Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jani Janhunen - Toukokuu 12, 2014, 23:32:52 ip
-
Moro,
Männä viikonloppuna tein Grisoon pientä huoltoa, vaihdoin kaikki öljyt ja tsekkasin venttiilivälykset. Välyksiä tsekatessa ihmettelin ja ihmettelen oikeastaan vieläkin, että mikä funktio tuolla yhdellä pultin alla olevalla aluslevyllä on? Eka kuvassa punaisella ympyrällä merkattu. Molemmin puolin siis sama, ja samassa kohdassa. Äkkiseltään voisi luulla, että tuo on joku lukitusprikka tms, joka on vaan jätetty taivuttamatta. No itse en arvannut tuota lähteä taivuttelemaan, kun en tiedä mikä funktio tuolla on. Eihän tuo sinällään haittaa, mutta sen verran tiukka sovite on, että ihan pienen jäljen on kuitenkin kanteen tehnyt. Netistä katsoin muiden 8V-koneiden kansien kuvia, ja osassa tuo sama näkyi, muttei kaikissa. Eli onko raadilla oikeaa tietoa tuon "prikan" funktiosta?
Välyksistä puheen ollen, piti sitten oikeitä välyksiäkin arpoa pieni hetki. Manuaali vuodelta 2008 sanoo, että 0.10/0.15mm. Taas ulkomaan foorumeilla oli juttua että tuota olisi revisioitu arvoon 0.15/0.20mm. Kolmas maininta, löytyy mm. Stelvion manuaalista, sanoo että A8-sarjan moottorilla välykset tulisivat olla 0.10/0.20mm. Soitin sitten ProItaliaan Piikkiöön, ja Nurmen Marko vahvisti, että A8-sarjalaisessa välykset kuuluvat olla 0.10/0.20mm. Kiitos siis sinne oikean tiedon vahvistamisesta. Eli jos jollain on vastaava projekti edessä, niin manuaalissa on tältä osin vähän vanhentunutta tietoa. No tiedä sitten miten vakavaa olisi, vaikka laittaisikin manuaalin mukaiseen arvoon, mutta onhan se hyvä tehdä asiat viimeisten saatujen tietojen mukaan. Kunhan nyt jotain välystä siellä on.. :D
Nyt sitten pitäisi alkaa perehtymään tuon sielunelämään noin laajemmin. Oon alusta asti huomannut, että varsinkin vähän viileämmillä keleillä (mitä ainakin Pohjois-Savossa on riittänyt) käynti on jotenkin vähän epätyydyttävää 3100-3500rpm paikkeilla. Kyllä käy ihan ok, mutta tasaisella kaasulla ajettaessa välillä tuntuu, että pyörä nykisi lievästi. Ei mitään terävää nykimistä, mutta semmoista lievää aaltoilua. Ja tiukoissa neulansilmämutkissa missä joutuu hidastamaan ja kierroksia laskemaan vaihde sisässä, tuntuu että ihan pienillä kierroksilla ikäänkuin välillä sakkaisi koko moottori. Vastaavasti sitten taas korkeammilta kierroksilta tultaessa alaspäin paukuttaa putkessa jonkun verran. Ei nuo varsinaisesti ajonautintoa himmennä, mutta tuo 3100-3500rpm kierrosalue on kuitenkin aika yleinen taajamassa ajellessa, silloin tuo ilmiö tulee aina aika-ajoin tavattua. Korkeammilla kierroksilla käynnissä ei ole moittimista, tai en ole ainakaan huomannut. Toisessa, äänenvaimenninta koskevassa ketjussa tätä aihetta jo vähän sivuttiinkin. Eli ilmeisesti vaihtoehtoja on kaksi: hommata PC5 ja autotuneri, tai sitten vaihtaa tai muokata olemassaoleva ruiskukartta ja hakea sitä kautta optimaalisia säätöjä. Jälkimmäisen osalta mennään semmoiselle osa-alueelle, missä itsellä ei ole juurikaan (lue: ei yhtään) kokemusta. No, OBD-piuhat laitoin kuitenkin tilaukseen, ja pitää vielä tutustua GuzziDiagiin. Jos ei muuta, niin saapahan tuolla ainakin luettua vikakoodeja, jos omat rahkeet ei muuhun riitä.
-Jani-
-
Nykiminen johtuu selvästi siitä, että menee laihalle. Tästä juoruaa myös tuo paukkuminen moottorijarrussa. Aluekin kertoo jotain, taitaa olla aika lähellä päästömittauskierroslukua. Varsinkin kun korkeammalla laulaa hyvin, niin tuossa taitaa olla "mittauskuoppa".
-
Villi arvaus aluslevy-asiaan. Joissakin brittipyörissä ja harrikoissa on ylimääräisellä "ohjain kourulla" ohjattu kopassa roiskuva öljy valumaan oikeaan paikkaan.. Voiko tässä olla sellaisesta kyse? (koska ei näytä kyllä taitettavalta lukitukselta!)
-
Tuo vois kyllä napata ketjusta roiskuvan ravan tuohon keinuille. Totta.
-
Kun kerran kiinnostusta GuzziDiagiin on ja johdot tilauksessa niin pieniä muutoksia kykenee tekemään ihan itse kotioloissa. Kuten juuri noiden saastemittauskuoppien "paikkaamisen". Asiasta tulee informaatiota Italorallin yhteydessä.
Laitan liitteeksi esimerkkikuvat mitä tein Brevan vastaavalle pientä nyintää ja aaltoilevaa tehoa tuottavalle alueelle. On huomioitava myös mahdollinen vastaava toimenpide sytytyspuolelle.
Ensimmäinen kartta on ruiskutuskartta käännettynä siihen asentoon jossa kuopat erottuvat parhaiten. Ne olen ympyröinyt mustalla viivalla.
Toinen kartta on tehtaan alkuperäisen kartan ja muutetun kartan eroavaisuuksista. Siis vähennettynä edellinen jälkimmäisestä. Muutokset eivät ole isoja mutta ominaisuuksissa on huomattava ero juuri muutetulla alueella. Muut kohdat pidin muuttamattomina.
Kun tietokoneelle on ladattu asianmukaiset ilmaisohjelmat ja saatu yhteys ECUn ja tietokoneen välille tehdään ECUn sisällöstä varmuskopiotiedosto tietokoneelle ja/tai muistitikulle. Sen jälkeen voi aloittaa muokkaustoimet. Jos homma menee metsään niin voi aina palauttaa varmuuskopion takaisin.
Kun tekee muutoksia niin muutetaan vain yhtä asiaa kerrallaan. Eli ruiskutusta ensin, kokeillaan, sitten ehkä säädetään myös sytytystä, kokeillaan, jatketaan harkitusti muutosten tekemistä ja pidetään kirjaa tehdyistä muutoksista.
Tiedoston voi asentaa ECUun noin 10.000 kertaa eli ei tarvitse pelätä että ECUn omaksumiskyky loppuisi kesken aivan heti.
Jos pyörään on vaihdettu hengittävämpää imupuolta ja varsinkin väljempi pakoputki niin nuo "saastekuopat" korostuvat ja saattavat aiheuttaa selkeitä käyntihäiriöitäkin. Yleensä silloin on muutettava karttoja laajemminkin koska moottorin toiminta ei enää vastaa sitä mihin sitä ohjaava ohjelmisto on suunniteltu. Lambdakaan ei pysty näitä muutoksia täysin kompensoimaan. Lambda kun vaikuttaa vain noin 40% käyntialueesta eikä siinäkään silloin kun kiihdytetään, moottorijarrutetaan tai ajetaan keskimääräistä ajotapaa suuremmilla arvoilla.
-
Tuo Classicin veikkaus on varmasti totuuden jäljillä. :) Jotain tuon tapaista arvelin itsekin, mutta putkiaivoni eivät kuitenkaan pystyneet asiaa työstämään lopulliseen muotoonsa. Joo, ei tuo lukitusprikka ole. On kuitenkin sen verran jäykkää tekoa, ettei noin vain taivu.
Joo, kuoppahan tuossa kartassa taitaa tuolla kohden olla. Pitäisi jollain alkaa lapioimaan noita kuoppia täyteen.. Harmi etten pääse Puumalaan turinoimaan aiheesta. Osa-aikaisen yh-isän kiireet ja työnantajan luoma työvuorolista äänestivät Italo-meetinkiä vastaan. No eipä maha mittään.
Tuossahan on se Agostinin vaimennin paikallaan katti ja db-killeri asennettuna. Edellinen omistaja ajeli ilman killeriä, mutta itse olen pitänyt sitä paikallaan. Naapurisovun ylläpitoa varten, sekä myös taannoista katsastusta varten.
Kiitos Matille vastauksesta, palataan näihin lähemmin kunhan saan piuhat ja yhyeyden Guzzidiagiin.
-Jani-
-
Mulla on Brevassa ihan samaa vikaa, että pientä nykimistä n.3000rpm kohdilla. Kerran on EFI valo syttynyt kun ajoin kakkosella n. 40 km/h vähän pitemmän pätkän, mutta valo sammui kun annoin lisää kaasua. Ei ole sen jälkeen syttynyt. Kylmäkäynnistyksen jälkeen lähtiessä nykii aika rajusti ellei anna kunnolla kaasua ja lähde kytkintä luistattaen, muuten kyllä tumppaa siihen. Kun ei köröttele hiljaa vaan antaa hanaa niin mielestäni toimii ongelmitta. Voi kun joku sanois että tuu käymään sen mopos kanssa niin katsotaan mikä sitä vaivaa. Itse en osaa tehdä kuin perushuoltoa.
Terv. Hessu
-
Mulla on samanmoinen "aluslevy" Grisossa jonka moottori on A5. Otin pari valokuvaa kun tarkistin venttiilinvälykset viime talvena ja nyt vasta huomasin että mullakin on tuossa venttiilikannessa samanlainen "hiertymä". Kuva on vaan toisesta kannesta joten toisesta kannesta ei ole käsitystä. Kun tarkistin nuo venttiilit noudatin tuota .10/.15 ja näiden mukaan ei tarvinnut säätää välyksiä.
-
Nuo 0.10/0.15mm ovat juurikin oikeat välykset A5-moottoreihin. En tiedä sitten mitä eroa noilla on, kun on pitänyt muokata tuota pakopuolen välystä A8-moottoriin.
-Jani-
-
Jos sitä on pienennetty aiemmasta, niin syynä on todennäkösesti melun vähentäminen. Sitähän käytettiin konstina Amerikan markkinoilla noissa V11 Caleissa ja Sporteissa.
-
Niin, tai siis uudemmassa pakopuolen välystä on kasvatettu. Ehkä siihen tarvittiin lisää melua.. ;D
-Jani-
-
Hehe! ;D
Josko pakovälykset on huomattu kutistuvan olemattomiin joissain olosuhteissa. Ja siten suurennettu.
-
Auttakee,
Kävin keskiviikkona illalla pesemässä pyörän, ja nyt tänään torstaina oli pieni lë problem, kun ei meinannutkaan startata. Vähäisten ajojen vuoksi akkukin oli ollut laturin päässä yön yli. Siis pesupaikalta kotiin ei mtään ongelmia, mutta tänään liikkeelle lähdettäessä yllättäen vapaalla ollessa ei indikoi vapaa-valoa, eikä käyntiin. Vähän aikaa rumplatessa vapaan valo löytyi ja lähti käyntiin. Paikallaan ja vapaa päällä sivutukeen nojaten kävi ok niin kauan, kunnes taas vapaan valo yllättäen sammui ja samoiten pyörä. Taas vaihteita ja tappokatkaisinta rumplaten vapaan valo löytyi ja pyörä lähti käyntiin. Tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa ilman sivutukea vapaan valo vilkkui epämääräisesti, ja jos sivutuki oli alhaalla, sammui silloin kuin neutral-valokin. No anyway liikkeelle päästiin, ja vähän pidemmällä lenkillä kaikki vaikutti olevan ok, indikoi normaalisti vapaata silloin kun pitikin. Mutta taas äsken kun koitin, ei vapaan valoa löydy millään, vaikka miten hakee. Virrat kun laittaa, niin self check pyörittää viisareita normaalisti ja neutral-valo palaa silloin sen pari sekunttia niin kirkkaana että. Mutta sen jälkeen taas vapaan valo ei pala, vaikka vaihde on vapaalla.
Pyörä lähtee käyntiin ilman neutral-valoa pystyasennossa, siis ilman sivutukea. Sivutuen varoitusvalo palaa niin kuin pitääkin. Mikä yhteys sivutuen ja neutral-valon välillä on? Aamulla pitäisi lähteä Savonlinnan kautta keskiseen suomeen, ja arveluttaa että niinkö tämä voisi poikia jotain ylimääräistä ongelmaa? Ainakin nyt ongelma on eliminoitu, kun hyppää itse pyörän selkään ja nostaa sivutuen ylös ja starttaa, vaikka neutral-valo ei palakaan vapaalla ollessa. Mutta kyrsiihän tää tämmöinen, kontakti-spraytä suihkuttelin sivutuen kytkimeen ja tappokatkaisimeen ilman toivottua tulosta.
Ei pitäisi pestä pyöriä prkl..
-Jani-
-
Eli itse itseäni komentaen, päättelin että vian pitänee jollain tavalla olla vapaan indikoinnissa, siihen viittaa tuo luonnollisen (neutral) valon pätkiminen tyhjäkäynnillä sivutuki ylhäällä. Onko tiedossa pesulle arkoja paikkoja ko. sektorilla?
-Jani-
-
Oliskohan se vapaavalon anturin liitin joka pätkii. Se on aika nolo viritys... Sitä roplaamalla mä olen saanu vastaavat oireet pois.
En tiedä näkyykö se grisossa, sielä se lymyää oikealla puolella, huohotinletkusta vähä taaksepäin.
-
Calissa on /oli sellainen "ominaisuus", että pesun jälkeen yleensä öljynpainevalo palaa. Parina eka kertana jäi pari sydämeniskua väliin. No, sitten se asia on jäänyt huomiota vaille. Syynä on anturin liittimeen menevä vesi. Joten eipä siitä sen enempää.
Toinen, johon vahingossa pääsin kiinni, oli sivutuen kytkimen suojakumi - se haitaritötterö. Se oli rikki ja olisi varmasti aiheuttanut kommervenkkejä reissunpäällä, jos en olisi sitä huomannut. Itsevulkanoituvaa teippiä ja siinähän se.
Minä vaihdoin jo uutena kaikki merkkivalot led-lampuiksi. Edellissyksynä alkoi vapaavalo pätkiä. Vika ei ollutkaan kytkimessä tai johdotuksessa, vaan se led-lamppu olikin hassusti viallinen. En koskaan ennen ole tuollaiseen pätkimisvikaan ledeissä törmännyt.
Yleensä kun nnoita sähkövikoja miettii, niin ei kannata ensin ajatella liian hienoja ja vaikeita. Sulakkeet, releet, polttimoiden kannat yms. ovat kosteudessa ja tärinässä kuitenkin aika vikaherkkiä. Ja toinen juttu on johtojen hankautuminen. Tämän vuoksi talvihuollossa kannattaa lisätä / uusia nippusiteitä ja tarkistaa erityisesti emäputken kohdalla oleva nippu. Se kun liikkuu käännettäessä.
-
Oliskohan se vapaavalon anturin liitin joka pätkii. Se on aika nolo viritys... Sitä roplaamalla mä olen saanu vastaavat oireet pois.
En tiedä näkyykö se grisossa, sielä se lymyää oikealla puolella, huohotinletkusta vähä taaksepäin.
No sehän se, thx. Tosiaan aika nolo viritys, hengetön abiko itse anturin päähän pujotettu. Pitää miettiä saisko tuohon jonkun viksumman viritelmän jossain vaiheessa aikaiseksi. Kontaktispreita laitoin ja vähän "kiristin" abikoa, nyt toimii ainakin toistaiseksi.
Hienoa keliä luvattu viikonlopuksi, muksut äidillään ja vasta tiistaina töihin. Siinä resepti tälle viikonlopulle, eli kohta Grisolla harrastamaan kotimaan matkailua. 8)
Kiitoksia ja aurinkoista viikonloppua Gruppolaisille! Täältä tähän.
-Jani-
-
Moro!
Tänään tulivat postissa aiemmin tilatut OBD-kaapeli ja adapteri. Itse kaapeli oli CH340-sirulla varustettu, ei sillä mikä ilmeisesti pitäisi olla eli FTDI. No asensin kuitenkin piuhan mukana tulleen ajurin samalla kun latasin Guzzidiagin. No eihän yhdistelmä tietty toiminut, ei löytynyt yhteyttä. Mutta tän foorumin kaapeli-keskustelussa oli juttua, että joku oli saanut yhdistelmän toimimaan. Siis ei muuta kun nettiin etsimään lisätietoja.
Jostain jenkkifoorumilta luin, että lääke saattaa olla KKL-kaapelin pinnojen 4 ja 5 yhdistäminen. Tuossa kaapelissa ei noita ilmeisesti ole yhdistetty piirikortin kautta. No juotin pinnit yhteen ja talliin kokeilemaan. Niinpä vaan yhteys löytyi! :) No tottakai sen jälkeen piti noviisina kokeilla ECU:n lukua readerin versiolla 0.67. Taas hakkasin päätä seinään, ei toimi ja yhteyttä ei löydy taas ei niin millään, vaikka adapteri-testeri näytti että kaikki on ok. Ja taas nettiin etsimään lisää tietoa. Latasin sitten readerin version 0.22:n. Ja taas toimii, jes! Sain imuroitua bin-tiedoston, ja sitten taas TunerPron kanssa temppuilua ja opettelua. Tallensin alkuperäisen varmaan paikkaan, ettei tule vahingossa sitä tärveltyä.
Liitteen mukaisen kartan sain jotenkin taiottua esiin, siis mitään muutoksia en ole tehnyt kun en osaa. Ainakaan vielä, pitäisi opetella ja perehtyä TunerProhon rauhassa. Miltä tuo mappi näyttää teidän kokeneempien silmissä?
Mutta hyvä että sain piuhat jotenkin toimimaan, vaikka siru onkin tuo CH340.
-Jani-
-
Tuo näyttää epäguzzimaisen hyvältä! Ei semmosta vuoristomaisemaa mitä mun näkemät alkuperäiset yleensä on ollu.
Saisitko sen bin-filen mulle sähköpostiin, oon grison ( ja stelvion) karttoja kaipaillu vertailua varten. sami.ikkala(ät)kotikone.fi
-
Tuo näyttää epäguzzimaisen hyvältä! Ei semmosta vuoristomaisemaa mitä mun näkemät alkuperäiset yleensä on ollu.
Saisitko sen bin-filen mulle sähköpostiin, oon grison ( ja stelvion) karttoja kaipaillu vertailua varten. sami.ikkala(ät)kotikone.fi
Moi,
You've got mail.
-Jani-
-
Tosiaankin varsin siisti mutta onhan sielläkin pieni saastekuoppa kohdilla 3000 kierrosta ja alle 30 astetta. Itse asiassa notkahdus jatkuu koko kaasuläpän avauksen mitan. Onko sytytyskartassa samalla kohtaa kuoppa?
Taloudellisuussyistä näyttäisi olevan hieman alhaalla ylemmällä keskikierrosalueella myös mutta ei välttämättä. Pelkästään kartan ulkonäköön luottaen ei pidä tehdä kovin pitkälle johtavia tulkintoja. Mutta kokeilla aina voi....
Liitteenä kopio kartastasi jossa merkittynä alue johon itse tekisin kokeellisia muutoksia. Tarpeen mukaan myös sytytyskartalle kyseisellä alueella. Käytäntö kun on sellainen että lisätty polttoainemäärä tarvitsee lisättyä sytytysennakkoa että palaisi kaikki hyvin. Kuitenkin, kun lähtee muokkaamaan, ensin polttoainetta lisää, sitten koeajo ja vasta sen jälkeen sytytysennakkoa muuttamaan jos siltä tuntuu.
Muuttamalla vain yhtä asiaa kerrallaan voi todeta muutokset konkreettisesti. Jos muuttaa kahta tai useampaa asiaa ei voi tietää mikä muutos oli vaikuttavin. Kannattaa pitää myös muistikirjaa tehdyistä muutoksista, niiden vaikutuksesta sekä tallentaa muutettu kartta nimellä ja päivämäärällä myös tietokoneeseen/nimetylle muistitikulle että voi jatkaa muuttamista suoraan seuraavalla kerralla. Epäonnistuneet kokeilut voi deletoida että eivät sekoita jatkossa. Kokemuksesta tiedän että niitäkin kertyy. Varsinkin aluksi.
-
Jep, kiitoksia vastauksesta. Voin lähettää sullekin tuon tiedoston, jos haluat sitä tarkemmin katsella ja antaa sen pohjalta lisää vinkkejä. Tai jos joku muu tarvitsee joskus. Mitään valmiiksi pureskeltua ratkaisua en tarvitse, tämä on hyvä opetella ja toisaalta ainakin itselleni tällainen tuo lisää syvyyttä harrastukseen. Ajaminen on toinen puoli mukavasta, ja säätäminen ja muu ropaaminen toinen puoli.
Savonlinnassa lauantai-aamuna Lippakioskilla istuessa bongasin muuten Black Devil värityksessä olleen Grison, liekö jonkun foorumilaisen? Hieno oli.
-Jani-
-
Jani, laitan yv:n.
-
Kummalta näyttää grison sytkäkartta välillä 1200-3750 rpm ja alle 24 asteen kaasun. Jos sporttiin siis vertaa. Bensaa on lisätty ko.alalla mutta ennakko on esim 12 ja sport corsan kartassa vastaavalla kohtaa 30,4 astetta. Sillä tuo ennakko pisti silmään kun mun omatekemä bensakartta on aika lähellä tuota grison karttaa tuolla ko.alueella. Ja sytkä lähellä sportin alkuperäistä. Jos mulla olis griso niin ensteks kokeilisin muuttasin sytkäkarttaa ja sitte vasta bensaa, ehkä....
Kierrosrajoitin näkyy myös olevan 8000rpm, sporteissa 8500.
-
Moro! Et kehtais mulle kans pistää tota karttaa ku on oma griso aika solvassa kaiken maailman kikkailujen jäljiltä.
-
Moro!
Toki voin laittaa, oon nyt duunissa että menee iltaan ennenkuin pääsen sen äärelle. Ellei sitten Ikkala /MM kehtaa laittaa sitä aiemmin, kun jaoin sen heillekin. Edit. Sainhan mä sen välitettyä samalla emaililla.. sama pää kesät talvet. ;D
Kummalta näyttää grison sytkäkartta välillä 1200-3750 rpm ja alle 24 asteen kaasun. Jos sporttiin siis vertaa. Bensaa on lisätty ko.alalla mutta ennakko on esim 12 ja sport corsan kartassa vastaavalla kohtaa 30,4 astetta. Sillä tuo ennakko pisti silmään kun mun omatekemä bensakartta on aika lähellä tuota grison karttaa tuolla ko.alueella. Ja sytkä lähellä sportin alkuperäistä. Jos mulla olis griso niin ensteks kokeilisin muuttasin sytkäkarttaa ja sitte vasta bensaa, ehkä....
Kierrosrajoitin näkyy myös olevan 8000rpm, sporteissa 8500.
Miksiköhän se on tuolla tavalla? Mitäköhän tuolla pienellä ennakolla on haettu. Voisko se lievä aaltoilu johtua tuosta?
-Jani-
-
Onpas aikalailla erinäköiset kartat kuin mulla vm 2010 Griso 8V:ssä. Tuo mun syttykartta on alkuperäiskunnossa. Fuelkartassa on parannuksia alle 4500rpm kierroksilla ja alle 15 asteen TPS-kulmilla.
-
Olikos niin että sulla oli se A5-moottorilla varustettu Griso? Onkohan siinä se vakiokartta 068? Kun tuo mulla on versio 03 ja A8-moottori, en tiedä mikä logiikka noiden karttojen nimeämisellä oikein on.. Kaipa nuo erovaisuudet siitä johtuu.
-Jani-
-
Joo, mulla on 068 ohjelma. Moottorin tyypistä en tiedä, en ole perehtynyt niihn.
-
Onko noihin tullut valmistajalta korjauskarttoja? Montakin versiota?
-
Tuo 068 on korjattu versio. Alkuperäisellä ei juuri viitsinyt ajella alle 4000 rpm kun siirtymiset vedolta moottorijarrutukselle olivat niin teräviä ja pienikin kahvan liike kumpaan suuntaan vaan sai aikaan nykäyksen. 068 oli paljon parempi mutta ei hyvä sekään. Nyt omatekoinen fuel-kartta alkaa olla jo aika hyvä.
-
Tossa vielä numerotaulukkona se Janin grison sytkäkartta. Ei kyllä mene mun kaaleen että se voi noin olla. Käykö se alle 4000rpm... ??? Tuo Ristonen käppyrä näyttää siltä miltä muissakin 8v koneissa vakiona, varmaan on ihan sama.
-
Hep,
Joo, tuosta Ikkalan mainitsemasta kartan "ominaisuudesta" oli jotkut muutkin olleet ihmeissään, mitä ulkomaan foorumeita luin. Mutta eipä siitä ollut oikein tietoa miksi näin..päästöt, säästösyyt karttaa tehdessä yms. Mene ja tiedä. Toisaalta mm. Rooperin Pete mainitsi, että aika moni on kuitenkin tyytyväinen tuohon 03-vakiokarttaan, mutta tähdensi että perusasetusten ja säätöjen muuten pitäisi olla kunnossa. Jotkut olivat myös kovinkin tyytyväisiä karttaan, jossa oli yhdistetty tämän 03-kartan fuel-puoli pienillä muutoksilla 068-kartan sytytyskarttaan. Tosin käytännössä nuo kokeilut on tehty lämpöisissä maissa ja ehkäpä vielä hyvinkin erilaisilla bensoilla, eli ei ole takeita miten toimivat täällä pohjoisessa. Ei kellään Grison omistajalla olisi alkuperäisen 068-kartan biniä tallessa? Voisin vähän tsiikailla sitä.
Kuulemma jopa 90% lievistä nykimisistä johtuu mm. jos kaasutinvaijereihin on päässyt muodostumaan löysää, tai läppärungot eivät ole ihan balanssissa. Oman pyörän kohdalla tiedän, että esim. vaijereita ei ole tsekattu. Tosin vasta vajaa 10 tuhatta mittarissa, mutta alkuunhan nuo saattavat venyä. Toissailtana kun opettelin Guzzidiagia, niin resetoin TPS:t, en tiedä onko sillä merkitystä mutta tulipa tehtyä. Epäilen ettei sitäkään ole tehty missään vaiheessa, enkä tiedä pitäisikö edes esim. äänenvaimentimen vaihdon yhteydessä?
Tänään tsekkasin nuo vaijerit, hieman piti säätää. Ruiskujen balanssit yritän tsekata piakkoin, pitää jostain väsätä manometri. Kai semmoinen huolella tehty DIY-tyyppinen ratkaisu myös toimii myös tässä tapauksessa? Letkua jossa notkeaa öljyä tai vastaavaa.
Tänään kävin pikku lenkillä, oli ilo huomata että oli jotenkin vähän pirteämmän oloinen, varsinkin ylemmillä kierroksilla. En tiedä sitten oliko tuolla TPS-resetillä ja vaijerien säädöllä vaikutusta, vai kuvittelinko vain.. Mutta toki se aaltoilu sieltä 3000-3500 kierroksen alueelta löytyi edelleen. Ja se taas oli ehkä selkeämmin havaittavissa kuin. esim viikonlopun reissulla. Tosin ilmakin oli nyt 15 astetta viileämpi. Vastaavasti ihan pienillä kierroksilla ajettaessa "neulansilmiä" aiemmin huomattu taipumus sakkailla oli nyt huomattavasti laimeampi. Ota nyt näistä selvää. Mutta tosiaan edistystä oli jo tämäkin verrattuna aiempaan.
Mutta en nyt oikein tiedä miten tuon kartta-asian kanssa pitäisi edetä.. ihan jees tuo nytkin toimii omiin tarpeisiin. Jos kokeilumielessä tekisi pieniä säätöjä yksi kerrallaan esim. ennakoihin, ja kokeilisi miten toimii. Tai sitten en tee nyt mitään, odotan esim. Hartolan meetinkiä jossa konkarit voivat näyttää käytännössä, miten hommassa edetään.
Mutta kiitos kuitenkin tähänastisista vastauksista.
Täältä tähän, Jani
-
Kyllä se diy-versio ruiskussakin toimii. Oman tallin oveen olen kiinnittänyt letkusta ja 2-t öljystä koostuvan mittarin. Tarkempi kuin carbtunen kaupallinen vehjes..
-
Jotkut olivat myös kovinkin tyytyväisiä karttaan, jossa oli yhdistetty tämän 03-kartan fuel-puoli pienillä muutoksilla 068-kartan sytytyskarttaan.
Juu, se bensakartta näyttää hyvältä, isoilla kaasun kulmilla tosin rikkaalla mutta jos ne nokat on eri niin voi olla ihan ok. Sytkäkartta siinä corsan bin. filessä jonka laitoin s-postilla on aika lähellä sitä grison 068 karttaa, koita joskus niillä ennakoilla.
Kuulemma jopa 90% lievistä nykimisistä johtuu mm. jos kaasutinvaijereihin on päässyt muodostumaan löysää, tai läppärungot eivät ole ihan balanssissa.
Toki pahentaa asiaa jos perus-säädöt on persiillään. Mutta minä en saanu nykimistä KOKONAAN pois ennen "lambda off" asetusta. Nytkin sitä ihan pikkusen on, PC5+autotunerilla pääsin parhaaseen tulokseen. Tuota pitää vielä yrittää saada pois. Rikkaammalle vaan mutta joku raja kulutuksellekin pitää laittaa. Autotuneri osasi senkin jotenkin hoitaa...
.. ihan jees tuo nytkin toimii omiin tarpeisiin.
8v koneen pitää nostaa etutassua pelkästä kaasun käännöstä pienillä vaihteilla ;D
-
Iltaa, justiinsa läppäri kourassa opettelen TP:ta. Sain jo aikaiseksi kartan jossa alkuperäiseen on muutettu vain sun kartan syttypuoli. Tai niin ainakin luulen.. Mutta kiitos kartasta.
P.Roper sanoo mittailleensa noita nokkia ja kertoo niissä olevan sama profiili, riippumatta onko A5 vai A8-moottori. Ainoa ero mikä on tullut, on ilmeisesti nokka-akselien päätyjen shimmaus, tai joku shimmaus kuitenkin. Tästä johtuen osanrot ovat vaihtuneet. Sitten ihan uusissa "roller tappeteilla" varustetuissa on varmaan jo eri profiili.
Vaikka yritin käyttää hakua, niin tuohon lambda-asiaan en oikein löytänyt selvää vastausta. Eli voinko kytkeä lambdan noin vaan pois päältä, vai piileekö siinä joku riski esim. katin osalta? Ja siis tuokin pitää tehdä Tunerprolla siihen uuteen karttaan? Vai onnistuiko se pelkästään GuzziDiagin kautta? En niin tarkkaan ehtinyt siihen(kään) perehtyä.
8v koneen pitää nostaa etutassua pelkästä kaasun käännöstä pienillä vaihteilla ;D
Yeah, right.. varmasti. ;D
Jep, taas venyy nukkumaanmeno hyvästä syystä. Mutta yrittäkää kestää, tässä nyt joutuu taas opettelemaan uusia asioita sen verran, että tyhmiä kysymyksiä tulee varmasti vielä paljon lisää esitettäväksi.
-Jani-
-
Iltaa, justiinsa läppäri kourassa opettelen TP:ta. Sain jo aikaiseksi kartan jossa alkuperäiseen on muutettu vain sun kartan syttypuoli. Tai niin ainakin luulen.. Mutta kiitos kartasta.
P.Roper sanoo mittailleensa noita nokkia ja kertoo niissä olevan sama profiili, riippumatta onko A5 vai A8-moottori. Ainoa ero mikä on tullut, on ilmeisesti nokka-akselien päätyjen shimmaus, tai joku shimmaus kuitenkin. Tästä johtuen osanrot ovat vaihtuneet. Sitten ihan uusissa "roller tappeteilla" varustetuissa on varmaan jo eri profiili.
Vaikka yritin käyttää hakua, niin tuohon lambda-asiaan en oikein löytänyt selvää vastausta. Eli voinko kytkeä lambdan noin vaan pois päältä, vai piileekö siinä joku riski esim. katin osalta? Ja siis tuokin pitää tehdä Tunerprolla siihen uuteen karttaan? Vai onnistuiko se pelkästään GuzziDiagin kautta? En niin tarkkaan ehtinyt siihen(kään) perehtyä.
8v koneen pitää nostaa etutassua pelkästä kaasun käännöstä pienillä vaihteilla ;D
Yeah, right.. varmasti. ;D
Jep, taas venyy nukkumaanmeno hyvästä syystä. Mutta yrittäkää kestää, tässä nyt joutuu taas opettelemaan uusia asioita sen verran, että tyhmiä kysymyksiä tulee varmasti vielä paljon lisää esitettäväksi.
-Jani-
No se katti VOI ottaa nokkiinsa jos lambdan ottaa pois päältä. Mutta sitten pitää käydä jo tosi rikkaalla ja pisemmän aikaa. Mutta eikös sulla ole se Agostiinin vaimennin, siinähän on irrotettava katti? Kato nyt onko sitä sielä edes. Vai mikä malli sulla olikaan... Pöntön kun irrottaa niin se näkyy sielä alkupäässä.
Lambdan voi ottaa tosta vain pois päältä mutta se ite anturi pitää sitten ottaa myös pois. Meinaan jos sitä joskus vielä haluaa käyttää. Tunerprosta ne ruksit pois sieltä molemmista (set), lambda 1 ja 2. Ei onnistu pelkästään guzzidiagilla.
Tuli mieleen tuosta nokkajutusta ja kartasta ja pakoventtiilin isommasta välyksestä. Yrittäisköhän ne näillä asetuksilla pitää pakoventtiilejä viileempänä? Nehän näissä 8v koneissa tahtoo kuulemma heilua liiankin kuumina, vakiokartoilla kun pitää käydä laihalla päästömääräysten takia. No, en tiiä, tuli vaan mieleen. Pakopuolelle ne coolerista lähtevät letkutkin menee.
Nousee se etutassu jossain vaiheessa ;)
-
Nousee se etutassu jossain
Jos sain 1100 Brevassakin aikaan power wheelien, tosin törkeällä kokonaiskulutuksella, ei liene ongelma paremmin hengittävissä 8V-malleissa. Tosin Grison pitkä akseliväli on vaikeampi tapaus.
Lambdan pelistä poistaminen siirtää pyörän "laittomien viritysten osastolle" jos päästönormeja ajattelee. Ajan kanssa saattaa katalysaattori karstaantua ja tukkeutua ilman lambdaohjausta. Lambdan tarkoituksena on hoitaa katalysaattorille riittävästi energiaa että sen reagointikyky haitallisiin päästöihin säilyisi ja se kykenisi polttamaan hiilimonoksidin pois ja neutraloimaan typen oksidit sen ohella että hiilidioksidin osuuskin laskisi.
Lambdan toiminta näpytellään pois TunerPron kautta. Olen siinä uskossa että jossain vaiheessa valmistuu XDF-tiedosto joka avaa käyttöön myös sellaisen tiedoston kuin "Lambda Target". Ainakin muissa moottoriohjauksissa sellainen taulu on ja sitä muokkaaamalla saa säädettyä lambda-asetukset mieleisikseen. Silloin ei enää suojella katalysaattoria vaan tehdään tarkkaa säätöä peruskarttojen päälle parhaan seoksen metsästykseen laajemmalla alueella kuin "tehtaan säädöllä". Joka on maksimissaan noin 40% koko käytettävästä tehoalueesta. Lambda-anturin kierteeseen saa sokeita tulppia mm putki- tai hydrauliikkaliikkeestä.
Itse olen saanut 1100 Brevassa säädöt, kohtuullisen pienellä vaivalla, siihen kuosiin että se ei nyi lainkaan, tehoa tulee halutulla tavalla, lambda ja katti hoitaa hommiaan kuten pitääkin, kulutus on siedettävällä tasolla ulos ja päin katsellen (P.A.D.S.:lla) ECUn tiedosto näyttää alkuperäiseltä tehtaan tiedostolta.
Vielä on säädettävää viileän säätilan suhteen. Silloin kulutus pompsahtaa. Se johtunee siitä että kylmäkäyntirikastus jää päälle tai ajautuu päälle "väärästä suunnasta" kun moottori tasakaasuajossa viilenee.
Mutta sitä ennen käytän valveillaoloaikaa Sääksjärvi Triken kokoonpanoon ja liikennekuntoon saattamiseen. Yksi asia kerrallaan.
-
Agostinin pöntössä ei ole kattia, joten sen rikkoutumista ei tarvi pelätä :)
-
Agostinin pöntössä ei ole kattia, joten sen rikkoutumista ei tarvi pelätä :)
Ok. Tehtaan tyyppihyväksyntä-papruissa oli vaan maininta katin tyypistä, pitää joku päivä ottaa pönttö irti ja katsoa että onko sitä vai ei..
Ei kukaan ulkoa muista mikä kierre se on tuossa lambdassa? Onko sillä tulpalla väliä millainen sen pitää olla, ja mites se liitin kannattaa suojata?
Edit. M18 kierre näyttää olevan.
-Jani-
-
Ei kai missään tehopöntössä oikeata kattia ole.
-
Ei kai missään tehopöntössä oikeata kattia ole.
Joo, päivitystä aiheeseen. Otin tänään renkaat pois kumien vaihtoa varten, samalla nyppäsin vaimentimen pois. Ei tuolla mitään kattia ole, tai sitten en tiedä miltä se näyttää. Otin huonon kuvankin liitteeksi, db-killeri näkyy tuolla putken pohjalla.
Oon tässä ajellut vakio 68-kartalla viimeiset pari viikkoa, ihan hyvin pelaa sillä. Mutta melkein paremmin kartalla, jossa 03:sen polttoainepuoli on yhdistetty 68:n syttykarttaan. Tuntuu että kierroksia kerää aika herkästi (melkein voisi luulla että se etutassu nousee ilmaan.. ;D)
Tuosta tuli mieleen että mittaritaulussa oleva pieni punainen varoituskolmio alkaa vilkkumaan jossain 7-7,5krpm:n paikkeilla, vaikkei vielä rajoittimeen menekään. Onko tuo vaan infoksi kuskille, että kohta rajoitetaan vai mistä se kolmion vilkkuminen johtuu?
Ja niin, kun tuli puhetta tuosta renkaanvaihdosta.. olikos tuossa CARC:ssa jotain joka olisi hyvä tsekata / tehdä nyt kun pyörä on pois paikaltaan? Semmoista mihin ei tarvii mitään erikoistyökaluja, kun ei niitä ole.
-Jani-
-
Ei kai missään tehopöntössä oikeata kattia ole.
Tuosta tuli mieleen että mittaritaulussa oleva pieni punainen varoituskolmio alkaa vilkkumaan jossain 7-7,5krpm:n paikkeilla, vaikkei vielä rajoittimeen menekään. Onko tuo vaan infoksi kuskille, että kohta rajoitetaan vai mistä se kolmion vilkkuminen johtuu?
-Jani-
Vaihtovalohan tuo varmaan on. Ainakin Brevassa voi säätää milloin alkaa vilkkumaan. Omani olen laittanut varoittelemaan 6500 rpm, voisi kyllä hiukan tuosta nostaakin.
Näemmä säätö onnistuu Grisossakin välillä 6000 - 8500 rpm:
http://www.manualslib.com/manual/407628/Moto-Guzzi-Griso-1100.html?page=17 (http://www.manualslib.com/manual/407628/Moto-Guzzi-Griso-1100.html?page=17)
-
Sen CARC'n voi "katkaista" siitä puolenvälin kohdilta - muistaakseni neljällä pultilla ja katsoa että spoorit rasvassa ja ettei kosteutta ole pesiytynyt. Ei tarvitse mitään erityistyökaluja.
-
Jos sen katkaisee, niin olisiko hyvä tarkastaa se pinioniakselin mutterin lukitus/tiukkuus? Eikös se Ikkalalla ollut höllässä?
-
Jos sen katkaisee, niin olisiko hyvä tarkastaa se pinioniakselin mutterin lukitus/tiukkuus? Eikös se Ikkalalla ollut höllässä?
Joo. Olihan se. Tuola lisää. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3956.30
Ensviikolla kurkkaan sinne varmaan taas, jäi ikiajoiksi pelko persiiseen... Pariin kertaan jo tässä välissäkin sinne kurkannu mutta hyvältä on näyttäny, vielä.
-
Moi,
Onko tuohon perän katkaisuun joku kikka? Nyt on kaikki vermeet irti, mutta tuo on ihan tanan ja keleen tiukassa. Ei inahdakaan. Näyttää siinä liitoskohdassa olevan pintojen välissä joku musta tiivisteliima tms. Mutku ei tuohon pintojen väliin kehtaa mitään esinettäkään ujuttaa. Jos saisin tuon joskus auki, niin mitä tuohon liitoskohtaan laitetaan tiivisteeksi? Eikös MM:n artikkelissa ollut ihan jotain vaseliinia? Jos tuo ei suosiolla nyt lähde, niin pitää koittaa joku toinen kerta. Eli talvella.
-Jani-
-
Ei siinä peräkotelon ja haarukan liitoksessa kuulu olla tiivistettä tai liimaa. Ei ole mitä vuotaisi eikä niin pienestä raosta lika pääse sisään. Sisällä voi silti olla kondenssivettä.
-
Mulla oli siinä välissä oranssia tiivisteliimaa ja muistaakseni siinä on kohdistustapit joten kiertäminen ei onnistu. Taisin kumivasaralla naputella ja väännelllä - kyllä sen pitäisi irrota ei se ole muulla kiinni kuin niillä pulteilla. Jos työkaluvalikoimassa ei ole kumivasaraa niin varmaa joku puukappale väliin ja siihen sitten naputuksia tavallisella vasaralla.
Tuohon MM'n kommenttiin pitääkö olla liimaa vai ei, en osaa sanoa. Panin kuitenkin takaisin nippuun ilman liimaa ja tuhannen kilometriä olen ajanut eikä liitos edes hikoile, joten liima lienee tarpeeton.
-
Joo, ei lähde niin ei lähde. Anteeksi ruma kielenkäyttö mutta on se niin saatanan tiukassa. Ei auttanut kuminuijalla ja puupalikalla naputtelu. Yritin varovasti lämmittää liimasaumaa, ei vaikutusta. Pistin pikku taljankin liinoilla kiinni, josta sain vedon suoraan taaksepäin. Ei lähe. Moneen kertaan varmistin että pultit, reaktiotanko, jarrusatula jne. ovat irti. Se on tuo massa liitospintojen välissä mikä pitää tuon yhdessä. Ei tosiaan oikein innosta millään kammeta tuosta liitospintojen välistä.
Piti yövuoroon suoriutua, pistin kaikki kamat paikalleen, jotta pääsen huomenna juhannuksen viettoon. Pitää joku päivä yrittää ihan asioiksi uudestaan. Ostan kaljakeissin palkinnoksi sille, joka keksii miten tuon saa pois. Tai näyttää ihan kädestä pitäen.
Hyvää juhannusta Gruppolaisille!
-Jani-
-
Joo, kuulostaa että väliä ei ole tiivistetty massalla vaan liimalla. Jos sinne on tyrkätty "no nails" tyyppistä tuotetta jolla kivetkin pysyy katossa, niin avainsana lienee että millä sitä liimaa voi pehmittää.
Tuli mieleen että myös joku tyyliin parranajokoneen irtoterällä (vahnanaikaisen partahöylän irtoterä) voisi ehkä kokeilla "leikata" sitä massaa jos sitä saumaa saa mitenkään hivenen raotettua - varovasti kuitenkin tuo raotus ettei pinnat vaurioidu.
-
Tuli mieleen että myös joku tyyliin parranajokoneen irtoterällä (vahnanaikaisen partahöylän irtoterä) voisi ehkä kokeilla "leikata" sitä massaa jos sitä saumaa saa mitenkään hivenen raotettua - varovasti kuitenkin tuo raotus ettei pinnat vaurioidu.
Been there, done that. Ei saa raotettua sen vertaa että sais terän väliin. Tai ainakaan yksin, pitäisi olla kaveri mukana kun itse ei saa vedettyä samalla kun ujuttaa terää. Tuossa vaan ohut gillette katkeili. Tuo on semmoista mustaa massaa, hyvin se irtoaa tuosta sauman ulkopuolelta. Ei se mitään kovaa ole, aika elastista.
Mutta kiitos kuitenkin.
-Jani-
-
Voimia
-
Muistelisin ettei mun sportissa tehtaan jäljiltä ollu tuossa välissä mitään tiivistemössöä. Mutta kertaalleen sinne laitoin jotain oikeen hyvää ja kallista tiiviste/liima mössöä ja seuraavan kerran sitä sai sitten ihan oikeesti hakata kummivasaralla irti. Enää en laita yhtikäs mitään väliin. Kuten MM mainitsi edellä, sieltä ei vuoda mitään eikä sinne pääse mitään eli ihan turha tiivistellä.
Mutta jossain vaiheessa ne on tehtaalla noita alkanut tiivistellä, oon huomannu tursuavista massoista uusissa pyörissä. Ne hyvät liimat ottaa oikeesti lujasti kiinni, ei siinä auta kun yrittää repiä ja retuuttaa. Sielä renkaan puolella taitaa muutama kohta olla mihin oikeen oikeasti uskaltaa lyödä voimalla.
-
Joo, isompaa nuijaa kehiin. Sitten olisi nuija ja tosinuija. :D
Pitää tuossa ensi viikon reissujen jälkeen yrittää uudestaan. Tai sitten talvella. Eipä tuo ole oirehtinut mitenkään, mutta saisipa ainakin mielenrauhan kun tuon pääsisi tsekkaamaan. Nyt oli lievä aikataulupaine päällä, niin en tapellut sen enempää tuon kanssa. Pitää yrittää zuumailla noita potentiaalisia iskupaikkoja. Sinkkumiehelle sopivaa hommaa. :)
-Jani-