 ip »
Huoltotoimenpiteissä unohdan filosofian ja luovuuden.
Keskityn niissä luottamaan hyvin pitkälle alkuperäiseen insinööritaitoon. Näin myös ajattelen keskustelua moottori- ja peräöljyt. Miksi muuttaisin alkuperäisen ja ensi vuonna täyttävän 100 vuotiaan tehtaan insinööritaidon luomat huolto-ohjelmat? Moottori- ja peräöljyjen suhteen? Mielestäni Mandellossa nämä asiat on hallinnassa oikein hyvin..
Korjaustoiminnoissa mielestäni luovuus on plussaa, mutta tietyissä rajoissa ja rajansa kaikella. Alkuperäistä insinööritaitoa kunnioittaen kaiken voi tehdä oikein, mutta omat luovat viritykset pitää harkita tarkkaan ja pitkällä tähtäyksellä, jos on ajatus hyvälle jatkumolle oman Guzzin kanssa.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #97 : Tammikuu 11, 2020, 23:40:09 ip »
Jouko S tuo oikein hyvin esiin sen mikä tulee vastaan kirkollisissa riiteissä, poliittisissa agendoissa ja filosofisissa mietinnöissä. Sen hetken totuus.
Maailma muuttuu ja sen myötä tietoa, oivallusta ja taitavaa osaamista tulee esille jatkuvasti. Se ei kuitenkaan aina ole hyväksi sillä sitä myös käytetään tuhoamaan elämää: mihin muuhun käytetään enemmän aivotyötä tai varantoja kuin suunnittelemalla laitteita ja menetelmiä kuinka tappaa toinen ihminen?
Siinä kuviossa Pirsigin jutut ovat raikas tuulahdus ymmärtämyksestä ja vapaudesta toimia inhimillisesti. Tuon edellisen lauseen viimeisen sanan kylläkin, nykykokemuksella, laittaisin lainausmerkkeihin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #98 : Tammikuu 12, 2020, 19:43:14 ip »
En tiedä, pitäisikö ihmetellä enemmän sitä, että joku lukisi filosofis-psykologista kirjaa vakavissaan oikeana korjausoppaana vai sitä, että joku lukisi vaikkapa Moto Guzzin verstasmanuaalia vastaavasti filosofisena kirjana. Molemmat lukutavat vaativat jo luovaa panosta.

 ;D

Kyllä ko. kirja Jenkeissä otetaan vakavasti, järjestetään moottoripyöräajeluja kirjan reiteillä ja käydään ihmettelemässä taloja, joissa heppu on asunut ym. Ja on kirjoitettu selitysteoskin, jossa kerrotaan mitä kirjassa "oikeasti" lukee. Pitäisi vissiin lukea uudestaan, jospa se avautuisi.
Emeritus-guzzisti

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #99 : Tammikuu 13, 2020, 16:01:46 ip »
En tiedä, pitäisikö ihmetellä enemmän sitä, että joku lukisi filosofis-psykologista kirjaa vakavissaan oikeana korjausoppaana vai sitä, että joku lukisi vaikkapa Moto Guzzin verstasmanuaalia vastaavasti filosofisena kirjana. Molemmat lukutavat vaativat jo luovaa panosta.

 ;D

Kyllä ko. kirja Jenkeissä otetaan vakavasti, järjestetään moottoripyöräajeluja kirjan reiteillä ja käydään ihmettelemässä taloja, joissa heppu on asunut ym. Ja on kirjoitettu selitysteoskin, jossa kerrotaan mitä kirjassa "oikeasti" lukee. Pitäisi vissiin lukea uudestaan, jospa se avautuisi.

Se varmaan liittyy siihen filosofiaan, taiteelliseen puoleen. Hippi-zeniä. Minäkin olin kerran menossa Tukholmassa kävelylle, jossa piti liikkua dekkaristi Stieg Larssonin teosten jalanjäljillä pitkin kaupunkia. Ruotsinlaiva juuttui ahtojäihin. Emme ehtineet lainkaan kaupungille. Mukit vain nousivat.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #100 : Tammikuu 13, 2020, 19:32:49 ip »
Otin tuosta kirjasta työvoiton viime keväänä, ja kyllä se työstä kävikin. Sanotaan sillain nätisti että taitaa olla enemmän amerikkalaisile suunnattu.
Vielä yksi GT, kiitos.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #101 : Tammikuu 25, 2020, 17:22:42 ip »
Luin sen kauan sitten, oli mielestäni sairauskertomus mielen horjahtelemisesta ja sen korjauksesta.

puuhapasi

  • Viestejä: 2
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #102 : Kesäkuu 03, 2020, 06:59:51 ap »
Mielenkiintoinen ja antoisa viestiketju, on aina ilo lukea asiaan hyvin perehtyneiden kirjoituksia - tällainen kotimekaanikkokin ehkä hiukan paremmin hoksaa, miksi jotain tehdään niin kuin tehdään.  ;)

Otsikon aihe nyt käsillä omaan harrastepyörään, MotoGuzzi California Stone Touring vm. 2003. Mistä olette nykypäivinä hankkineet varaosia Guzzeihinne? Motonetistä löytyy jotain, laadusta en toki tiedä? Heino Tampereelta ainoa paikka Suomessa lisäksi? Vai netin kautta esim. Saksasta?

Tuo aiemmin mainittu Motul 80w90 jossa MoS2-lisäaineistus valmiina, sopisi varmaan perään mutta passaako sitä laittaa myös vaihteiston puolelle?  ???



Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #103 : Kesäkuu 03, 2020, 13:58:51 ip »
Otsikon aihe nyt käsillä omaan harrastepyörään, MotoGuzzi California Stone Touring vm. 2003. Mistä olette nykypäivinä hankkineet varaosia Guzzeihinne? Motonetistä löytyy jotain, laadusta en toki tiedä? Heino Tampereelta ainoa paikka Suomessa lisäksi? Vai netin kautta esim. Saksasta?

Stein-Dinse on hyvä.
Kun Dinseltä tilaa, niin kannattaa kurkata sinne varaosahyllyyn ja täydentää sitä samalla rahtikululla.
Jos veinaa pitää pyörää yhtä suvea kauemmin, niin aina pitää hyllyssä olla pari settiä suodattimia, jarrupalat eteen ja taakse, keulastefat, kaasu- ja kytkinvaijeri yms. kulutusosat.
Toisaalta, jos Guzzien kanssa enemmänkin seikkailee, niin moni kulutusosa käy moneen malliin.

Jos on erikoisempi osa, niin kyllä kannattaa kysästä esim. Bike & Boat World, eli suomalainen merkkiliike.
Kun tein PikkuBrevaan kansirempan, niin Bike & Boat Worldistä tuli keinuvivut ihan vaan hinnan takia.
Tämäkin vielä! ! !