Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 16, 2014, 12:02:43 ip
-
Tein kaupallista tutkimusta eli vertailua nettikaupoista: tähän mennessä edullisin tapa aloittaa GuzziDiagin käyttö.
e-ville niminen nettikauppa myy kohtuuhintaan KKL-VAG-kaapelia ja FIAT-adapteria. Näyttää tuo OBD-kaapeli olevan juuri sitä mallia joka toimii ainakin minulla moitteettomasti. Eipä juuri tämän edullisemmaksi omatoiminen vikakoodinluku/säätäminen taida tulla.
http://www.e-ville.com/fi/90-obd-vikakoodinlukija-netista
Tarkemmin:
OBD-kaapeli:
http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikakoodikaapelit/3131-obd-cable-usb-vikakoodinlukija.html
Ajuri kaapelille, FTDI Driver: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ linkki punaisen sivun puolivälin tietämillä.
OBD-adapteri "FIAT":
http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikakoodikaapelit/3877-sf06-linkkikaapeli.html
Kuluja edellämainituista yhteensä noin 16€
Lisäksi tarvitaan tietysti oman pyörän järjestelmään sopiva ohjelma joka löytyy tuolta samalta punaiselta sivulta kuin ajurikin.
Tässä toinen, kotimainen, liike jolla on samaa tavaraa myyden: http://www.obd.fi/
Sieltä kaapelit voi hakea "kivijalkamyymälästä" kunhan sopii ensin ajan.
-
Eipä olleet kaapelit hinnalla pilattu. Pistin moiset tilaten, jotenka vissiin alettava tutustumaan karttojen maailmaan. Kolmen tilin päästä sitten päivitellään.
-
Tilasin viime keväänä e-villestä tuo KKL 409.1 kaapelin. Toimitus oli suoraan Kiinasta ja tuli muistaakseni ihan kohtuullisessa ajassa.
Kun sitten rupesin sitä asentelemaan niin meinasi mennä sormi suuhun (tais mennäkin). Keksin lopulta ettei siinä ollutkaan FTDI-sirua sisällä vaan joku muu. Siihen ei sitten käynyt Salierburg sivulta löytyvä driveri eikä siellä olevat asetusohjeet päde. Mun kaapelille tuli näkyviin aika tavalla eri näköiset väylänasetusikkunat. Laitoin sinne melko summassa jotain ja sain sen toimimaan ja hyvin se on toiminut. Joskus harvoin ei ole laakista saanut yhteyttä mutta silloin on tavannut auttaa kun on sitä akun navassa kiinni olevaa hauenleukaa säätänyt niin että se varmasti saa kontaktin.
-
Kiinan tyttären siniset kaapelit, joissa on pieni punainen ledi, ovat olleet usein oikeita, FTDI –sirulla varustettuja.
Kun ajuri on asennettu ja piuha on kiinni USB -portissa, pitäisi oikea siru pystyä varmistamaan laitehallinnasta (esimerkki Windows 7 käyttöjärjestelmästä): Laitehallinta – Porit (COM ja LPT) – USB Serial Port (Com”XX”) – kaksoisklikkaus – Tiedot - Laitteistotunnukset: ”FTDIBUS\COMPORT&VID_0403&PID_6001”.
Numero 0403 on ymmärtääkseni se oleellinen asia.
Virallinen sivu FTDI VCD (Virtual Comport Drivers) laiteajurille (myös vanhoille käyttöjärjestelmille): http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm. (http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm.)
-
Tästä eteenpäin kaikki syyt olla käyttämättä GuzziDiagia ovat tekosyitä....
Siis ainakin suomenkielisen perustoiminnon osalta jolla voi katsoa komponenttien toiminta-arvot sammuksissa ja käydessä ja lukea vikalogit sekä resetoida tarvittaessa kaasuläpän asentotunnistimen (TPS).
Homma käy mielenkiintoisemmaksi ja kieli vaihtuu kun ladataan moottorinohjaustiedostojen luku- ja kirjoitusohjelmat että tiedostomuokkaukseen sopiva TunerPro sekä tarvittava .XDF-tiedosto joka on moottorionohjaustyypinmukainen aputiedosto jonka avulla TunerPro saa avattua moottorinohjaustiedostot luettavaan ja katsottavaan ihmisen ymmärtämään muotoon.
Sanakirja GuzziDiag - suomi: http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.html
Lienee muitakin "Dropboxeja" käytössä kuin tämä: https://www.dropbox.com/sh/znw3dz34cse6pp1/o9BeRbg-E9/Moto%20Guzzi
Se sisältää kuitenkin joidenkin mallien käyttäjien, todennäköisesti muokattuja, moottoriohjaustiedostoja.
TunerPro sisältää vertailuohjelman jolla voi verrata mitä muutoksia on esimerkiksi tehtaan alkuperäisen tiedoston ja muokatun tiedoston välillä. Erityisesti 3D-karttanäyttö on selkeä vertailuympäristö jolla on helppo hahmottaa mitä kaikkea on kussakin, niin sytytys-, kuin ruiskutuskartassakin tehty. Tai muissa muutetuissa kohteissa.
V11 -mallin tiedostoja näkyy olevan useita: Huom! amerikkalaisille kaikki 1100-moottorilla varustetut Guzzi ovat mallia V11, Californiakin.
-
Onko tilatut kaapelit tulleet? Entä ovatko toimineet halutulla tavalla?
Viimeksi tuosta firmasta tilatut tuotteet tulivat vasta kolmen viikon päästä. Tilasin peruutuskameran pakettiautoon kun vanhasta katosi RGB-signaali.
Hinta oli kyllä edullinen mutta toimitusaika oli tarpeettoman pitkä. Mieluimmin käyn kivijalkakaupassa ja maksan muutaman euron enemmän ja saan tavaran heti.
-
Mä tilasin 2.3 ja 12. ja 13. päivä tuli postista saapumisilmoitukset, eli oikeestaan aika nopeesti. Piuha ja adapteri tuli jostain syystä eri paketeissa.
Toimivuudesta en osaa vielä sanoa, toivottavasti ensviikolla pääsen kokeilemaan. Piuha oli kuitenkin just edellä mainitun kaltainen sininen pienellä punasella ledillä varustettu joten kai sen pitäis toimiakin.
-
E-villeltä tilasin piuhat ja tulivat kolmessa viikossa kiinasta. Asennuksen ja driverin haun kanssa en kyllä päässy ihan sinuiksi. Ei ihan suoraviivaista noviisille. Guzzidiagia en saanu ladattua. Johtuukohan juurikin tuosta Nortonista. Häätyypikö asettautua ensin suojaamattomaksi ja ladata sitten?
-
Johtuukohan juurikin tuosta Nortonista.
Jos on Windows käyttiksenä niin suojauksen voi toteuttaa Microsoft Essentialilla. http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/security-essentials-download
Jos jonkin latauksen vuoksi joutuu pudottamaan raskaamman palomuurin pois päältä voi siksi aikaa turvata koneensa tällä ilmaisohjelmistolla.
Jos epäilee että on matoja koneessa niin siihenkin on melko kattavasti toimiva karanteeniohjelma jonka voi silloin tällöin pyytää tsekkaamaan virustilanne. Ilmaisversio ladattavissa tästä: https://www.malwarebytes.org/
GuzziDiag-osiossa on neuvoja useammallakin tavalla miten FTDI-ajuri otetaan käyttöön ja mihin porttiin kaapeli asennetaan.
Jos on ongelmia niin asiaan voi kysyä neuvoa.
-
Ylipäänsä ei kannata käyttää useampia virustorjuntoja kerrallaan. Ne ryhtyvät hyvässä lykyssä tappelemaan keskenään.. Windowsin omat ovat vähintään riittävät.
-
Asennuksen ja driverin haun kanssa en kyllä päässy ihan sinuiksi, Guzzidiagia en saanu ladattua
Ei pitäisi virussoftan haitata, koska ladattavat tiedostot ovat pakattuja tiedostoja, ei ajettavia ohjelmia. Koneessa oleva virussofta yleensä tekee automaattisesti heti virustarkistuksen kyllä kansioon ladatulle tiedostolle.
1.GuzziDiag
GuzziDiag on yksi ainut tiedosto (kun pakkaus on purettu, se näkyy tiedostonimenä "GuzziDiag_V0.40.exe"). Sitä ei asenneta erikseen kuten ohjelmat yleensä.
a) Tästä linkistä: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ (http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/), ja klikkaat vasemmalla ylhäällä "Windows", niin saat ladattua GuzziDiag V.040 -tiedoston. Esim. W7 koneella avautuu heti ikkuna, josta voi valita "tallenna", jolla tuo pakattu tiedosto ("GuzziDiag V040.zip") menee "ladatut tiedostot" -kansioon. Nyt on pakattu tiedosto oman tietokoneen kansiossa.
b) Mene tuohon kansioon johon tiedosto on ladattu
Ja avaa Zip -paketti. Koneellasi tätä varten olevalla erillisellä pakkausohjelmalla tai jos on esim. W7 käyttis, voi klikata tuota tiedostoa oikealla ja valita "pura kaikki" ja sen jälkeen kansion mihin tuo purettu tiedosto menee.
c) Siirrä purettu tiedosto ("GuzziDiag V0.40.exe") haluamaasi paikkaan
"- - Guzzi\IsoBreva\Huolto\Softa\Guzzidiag" tai jotain, mihin nyt haluatkaan tuon tiedoston laittaa.
d) Tee tiedostosta pikakuvake työpöydälle
Klikkaa nyt tuossa uudessa sijainnissa (kansiossa) tiedostoa "GuzziDiag V0.40.exe" oikealla ja valitse "lähetä kohteeseen - työpöytä luo pikakuvake". Tämän jälkeen työpöydältä löytyy punainen pikakuvake "GuzziDiag - -". Sitä kun klikkaat niin jo aukeaa. GuzziDiagin valikosta "tiedosto - asetukset" ensin kieli ja sitten Guzzin malli. Sen jälkeen voi touhuta vapaasti, mikään ei mene rikki tai sekaisin. Tosin kaikki toiminnot eivät ole aktiivisia kun ei ole yhteyttä Guzziin mutta suurin osa valikoista aukeaa.
Ei siis asenneta mitenkään, vaan vain tämä yksi *.exe -tiedosto aina laitetaan haluttuun paikkaan. Kun tulee uusi päivitys, sama uudestaan. Uusi tiedosto "GuzziDiag V.0.41.exe" taas sinne kansioon, siitä pikakuvake työpöydälle.
2. Ajuri
Hae oikea ajuri täältä: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm (http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm). Nyt pitää tietää tietokoneensa käyttöjärjestelmä ja onko se 32 vai 64 bittinen. Kun rullaa tuota sivua hiukan alas, löytyy sininen otsikko ”Currently Supported VCP Drivers”. Taulukosta sen alta klikataan ladattavaa tiedostoa. Nyt näyttäisi siltä että siellä on ainoastaan ”Windows ja Windows 8.1”. Kun hyvin harvoilla on vielä Windows 8.1, lienee niin että riittää että tietää onko oma (Windows) käyttöjärjestelmä 32 vai 64 bittinen. Se selviää yleensä jos löytää koneestaan kuvakkeen ”Oma Tietokone” ja klikkaa sitä oikealla ja pyrkii siitä eteenpäin. Tai W7 esimerkki: Ohjauspaneeli-järjestelmä ja suojaus – järjestelmä. Avautuvasta ikkunasta löytyy esim. ”Järjestelmälaji: 64-bittinen käyttöjärjestelmä”.
Samalla tavalla kuin GuzziDiag -tiedoston kohdalla tallennetaan tuo ajuritiedosto. Kokeilin että tallentuva tiedosto on samaan tapaan kuin GuzziDiag, Zip –pakattu tiedosto. Kun sen avaa, siitä tulee *.exe –tiedosto. Sitä kun klikkaa, näyttäisi siltä että tulee kysymys ”Click Extract to unpack version 2.08.30 of FTDI’s Windows Driver Package and launch the installer.” Että ajuri asentuisi "itse itseään komentaen". En urheile sen kanssa nyt, koska minulla on vanhempi versio ja se toimii myös työkäytössä.
Linkin sivulla on myös ohjelma Windows -käyttöjärjestelmille, joka asentaa ajurin täysin automaattisesti. Oikealla ”Comments” kohdan alla ”Available as setup executable”. Kun klikkaa kohtaa “setup executable” voi ladata tuon automaattisen asennuspaketin. Kansiosta löytyy sen jälkeen ”CDM20830_Setup.exe”. Sitä klikkaamalla asennus alkaa.
Asennetun ajurin pois saaminen ei käy helposti, se vaatii erillisohjelmien käyttöä. On mahdollista mutta ei mene ihan heittämällä. Muilta osin muualla löytyvää ohjeistusta katsoen.
-
Molto bene!
Kiitoksia rautalankaohjeista. Palataan asijaan.
Nimim. softatumpelo.
-
Minäkin tilasin kaapelit ja nehän tuli 3 viikossa Kiinasta,mutta yllätys yllätys ei toimineet.VAG kaapelissa mikä lie siru sisällä ja Fiat sovittimesta puuttui 5 pinni.Että tämmostä.Hyvä puoli tässä oli että nythän sitten tiesin mitä tarvin.Tänään ajoin naapurikuntaan Kempeleeseen alan liikkeeseen jossa ystävällinen myyjä vielä tarkisti että kaapelissa on oikea siru sisällä ja sovittimessakin oli tarpeeksi pinnejä.Nyt toimii.
-
Kiinasta,mutta yllätys yllätys ei toimineet
Kyllä pitää olla kiinan pojan kanssa varovainen. "computer knowledge is needed and you may get a crappy cable from China" kirjoitti taas joku jenkki tänään.
-
Tässä paikallinen toimittaja / tekijä. Sieltä tilasin ja toimii.
Linkki: http://www.obd.fi/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
T: Mikko
-
Kyllä pitää olla kiinan pojan kanssa varovainen.
Näköjään. Laatu vaihtelee. Itse sain toimivat kaapelit joten päätin kehaista e-villeä mutta otankin sitten kehut takaisin. Pahoittelen että toimittajat eivät pidä tasostaan kiinni. Sinne e-villelle pitää laittaa palautetta. Todennäköisesti sieltä tuli myös sähköpostiosoite tiedoksi mihin voi "kehuja" laittaa. Josko sitten lukevat.
Itse tilasin myös yönäko-peruutuskameran e-villestä kun edellisestä hävisi yllättäen RGB-signaali ja sitä myöden suurin osa kuvasta. Kolme vuotta sitten kotimaisesta nettikaupasta ostettu 215€ maksanut setti maksoi alkuvuodesta e-villessä 85€ ja pelkälle kameralle hintaa jäi jäljelle 21€. Taas toimii ja vaimokin näkee peruutella pakulla taskuparkkiin.
-
tietää onko oma (Windows) käyttöjärjestelmä 32 vai 64 bittinen. Se selviää yleensä jos löytää koneestaan kuvakkeen ”Oma Tietokone” ja klikkaa sitä oikealla ja pyrkii siitä eteenpäin. Tai W7 esimerkki: Ohjauspaneeli-järjestelmä ja suojaus – järjestelmä. Avautuvasta ikkunasta löytyy esim. ”Järjestelmälaji: 64-bittinen käyttöjärjestelmä”.
Linkin sivulla on myös ohjelma Windows -käyttöjärjestelmille, joka asentaa ajurin täysin automaattisesti. Oikealla ”Comments” kohdan alla ”Available as setup executable”. Kun klikkaa kohtaa “setup executable” voi ladata tuon automaattisen asennuspaketin. Kansiosta löytyy sen jälkeen ”CDM20830_Setup.exe”. Sitä klikkaamalla asennus alkaa.
[/size]
Huonoista tai oikeestaan olemattomista tietokonetaidoistani johtuen käytin automaattista setup executable linkkiä joka ilmeisestikin toimi koska lopuksi ruudun reunaan tuli ilmoitus jossa muistaakseni sanottiin uuden laitteen olevan valmis käytettäväksi tai jotain.
Guzzidiagin sain myös ladattua mutta pyörään en saa yhteyttä.
Kokeilin tökkiä piuhaa eri USB-portteihin ja käynnistellä konetta ja ohjelmia uudelleen eri järjestyksissä, mutta aina tulee vaan "katkaise virta". Ilmeisesti usein ongelmia aiheuttanut comport homma ei oikeistaan selvinnyt, mutta valikkoon tuli aina vaan kaks vaihtoehtoa comport 3 ja 5 tai 3 ja 4 riippuen siitä kummassa kolossa johto oli. Kokeilin kaikkia vaihtoehtoja ja ainoa ero oli että välillä "katkaise virta" tuli paljon nopeemmin.
Käytössä on vanha XP-kone josta en millään löytäny minkäänlaista vihjettä mitä porttia milloinkin käytetään, itseasiassa en löytäny edes laiteasetuksia, mutta koska valikkoon ei pysty itte kirjoittamaan portinnumeroita ja kokeilin kaikki vaihtoehdot niin eikös se oo väkisinkin ollu jossain vaiheessa oikein?
Ylläolevan lainauksen ohje rupes mietityttämään koska bittimääriä ei kyselty missään vaiheessa, osasikohan automaatti asennus hoitaa sen ihan itte?
-
käytin automaattista setup executable linkkiä
Kyl maar pitäisi oikea ajuri tulla. "Release notes" teksti kertoo että uusin ajuri sopii jokseenkin kaikille Windows -käyttöjärjestelmille.
usein ongelmia aiheuttanut comport homma
Varmista tämä laitehallinnan kautta. Jos työpöydällä on "oma tietokone" -kuvake, kun sitä klikkaa hiiren oikealla ja valitsee "ominaisuudet" pääsee eteenpäin niin että lopulta löytyy laitehallinta. Ohjauspaneelin kautta se löytyy myös (ei ole XP konetta että voisi kokeilla). Kun pääset laitehallintaan, avaa ruutua niin että voit avata hakemistopuusta kodhan "Portit (COM ja LPT)" ja jätä se auki. Nyt, kun laitat johdon USB -porttiin, pitää tulla näkyviin mihin COM porttiin se asentuu. Esim. "USB Serial Port COM X", X:n paikalla on se porttinumero, joka annetaan Guzzidiag -ikkunassa. Kun otat kaapelin irti, koko rivi katoaa laitehallinnasta. Kun laitat takaisin, sama rivi taas ilmaantuu. Tätä voi toistella varmemmaksi vakuudeksi.
Kun kaiken tekee järjestyksessä: PC päälle ("ajanut itsensä ylös") - johto USB -liittimeen - GuzziDiag auki, pitäisi tosiaan GuzziDiag -ikkunassa näkyä tuo sama (Com Port) -numero, jonka voi valita käyttöön. Tähän kohtaan on siis välttämättä syötettävä se Com Port -numero, joka näkyy laitehallinnan ikkunassa kun johto on kiinni PC:n USB -liittimessä. GuzziDiagille kerrotaan, mitä kautta yhteys ecuun kulkee.
Jos nämä kaikki toimii ja Guzzin tyyppi oli valittu oikein GuzziDiag -valikosta, sitten voisi epäillä "Fiat" -kaapelia ja siihen päähän liittyvää problematiikkaa (joissakin KKL kaapeleissa on merkkivalo joka palaa kun Fiat kaapelin johdot ovat akussa kiinni). Oli olemassa myös kaapelin testausohjelma "Adapter Test" http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ (http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/). Ja sitten oli olemassa yksi saksalainen kaapeli joka vaatii vanhemman ajurin ja sitten oli niitä kiinalaisia jotka eivät tomi (väärä siru, ei ftdi).
-
Varmista tämä laitehallinnan kautta. Jos työpöydällä on "oma tietokone" -kuvake, kun sitä klikkaa hiiren oikealla ja valitsee "ominaisuudet" pääsee eteenpäin niin että lopulta löytyy laitehallinta. Ohjauspaneelin kautta se löytyy myös (ei ole XP konetta että voisi kokeilla). Kun pääset laitehallintaan, avaa ruutua niin että voit avata hakemistopuusta kodhan "Portit (COM ja LPT)" ja jätä se auki. Nyt, kun laitat johdon USB -porttiin, pitää tulla näkyviin mihin COM porttiin se asentuu. Esim. "USB Serial Port COM X", X:n paikalla on se porttinumero, joka annetaan Guzzidiag -ikkunassa. Kun otat kaapelin irti, koko rivi katoaa laitehallinnasta. Kun laitat takaisin, sama rivi taas ilmaantuu. Tätä voi toistella varmemmaksi vakuudeksi.
Nyt löyty laitehallinta ja toimi just ylläkuvatulla tavalla, portit COM ja LPT valikko ilmesty ja hävis kun piuhaa tökki paikoilleen.
Johto ekassa usb-kolossa ilmestyi teksti USB-serial CH340 (COM4) mutta vaikka guzzidiagiin valitsi COM4 ei mikään muuttunut, edelleen tulee vaan "katkaise virta".
Johtona on sininen kiinalainen jossa syttyy punainen valo heti kun yhdistää tietokoneeseen, akkuun tulevat piuhat ei vaikuta valoon.
Mistäs mä voisin selvittää onko piuhassa oleva siru oikea vai ei? Tai olisko jollain lähistöllä varmasti toimivia piuhoja jolla voisin kokeilla onko vika mun johdoissa vai koneessa/ohjelmissa?
-
Mistäs mä voisin selvittää onko piuhassa oleva siru oikea vai ei
Kokeile näitä:
a)
Kun ajuri on asennettu ja piuha on kiinni USB -portissa, pitäisi oikea siru pystyä varmistamaan laitehallinnasta (esimerkki Windows 7 käyttöjärjestelmästä): Laitehallinta – Porit (COM ja LPT) – USB Serial Port (Com”XX”) – kaksoisklikkaus – Tiedot - Laitteistotunnukset: ”FTDIBUS\COMPORT&VID_0403&PID_6001”. Numero 0403 on ymmärtääkseni se oleellinen asia.
b)
Kaapelin testausohjelma "Adapter Test" http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ (http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/).
c)
"Fiat" -kaapeleita on ollut "väärin" kytkettynä. Katso oikea kytkentä GuzziDiag -tarinan alkusivulta.
-
Just kokeilin vaihtoehtoa a. XP:stä en löytäny tota laitteistotunnukset kohtaa, mut kertooko tää nyt jotain:
Laitehallinta - Portit (COM ja LPT) - USB serial CH340 (COM5) - tupla klikkauksella TIEDOT josta löytyy teksti: USB\VID_1A86&PID_7523\5&333B6F97&0&1
Valikossa luki tällöin "device instance ID"
-
tupla klikkauksella TIEDOT josta löytyy teksti: USB\VID_1A86&PID_7523\5&333B6F97&0&1
Valikossa luki tällöin "device instance ID"
Nyt ei riitä osaaminen minulla enää. Omassa W7:ssa näkyy tuo mainitsemani laitteistotunnus ("FTDIBUS\COMPORT&VID_0403&PID_6001"). Voisiko olla, että johdossa tosiaan ei ole ftdi -sirua? Myöskin se että merkkivalo syttyy kun USB pään tökkää PC:hen, tuntuu vieraalta. Muistaakseni se tulee aina silloin kun laittaa akun johdot kiinni Fiat -kaapeliin. Viitaa siihen että Fiat -johto ei ole oikein. Paras kokeilla jonkun toimivalla johdolla.
-
Aivan. USB-FTDI-kaapelin valo syttyy FIAT-johdon kytkemisen siihen ja pyörän akkuun myötä. Epäilen erilaista kytkentää tai eri sirua.
Laitan vielä oheen kuvat portin asetuksista ja lisäasetuksista .W7:n mukaan. Yleensä ne ovat jo nämä valmiiksi riippumatta Windows käyttöjärjestelmästä mutta jos on koneella tehty jotain muuta.
Googlella tuli tällaiset osoitteet vastaan jos ajuria tarvitaan: https://www.google.fi/#q=USB\VID_1A86%26PID_7523\5%26333B6F97%260%261
Tavanomaisesti toimii täältä löytyvä ajuri: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ Siinä kuin kaikki muutkin tarpeelliset asiat.
-
Nyt löyty laitehallinta ja toimi just ylläkuvatulla tavalla, portit COM ja LPT valikko ilmesty ja hävis kun piuhaa tökki paikoilleen.
Johto ekassa usb-kolossa ilmestyi teksti USB-serial CH340 (COM4) mutta vaikka guzzidiagiin valitsi COM4 ei mikään muuttunut, edelleen tulee vaan "katkaise virta".
Johtona on sininen kiinalainen jossa syttyy punainen valo heti kun yhdistää tietokoneeseen, akkuun tulevat piuhat ei vaikuta valoon.
Mistäs mä voisin selvittää onko piuhassa oleva siru oikea vai ei? Tai olisko jollain lähistöllä varmasti toimivia piuhoja jolla voisin kokeilla onko vika mun johdoissa vai koneessa/ohjelmissa?
Tuo CH340 on nimenomaan se "väärä" siru. Mulla on itsellä tuolla sirulla varustettu kaapeli ja se toimii ok mutta ilmeisesti noiden kanssa kuitenkin on yleisesti ongelmia. Tuosta sirusta jotain keskustelua esim tuolla: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=59717.35;wap2
Mun talli-PC on nyt tallilla joten en saa asetuksista tähän kuvaa mutta yritän huomenna muistaa.
-
Tuo CH340 on nimenomaan se "väärä" siru. Mulla on itsellä tuolla sirulla varustettu kaapeli ja se toimii ok mutta ilmeisesti noiden kanssa kuitenkin on yleisesti ongelmia. Tuosta sirusta jotain keskustelua esim tuolla: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=59717.35;wap2
Mun talli-PC on nyt tallilla joten en saa asetuksista tähän kuvaa mutta yritän huomenna muistaa.
Tuollaiset asetukset mulla on CH340 sirun kanssa ja melkein aina on toiminut ongelmitta. Jos yhteyttä ei ole syntynyt niin olen laittanut hauen leuat paremmin akun napoihin kiinni. Se on tavannut auttaa.
-
Tuollaiset asetukset mulla on CH340 sirun kanssa ja melkein aina on toiminut ongelmitta
Yhteys nimenomaan Guzzissa olevaan Marellin ecuun ? En muista millään foorumilla nähneeni, että mikään muu kuin ftdi sirulla varustettu kaapeli toimisi GuzziDiag-Guzzi tapauksessa. Jenkit ovat erityisesti pulassa Amazon -verkkokaupan kanssa, joka lähettää milloin milläkin sirulla varustettuja kaapeleita tästä mitään ennakkoon kertomatta. Syy on ymmärtääkseni se, että GuzziDiag ja kaapelissa oleva ftdi -siru hoitavat tiedonsiirtonopeuden automaattisesti niin, että se toimii kulloisenkin ecun kanssa. Tiedonsiirtonopeutta ei säädetä koskaan käsin.
Tässä aikaisempia muistiinpanojani:
KL interface, 5AM tapauksessa KWP2000 protokolla, P8,16M,15M ja 15RC tapauksissa joku epästandardi protokolla. Kommunikaatio tapahtuu pääasiassa 7812 baudilla. Tämän vuoksi on pakko käyttää KL-USB tiedonsiirtotapaa, koska vain näissä oleva siru osaa tämän nopeuden (esim. RS-232 tiedonsiirtotapa ei osaa tätä nopeutta). Nopeus on joko 7812, tai 10400 baudia Guzzin käyttämissä Marellin ecuissa. Nimimerkin "Beard" tekemät ohjelmat osaavat käyttää oikeaa nopeutta.
Tässä toimivan kaapelin W7 koneessa kiinni ollessa kaksi tärkeää laitehallinnan ikkunaa, toisesta näkyy että ajuri on ftdi (vanha ja toimiva) ja toisesta laitteistotunnus 0403, jonka pitäisi varmentaa, että kaapelissa on ftdi siru.
-
Yhteys nimenomaan Guzzissa olevaan Marellin ecuun
Kyllä tuolla kaapelilla ja noilla asetuksilla on yhteys syntynyt sekä Stoneen että Grisoon. Stonessa oon käyttänyt GuzziDiagia ja lukenut sieltä kartan talteen. Grisoon oon lisäksi kirjoitellut liki kymmenen eri versiota polttoainekartasta.
-
No kaikel viistii... tämä on sitten poikkeus joka vahvistaa säännön: ftdi siru on oltava :) Kysyin Pauldaytonalta varmemmaksi vakuudeksi ja hän sanoi että jotkut ovat raportoineet tämän toisenkin sirun toimineen. "Virallista" tukea sillä ei ole.
-
No niin, nyt tilaan kaapelit. Nimimerkki Velipoika oli tilannut toimivat obd.fi:stä. Varmistelen, että onko nämä oikeat versiot? (KKL ftdi-sirulla) (copypastattu):
VAG-KKL -adapteri Hinta: €27.70 (sis. 24 % alv)
KKL-tyyppinen USB-porttiin liitettävä adapteri, joka mahdollistaa auton OBD2-väylään liitettyjen moduulien (ECU, Ilmastointi, ABS jne) ja tietokoneen välisen tiedonsiirron.
VCDS Lite, VAG-COM 311.2, 409.1 , VOL-FCR, AlfaDiag yms. yhteensopiva.
Lisää yhteensopivista ohjelmista keskustelussa.
Toiminnallisuudeltaan vastaava kuin OBD-DIAG 3001 ja OBD2-USB -adapterit.
Ja tämä oikea Fiat-kaapeli:
Fiat 3P - OBD2 -väliadapteri
Hinta: €14.90
-
Velipoika sai oikeat johdot kerrasta ko liikkeestä ja kuvauksesi perusteella voi antaa sivistyneen arvauksen että oikeat ovat. (Avainimittäjä 0n FTDI-siru OBD-johtimessa. Muitakin siruja on saatu toimimaan mutta miksi vaivautua.)
Varmuus syntyy sitten kun GuzziDiagilla saat yhteyden ECUun ja näet punaiseen tauluun tulevan ymmärrettäviä arvoja. GuzziDiagin suomenkielisen perustoiminnon kanssa kun ei tarvitse ihmetellä sopivuuksia vaan se toimii kaikken ja kaikenikäisten ECUjen kanssa kunhan ne vain ovat jännitteellisiä eli tyypillisesti kiinni toimivassa ajoneuvossa.
-
Yhteys Kustiin tuli luotua. Mun eVillestä saamani KKL-piuha on vissiin semmonan "vääräuskoinen", CH340. KKL-johto vaati akun miinusjohtimen siirron viereiseen nastaan, minkä jälkeen GuzziDiagin testiohjelma meni läpi ja tovin yrittelyn jälkeen yhteys pyörään löytyi. Kuinkas tuo ECUn kopiointi tapahtuu? Löytyykö kartta Readerilla jostain päin ja minkä näköinen/kokoinen bin-tiedoston pitäs olla? Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta.
-
Näin se homma etenee ;D Tallensin Readerin työpöydälle, ja sinne kone tallensi myös .bin-tiedoston automaattisesti. Otin siitä varmuuskopion tikulle ja nimesin tiedoston uudelleen. Sportin tiedostot näyttävät olevan 320 kt. Writerin asensin niin ikään työpöydälle ja kivasti ohjelma löysi asennetavaksi kaikki .bin-tiedostot, jotka olivat työpöydällä. Homma vaan tyssäsi, kuten tuossa toisessa ketjussa kuvasin. Toivottavasti sulla onnistuu. Raportoi :)
Yhteys Kustiin tuli luotua. Mun eVillestä saamani KKL-piuha on vissiin semmonan "vääräuskoinen", CH340. KKL-johto vaati akun miinusjohtimen siirron viereiseen nastaan, minkä jälkeen GuzziDiagin testiohjelma meni läpi ja tovin yrittelyn jälkeen yhteys pyörään löytyi. Kuinkas tuo ECUn kopiointi tapahtuu? Löytyykö kartta Readerilla jostain päin ja minkä näköinen/kokoinen bin-tiedoston pitäs olla? Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta.
-
Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta
Siellä lukee myös: "Signaalimaa Guzzin 3 –napaisen liittimen pinnistä nro.2 on aina yhdessä KKL –kaapelin pinneihin 4 ja 5."
=> Ehkä tämä on oleellista kirjoitusvaiheessa, koska 5AM ecu tarvitsee ainoastaan signaalimaan ja K –johtimen, vain kaksi johdinta käytössä?
Initialisation failed
"Alustus epäonnistunut" - tämä viittaisi siihen että joku oleellinen asia puuttuu, kirjoitusta ei voida aloittaa. Johto- ja asetusasia, onhan se ykkönen siellä laiteasetuksien takaa tehtävissä asetuksissa, se voisi ehkä vaikuttaa tuohon [Latency Timer (msec):1].
Yleensä viestittävät, että jos GuzziDiag OBD -ohjelma saa yhteyden ja data kulkee, pitäisi muunkin onnistua. Mutta jokaiseen ecuun on tarvittavat "kättelyt" erikseen selvitetty, voisi kuvitella että siellä on hyvin kriittisiä hetkiä, että asia toimii.
-
Viikon mökkiloman jälkeen uutta yritystä mutta ei vaan lähde kirjoittamaan. Kiitokset tähänastisista vinkeistä! Eli Guzzidiag toimii ja sain kopioitua .bin-tiedoston, mutta:
1. Sportissa tulee tosiaan kaksi johdinta liittimeen. Nyt kun en noiden liittimien sielunelämästä paljoa ymmärrä niin auttaisi tieto, onko joku saanut kirjoittamisen onnistumaan näillä kotimaisilla (obd.fi -kaapeleilla) ilman, että liittimiä on tarvinnut kytkeä uuteen uskoon?
Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta
Siellä lukee myös: "Signaalimaa Guzzin 3 –napaisen liittimen pinnistä nro.2 on aina yhdessä KKL –kaapelin pinneihin 4 ja 5."
=> Ehkä tämä on oleellista kirjoitusvaiheessa, koska 5AM ecu tarvitsee ainoastaan signaalimaan ja K –johtimen, vain kaksi johdinta käytössä?
2. Koetin etsiä tuota alla olevaa laitehallinnan usb-ohjaimet kohdasta, mutta en löytänyt "latency timer" -asetusta. Voisiko joku vinkata miten tuon löytää...?
Initialisation failed
"Alustus epäonnistunut" - tämä viittaisi siihen että joku oleellinen asia puuttuu, kirjoitusta ei voida aloittaa. Johto- ja asetusasia, onhan se ykkönen siellä laiteasetuksien takaa tehtävissä asetuksissa, se voisi ehkä vaikuttaa tuohon [Latency Timer (msec):1].
3. Yksi syy voi ollakin noissa kaapeleiden kytkeytymisessä. KKL-kaapeliin syttyvä merkkivalo indikoi kaiketi sitä, että ftdi-siruhässäkkä saa virtaa, ei muuta? Mulla valo syttyy vain, kuun kaapeleiden litosta kääntää aikalailla vinoon. Silloin saa ehkä virtaa, mutta joku muu pinni menetä kontaktinsa = ei kirjoita....? ???
Yleensä viestittävät, että jos GuzziDiag OBD -ohjelma saa yhteyden ja data kulkee, pitäisi muunkin onnistua. Mutta jokaiseen ecuun on tarvittavat "kättelyt" erikseen selvitetty, voisi kuvitella että siellä on hyvin kriittisiä hetkiä, että asia toimii.
Ei oo helppoo. mutta jatketaan ;D
edit: Kysymysteni kohdat 2. ja 3. menivät lainauksen sisään...
-
kirjoittamisen onnistumaan näillä kotimaisilla (obd.fi -kaapeleilla) ilman, että liittimiä on tarvinnut kytkeä uuteen uskoon?
Velipojalla on myös obd.fi'istä ostetut kaapelit. Sillä ne ovat toimineet odotusten mukaan. Laitahan vaikka yksityisviestiä Velipojalle niin selvitätte asiaa. Hän kun asuu sen obd.fi:n liki. Niillä on jonkinlainen kivijalkamyymälä myös. Pitää vain etukäteen sopia koska sopii käydä.
Toisaalta voi olla niinkin että /valmistajan/toimittajan laatu vaihtelee ja jälleenmyyjä ei tiedä sitä. Tuskinpa testaavat.
Oireista päätellen kyse voi olla aivan pienestä protokolla- tai asetusvirheestä. Niitä on mullekin sattunut muutaman kerran. Aiemmin jo mainittiin asetusten tarkistaminen. Kokeilu vanhemmalla GuzziDiag-versiolla on toisinaan auttanut. mutta silloin on ollut kysymys perustoiminnosta. Normaalisti on luku ja kirjoitus toiminut jos GuzziDiag vain on saanut yhteyden.
-
Koetin etsiä tuota alla olevaa laitehallinnan usb-ohjaimet kohdasta, mutta en löytänyt "latency timer" -asetusta
Tässä W7:lla kokeiltuna:
Tietokone normaalisti päällä, laitehallinta auki => johto kiinni tietokoneeseen USB pistokkeella. Laitehallinnan kohtaan ”Portit (COM ja LPt)” ilmaantuu yksi rivi lisää. Esim. ”USB Serial Port (COMXX)”. Tuo ”XX” on se sarjaportti, johon johto asentuu (numero, joka kerrotaan GuzziDiagille). Johto pitää siis olla koko ajan kiinni. Nyt tuota riviä ”USB Serial Port (COMXX)” kaksoisklikaten. Sitten ”Portin asetukset”, sitten ”lisäasetukset”; tällä sivulla on kohta ”Viiveajastin (msec): tähän arvo 1. OK:lla pois.
Reader -ohjelman ikkunassa oli ilmeisesti jo oikea Com portti (se numero mikä laitehallinnasta käy selville) ja kirjoitettava *.bin -tiedosto valittuna ("File")?
Kun kokeilen Writer ohjelmaa tässä ilman että johdon päässä on yhtään mitään, tulee kohta "Initialization failed". Writer -exe -tiedoston viereen, samaan hakemistoon muodostuu *.log tiedosto. Se kertoo ehkä enemmän. Omalla kohdalla nyt ilman johtoa, sinne tuli ainoastaan "1685ms". Tämä siis kun yhteyttä ei ole ollenkaan.
valo syttyy vain, kuun kaapeleiden litosta kääntää aikalailla vinoon
Veikkaisin että tässä on ongelman lähde. Kun on monta muuta kohtaa jossa voi mennä asiat poskelleen, lienee ensimmäisen vaiheen, kaapeleiden, syytä olla kunnossa niin että ne eivät epäilytä.
-
Sain muutettua eilen iltahämärässä tuon viiveajastimen arvon mainittuun 1:een (16 oli koneessa), mutta ei auttanut. Com-portti on mun koneessa 3, joka tulee joka kerta automaattisesti, ja siihen KKL-ajurikin asentui. Tällä portilla tapahtui myös lukeminen ja Guzzidiag. Kirjoituksen alussa saan valittua halutun .bin-tiedoston, jota writer lähtee asentamaan. *.log -tiedostoja kertyi joka yrityksestä, ja niiden arvot vaihtelivat n. 2000 - 33 000 ms.
Taitaa todellakin vika paikantua johtimiin. Laitan Velipojalle viestiä niin viisastun lisää... Täytyy yrittää lainata johtoja tästä läheltä niin selvinnee tämäkin.
EDITtiä iltapäivällä: Nimim. Velipojan kanssa meilailtiin ja ilmeni, että samasta paikasta hankitut kaapelit toimivat hänellä kaikin puolin ok. Laitoin meilin obd.fi:hin ja sieltä tuli saman tien vastaus, jossa pyydettiin kuvia kaapeleista ja liitoksesta, jotta voivat selvittää asiaa. Hienoa palvelua :)
-
No niin,
ecuun sujahti sulavasti Sport Corsan vakiokartta nopeusmittarilukeman korjauksin. Kiitokset Jukalle Tuusbyyhyn, jonka koneella ja piuhoilla tämä onnistui sekä Pohojanmaalle kartasta.
Ero orggiskarttaan on selvä: Ei nypytä tasakaasulla 3 tonnin molemmin puolin (joskin oli fiilis, että tämä on juuri ja juuri nurkan takana, ehkä jo fobiaa :o), kaasukahvan liikkeet eivät ota ykkösellä niin äkäisesti kuin ennen, ja vaihto vedosta moottorijarrutukseen ja päinvastoin on pehmeämpi.
Pulmat varmaan liittyivät kaapeleihin, jotka ovat nyt Kangasalla tarkasteltavina.
Kaikkiaan Sport tuntui jotenkin erilaiselta, mukavammalta - mutta jotain puuttuu vielä. Sitä täytynee lähteä hakemaan ;D
-
Olet siis päässyt hyvään alkuun. Toivokaamme että saat toimivat johdot käyttöösi. Juurikin toimitin yhdet toimivat johdot eteenpäin tutulle Ducatistille. Nyt on vain ne yhdet EMC-suojatut ja hyviksi havaitut. Ovat kuitenkin pidemmät kuin vakiojohtimet.
Säätöhommassa kannattaa karttojen muokkausta tehdä vain yhdessä kohteessa kerrallaan, tallentaa edellinen ja nykyinen tiedosto, kokeilla vaikutus ja pitää tehdyistä muutoksista kirjaa että voi palata takaisin päin "viimeiseen toimivaan" asetukseen.
-
No niin,
ecuun sujahti sulavasti Sport Corsan vakiokartta nopeusmittarilukeman korjauksin. Kiitokset Jukalle Tuusbyyhyn, jonka koneella ja piuhoilla tämä onnistui sekä Pohojanmaalle kartasta.
Ero orggiskarttaan on selvä: Ei nypytä tasakaasulla 3 tonnin molemmin puolin (joskin oli fiilis, että tämä on juuri ja juuri nurkan takana, ehkä jo fobiaa :o), kaasukahvan liikkeet eivät ota ykkösellä niin äkäisesti kuin ennen, ja vaihto vedosta moottorijarrutukseen ja päinvastoin on pehmeämpi.
Pulmat varmaan liittyivät kaapeleihin, jotka ovat nyt Kangasalla tarkasteltavina.
Kaikkiaan Sport tuntui jotenkin erilaiselta, mukavammalta - mutta jotain puuttuu vielä. Sitä täytynee lähteä hakemaan ;D
Mielenkiintosta tietoa. Todistaa että näissä kartoissa on joku "lambda-target" asetus jossain mitä me ei vielä nähdä. Ja varmaan paljon muutakin. Nimittäin sinun alkuperäinen kartta ja tuo corsan kartta ovat lähes identtiset 3000 rpm nurkilla, corsan kartassa bensaa annetaan jopa vähän vähemmän.
Kerro kun päätät heittää lambdan hyllylle niin saat kokeilla "eivarmastinypytä"-karttaa (omalla vastuulla tosin ;D ) . Nyt on olemassa versio vakiovaimentimelle katalysaattorin kanssa mutta mistraalin väliputkella (tuskin suurta eroa.)
-
Mukava Ecusessio tosiaan Pekan kera, kun homma sujui kässärin mukaan. Tuo e-Villen piuhakin vaati uudelleenjärjestelyä ja siihen apu löytyi tietenki täältä meitin palstalta. Sain imutettua omankin kartan talteen. Onko Breva 850n vaihtoehtokarttoja saatavilla ja miten tuon kartan saa tuohon tuner-ohjelmaan työnnettyä? Rautalankaohje olis paikallaan, kun kokemusta aiheesta ei ole lainkaan. Tunerin sain asennettua Matin sivulla olleesta linkistä.
Tavoitteena olis saada Kusti pikkusen paremmalla hyötysuhteella toimivaksi. Nykyinen sekakäyttö vie ajotietokoneen mukaan 6,0 - 7,5 l/100 km, mikä tuntuu runsaalta.
Tulevalla pohjoisen turneella olis aikaa testailla kulutusta ja kulkua.
-
Vähempi on näkynyt 850-malleihin .bin-tiedostoja. Tietysti kyselemällä ulkomaan keskustelupalstoilla voi törmätä sellaiseen tai saada jotain ohjetta missä olisi tarjolla.
Nykyinen sekakäyttö vie ajotietokoneen mukaan 6,0 - 7,5 l/100 km
Tähän olen törmännyt itsekin. Kulutus erityisesti "viileällä" säällä alle 25 asteen lämpötiloissa on runsasta. Hellekelillä 1100 Breva syö noin 4,6 litraa sadalle mutta kun mennään alle 20 asteen niin kulutus alkaa olemaan yli kuuden litran.
Olen epäillyt että vaiva olisi esimerkiksi rikastustoiminnon ongelma mutta ainakin kylmäkäynnistysrikastus katkeaa kun aikaa on kulunut 100 sekuntia käynnistyksestä. Toistaiseksi ei tiedetä kaikkia toimintoja jotka mahdollisesti ovat lämpötilariippuvaisia ja saattavat siis aiheuttaa rikastusta kun moottorin lämpötila laskee ajon aikana.
miten tuon kartan saa tuohon tuner-ohjelmaan työnnettyä?
Tarkoitat ilmeisesti TunerPro:ta? Muitakin tuner-ohjelmia on olemassa mutta josko pärjäisimme seuraavalla:
Rautalankaa TunerPro:sta: Kun olet tallettanut .bin-tiedostosi, oli niitä yksi tai useampi, sitä varten tekemääsi tiedostokansioon, on haluttu tiedosto helppo löytää. Esimerkiksi: Tiedostot -> (alakansio) Breva850 -> (alakansio) Bintiedostot. Rinnalle kansio nimeltä XDF, joka sisältää vähintää sen moottorinohjaustyypin mukaisen .xdf-tiedoston jota tarvitset TunerPron käytössä. Tai jos on vain vähän tiedostoja niin aluksi niiden kanssa voi touhuta suoraan työpöydälläkin.
Kun avaat TunerPron niin sen valikkopalkissa vas ylhäällä on "File", jolla avataan katseltava tai muokattava .bin-tiedosto. Siis se jota jotkut kutsuvat "kartaksi". Seuraava on "XDF" josta valitaan kyseisen moottorinohjaustyypin .xdf-tiedosto. Se "tulkkaa" .bin-tiedoston ihmisen ymmärtämään muotoon TunerPron taululle. Samalla vasemmalle ilmestyy valikkopuu josta voi + painalluksella avata niitä alueita joita haluat tarkastella.
Kun näin teet niin näyttöön aukeaa ikkuna jossa on numeraali taulukko. Sen yläreunassa on eri toimintoja: esimerkiksi punaista "käppyräviivaa" klikkaamalla saa saman taulukon näkymään 3D-muodossa. Sitä taasen voi liikuttaa havainnollisimpaa asentoon hiirellä ja sen oikealla painikkeella.
3D-karttaa voi myös muokata tässä tilassa. Voit huoletta harjoitella, kunhan et tallenna harjoituksiasi, koska ne voivat kummitella jossain myöhemmin. Kone kyllä kysyy tallennusta kun koitat poistaa 3D-kartan numeraaliversiota näytöstä. Muokkaus tapahtuu niin että valitset säätöpisteen klikkaamalla ja siirrät sitä hiirellä ja vasemmalla painikkeella "raahaamalla".
Nämä säätötoimenpiteet näkyvät myös numeraalitaulukossa punaisena niiltä osin kun muutosta on tehty. Tallentamisen jälkeen muutoskohdat eivät enää näy.
Eri "karttoja" voi myös vertailla keskenään mutta palataan siihen kunhan perushommat ovat hanskassa.
-
Tuo voi olla softaan "build in feature", jota ei edes pääse muokkaamaan. Ainoastaan lämpötilatietoa huijaamalla voisi vaikuttaa.
-
TTT:n arveluun otan kantaa sen verran että tähän asti ovat veikot tuolla etelämmässä, jotka näitä moottorinohjauksia tonkivat, löytäneet tasaiseen tahtiin uutta säädettävää.
Tuossa ylempänä kirjoittelin äkkiseltään pikaohjetta TunerProhon. Laajensin hieman juttua ja liitin linkkejä sekä julkaisin sen blogissani. Mukavampi olla tänään sisällä mökissä kirjoittelemassa kun ulkona meinaa lähteä tukka päästä: on sen verran reipas tuuli. Taitaa säätila muuttua....
http://www.motomatti.fi/2014/07/moottorin-saatoa-tunerpro.html
-
Lisäsin artikkelin loppuun informatiivisen videon.
-
Kun saataisiin käsitys mitkä kaapelit toimii noinniinkun bolt-on tyyppisesti, olisin kyllä kovin kiinnostunut foorumin ohjeilla tutkimaan Grison sielunelämää. Kävin penkittämässä pelin ja käyrien perusteella kohtuullinen monttu on tuossa 4-5000 rmin kohdilla - paljonko on paljon en osaa sanoa. Hyviä asiota on tietty että toimivilla kaapeleilla ja foorumin neuvoilla voisi perehtyä asiaan ja ehkä yrittää parantaa tilannetta ja sitten se toinen hyvä asia on että ajan harvoin tuolla kierrosalueella.
-
Tavoitteena olis saada Kusti pikkusen paremmalla hyötysuhteella toimivaksi / Kun saataisiin käsitys mitkä kaapelit toimii noinniinkun bolt-on tyyppisesti
Tuon "Guzzidiag suomenkielellä" tarinan alussa on linkkejä kaapeleihin, jotka toimivat. Konsensus tuntuisi olevan että ainakaan ei kannata ostaa a) Amazonista (tulee mitä milloinkin) b) muita kun ftdi -sirulla varustettuja jos haluaa vaivojansa säästellä. Toimivia Grison karttoja (lambda off) leviää Australia-USA -rintamalla nyt kovasti: http://www.grisoghetto.com/t454-beetle-tech-griso-maps (http://www.grisoghetto.com/t454-beetle-tech-griso-maps).
"The original maps were designed by a blind guy throwing darts at an AFR chart"
-
Tähän saakka on obd.fi-kaapelit pelanneet yhtä poikkeusta lukuun ottamatta (ilmeinen liitinhäiriö) moitteitta.
Itse laitoin tuon e.villen "tarjouksen" näkyviin kun itse sain sieltä oikean malliset kaapelit mutta niillä näköjään tavara vaihtelee, Sitten on tietenkin nämä vanhemmat alan kaupat, joilla vielä on kivijalkamyymäläkin, kuten Ja-Elektro.
Elekma lupaa oikein nettisivullaan että kaapelit ovat Guzzidiag-yhteensopivia. http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli
Siellä myös linkki GuzziDiag-keskusteluun.
-
Pitikö siinä Roperin videossa olla selostus? Mulle ei ainakaan kuulunut ääniä.
-
Eipä mullekaan ääntä kuulunut mutta en oikein osannut kaivatakaan. Eikä siinä taida edes olla. Se tietysti teki siitä yksipuolisen mutta hyvän esimerkkinä että siinä vain kaksi muutosta tehtiin alusta loppuun: lambdojen eliminointi ja kylmäkäynnistyksen muokkaus. Mutta sikäli mahdollista että ko toimenpiteet eivät vaikuta toisiinsa. Käytännössä jutussa ei tapahtunut mitään älyllistä säätöä vaan vain näön vuoksi esitettiin että näin voi toimia.
Tärkeintä oli se että .bin-tiedoston nimeksi merkittiin tarkasti mihin oli muutosta tullut.
-
Lähinnä siksi olisi hyvä olla äänet, kun video itsessään oli aika karkeaa laatua. Täydentäisi ohjeellisuutta.
-
Niin aina. Olisi kuitenkin ollut ulkomaan kieltä....
Luetun ymmärtäminen on helpompaa meille ei-peruskoululaisille. Toivottavasti sait kuitenkin kiinni ideasta?
-
Juu. Voihan tuostakin aina laskea mikä valikko siinä avattiin ;"kolmas ylhäältä jne"
-
No höh. Mulla se näkyy retkeilyläppärin (mökillä olen) ruudulla jopa suurentamattomana ihan lukukelpoiselta saati sitten isonnettuna koko näytölle. Ei pientä epäilystä mitä kohdetta milloinkin klikattiin. Olisiko sulla resoluutio näytössä alhaisilla asetuksilla tai sitten koitat lukea kännykän näytöstä joissa ei juuri kehumista ole. Mitenkäs muut sen näkee? Itse tosin joudun muutenkin tekstin lukuun käyttämään silmiklaseja mutta ei nääkään mitkään suurennuslasit ole. Tässä linkki uudelleen: https://www.youtube.com/watch?v=NrTlLpkGUDI
-
Piti ihan uudelleen katsoa. Oli jostain syystä kännykässä (on muuten HD näyttö) kuvan asetus pienemmällä kuin videon paras 360p. Ei vieläkään häikäise, mutta selvän saa.
-
Näin oli. Fiat-kaapelissa oli sellainen vika, että liitin ei mennyt tarpeeksi syvälle. Uusi on jo tulossa Kangasalta. Ovat bolt-on -tyyppiset, ei tarvitse tinata johtoja.
Tähän saakka on obd.fi-kaapelit pelanneet yhtä poikkeusta lukuun ottamatta (ilmeinen liitinhäiriö) moitteitta.
-
Versin selkokieliset ohjeet on Matti laittanu sivustollensa aiheesta. Hienoa työtä. Youtubessa näytäs olevan useampikin klippi MGDiagista ja TunerProsta. Karttojen syntylähteet seuraavana hakukohteena.
-
Jotain jännää tässä on, jos tuolla Corsan kartalla saa hiukka vähemmän bensaa kuin orggiskartalla eikä nypytä. Kone vastaa kaasuun pehmeämmin ja on pliisumpi alle 4000 kierroksilla kuin ennen = sopii siihen että saa kakkua vähemmän.
Nyt viikonloppuna tulee muutama sata kilometriä niin tietää tarkemmin. Jos toimii ok niin käydään kuun loppupuoliskolla Saksassa näillä "kakutuksilla" ja sen jälkeen voisi vaihtaa kokeeksi "eilähestulkoonnypytä" -kartan "eivarmastinypytä" -versioon. 8)
[/quote]
Mielenkiintosta tietoa. Todistaa että näissä kartoissa on joku "lambda-target" asetus jossain mitä me ei vielä nähdä. Ja varmaan paljon muutakin. Nimittäin sinun alkuperäinen kartta ja tuo corsan kartta ovat lähes identtiset 3000 rpm nurkilla, corsan kartassa bensaa annetaan jopa vähän vähemmän.
Kerro kun päätät heittää lambdan hyllylle niin saat kokeilla "eivarmastinypytä"-karttaa (omalla vastuulla tosin ;D ) . Nyt on olemassa versio vakiovaimentimelle katalysaattorin kanssa mutta mistraalin väliputkella (tuskin suurta eroa.)
[/quote]
-
Toivomuksia täytetty: laitoin blogiartikkeliini lisää ohjeistusta tietokoneen käytöstä TunerPron suhteen. http://www.motomatti.fi/2014/07/moottorin-saatoa-tunerpro.html Kaikkia toiveita ei kyseiseen artikkeliin mitenkään sovi vaan ne GuzziDiagin sekä Readerin ja Writerin toiminnot on jo selitetty tarkkaan muualla. Muunmuassa toisaalla blogissani (Linkit artikkelissani) että hyvin perusteellisesti tämän Foorumin Työkalupalstan pitkässä keskustelussa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.msg25468#msg25468
Vasta 22 "sivua" tässä vaiheessa. Se ei ehkä kuvasta mielenkiintoa aiheeseen vaan siihen liittyvien lisäysten ja uudistusten voimakasta kasvun määrää myös. Käyntejä ollut hieman rapiat 27.000 tällä päivämäärällä. Aikaa siihen on kulunut noi kaksi vuotta.
Oma ilmoitukseni:
Soittajien, yksitysviestien ja sähköpostien lähettäjille: Laittakaa ne kysymyksenne ja ilmoituksenne sekä mielipiteenne tänne Gruppon Foorumille asianomaiseen kohtaan. Silloin pystyn vastaamaan niihin julkisesti. Ei jää tieto sisäpiiriin. Sen lisäksi muutkin voivat vastata ja kommentoida asioita. Usein on jopa erimielisyyttä eli voi saada erilaisia rakentavia näkemyksiä asiasta. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. Ei ainakaan paljoa.....
Se mikä tässä on positiivista on tänä kesänä ilmennyt laajempi kiinnostus aihetta kohtaan kuin oli silloin alkuun vajaat pari vuotta sitten. Foorumin lukijat, kirjautuneet ja vierailijat, tällä kirjoitushetkellä viisi muuta ja yksi jäsen, ovat ilmeisesti rohkaistuneet tekemään tämän ohjelmistokokonaisuuden suhteen yhtä ja toista omatoimista. Tosin toisenlaistakin palautetta olen saanut kuin kannustusta GuzziDiagin suhteen.
-
toisenlaistakin palautetta olen saanut kuin kannustusta GuzziDiagin suhteen
Merkillistä ???. Ei pitäisi olla syytä, varsinkin kun jo useammassa maassa on näillä työkaluilla pelastettu ecu kuntoon tilanteessa jossa auktorisoitu huolto on joutunut heittämään jo lusikan nurkkaan.
On muuten niin että tarkkaan ottaen näillä GuzziDiag -työkaluilla voi ainoastaan tehdä huoltotoimia (GuzziDiag) ja lukea (Reader) ja kirjoittaa (Writer) *.bin -tiedoston (ecu). Ecun sisältämiä tietoja ei voi muuttaa, normaaliin huoltoon liittyvät asiat eivät ole mielestäni ecun toiminnan muuttamista, sen ohjelmisto ja toiminto on ja pysyy sellaisena minkä valmistaja on siitä tehnyt. Esim. "Itsemukautuvien arvojen nollaaminen" on toimi, josta on raportoitu viimeaikoina sellaista että kannattanee tehdä silloin tällöin ihan normaalin huollon kohdalla. Monella on tyhjäkäynti parantunut ja putkiin paukuttaminen vähentynyt. Jos jollekulle tulisi mieleen niin kerettiläinen ajatus että pitäisikö ecun sisältämiä tietoja muuttaa, siihen tarvitaan joku ulkopuolinen ohjelma, joka osaa muuttaa tuota *.bin -tiedostoa. Sellaista ohjelmaa ei ole GuzziDiag -sivuilta ladattavissa. Sellaisia pitää etsiä netistä ihan muualta (esim.TunerPro).
-
toisenlaistakin palautetta olen saanut kuin kannustusta GuzziDiagin suhteen.
Kun kerran kysyit:
Eräältä taholta sain kirouksen niskaani joka jo suunnitteli tästä kaupallista toimintaa ja kyseli minulta vastuuasioita ja mikäli sellaista ilmenisi niin kuka olisi vastuussa: Jokainen joka käyttää tätä ohjelmakokonaisuutta tai jopa maksaa jollekulle tämän ohjelmakokonaisuuden käytöstä, on aivan itse vastuussa jos homma ei luonnistu. Kuten kehittäjienkin motto on: voi käyttää omalla vastuulla. Sellaista se on. Vastuullisuutta ei saa ilmaiseksi. Pyörän omistaja/haltija vastaa niidenkin toimenpiteiden onnistumisesta tai epäonnistumisesta joista on maksanut. Kun ei ole kaupallinen juttu niin ei ole!
-
Tyhmähän se on joka tuota yrittää rahaksi muuttaa! Siinä kusee vain omille kintuille. Loppuu aika äkkiä ilmaiseksi kehitystyötä tekeviltä motivaatio tehdä työtä julkisesti tuon ohjelman eteen.
-
Guzzidiagissa, readerissa ja writterissä lukee isolla että "EI KAUPALLISEEN KÄYTTÖÖN". Ei siinä jää oikeen mikään epäselväksi.
Mitä muuten pitää sisällään "Itsemukautuvien arvojen nollaaminen" ? Onko se vain lambda vai sisältääkö tuo muutakin?
-
FT232RL Chipillä varustettu OBD2 kaapeli:
http://www.ebay.com/itm/370921275474
ja 3-pin Fiat sovitin:
http://www.ebay.com/itm/111339905752
Noiden kahden pitäisi olla toimiva pari, jolla pääsee alle kympillä "jännän äärelle".
edit=lisäys -> Nuo OVAT TOIMIVA PARI. Koeteltu on ja toimivat suoraan ilman mitään virittelyä.