Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Toukokuu 25, 2014, 17:27:45 ip
-
EV Caliin -04 nyt hieman perusasioita, nesteet, tulpat ja filtterit (kuuluisa tankin sisäinen filsu onkin vasta satasen huollossa edessä) vaihtui.
Pyörästä on täydellinen huoltohistoria, joka on loistavaa kun näkee mitä tehty milloinkin.
Mutta vähemmän loistavaa on ettei mitään suositusten mukaisia, ei vakio huoltoihin kuuluvaa, ole tehty koskaan.
Kardaania ei koskaan avattu, etuputkien stefoja ei koskaan vaihdettu jne.
Pyörä on kuitenkin Piikkiössä huollettu aina tähän mennessä, joten oletan että mitä tehty, niin huolella.
Vai onko? Esim tulppien välys näkyi olevan 1mm 0,7 sijaan, eli ilmeisesti ruuvattu suoraan pakkauksesta säätämättä.
Pienet asiat pistää mietteliääksi..
Kardaani ei mitenkään oireile ja puutun siihen vasta syksymmällä samalla kun rengas vaihtuu, etu stefat menee uusiksi samalla ja kierrän putkia neljäsosa kierroksen samalla hyvien neuvojen mukaisesti.
Parasta itse tekemällä on että tietää tasan mitä on tehty ja pyörähän kulkee heti ihan eri lailla ainakin omasta mielestä.
Tuon 87000km ajetun kunniaksi täytyy todeta että puristuspaineet kuin uudessa ja hyvässä iskussa.
Kestävän pyörän maine ei liene tyhjästä tempaistu.
Kuten naapurikylän Jacalissakin, niin ohjausvaimennin on finito, samoja n km ajettu.
Kannattaisi varmaan sijoittaa laadukkaampaan, mutta on hurjat 200e+ noilla:
http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/883155-z.jpg
Aika peruskauraa nykypyörissä, kellään mielessä vaihtoehtoja?
Isoilla laukuilla ja maksipleksillä omani alkaa vispaamaan turhan jännittävästi ohituksissa yli 135kmh, en tiedä auttaisiko kunnon vaimennin?
Iskareiden säädöt ruuvasin paljon kireämmiksi kun tullessa ja auttoi hieman, mutta niin, onko siis ohjausvaimentimella kovin olennaista vaikutusta?
Olisko tää sitten hyvät huollot, parempi mieli kaneetti..
-
Ohjausiskarin suhteen on olemassa kaksi oppisuuntaa: toiset tulkitsevat että pyörässä on vakava suunnitteluvirhe jos sellaista tarvitaan ja toiset että se on turvallisuusväline siinä kun jarrutkin. Sellainen siis pitää olla jos tehtaalla on niin päätetty. Itse olen törmännyt pyöriin joissa ei tarvita lainkaan vaimenninta eikä niihin sitä ole laitettu tehtaallakaan eikä ajo-ominaisuudet sitä ole kaivanneet. Osassa omia pyöriäni sellaiset on enkä ollenkaan epäile niiden tarpeellisuutta.
Jos kuitenkin olemassa olevaa ohjausiskunvaimenninta täytyy ryhtyä jatkuvasti kiristämään tai sellaiseen pyörään jossa sitä ei ole alkuaan ollut joutuu sen asentamaan on epäiltävä jonkinlaista vikaa tai puutetta. Vaimentimen tarvetta lisäävät ohjauksen, pyörien ja takahaarukan laakeroinnin ongelmat sekä kuormituksen epätasainen jakautuminen. Tiedän pyöriä joihin ei voi laittaa tietyntyyppistä sivulaukkusarjaa koska siitä tulee hankala ajettava. Mm BMW ei sallinut takalaukkua pyöriinsä -80 -luvulla. Vaiva voi olla myös ilmanvastuksesta johtuva: pleksi tai lisävarusteet aiheuttavat vääränlaista aerodynaamista vastusta ja se johtuu pyörän runkoon ja tekee niistä epävakaita. Rengastus ja renkaan kulumiskuvio on yksi epävakauden aiheuttaja ja ilmenee helposti jossain tietyssä nopeudessa.
-
Kuten naapurikylän Jacalissakin, niin ohjausvaimennin on finito, samoja n km ajettu.
Kun huomasin että vakiona ollut ohjausiskunvaimennin ei tehnyt mitään, riisuin pois.
En ole raaskinut uutta hankkia. Toisaalta, enpä ole kaivannutkaan.
Keulimiset pitää suorittaa sen verran hillitysti, että eturengas on linjassa toivotun kulkusuunnan kanssa, kun se aikanaan lasketaan takaisin tien pintaan. Toisaalta, nyt ei se ole juuri keulinutkaan muutamaan vuoteen, kastraatti...
-
Ei vakio Calin alustageometrialla o-iskaria tarvitse. Sitten jos niistä poiketaan reilusti tai esim kuormataan hyvin takapainoiseksi (vain pakon edessä), niin silloin.
-
kaksi oppisuuntaa
Esim. V11 mallissa toiset riisuvat sen pois kokonaan, suurin osa ei. Varsinkin alkupään KR -mallissa se on tunnetusti tarpeen kovemmissa vauhdeissa. Yhden kerran olen ollut huollossa niin että "asiasta tavallisesti perillä oleva taho" sanoi että tuo joutaa pois ja ohjausiskari irrotettiin. Olin hätää kärsimässä sen jälkeen (tottumus)... kotona laitoin heti takaisin paikalleen.
Kannattaisi varmaan sijoittaa laadukkaampaan
Eikös se mennyt niin että Calin ohjausiskari toimii pelkästään kitkalla kun nämä kalliimmat vaihtoehdot ovat hydraulisia. Ne vaativat puolestaan huoltoa ajan oloon, esim. 20-30 tkm välein.
Iskareiden säädöt ruuvasin paljon kireämmiksi kun tullessa
Katsoin Workshop Manualista että EV:ssä ei ole jousen esijännityksen säätöä (etupään korkeus, eikös myös matka-ajoon kaksin tarkoitetussa pyörässä pitäisi olla?) mutta vasemmanpuoleisessa iskarissa on ulosjouston säätö ja oikeanpuoleisessa sisäänjouston säätö. Ymmärrän tuon niin, että kun vasemmanpuoleisen iskarin yläpäässä olevaa ruuvia kääntää kiinnipäin, ulosjousto menee ”jäykemmälle” ja kun oikeanpuoleisen iskarin yläpäässä olevaa ruuvia kääntää kiinnipäin, sisäänjousto menee ”jäykemmälle”. Molempia ei kannata siis säätää kerralla vaan yhtä asiaa kerrallaan ja koeajoon. Sama järjestelmä mitä on käytetty osassa V11 mallia. Tuntuu aika erikoiselta että vain toinen iskari jarruttaa ylöspäin menoa ja vain toinen alaspäin menoa? Hyrrävoimat pitävät etupyörää suorassa ja iskarit koettavat sitä käännellä?
-
Tuntuu aika erikoiselta että vain toinen iskari jarruttaa ylöspäin menoa ja vain toinen alaspäin
Ei ole toispuoleisuus mitenkään harvinaista yleisestikään: Esimerkiksi hyvin haluttu Marcocchin M1R-keula on siten että vasen putki sisältää vain jousen ja tilkan voitelyöljyä ja oikea sisään- ja ulosmenovaimennuksen kaikkine hilkkeineen. Ekan kerran kun purin ko keulan pelkkä teleskooppien painoero oli tuntuva. Käyttäjinä superbike-luokassa aikoinaan Ducati, Honda ja Bimota.
Onhan perinteisessä keulassa yhdessä pitäviä komponentteja aika paljon: Tukilevy alaputkien yläpäitä yhdistämässä, etupyörän akseli holkkeineen ja vielä lokasuojan kiinnikkeet joihin ei pitäne paljon laskea... Yläpäässä on kaksi kolmiota jotka pitävät sisäputkia kurissa.
-
Joo, onhan selvää mitä purjepinta-ala tekee.
Airodynamiikkaa tutkitaan jo Sulkavan soutuissakin.
Maantielle tehdyssä Calissa on hieno balanssi herkkyyttä/vakautta.
Se muuttuu nopeasti kun lisätään ilmanvastusta.
Ilman sivulaukkuja jotain 150kmh on vielä fine tuollakin etupleksillä ja takapoksilla, kokonaan riisuttuna varmaan suht vakaa vielä max vauhdissakin, en ole kokeillut.
Mitään merkitystähän näillä ei rauhallisessa ajossa ole, mutta hyvä pitää mielessä ohituksissa.
Jos vispaus, niin se on otettava iisisti alas. Exponentit vie äkkiä muualle kuin oli menossa.
Pahenee jos tekee mitään äkkinäistä.
Vaimennin on kai merkityksellinen kun tehtaaltakin, vaikea sanoa mikä vaikutus.
Ei hilvattu 200e+ kunnollisesta kuitenkaan.
Iskareiden säädöillä tarkoitin muuta kuin ohjaussellaista.
-
Nyt vasta tajusin tuonkin kun tuli puheeksi, että nehän toimii vaimentimet edessä tosiaan toispuoleisesti.
Aivan..
Olen noita joustoja kiristellyt ja nyt mielestäni hyvä keula, jotain 3 pykälää molemmat auki pohjasta.
Ainakin ero oli havaittava aiempaan 7+10 pykäliä, keula tuntui niianvan liikaa mutkiin ennen.
Mitenkään kovaksi en alustaa säätämässä, ei kai tehtaan palikoilla saakkaan ja fine mielestäni yleiseen ajoon, nopestikin pätkät taittuu kyllä nykymuodossa jos sille päälle.
Oikeastaan yllättynyt miten ripeä voi painava pyörä olla pikkuteillä.
Matkapyörä kuitenkin ja sitähän on onneksi edessä.
Niin ja paineilma on hyvästä huolloissa..
-
Miksi etustefat pitäisi vaihtaa, jolleivät ne vuoda? Tietysti, jos jostain syystä purkaa pumput osiin, niin silloin.
Woblaamiseen vaikuttaa niin moni asia. Kuskin asustuksesta renkaitten kuluneisuuteen ja paineisiin. Hepco&Becker ei suosittele yli 130km/h vauhtia laukuilleen.
-
Tuosta sivulaukullisuudesta pitikin mainita mutta kaide ehti ensin.
Itsellä Brevan alkuperäislaukkujen (Aprilia Caponord) kannessa lukee maksimi kuormankantokyky ja maksimi nopeus. Suomessa laillisesti ajellessa ei nopeus juurikan ylity mutta paino on helppo ylittää.
Toisaalta olen kokeillut noiden laukkujen nopeudensietoa ja kyllä niiden kanssa saa yli 200 km/h mittariin yksin ja kaksi päällä eli eivät ole aivan ensimmäisenä aiheuttamassa ongelmia.
1100 Brevassa ei ole myöskään ohjausiskunvaimenninta.
Monissa Californioissa kun taasen on "ladonovenkokoiset" pleksit vakiona niin olen niiden huomannut aiheuttavan epävakautta ajoon esimerkiksi kohdattessa isokoisen ajoneuvon tai ajettaessa sellaisen perässä liian lähellä ns jälkipyörteessä. Sivutuulikin riepoo mutta ei kovin häiritsevästi. Itsellä kokemusta GT850, California T3 ja California 3 -malleista joissa kaikissa iso pleksi. Vaimennin löytyy GT:stä (kitkalevyvaimennin) ja T3:sta (hydraulinen vaimennin) Cali 3 ei omaa vaimenninta.
-
Vaikka otan vauhdin suhteen riskejä maantiellä niin toiste en ota sitä riskiä että ajan tuulisuojalla varustetulla Californialla ilman ohjausiskaria yli 140km/h!
Mentiin yksi kerta kontion loppupätkä kovaa jolloin pysyi roikottaen ajaen japsikyykkien matkassa mutta suorilla kun vetivät menemään ja yritti pysyä perässä niin lisämaustetta toi tuon em. vauhdin ylittyessä tuleva paha heijaus. Muutamia kertoja annoin mennä heijaukselle ja kyllä hirvitti!
Kotiin päästyä meni ohjausiskari tilaukseen! Periaatteessa tuo kitkamalli on toimiva mutta usein ne on loppuun kuluneita.
Kyllä tuon ladonovi plexin kanssa en suosittele edes ohjausiskarin kanssa kovia nopeuksia. Ilman plexiä minun Cali 3 meni ilman ohjausiskariakin ihan nätisti.. kovaakin..
Tuossapa syitä olikin, ilmeisesti myös kuormaa oli. Eli Reilu takapaino, pleksi.. Ilman noita tuskin kamalia heittoja. Omassakin on tuo Lispan kitkavaimennin ja Kemorassa olen sitä tiukannut. Mutta mulla on tuo keulakulma vähän jyrkempi.
-
Kyllä ohjausvaimennin on tarpeellinen laite.
Floridassa oli ja kun se hajosi, sen huomasi moottoritiellä kyllä. Nevadassa ei ollut, mutta olisi pitänyt olla, laukkujen ja pleksin kanssa vatkasi aika pahasti alkaen nopeudesta 150 km/h. California kolmosessa oli ja sehän meni laukkujen ja pleksin kanssa Saksan baanallakin vakaasti kuin juna.
Ohjausiskunvaimentimesta puhutaan paljon, mutta en ole sellaista vielä nähnyt.
-
Ohjausiskunvaimentimesta puhutaan paljon
Niin myös takaiskunvaimentimesta.
Sellaista kyllä joskus kaipaisi....
-
Lillukat+varret, älkää takertuko. Monet puhuvat myös öljynlauhduttimista, vaikka öljy tuskin kaasuuntuu moottorissa.
-
>> Parasta itse tekemällä on että tietää tasan mitä on tehty...<<
Erittäin hyvin sanottu! Ja samalla tekninen tietämys kasvaa, eikä joka asiassa tarvitse viedä maksulliseen palveluun.
Calissa on iso pleksi ja vaimennin on tarpeellinen, ainakin minusta.
Mulla oli entisessä Calissa kitkavaimennin. Se perustuu kiristettäessä laajenevaan kumiholkkiin. Jossain vaiheessa sen kitkaominaisuudet olivat heikot, jolloin vaihdoin kumiholkin. Käytännössä uusi kumiletkun pätkä. Vaimennin on niitattu ja siinä saa hetken ährätä. Mutta onnistuu kyllä.
Ja uudella kumiholkilla sai ohjauksen ihan jumijäykäksi jos vain halusi.
Tuossa uudemmassa Calissa on öljyvaimennin. Se on sitten ihan Kalervon pala ( Peace of Gace ) huoltaa. Ja jäykkyyttä säädetään öljyn jäykkyydellä. Minä kyllä pistin samaa 10W kuin etupäähänkin. Tosin turhaan sen avasin, mutku mielenkiinto mitä oli syönyt...
Etupään stefoja ei tarvitse vaihtaa jos eivät vuoda. Mutta etupään öljy olisi syytä vaihtaa 2-3v välein. Eikä ole mikään paha rasti sekään.
Irroitin takahaarukan ja kardaanin vuosi sitten ( ajettuna rapiat 80´000km ) ja tarkistin sen. Mitään huomauttamista ei ollut. Ei krapissut, ei klappia jne.
-
Tuossa viime viikonlopulta tuli ajettua tuolta Malmosta kotio päin motaria ja vauhti oli alkuun se 120 mitä laki salli niin eikös kaikki Aku-Ankka autoista
ylöspäin pitännyt kinnata edelle vakaata oli Calin meno tuolla EV-touring paketilla sitten iski hiukan piru ja nostin tuonnne 150 silloin rupes hiukan ravisteleen mutta menihän nou Volvot ja Saabit vielä komiasti ohi sitten tuolla 180 meno oli taas vakaata kunhan muisti Audeille ja Bemareille antaa
tietä tiedä sitten miten vispaa tuolla 200 täytynee joskus kokeilla. :D
-
Siihen tarvitaan jo pitkä kokonaisvälitys ja piiitkä alamäki, että Cali menee 200 todellista ;D
-
Ei mene Cali koskaan 200 todellista, oma Titanium Hallin nopeusmittaustapahtumassa tutkan mukaan 195 km/h 8)
-
1100 Brevassa ei ole myöskään ohjausiskunvaimenninta
Oho, enpäs huomannut. Eikä tanko tärise. En tiennyt että tärisemättömiä Guzzeja onkaan...
Monissa Californioissa kun taasen on "ladonovenkokoiset" pleksit
Kun madaltaa tuota pienintä Calin pleksiä, saa mielestäni vauhtiajoon sopivan ja kypärämelun kannalta hiljaisimman = ei pyörteitä, täysin puhdas suora viima kypärään.
-
Siihen tarvitaan jo pitkä kokonaisvälitys ja piiitkä alamäki, että Cali menee 200 todellista ;D
Voip olla kyllä se moottori huusi jo tuossakin aika ilkeästi. ;D
-
Joo, kyllä toimiva vaimennin olisi hyvä tumppaamaan vatkausta.
Periaatteessa kai mikä hyvänsä merkki käy kunhan sopisi kiinnikkeiltään.
Noi perus hillitsemet ei pahasti kustanna, mutta osoittautuneet toimivuudeltaan ilmeisen lyhytikäisiksi: http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/17530260-z.jpg
TimoEV mainitsi että tuon vanhankin voisi ehkä kunnostaa vaihtamalla kumiholkin, tuosta kuulisi mielellään lisää.
Laatikon nesteiden vaihdosta:
Putket irti että pääsee käsiksi proppuun on aika työläs tuossa omassa EV:ssä takakaatumarautojen kanssa kun joutuu puristinta ja naapurin apuja käyttämään takaisin kasauksessa.
Periaatteessa sopivasti hieman mutkalla avain missä räikkä propun voisi saada auki putkia irroittamatta.
Tuttua varmaan Caleja huoltaneille. Mikähän naksutiheä sinne menisi, tilaa ei taaskaan paljon ole.?
Sinänsä tietysti ihan hyvä irroittaa putketkin huoloissa, tulee putsattua kunnolla paikkoja samalla.
Etupakoiset kun on rosteria ja taaimmat perusterästä galvaaninen eripari hapettuu mielällään kiinni ja hyvä laittaa hieman sinkkipastaa väliin samalla että aukeavat jatkossakin helposti.
Omaani on vaihdettu joskus Lafranconin putket, mutta alkuperäisetkin vaimentimet lienee magneetin tarttuvat?
-
Siihen tarvitaan jo pitkä kokonaisvälitys ja piiitkä alamäki, että Cali menee 200 todellista ;D
Voip olla kyllä se moottori huusi jo tuossakin aika ilkeästi. ;D
Eikös se Cali mene sen 200 kun 100:ssa kiertää noin 3000 kierrosta ja 200 olisi vasta 6000 kiekkaa.
Tuli mieleen tuosta vaihdelaatikon ropusta, että eikös öljyn voisi imaista laatikosta. Olen aikonut seuraavalla kerralla kokeilla jos sinne letku mahtuisi.
-
Kokeiltu juttu, onnistuu.
-
Totta, onnistuuhan oilin poistot imullakin ja määrät tulee sopivaksi kun ei ihan täyttä määrää lisää, letkulla ei kaikki tule pois ja sikäli olisi parempi ottaa propusta ettei lietettä jäisi.
Cali on omimmillaan 2500-4000 kierroksilla, vääntö on hieno alhaalta.
Teoriassa 6000 kierroksilla mentäisi paria sataa, mutta ei käytännössä kun ilmaa vastassa.
Mitään raketteja Guzzit ei katuversiossa ole, ratapyörät on erilatausta, v-lohkosta on otettu huikeitakin tehoja.
Ei kai kukaan lähelle 200kmh ajele matkapyörällä, paitsi jos kiiruus yllättää.
Moottoritie on tylsää ajettavaa lauloi aikanaan joku ja samaa mieltä että pidemmän kautta on parempaa maisemaa kun ehtii nähdäkin jotain.
-
Eikös 2004 mallin Calissa oo se toinen tyhjennysroppu sielä laatikon perässä ettei tarvi pakoputkia irki repiä? Ainakin 2004 mallin Stonessa on.
-
Noinko on? Tarkistan.
No onhan siellä takana joku propun näköinen... Sieltäkö tulee vaihteistoöljy pois? Ei meillä vasemmistoliitossa ole ollut tästä tietoa. Eikä käyttöohjekirjassakaan.
-
Sieltä tulee öljyt ulos ja säästyy huoltotöitten tekijä paljolta ylimääräseltä työltä ja kiroilulta.
-
Joo, kyllä toimiva vaimennin olisi hyvä tumppaamaan vatkausta.
Periaatteessa kai mikä hyvänsä merkki käy kunhan sopisi kiinnikkeiltään.
Noi perus hillitsemet ei pahasti kustanna, mutta osoittautuneet toimivuudeltaan ilmeisen lyhytikäisiksi: http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/17530260-z.jpg
TimoEV mainitsi että tuon vanhankin voisi ehkä kunnostaa vaihtamalla kumiholkin, tuosta kuulisi mielellään lisää.
<snip>
Eipä maksanut moinen montakaan rahaa Moto Italiassa aikoinaan, tosin oli markka-aika silloin. Harrastuksen puolelle menee korjaus, ei säästön. :D
-
Tuon pystyy purkamaan kokonaan. Yhdessä mallissa on sellainen nipistetty se läpituleva pää. Tämän kun hioo sileäksi, niin kiristys löysättynä voi vetää osiin. Sitten rakenne ja korjattavuus selviää purkajalle. Itse olen yhteen vaihtanut uuden rosterisen varren ja uudet, puhtaat vaseliinit. Tuli hyvä.
-
Hauskaa piisannut mopon kanssa. Huotokirjoissa lukee että huom ilmafilsua ei vaihdettu viimeksi ja syykin selvisi kun oikean puolen takaruuvi pyöri tyhjää.
Olihan painimista että tuli pois, lopulta lukkopihdeillä kiinni ja melkein koko pyörän paino vinssaten ylös ruuvin varassa eikä se auennut vaan koko asetelma tuli läpi.
Nyt täytyy kiinnike miettiä uusiksi. Epoksi riittänee sitomaan vastakappaleen. Ruuvit ei niin tiukalla tarvi olla filtterille että jatkossa vastaavaa hauskuutta.
Tuo ohjausvaimennin ei oikeasti ota kuin hiukan pohjaan ruuvattuna. Jos siis korjattavissa, niin eikö tanko tarvisi vaihtaa paksummaksi tai kumipusla tyoreemmaksi olisi helpompi kaava mutta mistähän saisi.
Tankin alla johdot sopii väärinkin päin tuli todettua. Virrat päälle ei virkkaa mitään pumppu jos ristissä liitokset.
Nyt kyllä taisi meni oikein päin kun käyntiinkin suostui.
Calin EV:stä tarinat.
-
Tankin alla johdot sopii väärinkin päin
On niissä johtimissa värimerkinnät että ei niiden mukaan voi mennä väärin.
Väärin laittaminen johtaa hanalle menevän jännitteen polttoaineen merkkivalolle.
Mitään vikaa ei siitä synny. Vain hieman askartelua.
-
Sen iskarin kun purkaa ja putsaa, niin näkee helposti uusittavat osat.
-
>> TimoEV mainitsi että tuon vanhankin voisi ehkä kunnostaa vaihtamalla kumiholkin, tuosta kuulisi mielellään lisää. <<
Ryhdyin hommaan lähinnä "huollanpahan tuonkin" -tyyliin...
Kuori on niitattu kiinni, mutta tuurnalla ja vasaralla sen saa auki. Vasaroinnissa on huomattava, että se pitää saada myös lujasti takas kiinni, joten kovasti ei saisi niitattuja väkäsiä louhia...
Kun iskarin saa auki, niin sen jälkeen rakenne selviääkin. Vaimennus perustuu kiristysmutterin avulla kasaan puristuvaan kumiholkkiin. Tuo holkki puristuu kasaan ja kiristää "männän vartta", joten kasvava kitka pyrkii eliminoimaan nopeat heilahdukset. Se kumiholkki oli mielestäni jo aikansa kulunut, joten vaihdoin sen uuteen. Etolasta suurinpiirtein sopivan kokoista jäykkää kumiletkua. Siitä pala ja pala halki. Halkaisu kierremäisesti vinottain EI suoraan päästä päähän. Se mäntä on hyvä puhdistaa kaikesta rasvasta. Onhan se jotenkin tyhmää lisätä kitkaa, joka voittaisi lisätyn voitelun... ;)
Kokoonpano vastakkaisessa järjestyksessä. Asennuksen jälkeen on kokeiltava sopiva kitka. Tämä on tehtävä hiljaisella nopeudella ja suljetulla pihalla!
Sitten vain baanalle kokeilemaan hienosäätöä ja mukaan kiinto- tai jakoavain. Ja edelleen: säätöajossa järki mukana. Liian jäykäksi säädetty aiheuttaa reipeitä toimia ja jopa ruskeita läikkiä vaatetuksen taka-alaosaan...
Nykyisessä Calissa on nestevaimennin. Se perustuu öljyn virtaamiseen männän reikien läpi. Tuossa mallissa ei ole mitään säätöä, vaan mahd. jäykkyys säädetään öljyn jäykkyydelllä. Minun Calissa iskarin purkamisen aiheutti muutaman kerran sattunut kova voblaus. Se sitten paljastui täysin vääräntyyppiseksi eturenkaaksi, jota "asiantuntija" suositteli "tällä California menee hienosti mutkaan..."
-
. Minun Calissa iskarin purkamisen aiheutti muutaman kerran sattunut kova voblaus. Se sitten paljastui täysin vääräntyyppiseksi eturenkaaksi, jota "asiantuntija" suositteli "tällä California menee hienosti mutkaan..."
.. hienosti mutkaan suorallakin tiellä, mullakin on ollut semmonen eturengas
-
Kertokaa nyt ihmeessä meille muillekin mikä se noin surkea rengas on 8)
-
No kiva! Tein ihan itse ja vaihdoin etupään stefat TimoEv:n ohjeiden mukaisesti. Alapään kautta, hyvin meni.(jos stefat säilyi ehjänä?) OK! Mutta valuttelin 450 ml liemiä ulos ja ohjekirja sanoo että etupään iskaireiden oliotilavuus olisi 0.070 cc? Edellisen stefojen vaihdon on tehnyt joku muu. "En voi tehdä mitään, siis mitä teen" :o. MG Cali 1997 1100i 40mm säädettävät etuputket. Onko oikeasti tuo 0.070 ATF II D mitä sinne kuuluisi laittaa? Nyt tyhjänä pumpatessa toimii, kuten olisi liemet sisällä. Käykö sinne esim. hyllystä löytävä ATF 360? tms.
Vastauksista kiitollinen! ile
Olisi kiva päästä baanalle viikonloppuna! ;D
-
Jos keula on varustettu erillisillä iskunvaimenninpatruunoilla on neste ATF ja jos keula on perinteisempää mallia jossa keulaöljy osallistuu myös vaimennukseen niin sitten öljy on iskunvaimenninöljyä ja määrä suurempi. Vaikuttaa siltä että keulassa olisi erilliset iskunvaimentimet.
Ohessa kuva Cali-97 patruunakeulasta. Siinä ei iskunvaimenninneste osallistu keulan voiteluun vaan siihen tarvitaan vain tilkka ATF-öljyä. Voi käyttää myös tilkan iskunvaimenninöljyä tai moottoriöljyä. Kunhan siellä sitä on ettei ryhdy kulumaan.
Kuvassa nro 16 on iskuvaimennin jousineen.
-
Minä olen aian tehnyt tuo homman juuri noin; Alapäästä auki ja valutus. Sen jälkeen yläpäästä uutta öljyä ohjeen mukainen määrä.
En ole koskaan mitannut pois valuneen öljyn määrää.
Tietenkin pahoittelen, jos tekemäni mukaan tehtynä homma menee ns. persialleen. Mutta näin minä homman tein.
Tietenkään en tiedä onko etupää parhaasa mahd. kuosissaan, mutta noin sen tein ja ajanut olen jokuen 10´000km...
-
Näitä Californian keuloja on ollut melkoisen monta mallia viimeisten yli neljänkymmenen vuoden aikana. Tässä mallissa jossa iskunvaimennin on keulan alaosassa on vaikea tai mahdoton saada keula oikealla tavalla takaisin nipppuun TimoEV:n neuvomalla tavalla. Tuurilla voi onnistua. Jokaisessa keulamallissa on omat niksinsä.
Tässä kysessä olevassa keulamallissa alapään pultin kiinni laitto on se kriittinen juttu. Meneekö lukituslovi lukitustapin kohdalle. Jos se menee sivuun niin iskunvaimennin vaurioituu. Lukitsimena toimii tyhjennysruuvi joka on oltava juuri oikean mittainen. Omassa Calissani joku oli vääntänyt liian pitkän ruuvin ja se oli haitannut keulan toimintaa ja jouduin korjaustoimiin. Oli toki muutakin korjattavaa.
http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html
TimoEV on tehnyt omassa Cali-mallissaan homman kokolailla oikein. Tosin homman olisi voinut tehdä helpomminkin...
-
Jos tuohon erillisellä patruunalla varustettuun keulaan laittaa 400-450ml per putki, ei keula varmaan mene pohjaan asti. Taitaa pohjata ennemmin.
-
Taitaa pohjata ennemmin.
Ja käy huulitiivisteiden päälle.
Lisäksi jousitus ei toimi niin kuin on suunniteltu. Itse tykkään näistä vanhanaikaisista patruunakeuloista.
-
No kiva! Tein ihan itse ja vaihdoin etupään stefat ...
Timon ohjetta ei tainnut edes huomata, mutta sainpa kuitenkin eilen illalla ihan ekaa kertaa ihan itte vaihdettua Jackaliin stefat (ja öljyt).
Hommassa ei ollut muuta ihmeellistä kuin "löytää tai rakentaa" sopiva työkalu vanhojen stefojen poistoon.
MP-rengasrauta oli lopulta se vehkes, millä ne vanhat (ruosteesta turvoksissa olevat) stefat kaivoin pois.
Luulisin että stefat vaihdettiin nyt ensimmäistä kertaa, ja vasta 115000 kilometriä kokoonpanolinjalta ajettuna.
0.565 oli jonkun lähteen mukaan 2000 Jackalin öljytilavuus. Sen verran pistin 10-lientä. Tai olisin pistänyt jos sitä olisi ollut niin paljon. Viimeiset puoli desiä per pumppu pistin kakskymppistä, kun kymppi loppui kesken 8-)
Jostain olin kuullut vinkin täyttää pölykupin ja stefan välinen avaruus rasvalla. Näin tein. Oliko huono ajatus?
-
Olen muutaman kerran vaihtanut stefat. Työnä ei järin järjenpäälle käyvää sekään ole.
>>...sopiva työkalu vanhojen stefojen poistoon. <<
Tähän epäluuloinen tekninen mieleni teki löydön: Ostin halvat kaakelimiesten pihdit. Tässä useampikin erilainen: http://www.ikh.fi/Kasityokalut/Muuraus-_maalaus-_tapetointi-_ja_kaakelointityokalut#!134 Tommosella ähräten saa ne vanhat stefat pois. Kun se putki ei juuri kärsi vääntää...
Ja kuten aina ennenkin; Eka kerralla meni aikaa kun en tiennyt miten, vaan nyt sujuu jo paremmin. Kuten muissakin eka-kerta - asioissa... ;)
Ennen uusien asentamista puhdistin huolella ja lisäsin reippaaasti hyvää vaseliinia joka väliin ja kohtaan. Ei siitä ainakaan haittaa pitäis olla.
Edit: tuota linkkiä en saa paremmaksi, mutta kyseessä on "papukaijahohtimet".