Kirjoittaja Aihe: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)  (Luettu 57153 kertaa)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Kotirintamamotoristi
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #30 : Kesäkuu 20, 2014, 16:42:29 ip »
Yhteys Kustiin tuli luotua. Mun eVillestä saamani KKL-piuha on vissiin semmonan "vääräuskoinen", CH340. KKL-johto vaati akun miinusjohtimen siirron viereiseen nastaan, minkä jälkeen GuzziDiagin testiohjelma meni läpi ja tovin yrittelyn jälkeen yhteys pyörään löytyi. Kuinkas tuo ECUn kopiointi tapahtuu? Löytyykö kartta Readerilla jostain päin ja minkä näköinen/kokoinen bin-tiedoston pitäs olla? Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 505
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #31 : Kesäkuu 20, 2014, 17:30:04 ip »
Näin se homma etenee ;D Tallensin Readerin työpöydälle, ja sinne kone tallensi myös .bin-tiedoston automaattisesti. Otin siitä varmuuskopion tikulle ja nimesin tiedoston uudelleen. Sportin tiedostot näyttävät olevan 320 kt. Writerin asensin niin ikään työpöydälle ja kivasti ohjelma löysi asennetavaksi kaikki .bin-tiedostot, jotka olivat työpöydällä. Homma vaan tyssäsi, kuten tuossa toisessa ketjussa kuvasin. Toivottavasti sulla onnistuu. Raportoi :)
 
Yhteys Kustiin tuli luotua. Mun eVillestä saamani KKL-piuha on vissiin semmonan "vääräuskoinen", CH340. KKL-johto vaati akun miinusjohtimen siirron viereiseen nastaan, minkä jälkeen GuzziDiagin testiohjelma meni läpi ja tovin yrittelyn jälkeen yhteys pyörään löytyi. Kuinkas tuo ECUn kopiointi tapahtuu? Löytyykö kartta Readerilla jostain päin ja minkä näköinen/kokoinen bin-tiedoston pitäs olla? Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #32 : Kesäkuu 20, 2014, 20:35:16 ip »
Lainaus
Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta
Siellä lukee myös: "Signaalimaa Guzzin 3 –napaisen liittimen pinnistä nro.2 on aina yhdessä KKL –kaapelin pinneihin 4 ja 5."
=> Ehkä tämä on oleellista kirjoitusvaiheessa, koska 5AM ecu tarvitsee ainoastaan signaalimaan ja K –johtimen, vain kaksi johdinta käytössä?

Lainaus
Initialisation failed
"Alustus epäonnistunut" - tämä viittaisi siihen että joku oleellinen asia puuttuu, kirjoitusta ei voida aloittaa. Johto- ja asetusasia, onhan se ykkönen siellä laiteasetuksien takaa tehtävissä asetuksissa, se voisi ehkä vaikuttaa tuohon [Latency Timer (msec):1].


Yleensä viestittävät, että jos GuzziDiag OBD -ohjelma saa yhteyden ja data kulkee, pitäisi muunkin onnistua. Mutta jokaiseen ecuun on tarvittavat "kättelyt" erikseen selvitetty, voisi kuvitella että siellä on hyvin kriittisiä hetkiä, että asia toimii.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2014, 00:31:37 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 505
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #33 : Kesäkuu 29, 2014, 14:45:43 ip »
Viikon mökkiloman jälkeen uutta yritystä mutta ei vaan lähde kirjoittamaan. Kiitokset tähänastisista vinkeistä! Eli Guzzidiag toimii ja sain kopioitua .bin-tiedoston, mutta:  

1. Sportissa tulee tosiaan kaksi johdinta liittimeen. Nyt kun en noiden liittimien sielunelämästä paljoa ymmärrä niin auttaisi tieto, onko joku saanut kirjoittamisen onnistumaan näillä kotimaisilla (obd.fi -kaapeleilla) ilman, että liittimiä on tarvinnut kytkeä uuteen uskoon?

Lainaus
Erinomainen apu oli tuosta GuzziDiag-ketjussa olevasta johdotuskuvasta
Siellä lukee myös: "Signaalimaa Guzzin 3 –napaisen liittimen pinnistä nro.2 on aina yhdessä KKL –kaapelin pinneihin 4 ja 5."
=> Ehkä tämä on oleellista kirjoitusvaiheessa, koska 5AM ecu tarvitsee ainoastaan signaalimaan ja K –johtimen, vain kaksi johdinta käytössä?

2. Koetin etsiä tuota alla olevaa laitehallinnan usb-ohjaimet kohdasta, mutta en löytänyt "latency timer" -asetusta. Voisiko joku vinkata miten tuon löytää...?

Lainaus
Initialisation failed
"Alustus epäonnistunut" - tämä viittaisi siihen että joku oleellinen asia puuttuu, kirjoitusta ei voida aloittaa. Johto- ja asetusasia, onhan se ykkönen siellä laiteasetuksien takaa tehtävissä asetuksissa, se voisi ehkä vaikuttaa tuohon [Latency Timer (msec):1].

3. Yksi syy voi ollakin noissa kaapeleiden kytkeytymisessä. KKL-kaapeliin syttyvä merkkivalo indikoi kaiketi sitä, että ftdi-siruhässäkkä saa virtaa, ei muuta? Mulla valo syttyy vain, kuun kaapeleiden litosta kääntää aikalailla vinoon. Silloin saa ehkä virtaa, mutta joku muu pinni menetä kontaktinsa = ei kirjoita....? ???

Yleensä viestittävät, että jos GuzziDiag OBD -ohjelma saa yhteyden ja data kulkee, pitäisi muunkin onnistua. Mutta jokaiseen ecuun on tarvittavat "kättelyt" erikseen selvitetty, voisi kuvitella että siellä on hyvin kriittisiä hetkiä, että asia toimii.

Ei oo helppoo. mutta jatketaan  ;D

edit: Kysymysteni kohdat 2. ja 3. menivät lainauksen sisään...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #34 : Kesäkuu 29, 2014, 17:20:13 ip »
Lainaus
kirjoittamisen onnistumaan näillä kotimaisilla (obd.fi -kaapeleilla) ilman, että liittimiä on tarvinnut kytkeä uuteen uskoon?

Velipojalla on myös obd.fi'istä ostetut kaapelit. Sillä ne ovat toimineet odotusten mukaan. Laitahan vaikka yksityisviestiä Velipojalle niin selvitätte asiaa. Hän kun asuu sen obd.fi:n liki. Niillä on jonkinlainen kivijalkamyymälä myös. Pitää vain etukäteen sopia koska sopii käydä.

Toisaalta voi olla niinkin että /valmistajan/toimittajan laatu vaihtelee ja jälleenmyyjä ei tiedä sitä. Tuskinpa testaavat.

Oireista päätellen kyse voi olla aivan pienestä protokolla- tai asetusvirheestä. Niitä on mullekin sattunut muutaman kerran. Aiemmin jo mainittiin asetusten tarkistaminen. Kokeilu vanhemmalla GuzziDiag-versiolla on toisinaan auttanut. mutta silloin on ollut kysymys perustoiminnosta. Normaalisti on luku ja kirjoitus toiminut jos GuzziDiag vain on saanut yhteyden.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #35 : Kesäkuu 29, 2014, 21:16:48 ip »
Lainaus
Koetin etsiä tuota alla olevaa laitehallinnan usb-ohjaimet kohdasta, mutta en löytänyt "latency timer" -asetusta
Tässä W7:lla kokeiltuna:

Tietokone normaalisti päällä, laitehallinta auki => johto kiinni tietokoneeseen USB pistokkeella.  Laitehallinnan kohtaan ”Portit (COM ja LPt)” ilmaantuu yksi rivi lisää.  Esim. ”USB Serial Port (COMXX)”.  Tuo ”XX” on se sarjaportti, johon johto asentuu (numero, joka kerrotaan GuzziDiagille). Johto pitää siis olla koko ajan kiinni.  Nyt tuota riviä ”USB Serial Port (COMXX)” kaksoisklikaten.  Sitten ”Portin asetukset”, sitten ”lisäasetukset”; tällä sivulla on kohta ”Viiveajastin (msec): tähän arvo  1.  OK:lla pois.

Reader -ohjelman ikkunassa oli ilmeisesti jo oikea Com portti (se numero mikä laitehallinnasta käy selville) ja kirjoitettava *.bin -tiedosto valittuna ("File")?

Kun kokeilen Writer ohjelmaa tässä ilman että johdon päässä on yhtään mitään, tulee kohta "Initialization failed".  Writer -exe -tiedoston viereen, samaan hakemistoon muodostuu *.log tiedosto. Se kertoo ehkä enemmän. Omalla kohdalla nyt ilman johtoa, sinne tuli ainoastaan "1685ms".  Tämä siis kun yhteyttä ei ole ollenkaan.

Lainaus
valo syttyy vain, kuun kaapeleiden litosta kääntää aikalailla vinoon
Veikkaisin että tässä on ongelman lähde.  Kun on monta muuta kohtaa jossa voi mennä asiat poskelleen, lienee ensimmäisen vaiheen, kaapeleiden, syytä olla kunnossa niin että ne eivät epäilytä.
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 505
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #36 : Kesäkuu 30, 2014, 10:23:19 ap »
Sain muutettua eilen iltahämärässä tuon viiveajastimen arvon mainittuun 1:een (16 oli koneessa), mutta ei auttanut. Com-portti on mun koneessa 3, joka tulee joka kerta automaattisesti, ja siihen KKL-ajurikin asentui. Tällä portilla tapahtui myös lukeminen ja Guzzidiag. Kirjoituksen alussa saan valittua halutun .bin-tiedoston, jota writer lähtee asentamaan. *.log -tiedostoja kertyi joka yrityksestä, ja niiden arvot vaihtelivat n. 2000 - 33 000 ms.

Taitaa todellakin vika paikantua johtimiin. Laitan Velipojalle viestiä niin viisastun lisää... Täytyy yrittää lainata johtoja tästä läheltä niin selvinnee tämäkin.

EDITtiä iltapäivällä: Nimim. Velipojan kanssa meilailtiin ja ilmeni, että samasta paikasta hankitut kaapelit toimivat hänellä kaikin puolin ok. Laitoin meilin obd.fi:hin ja sieltä tuli saman tien vastaus, jossa pyydettiin kuvia kaapeleista ja liitoksesta, jotta voivat selvittää asiaa. Hienoa palvelua :)   
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2014, 14:29:18 ip kirjoittanut ukkopekka »

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 505
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #37 : Heinäkuu 02, 2014, 21:42:45 ip »
No niin,

ecuun sujahti sulavasti Sport Corsan vakiokartta nopeusmittarilukeman korjauksin. Kiitokset Jukalle Tuusbyyhyn, jonka koneella ja piuhoilla tämä onnistui sekä Pohojanmaalle kartasta.

Ero orggiskarttaan on selvä: Ei nypytä tasakaasulla 3 tonnin molemmin puolin (joskin oli fiilis, että tämä on juuri ja juuri nurkan takana, ehkä jo fobiaa  :o), kaasukahvan liikkeet eivät ota ykkösellä niin äkäisesti kuin ennen, ja vaihto vedosta moottorijarrutukseen ja päinvastoin on pehmeämpi.

Pulmat varmaan liittyivät kaapeleihin, jotka ovat nyt Kangasalla tarkasteltavina.

Kaikkiaan Sport tuntui jotenkin erilaiselta, mukavammalta - mutta jotain puuttuu vielä. Sitä täytynee lähteä hakemaan ;D  

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #38 : Heinäkuu 02, 2014, 22:11:41 ip »
Olet siis päässyt hyvään alkuun. Toivokaamme että saat toimivat johdot käyttöösi. Juurikin toimitin yhdet toimivat johdot eteenpäin tutulle Ducatistille. Nyt on vain ne yhdet EMC-suojatut ja hyviksi havaitut. Ovat kuitenkin pidemmät kuin vakiojohtimet.

Säätöhommassa kannattaa karttojen muokkausta tehdä vain yhdessä kohteessa kerrallaan, tallentaa edellinen ja nykyinen tiedosto, kokeilla vaikutus ja pitää tehdyistä muutoksista kirjaa että voi palata takaisin päin "viimeiseen toimivaan" asetukseen.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #39 : Heinäkuu 02, 2014, 22:12:19 ip »
No niin,

ecuun sujahti sulavasti Sport Corsan vakiokartta nopeusmittarilukeman korjauksin. Kiitokset Jukalle Tuusbyyhyn, jonka koneella ja piuhoilla tämä onnistui sekä Pohojanmaalle kartasta.

Ero orggiskarttaan on selvä: Ei nypytä tasakaasulla 3 tonnin molemmin puolin (joskin oli fiilis, että tämä on juuri ja juuri nurkan takana, ehkä jo fobiaa  :o), kaasukahvan liikkeet eivät ota ykkösellä niin äkäisesti kuin ennen, ja vaihto vedosta moottorijarrutukseen ja päinvastoin on pehmeämpi.

Pulmat varmaan liittyivät kaapeleihin, jotka ovat nyt Kangasalla tarkasteltavina.

Kaikkiaan Sport tuntui jotenkin erilaiselta, mukavammalta - mutta jotain puuttuu vielä. Sitä täytynee lähteä hakemaan ;D  

Mielenkiintosta tietoa. Todistaa että näissä kartoissa on joku "lambda-target" asetus jossain mitä me ei vielä nähdä. Ja varmaan paljon muutakin. Nimittäin sinun alkuperäinen kartta ja tuo corsan kartta ovat lähes identtiset 3000 rpm nurkilla, corsan kartassa bensaa annetaan jopa vähän vähemmän.

Kerro kun päätät heittää lambdan hyllylle niin saat kokeilla "eivarmastinypytä"-karttaa (omalla vastuulla tosin  ;D ) . Nyt on olemassa versio vakiovaimentimelle katalysaattorin kanssa mutta mistraalin väliputkella (tuskin suurta eroa.)





HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Kotirintamamotoristi
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #40 : Heinäkuu 03, 2014, 07:41:18 ap »
Mukava Ecusessio tosiaan Pekan kera, kun homma sujui kässärin mukaan. Tuo e-Villen piuhakin vaati uudelleenjärjestelyä ja siihen apu löytyi tietenki täältä meitin palstalta. Sain imutettua omankin kartan talteen. Onko Breva 850n vaihtoehtokarttoja saatavilla ja miten tuon kartan saa tuohon tuner-ohjelmaan työnnettyä? Rautalankaohje olis paikallaan, kun kokemusta aiheesta ei ole lainkaan. Tunerin sain asennettua Matin sivulla olleesta linkistä.
Tavoitteena olis saada Kusti pikkusen paremmalla hyötysuhteella toimivaksi. Nykyinen sekakäyttö vie ajotietokoneen mukaan 6,0 - 7,5 l/100 km, mikä tuntuu runsaalta.
Tulevalla pohjoisen turneella olis aikaa testailla kulutusta ja kulkua.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #41 : Heinäkuu 03, 2014, 12:00:19 ip »
Vähempi on näkynyt 850-malleihin .bin-tiedostoja. Tietysti kyselemällä ulkomaan keskustelupalstoilla voi törmätä sellaiseen tai saada jotain ohjetta missä olisi tarjolla.

Lainaus
Nykyinen sekakäyttö vie ajotietokoneen mukaan 6,0 - 7,5 l/100 km

Tähän olen törmännyt itsekin. Kulutus erityisesti "viileällä" säällä alle 25 asteen lämpötiloissa on runsasta. Hellekelillä 1100 Breva syö noin 4,6 litraa sadalle mutta kun mennään alle 20 asteen niin kulutus alkaa olemaan yli kuuden litran.

Olen epäillyt että vaiva olisi esimerkiksi rikastustoiminnon ongelma mutta ainakin kylmäkäynnistysrikastus katkeaa kun aikaa on kulunut 100 sekuntia käynnistyksestä. Toistaiseksi ei tiedetä kaikkia toimintoja jotka mahdollisesti ovat lämpötilariippuvaisia ja saattavat siis aiheuttaa rikastusta kun moottorin lämpötila laskee ajon aikana.

Lainaus
miten tuon kartan saa tuohon tuner-ohjelmaan työnnettyä?
Tarkoitat ilmeisesti TunerPro:ta? Muitakin tuner-ohjelmia on olemassa mutta josko pärjäisimme seuraavalla:

Rautalankaa TunerPro:sta: Kun olet tallettanut .bin-tiedostosi, oli niitä yksi tai useampi, sitä varten tekemääsi tiedostokansioon, on haluttu tiedosto helppo löytää. Esimerkiksi: Tiedostot -> (alakansio) Breva850 -> (alakansio) Bintiedostot. Rinnalle kansio nimeltä XDF, joka sisältää vähintää sen moottorinohjaustyypin mukaisen .xdf-tiedoston jota tarvitset TunerPron käytössä. Tai jos on vain vähän tiedostoja niin aluksi niiden kanssa voi touhuta suoraan työpöydälläkin.

Kun avaat TunerPron niin sen valikkopalkissa vas ylhäällä on "File", jolla avataan katseltava tai muokattava .bin-tiedosto. Siis se jota jotkut kutsuvat "kartaksi". Seuraava on "XDF" josta valitaan kyseisen moottorinohjaustyypin .xdf-tiedosto. Se "tulkkaa" .bin-tiedoston ihmisen ymmärtämään muotoon TunerPron taululle. Samalla vasemmalle ilmestyy valikkopuu josta voi + painalluksella avata niitä alueita joita haluat tarkastella.

Kun näin teet niin näyttöön aukeaa ikkuna jossa on numeraali taulukko. Sen yläreunassa on eri toimintoja: esimerkiksi punaista "käppyräviivaa" klikkaamalla saa saman taulukon näkymään 3D-muodossa. Sitä taasen voi liikuttaa havainnollisimpaa asentoon hiirellä ja sen oikealla painikkeella.

3D-karttaa voi myös muokata tässä tilassa. Voit huoletta harjoitella, kunhan et tallenna harjoituksiasi, koska ne voivat kummitella jossain myöhemmin. Kone kyllä kysyy tallennusta kun koitat poistaa 3D-kartan numeraaliversiota näytöstä. Muokkaus tapahtuu niin että valitset säätöpisteen klikkaamalla ja siirrät sitä hiirellä ja vasemmalla painikkeella "raahaamalla".
Nämä säätötoimenpiteet näkyvät myös numeraalitaulukossa punaisena niiltä osin kun muutosta on tehty. Tallentamisen jälkeen muutoskohdat eivät enää näy.

Eri "karttoja" voi myös vertailla keskenään mutta palataan siihen kunhan perushommat ovat hanskassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #42 : Heinäkuu 03, 2014, 12:18:30 ip »
Tuo voi olla softaan "build in feature", jota ei edes pääse muokkaamaan. Ainoastaan lämpötilatietoa huijaamalla voisi vaikuttaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #43 : Heinäkuu 03, 2014, 14:42:43 ip »
TTT:n arveluun otan kantaa sen verran että tähän asti ovat veikot tuolla etelämmässä, jotka näitä moottorinohjauksia tonkivat, löytäneet tasaiseen tahtiin uutta säädettävää.
Tuossa ylempänä kirjoittelin äkkiseltään pikaohjetta TunerProhon. Laajensin hieman juttua ja liitin linkkejä sekä julkaisin sen blogissani. Mukavampi olla tänään sisällä mökissä kirjoittelemassa kun ulkona meinaa lähteä tukka päästä: on sen verran reipas tuuli. Taitaa säätila muuttua....

http://www.motomatti.fi/2014/07/moottorin-saatoa-tunerpro.html


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: OBD-kaapeleita netistä (niitä oikean mallisia)
« Vastaus #44 : Heinäkuu 03, 2014, 16:58:59 ip »
Lisäsin artikkelin loppuun informatiivisen videon.