Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Sami - Syyskuu 17, 2013, 15:06:34 ip

Otsikko: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Syyskuu 17, 2013, 15:06:34 ip
Kuuden Yamaha FJR:n satulassa vietetyn ajokauden jälkeen mieli teki kokonaan toisenlaista ajokkia. Omat ajelut on ollut suurimmilta osin touring-henkistä meininkiä, kerran kesässä joku pidempi reissu kyytiläisen kanssa Alpeille/Keski-Eurooppaan tai Välimeren rannalle, satunnaisesti päiväretkiä kotimaassa lähialueille ja joskus työmatka-ajoa. Yhä useammin vaan huomasin, että ei jaksanut tuota FJR:ää kaivaa tallista, varsinkaan jos joku pienempi ajo oli edessä. Helposti tuli lähdettyä autolla tai sitten ei ollenkaan. Varma merkki, että hommasta on hauskuus katoamassa. FJR tuntui liian isolta, raskaalta ja ulkonäköönkin olin kyllästynyt. Tuulilasi aiheutti kovaa kypärämelua, edes korvatulpilla ei saanut hiljaisuutta. Edes Power Commander & tehoputket -combo ei saanut FJR:stä riemua esiin, hyvä pyörä ehdottomasti mutta ei hauska.

Kritereeinä uuden pyörän suhteen: ehdottomasti oltava nakupyörä, ajon on onnistuttava myös kaksi päällä ja kardaanista iso plussa. Ulkonäön oltava myös kohdillaan. Mieluiten twini tai sitten yksimukinen. Ei customia.
Moto Guzzeja olen aina pitänyt komeina ajokkeina ja aikani valikoimaa tutkittuani alkoi tilanne selkiintyä, Breva tulisi taloon. Joko 850 tai sitten 1100, ihan sama. Lopulta sopiva vähän ajettu V850 löytyikin ja kun hinnasta päästiin sopuun vaihtoi pyörä omistajaa.

Kovin tuntui alkuun erilaiselta Yamahaan verrattuna, mutta kovasti tykkäsin heti alkumetreillä. Breva on varmasti wanhanliiton Guzzi-äijien mielestä tylsähkö moderni peruspyörä, mutta FJR:n jälkeen tuossa on omaan makuuni luonnetta aivan riittämiin. Tärinät ja tutinat, mukava pörinä putkista ja sopivasti epätasainen käyntiääni  ;D

Tehot tippui puoleen entiseen pyörään verrattuna, mutta hauskuuskerroin kasvoi toiseen potenssiin. Tukeva, mukava ja kevyt käsitellä. Kovempaa tällä ajelen mutkateillä, kun Yammulla. Tehoa on ihan riittävästi, myös kaksi päällä. Brevan perusluonne on sellainen mukavan leppoisa kireän ja hermostuneen oloisen FJR:n jälkeen.

Hyvä varustetaso tuli yllätyksenä, mittaristo ajotietokoneineen todella kattava, virran ulosottoa löytyy vakiona jne. Kahvalämppärit tuli heti tilattua, niitä kun tässä ei ollut. Laukkuja ja muuta tourinki-tarviketta sitten tarkoitus asennella talven mittaan.

Ulkonäkö tässä on myös todella kohdillaan, ei voi muuta sanoa. Ei tällainen perusnaku paljon tyylikkäämpi voi olla.

Toivottavasti tekniikka pelittää. Sellainen kutina nyt, että tässä olisi itselle pyörää moniksi vuosiksi.

Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Syyskuu 17, 2013, 16:00:06 ip
Moi,
Tervetuloa Moto Guzzien maailmaan. Hyvät perustelut, joten terveellä pohjalta on hyvä aloittaa :)
Toivottavasti Breva vastaa odotuksiisi myös jatkossa.
Mikä ettei vastaisi, kun kerran Guzzista on kysymys!
t. Kimmo
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Jukka Laine - Syyskuu 18, 2013, 08:07:15 ap
Täysin samoilla linjoilla Samin kanssa. Breva 750 vaihtui Breva 850-malliin ja tuntui heti soppelilta. Luotettavan oloinen peruspaketti.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 18, 2013, 09:30:32 ap
Tervetuloa Sami Oikeiden Moottoripyörien upeaan maailmaan!  ;D
Moto Guzzilla ajaminen ei ole sitten ihan pelkästään ns. ruusuilla tanssimista.
Se on myös ihanan italiattaren kanssa kulkemista julkisilla paikoilla...  ;)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 18, 2013, 10:07:33 ap
Timo varmaan tarkoitti että kun Guzzilla menee julkiselle paikalle kuten huoltoasemalle tai kaupan pihaan pääsee nuorten naisten ihailemaksi tai joutuu ainakin vanhojen herrojen kysymyksiin vastaamaan. Ensimmäinen seikka sujuu luonnostaan mutta jälkimmäistä varten Guzzin historian, mallikirjon tyyppeineen, Guzziologyn ulkoa osaaminen ja oman pyörän joka nippelin tunteminen lähes riittää.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 18, 2013, 14:31:54 ip
>>...vanhojen herrojen kysymyksiin...<<

Joo... "...tässä on 135 heppaa ja tämä kulkee n. 245. Katos kun tässä on digitaalinen kaksipisteruisku ja lambdatakaisinkytkentä jolla säädetään tietokneohjattua sytytystä. Tulppina on erikoisiridiumtulpat jne..."  ::)
Ja menee läpi... Kun ei viitsi ihan aina... :-\ Kerrankin jossain hiton Tuukkalassa...Kälän ja Pöyryn välillä kyläkauppa-olutterassi -fuusion kohdalla... huoh!  8)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: rimpjar - Syyskuu 18, 2013, 16:46:28 ip
Timo varmaan tarkoitti että kun Guzzilla menee julkiselle paikalle kuten huoltoasemalle tai kaupan pihaan pääsee nuorten naisten ihailemaksi tai joutuu ainakin vanhojen herrojen kysymyksiin vastaamaan. Ensimmäinen seikka sujuu luonnostaan mutta jälkimmäistä varten Guzzin historian, mallikirjon tyyppeineen, Guzziologyn ulkoa osaaminen ja oman pyörän joka nippelin tunteminen lähes riittää.


Tuo on kyllä totta kanssa täälä lahden länsipuolellakin aikaisemmilla pyörillä ( Japanilaisia) kun meni tankille ei ketään kiinnnostanut,
nyt kun menee tankille keski-ikäisiltä miehiltä tulee aina katse ja vanhemmat miehet tulee kyselemään ja muistelemaan vanhoja pyöriänsä ja naisia
saa melkein kasta stenar bort ;D.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: egon - Syyskuu 18, 2013, 21:28:35 ip
Sitten joskus kun Breva alkaa viettää liikaa yksinäistä aikaa tallissa, on aika vaihtaa vanhan liiton isolohkoon ja pidot sen kun paranee.

Tälläistä vanhaa jäärää ei silkkisen hieno käynti puhuttele samoin kuin vanhanaikaisen isolohkon mylvintä kun sillä tehdään sitä mihin se on tarkoitettu.  On Brevallakin meillä tultu jo jotain 50k, mutta paluu vanhan millemiglian satulaan palauttaa aina yhä uudelleen mieleen sen mikä Guzzissa aikoinaan alkoi koukuttaa....mutta erittäin hyvä pyörä Breva silti on. 
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 18, 2013, 22:11:04 ip
Mulle kyllä passaa iso pikkulohko ja isolohko. Mukavia pelejä molemmat. Ne vaan pitää olla molemmat, ei kannata vaihtaa, vaan ostaa lisää..
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 18, 2013, 22:54:24 ip
<snip>
Tälläistä vanhaa jäärää ei silkkisen hieno käynti puhuttele samoin kuin vanhanaikaisen isolohkon mylvintä kun sillä tehdään sitä mihin se on tarkoitettu.
<snip>

Mylvintä?
Muutama päivä sitten meni California aika läheltä ohi ja ääni oli melodinen, musiikkia siis.  :)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: California - Syyskuu 18, 2013, 22:56:58 ip
Niinhän se on, aika aikansa kutakin. Silti hieman olen kriittinen Guzzia kohtaan siinä, että kaksiventtiilikansilla olevien moottorien tuotanto on lopetettu. Kyllä kaksiventtiilikoneissa on se jokin oma "klangi" mikä sopii erityisesti customeihin. Jos olisivat jättäneet neliventtiilisylinterit muihin kuin custom -malleihin ja jatkaneet customien osalta vanhalla linjalla olisin täysin tyytyväinen :) Mutta hyvä näinkin, uusi hieno California -malli on saatu tuotantoon...Ja 850 Brevalla ajaneena(en omistaneena) totean myös että hyvä pyörä. Harmi edelleen että Breva on poistunut Guzzin tuotannosta, niin kuin monien muidenkin merkkien parhaimman näköiset mallit, ja nimenomaan nämä klassiset pyörät kuten Suzukilta 1400 gsx, Kawasakilta vastaava ja ilmeisesti Yamahan 1300 xjr myös vetelee viimeisiään, sekä unohtamatta Hondan 1300 cb naku. Yli tonnisten perinnenakujen kastissa jäljellä alkaa enää olemaan BMW:n  r1200r, sääli...
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: BrevaHessu - Syyskuu 19, 2013, 10:07:32 ap
Breva tuli tähänkin taloon, tosin seiskapuolikas. Olen nyt ajellut sillä reilun kuukauden ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, todella mukava pyörä ajaa. Vaikka tehoa ei kummemmin ole, niin yllättävän pirteästi kulkee. Pyörä on sopivan yksinkertainen, huollot pystyy itse tekemään. Näitä keskusteluja kun olen seurannut, niin olen huomannut että seiskapuolikas ei kovin suurta arvostusta saa näissä piireissä, mutta minulle se on tällä hetkellä ainakin se oikean kokoinen moottori. Venttiilit meinaan vielä säätää ennenkuin talviteloille vien pyörää, eiköhän se niillä motomatin ohjeilla onnistu, ei vaikuta kovin monimutkaiselta toimenpiteeltä. Kaikki öljyt on vaihdettu, peräöljyt meni mukavasti tippakannulla. Sitten vain odotella ensi kevättä. Nyt täytyy parannella flunssa, jotta pääsee vielä tänä syksynä ajelemaan. Hyvää syksyn jatkoa kaikille ;)

BrevaHessu
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 19, 2013, 12:05:24 ip
Ei isossa pikkulohkossa ole mitään vikaa! Itse en omastani luovu. Tuossa ja isolohkossa on ihan eri meininki. Molemmilla paremmat puolensa.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 19, 2013, 21:54:05 ip
<snip>
Yli tonnisten perinnenakujen kastissa jäljellä alkaa enää olemaan BMW:n  r1200r, sääli...

Ja Honda CB1100, nätti.  :)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Syyskuu 19, 2013, 22:08:32 ip
No niin, onpas tullut kommentteja.

En ole nyt ehtinyt viikonlopun jälkeen ajella lainkaan, silloin kun olisi ehtinyt on tullut vettä taivaalta  >:(
Viikonlopuksi nyt luvassa aurinkoa, että silloin sitten. Vaikka kyllähän tässä nyt alkaa tuo ajokausi pikkuhiljaa olla päättymässä muutenkin. Viimeistään lokakuun pimeät illat hyydyttää ajelut, ellei sitten jotain viikonloppureissuja vielä tule tehtyä. Joka tapauksessa on kiva päätellä ajokautta, kun tallissa majaileva ajopeli tuntuu lupaukselta tulevaisuudesta, eikä raskaalta taakalta  ;)

Givin takalaukkuteline tuli nyt viikolla ostettua ja Rompetorille täytyy lauantaina mennä tekemään löytöjä.
Sivulaukkujen suhteen on tullut pohdittua eri vaihtoehtoja, Guzzin omat laukut olisi hienot ja kiinnityssysteemi tosi kliini ilman laukkuja. Mutta todella kalliit nuo ovat!
H&B -laukut olisi ihan ok, mutta putkitelineet ei kauheasti miellytä silmää, saahan ne tietty poiskin otettua mutta mutta...
Nyt jotenkin eniten miellyttää tuo H&B:n C-Bow -systeemi pehmeillä, vesitiiveillä 23 litran laukuilla. Onkos kellään muuten kokemuksia noista? Ainakin nuo telineet on varsin huomaamattomat, vaikka ne jättäisikin pyörään reissujen välillä...hintakin jää ihan kohtuulliseksi.

Perushuollon ajattelin nyt syksyllä tehdä itse, moottoriöljyt ja suodatin, peräöljyt ja vaihteistoöljy ainakin. Keväällä sitten venttiilien säätöä yms. enemmän osaamista vaativaa, ihan ammattimiehelle ajattelin viedä. Oma tekninen osaaminen on aika heikkoa, vaativin asennustyöni taitaa olla Power Commanderin asennus entiseen Yamahaan. Nyt uuden pyörän kanssa saa taas aloittaa ihan puhtaalta pöydältä. Onneksi Brevassa ei tarvi purkaa katteita, vaan huoltokohteet on varsin helposti tavoitettavissa.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: -SAS- - Syyskuu 20, 2013, 10:49:13 ap
Morse!

1100 Breva tuli meikäläisen talouteen jo alkukesästä ja kilsoja on kertynyt reilut 7000 Ehkäpä sen 1000 kilsaa vielä vois ajella jos hyvää viikonloppua pukkaa. Joka päivä olen ajellut ja ajelen töihin ainakin vielä tuonne lähemmäs lokakuun loppua. Marraskuussa rupee jo pelottamaan nuo aamupakkaset, joten silloin mopotin saa luvan aloittaa talvihorroksensa.

Kesän aikana on tullut käytyä pyörällä Nordkapissa. Pyörä on erittäin loistava peli niin lyhyeen, kuin pitkäänkin matkaan. Mikään voimanpesähän se ei ole, mutta emmehän me saakaan ajaa yli 120 km tuntinopeutta, emmehän  ;D

Pyörän mittarissa on kohta 22000 km, ja edessä on vielä järkyttävän paljon enemmän, ja hyvä niin...

Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 20, 2013, 12:01:31 ip
Kuten jo aiemmin totesin niin pyörä vaikuttaa olevan hieman väritön mutta ajokilometrien kertyessä ja pitkillä matkoilla siitä harmaudesta ryhtyy pitämään. Ja kyllä sillä Saksanmaan baanoillakin etenee kivasti jos vauhtia kaipaa. Itsellä vaikutti mukavuuteen merkittävästi uuden moottorionohjauspäivityksen asentaminen. Kulutus putosi hieman mutta kulku erityisesti alakierroksilla parani. Ei se huono ollut alkujaankaan mutta parani kumminkin.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: -SAS- - Syyskuu 20, 2013, 13:02:13 ip
Kuten jo aiemmin totesin niin pyörä vaikuttaa olevan hieman väritön mutta ajokilometrien kertyessä ja pitkillä matkoilla siitä harmaudesta ryhtyy pitämään. Ja kyllä sillä Saksanmaan baanoillakin etenee kivasti jos vauhtia kaipaa. Itsellä vaikutti mukavuuteen merkittävästi uuden moottorionohjauspäivityksen asentaminen. Kulutus putosi hieman mutta kulku erityisesti alakierroksilla parani. Ei se huono ollut alkujaankaan mutta parani kumminkin.

Hmmm, mielenkiintoista.  Onkos pyörää penkitetty ennen / jälkeen?
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 20, 2013, 16:02:03 ip
Jos penkittäisi, tulisi todennäköisesti vieläkin parempi..
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 20, 2013, 17:23:31 ip
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Matti vain päivitti pyöräänsä tuoreemman kartan. Eli voidaan puhua vielä täysin vakiosta pelistä. Sillä tätä tässä rustaan kun monelle tuntuu olevan kamalan iso mörkö se piuhojen kytkentä ja ecun luku yms. Paremmaksikin ne pyörät saa ja ihan helposti. Omassa tallissa ja kaapeleitten hinnalla.

Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 20, 2013, 20:02:41 ip
Innostuneita tuntuu löytyvän sieltä täältä. Velipoikakin innostui asetamaan ohjelmat tietokoneelleen ja on tehnyt virtuaalisäätöä jo muutaman ehtoon. Ei sentään vielä ryhtynyt ohjelmoimaan pyöränsä ECUa. Varmaan keväällä aikoo. Homma ei voi olla vaikeaa kun sen itsekin opin. Ja Eteläpohjanmaallakin on opittu! Varsinkin helppoa silloin jos siirtää pyöräänsä vain uudemman tehtaan päivityksen kuten tein itse. Toki kokeilin vähän puhdikkaampaa omaa versiota mutta se taas lisäsi huoltoasemakäyntejä ja sehän ei matkakäytössä olevaan pyörään oikein sovi. Nyt menee kaksipäälläkin retkeilyvarusteiden kanssa tankillisella 400 km ja meno ei silti ole mitenkään nuhaista. Kyllä ne siellä Marellillakin osaa.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Ikkala - Syyskuu 20, 2013, 20:33:15 ip
Ja Eteläpohjanmaallakin on opittu!

No näimpä justiin! Ei tarvi mennä kun vuosi taaksepäin niin vielä vannoin täysillä kaasuttimien ja kärjellisen sytkän nimeen. Sitten tuli tämä guzzidiag ja muut ja pääsi säätelemään. Sporttiinkin jo jossain vaiheessa suunnittelin dellortojen hommaamista, nyt ei tulisi mieleenkään.... Ja onhan täälä kulmilla jo useampi ruiskuguzzi, vanhat jäärät alkaa tulla niin vanhaksi että tahtoovat helpompaa elämää ruiskun parissa. Paitsi Kivelä.....

Mutta silti, huomenna lähen Piikkiöön vanhemmalla Californialla....Oikealla moottoripyörällä ;D

H&B -laukut olisi ihan ok, mutta putkitelineet ei kauheasti miellytä silmää, saahan ne tietty poiskin otettua mutta mutta...

Mun silmissä ne telineet vain parantaa laukutonta brevaa/sporttia. Se perä on kun jossain endurossa muuten ja noi telineet edes vähän peittää sitä kauheeta rakoa sielä renkaan ja loksun välissä.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 20, 2013, 20:39:49 ip
Omassa pyörässä kulutusta tärkeämpää on suorituskyky. Pitänee ryhtyä etsimään mekaanisesti erilaisia komponentteja, niin saa tuosta säätöpuolesta enemmän irti.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 21, 2013, 14:53:11 ip
Lainaus
Ei tarvi mennä kun vuosi taaksepäin niin vielä vannoin täysillä kaasuttimien ja kärjellisen sytkän nimeen. Sitten tuli tämä guzzidiag ja muut ja pääsi säätelemään

Olipa vahva todistus asiasta. Asennetta :).
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Lokakuu 14, 2013, 22:46:08 ip
Alkaa tuo ajokausi olla nyt pulkassa, eilen tuli Breva pestyä ja tuskin tulee enää ajeltua. Reilut tuhat kilometriä ehdin rullailla ja matkamittarissa nyt kokonaisuudessaan 9000 km. Eli uudenkarhea peli vielä, vanhan FJR:n myin lähes 140 tkm ajettuna  ::) Brevan renkaat alkavat olla jo ehtoopuolella, alkukaudesta täytynee jo uudet hankkia.

Eipä ole juuri mitään negatiivista tullut Brevassa vastaan, ajo maistuu ihan toisella tapaa kuin ennen ja pyörän kanssa olen jo päässyt hyvin sinuiksi. Jos nyt jotain pitää sanoa, niin tuo polvikulma on yllättävänkin tiukka. Ei ongelma minulle, mutta jollekin voisi olla. Tekniikka on pelannut hyvin, ei probleemia. Tuo mittaristo kyllä tärisee/heiluu enemmän kuin mitä pidän normaalina. Koeajolla aikanaan pelkäsin, että tippuu kokonaan  :o Voi toki olla, että tuo on normaalia, mutta joka tapauksessa aion asiaa selvitellä.

Mainio pyörä tämä Breva tuntuu olevan ja innolla jo odottaa seuraavaa ajokautta!  :)

Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Jukka Laine - Lokakuu 15, 2013, 07:53:59 ap
Huomenna vielä Brevalla töihin ja sitten mopotin säilöön ja moposelipaatin viettoon. 3,5 tkm yhteiseloa takana ja pyörä tuntuu koko ajan paremmalta.

Hyvä pyörä, parempi mieli!
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: egon - Lokakuu 15, 2013, 13:01:52 ip
Jotain 50 k nyt Brevalla takana eikä ole käynyt sinisessä mielessäkään vaihdella sitä mihinkään. Viime kevään laitettiin uusi bensiininsuodatin ja tulpat. Muut huollot onkin olleet öljyn, akkujen, jarrupalojen ja renkaanvaihtoja, lukuunottamatta 2011 heinäkussa vaihdettua takapyörän laakeria.

Suomen olosuhteissa kuutosvaihdetta tulee käytettyä aika vähän, oikeastaan vain noilla vähäisillä moottoriteillä. Moottori on jotenkin letkeä vasta päälle 3500 kierroksen tai 4000:ssa. Meikäläisen koivet on hieman liian sammakkona vakiopenkin kanssa, mutta kun olen mittailut mahdollisuuksia ottaa jalkatappeja alemmaksi niin siellä tulee kurvissa maa vastaan. On noillakin säädöillä tehty lähelle 1k päivämatkoja, ettei se niin kovin pahasti rassaa, mutta ilmeisesti kannataisi kokeilla satulan päällä korotustyynyä.

Matka-ajossa moottori on todella taloudellinen, mutta kun viime viikot on kuluneet lähipyörityksessä ja mutkateiden elämyskaahauksessa niin kyllä tällekin soppa maistuu, selvästi alle 300 km:n on syttynyt tyhjän tankin tuikku.

Vanhaan Milleen verrattuna suuri ero on alustan toimivuudessa ja matkustusmukavuudessa, tai vertaapa melkein mihin tahansa muuhunkin niin jousitus ja vaimennus on hyvin onnistunut ja runko on jäykkä ja stabiili.   
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Jukka Laine - Lokakuu 15, 2013, 13:36:11 ip
Juurikin niin ku egon fiilikset sanoiksi virkki.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2013, 19:51:59 ip
Syksyn (kevään) tullen kulutus lisääntyy. Johtuu lämpötilan laskusta ja kylmänä käyvästä moottorista. Menee ikään kuin ryyppy päälle mutta "väärästä suunnasta" eli kun moottori on lähes käyntilämpöinen lähtiessä niin ajossa jäähtyy liikaa ja käy kuluttamaan. Verratkaapa hellekelillä ajon kulutukseen.

Nyt kun olen laittanut moottorinohjaukseen tehtaan päivityksen ja vain  hieman ekstraa niin moottori on letkeä heti kahdesta tonnista alkaen. Pelkkä tehtaan päivitys riittää tämän letkeyden aikaansaamiseen eli ei tarvitse jännittää tuleeko säädöstä hyvä vai huono. Tulee hyvä. Siis kyse on 1100 Brevasta. Kiva kurvailla kaupungissa kadunkulmia alakierroksilla ilman kytkimen lipsutusta.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Lokakuu 15, 2013, 23:17:59 ip
Onkos tähän Breva 850- malliin tullut mitään päivityksiä moottorinohjaukseen tässä vuosien varrella? Mitäs vaikutuksia mahtaa olla mahdollisilla päivityksillä?

Aiempaan Yamahaan asensin aikoinaan Power Commanderin ja noita eri karttoja tuli asenneltua - lähinnä käytännön pakosta, kun ei tuo suostunut muuten nykimättä etenemään pikkunopeuksilla tasakaasulla. Ja myöhemmin sitten tehoputkien asennuksen myötä tuli tarvetta säädölle.
Nyt kun tämä Guzzi tuli hommattua, ajattelin, että ei enää ikinä! Meinaan niin hyvin pelittää ihan originaali-kartoillakin enkä ole putkeakaan vaihtamassa.

Pieni orastava kiinnostus kuitenkin nyt herännyt, jos meinaan ihan tehtaalta olisi päivitystä lähtenyt niin voisihan sellaisen joskus pyörään tyrkätä. Mihinkään hienosäätöön ei kuitenkaan riitä kiinnostusta. Mutta jos hyvästä saisi helposti vielä paremman, niin ehkäpä sittenkin...?
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Lokakuu 28, 2013, 21:38:05 ip
Stein-Dinseltä tuli tilattua laatikollinen varaosia ja tarvikkeita, mm. ilmansuodatin, vaihteistoöljyä muutama litra, bensansuodatin, ilmansuodatin, venttiilikopan tiivisteitä, sytytystulppia ja läjä öljynsuodattimia. Onpahan nyt vähäksi aikaa perustarvikkeita. Nopea ja jämpti toimitus, tuolta tulee varmaan toistekin tilattua.

Tänään saapuivat sitten nuo tilaamani Guzzin originaalit kahvalämppärit, HC Motorradtechnikiltä. Hyvin toimi tämäkin shoppi ja valikoima on laaja. Heiltä sai nuo kahvalämppäritkin, tehtaalta niitä ei enää saanutkaan. Mistäköhän sitten nuo hommasivat vai onko heillä tosiaan noin kattava varasto jopa tällaisia erikoisempaa tarviketta? :o

Onkos muuten kokemuksia Guzzin kahvalämppäreistä, riittääkö lämmitystehoa? Toivottavasti, meinaan oikein hävettää tuo hinta mitä tuli näistä maksettua. Maailman kalleimmat kahvanlämmittimet!?
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Tammikuu 08, 2014, 22:29:47 ip
Talven selkä on taittunut  8) ja Brevan varustelu lähestyvää ajokautta varten alkanut.

Tuota sivulaukkukysymystä tuli tuossa aiemmassa postauksessa jo pohdittua. Asiaa tuli mietittyä monelta kantilta; hinta, ulkonäkö, käytettävyys ja kuljetuskapasiteetti. Aiemmin miettimäni Hepcon pehmeät, vesitiiviit 21-23 litran Street Bagit hylättiin sittenkin liian pieninä. Kaksi henkeä ja kaksi viikkoa on ollut meillä aiempien motoreissujen standardi ja siihen käyttöön nuo eivät sitten kuitenkaan riitä, ainakaan meillä.

Stein Dinsellä on nyt alennukset päällä ja Hepcon 40 litran Junior-laukut tuli nyt tilattua sieltä sopuhintaan ja telineet saman tien. Miellyttää omaa silmää noiden Junior-laukkujen look ja sopii mielestäni myös Brevan henkeen, vähän tuollaista retroa noiden muotoilu. Luulisi noihin laukkuihin jotain jo mahtuvankin. Kaipa noihin putkitelineisiinkin silmä tottuu, onhan ne mustat telineet mustassa pyörässä varsin huomaamattomat kuitenkin.

Melko leveä Brevasta kyllä tulee noiden isojen laukkujen kanssa, ahtaammista väleistä ei enää noiden kanssa splittailla. Entisellä FJR-Yamahalla nyrkkisääntö oli: jos peilit mahtuu, mahtuu laukutkin. Nyt tuo ei enää jatkossa pidä paikkaansa ja asia pitää sitten sisäistää. Loppukevennykseksi linkki YouTubeen ;D
http://www.youtube.com/watch?v=oOrv1ddB8VQ
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: LeCa - Tammikuu 09, 2014, 08:49:32 ap
Helkkari. Olipa hauska video. Ainakin näin katsojan kannalta. Toivottavasti kuskille ei käynyt fyysisesti pahasti. Henkisesti varmaan kävi.
Mutta niin ne ajat vaan muuttuu. 1940-luvulla japsit yritti upottaa lentotukialuksia Mitsubishi Zerolla. Nykyään purjeveneitä Yamahalla.  ;D
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 09, 2014, 21:16:02 ip
Ei ole Brevan laukut leveällä kun hankkii alkuperäisten laukkujen kiinnikkeet ja tilavuutta Norgen laukuista. Brevan omat laukut on hieman ahtaat. Laukkuihin voi hankkia myös sisälaukut. On mukavampi kanniskella puhtaita laukkuja kuin savisia muovilaatikoita.
Noissa laukuissa on sekin etu että kun laukut on pois niin runkoon ei jää kiinni juuri mitään mikä kavaltaisi että on laukkupyörästä kysymys.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Tammikuu 09, 2014, 22:44:46 ip
Jep, mutta Norgen alkuperäiset 36-litran laukut maksaa uutena 1190€ + sisäkassit 156€  + kiinnikkeet x € >:(
Mun mielestä nuo hinnat on täysin poskettomia, eikä noita laukkuja kannata ostaa jos ei pyörän mukana tule. Tuo kiinnikesysteemi on kyllä tosiaan ihan näppärä, ilman laukkuja melkein yhtä huomaamaton kuin entisessä Yammussani.

Hepcon 40-litraiset Juniorit lähti nyt uutena n. 300€:lla, telineet 200€:lla ja sisäkasseiksi käy melkein mitkä vaan kun nuo Juniorit on tuollaiset säännöllisen muotoiset.

Tuossa tulee jo lähemmäs 1000€:n hintaero eli tältä osin päätös oli helppo tehdä :-\
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 10, 2014, 01:11:32 ap
Aika monella merkillä nuo originaalilaukut on hinnoiteltu noin. Myyvät mielellään kokonaisia paketteja eli pyörässä valmiina ko. laukkusarja. Ei sitten katsos harmita niitä, jotka ostivat pyöränsä mukana laukut, kun laukuttomat eivät niitä saa yhtään halvemmalla.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Jukka Laine - Tammikuu 10, 2014, 10:53:21 ap
Omassa 850Brevassa olivatten originaalilaukut mukana ja ovat muuten hyvät/tukevat, mutta tahtovat hiukan hikoilla sisäänpäin kostealla kelillä. Aikeissa tiivistää kunhan sopivaa tivistettä osuu kohalle. Sisälaukut auttavat.
Laukut toimivat myös kaatumasuojina jos/kun mopo sattuu kellahtamaan kylellensä.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 10, 2014, 12:46:37 ip
Onkos nämä Brevan pakit samat, kun Norgen mallikohtaiset? Eikös ne ole tunnettuja kansivuodostaan? Vai parannettiinkos sitä tiivistystä jossain vuosimallissa?
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 10, 2014, 13:20:45 ip
Brevan laukut ovat muotoilultaan erilaiset kuin Norgen mutta sopivat ristiin. Mulle tuli Brevan mukana Brevan laukut, kaksi erilaista satulaa ja pleksi. Eivät muistaakseni kovin paljoa hintaa nostaneet kun niitä tilauskaavakkeeseen ruksailin.

Käytettyjä "sivukaatumalaukkuja" voinee myös olla markkinoilla kunhan kyselee. Mielestäni alkuperäiset laukut istuvat hyvin muuhun muotoiluun.

Brevan laukut eivät pidä siitä että ne pakataan ylitäyteen. Silloin eivät ole tiiviit. Myös yksi suunnitteluvirhe on: sateella laukun kannen lukituksen syvennykseen kertyy vettä ja laukkua avatessa vesi lorahtaa laukkuun sisään. Sisäkassi on kuitenkin jollain lailla roiskevesitiivis joten siitä ei ole kovin paljon haittaa ollut. Oma Brevani on aivan alkupäästä (2005) joten en tiedä parannuksista mutta hienosti tuo on kuskannut: vain yksi vika on ilmennyt tähän mennessä: http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-remonttia-vapaavalon.html

Osavaihtoja on tarvinnut tehdä jarrulevyjen osalta: ilmeisesti ajotapani on syyllinen kun kaikissa pyörissäni on ilmennyt muutaman vuoden välein jarrulaikkojen vaihtotarvetta: http://www.motomatti.fi/2012/07/jarrulevyt-brevaan.html
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: NorgeGTL - Tammikuu 10, 2014, 14:03:37 ip
En taida muistaa paljoakaan väärin kun eikös ne ekojen isojen Brevojen laukut olleet alunperin Aprilia Caponordin peruja ja Norgen mukana tuli nuo uudemmat nätimmät. Itsehän korvasin Norgen laukut 50 litran mustilla alu-Traxeilla. Noon nyt Calissa ja ovat LAUKUT.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 10, 2014, 14:33:19 ip
Joo, Laukuissa sisällä lukee Aprilia, ulkopuolella Guzzi. Mutta tyytyväisin olen Bilteman isoon takalaukkuun: ei turhia tehostepaneleita, jämäkkä kiinnitys (ruuvikiinnitys pohjan läpi), lukko todella yksinkertainen ja sopi pienellä sovittamisella Givin telineeseen. Sisään mahtuu kaksi umpikypärää helposti. Lisäjarruvalovalmius. Hinta 49€. Brevassa kiinni myös.
Californiassa (T3) on myös Bilteman laukut. Paksua keinonahkaa ja sopivat alkuperäiseen laukkutelineeseen. Hinta jossain kuudenkympin tietämilla. Nyt neljän vuoden jälkeen on ilmennyt pientä rispaantumista mutta ainakin ensi kesän niillä mennään. Jostain kun joutuu tinkimään jos tinkii hinnasta.

Nuo alumiinilaukut lienevät makuasia. Itse en saisi sellaisia asennettua edes enduropyörään. Niin ovat luotaantyöntäviä ulkonäollisesti. Viimeksi kun matkaendurossa (Quota 1000) oli sivu- ja takalaukut olivat ne Nonfangon Desert-mallistosta keskikokoiset. Suunniteltu nimenomaan Quotaan. Missä lienevät nyt? Valitettavasti ei ole kuvaa niiltä ajoin.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 10, 2014, 15:20:13 ip
Ameriikkalaiset enduropöljät asentelee pyöriinsä Pelican Caseja. Ovat niin vesi- ja ilmatiiviitä, että niissä on ilmaventtiili avausta ja sulkua varten. Kestävätkin kuulemma aika kovaa röykytystä.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 10, 2014, 16:06:32 ip
Tämmösiä siis: http://www.pelican.com (http://www.pelican.com)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Ikkala - Tammikuu 10, 2014, 16:17:19 ip
Jep, mutta Norgen alkuperäiset 36-litran laukut maksaa uutena 1190€ + sisäkassit 156€  + kiinnikkeet x € >:(
Mun mielestä nuo hinnat on täysin poskettomia, eikä noita laukkuja kannata ostaa jos ei pyörän mukana tule. Tuo kiinnikesysteemi on kyllä tosiaan ihan näppärä, ilman laukkuja melkein yhtä huomaamaton kuin entisessä Yammussani.

Hepcon 40-litraiset Juniorit lähti nyt uutena n. 300€:lla, telineet 200€:lla ja sisäkasseiksi käy melkein mitkä vaan kun nuo Juniorit on tuollaiset säännöllisen muotoiset.

Tuossa tulee jo lähemmäs 1000€:n hintaero eli tältä osin päätös oli helppo tehdä :-\

Joo, samaa mieltä hinnoista. Kyllä mun piti laittaa hepcon raudat sporttiin takasin, ei noita norgemallin laukkuja mistään saa inhimilliseen hintaan. Ei uusia eikä ehjiä käytettyjä. Vaan hyvät laukuthan noi hepcot on, nuo mun laukut täyttää tänä vuonna 19v. Viime kesänä niihin pääsi enskertaa vesi sisälle. Kannen tiivisteen silikoonikäsittely lopetti senkin. Parasta niissä on että nyt kun sain vanhempaankin caliin sopivat raudat niin samat laukut käy kaikkiin mun Guzzeihin. Sisäkasseja ne kyllä kaipaa.

Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: tramp - Tammikuu 10, 2014, 17:28:12 ip
Jep. Matin linjoilla, ettei alulaukut oikein sovi omaan silmään edes Quotaan. Kamaa mahtuu, mutta leveyttä kuin lentokoneella joten liikenteessä pitäs olla tarkkana, ettei kolhi kanssakulkureita ;). Myin aikanaan heti pois ja hankin Biltsun halvat pehmikset joilla olen pärjännyt hyvin kun on iso takalaukku ja yksikseen ajelee. Pehmikset sai istutettua rautoihin hyvin pienen modauksen jälkeen.

Jos kuljetuskapasiteettia kaipaa niin tollaset :D
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Maaliskuu 12, 2014, 23:09:43 ip
Tänään tuli asenneltua Hepcon putkitelineet Brevaan. Homma oli teoriassa simppeli, mutta kyllä siinä kaikkinensa lähemmäs kolme tuntia vierähti  :o
Hieman vaatii vielä säätämistä, oikean puoleinen laukku on hiukan lähempänä pyörää, kuin vasen laukku. Outo homma, kun suurin osa kiinnikepisteistä on kiinteitä, ilman säätövaraa. Tarvii tutkia asiaa, saako tuota oikaistua löysäämällä jostain ja kiristämällä toisaalta vai pitääkö toiselle puolelle lisätä prikkoja? Ongelma on lähinnä esteettinen, häiritsee pikkutarkkaa silmääni moinen.
Näyttää kyllä Breva kunnon matkapyörältä noiden 40-litraisten laukkujen kanssa 8)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 14, 2014, 10:34:14 ap
Tuttu ongelma, tosin johtui enduron toispuoleisesta pakoputkesta ja ratkaisuna oli eri kokoiset laukut.
Työlaukkujen sovittaminen matka-enduroon näyttää ihan hyvälle (aiempaan viitaten muutama kuva).
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Willberg83 - Maaliskuu 14, 2014, 11:45:24 ap
Tänään tuli asenneltua Hepcon putkitelineet Brevaan. Homma oli teoriassa simppeli, mutta kyllä siinä kaikkinensa lähemmäs kolme tuntia vierähti  :o
Hieman vaatii vielä säätämistä, oikean puoleinen laukku on hiukan lähempänä pyörää, kuin vasen laukku. Outo homma, kun suurin osa kiinnikepisteistä on kiinteitä, ilman säätövaraa. Tarvii tutkia asiaa, saako tuota oikaistua löysäämällä jostain ja kiristämällä toisaalta vai pitääkö toiselle puolelle lisätä prikkoja? Ongelma on lähinnä esteettinen, häiritsee pikkutarkkaa silmääni moinen.
Näyttää kyllä Breva kunnon matkapyörältä noiden 40-litraisten laukkujen kanssa 8)

Itselläni myös laukku projekti käynnissä, pyöränä 1200 Sport. Jos kerkiit/haluut niin laittaisitko kuvia laukkjen kanssa ja ilman?  :)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Maaliskuu 16, 2014, 10:10:56 ap
Ei kovin hyviä kuvia, mutta tässä Breva Hepcon laukuilla/telineillä kolmesta eri vinkkelistä  :D
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Jukka Laine - Maaliskuu 16, 2014, 11:33:36 ap
Asteen verran jämerämpi systeemi ku omassani, jossa on pari muoviliparetta molemmin puolin takakatetta. H&B-versio kestää varmaan kovempaa höykytystäkin. Mukavanlaisesti on tavaratilaa ja hyvän muotoiset pakkaamisen kannalta.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 16, 2014, 15:31:16 ip
Mullakin on Hepcon takalaukku käytössä. Onpahan merkkibrändätty työkalupakki :-D On jämäkkä siihen käyttöön.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Maaliskuu 16, 2014, 15:44:26 ip
Jep, sen verran jämäkkää tekoa nuo H&B -telineet ovat, että tuskin ihan heti antautuvat. Merkkibrändäyksestä tuli mieleen, että korvasin heti laukkujen Hepco-logot Moto Guzzin vastaavilla, että ovat nyt aitoa Moto Guzzia nuokin... ;D
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 16, 2014, 17:46:49 ip
Nuo mun arkut tuli Calin mukana ja niissä oli valmiina Guzzin merkit.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: egon - Maaliskuu 16, 2014, 18:43:58 ip
Brevan alkuperäislaukkujen kiinnitys "parilla muovilipareella" on itseasiassa hyvää insinöörityötä. Nimimerkillä "monenlaisten laukkuviritysten kanssa kokemusta hankkineena" kiinnitys on suorastaan fiksu. Alkuperäislaukut eivät ole kovin hyvän muotoiset eivätkä tilavat, mutta tuleepa miettineeksi mikä on oltava ehdottomasti mukana ja mitä jätetään kotiin. 
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Jukka Laine - Maaliskuu 17, 2014, 08:30:59 ap
Mieltynyt olen nuihin lipareisiin, koskapa ilman laukkuja ei mitään muuta rekkulaa jää näkyville. Eväsboxi takana ja sivulaukut riittävät itekseen reissaten, vaan vyöruusun kanssa en ole edes yrittäny vielä pitempään retkeen varustautumista. Onnistunee sekin kun ottaa hammasharjan, Visan, kameran ja vaihtokalsarit. Ja onhan tankkilaukkukin olemassa.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 17, 2014, 10:48:12 ap
Hyvästi Breva (1100) soveltui kaksipäällä matkaamiseen. Alkuperäiseen takatuentaan piti vain vaihtaa jämympi jousi (72€) koska alkuperäinen ei oikein hyvin kantanut kahta riskiä ihmistä ja kolmea laukullista kamaa. Brevan oma pleksi, alkuperäisten sivulaukkujen ja Biltema-takalaukun ohella, varustuksena. Avokypärä (Bell) ja ajolasit/aurinkolasit (Agostini) ohuet nahkahousut ja kevyt ajotakki suojavarusteina välillä Tampere - Garda. Saksan "yliajo" korvattiin mennen tulle yöjunalla Hampuri - München - Hampuri. Ei puolentoista viikon reissuun paljoa varusteita tarvitse. Likaiset voi heittää pois ja uusia ostaa paikan päältä. Selviäähän sitä suomalaisten suosikkikoohteessakin Las Palmasissakin kahdesta viikosta yhdellä keskikoisella laukullisella kamaa per henkilö niin miksi ei kaksi henkeä kolmella laukullisella viikkoa. Tankkilaukkujakin on tallin hyllyssä mutta en ole niistä erityisemmin innostunut Brevan tapauksessa. Lisäksi Brevassa on runsaasti tilaa satulan alla takaosassa, akun oikealla puolella ja sen edessä.(Jos ei ole lukkiutumattomia jarruja.)

Enduropyörissä ja niihin verrattavissa laitteissa tankkilaukku on ehdoton kuljetusväline. Painonjakautuma on hyvä etu - takapää suhteessa vaan painopiste kohoaa hieman joka voi vaikuttaa ajoon pehmeällä pinnalla. Kaikista huonoin tavarankuljetuksen kannalta on takalaukku. Painopiste menee taakse ja korkealle varren päähän. Sinne vain keveitä kamppeita tai pitää tyhjänä niin voi laittaa kypärät ja muut ajokamppeet piiloon kun käy ostoksilla tai ravintolassa.

Nykyään on ihmetyttänyt trendi laittaa sivulaukut kovin korkealle. Kallistusvarojen puolesta ja painopisteen sijainnin vuoksi monessa tehdasasennuksessakin olisi laukkujen paikan voinut miettiä paljonkin alemmaksi. Brevassahan on fiksusti tehty vähän siihen suuntaan: äänenvaimentajan korkeutta voi säätää alemmaksi. California T3:n alkuperäinen laukkuteline on hyvin alhaalla ja pakoputket melkein kiinni takarenkaassa. Laukun suojaraudan kulmasta ei ole kuin noin 15 cm maahan. Siitä saisivat ottaa mallia myös näihin uudempiin malleihin.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 17, 2014, 11:47:27 ap
Se vaan riittää näissä uudemmissa mopoissa tuomaan putkia ulommas, kun takanakki on kaksi kertaa T3:n kumia leveämpi. Lisäksi päästömääräykset kasvattavat pakoputkea vuosimallista seuraavaan. Ainoa mahdollisuus on tuoda lootat ylemmäs.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 17, 2014, 12:10:26 ip
Uudessa Calissa on putket vedetty alas, joten laukutkin sijaitsevat alhaalla.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 17, 2014, 12:42:44 ip
Lainaus
kun takanakki on kaksi kertaa T3:n kumia leveämpi.

Miksiköhän se takagummi sitten on leveämpi. Ei ainakaan moottoriteho tai kantavuus ole vaatimassa leveämpää rengasta päästöistä puhumattakaan. Eikä leveämpi ole juurikaan sen kulutuskestävämpi, pitoa saattaa olla enemmän. Kapitalistin juonia on se.

Jos 71-heppaisessa pyörässä on 120 mm leveä kumi niin miksi sitten 88 hv pyörässä on 180 mm leveä? Ei leveysasiaa kokonaisuudessaan voi ainakaan tehon kasvulla tällöin perustella. Tehon lisäyksen mukaan laskien renkaan leveys pitäisi olla tällöin alle 150 mm leveä. Pitäisi katsoa oikein hinnastosta paljonko tuo ylimääräinen reilut 30 mm maksaa lisää.

Michelin Pilot Power/Motonet -hinnoilla eroa on 19€. Toisaalta kyseisessä hinnastossa on myös hintaeroja ihan päinvastaisesti 17 tuuman kokoluokassa: http://www.motonet.fi/fi/kategoria/889/Renkaat-katu?pagenum=4
Mutta pääosin hintaero 150 leveän ja 180 mm renkaan välillä voi olla useita kymmeniä euroja saati sitten 120 mm vs 180 mm. Leveämmän tappioksi.

Kyllä tehokkaatkin äänenvaimentimet saa matalalle ja lähelle takapyörää jos muotoilija vain niin haluaisi. Enemmän näissä asioissa on kiinni halusta muotoilla modernin näköisiä pyöriä kuin tehdä käytännöllistä matkapyörää. 1400 Touring-Calissakin voisi laukkuja laskea alemmaksi. Suotta jätetty tyhjää tilaa äänenvaimentimien ja pääläreiden väliin. Äänenvaimentimiakin voisi siirtää alemmas ja merkittävästi lähemmäs takapyörää. Väärin suunniteltu.

Olisivat ottaneet mallia esimerkiksi H-G Electra Glidestä. Siinä on laukut oikeilla kohdilla. Laukun alareuna alempana kuin pyörännapa.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: egon - Maaliskuu 17, 2014, 16:59:59 ip
Leveä takarengas on osa loputtomasta taistelusta ostajien sieluista.

Teknisesti 120 -leveä rengas toimii oikein hyvin, mutta pullistelukulttuurissa se näyttää sirkkelinterältä. Silti se kelpaa eteen melkein mihin cruiseriin hyvänsä. Mutta auton tai pyörän osto on fiilispohjalta tehty iso päätös, jolloin mielikuvilla yms. on tärkeä rooli. Autolehtien lukijatutkimuksissa on aikoja sitten todettu, että ns. vertailutestit tutkii tarkimmin sellainen henkilö, joka on vastikään ostanut auton, jonkalainen on vertailussa mukana. Ostopäätöksen järkisyitä siis todennäköisesti etsitään usein jälkikäteen.

Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Moto Guzzit osteta samalla kaavalla kuin mikä tahansa muu kulkuneuvo. Psykologit sanovat, että ihminen on onnellisimmillaan tehtyään ostopäätöksen. Se selittää esim. sellaisen ilmiön, että jos ja kun alkaa henkinen matalapaine iskeä päälle, niin monet ihmiset alkavat uusimaan ajokalustoa, huonekaluja, keittiötä, garderoobia yms. koska ostopäätös tuottaa mielihyvää. Se on hetki, jolloin voi kokea tekevänsä oman tahtonsa mukaisen päätöksen, hallita tilannetta ja rahojaan.  Tuntuu vaan, että kun ikää alkaa karttua niin uusien lelujen viehätys ei nappaa enää samoin kuin parikymmentä vuotta sitten.
   
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 17, 2014, 20:39:21 ip
Kai se sitten on tuo ikä tuonut keinoälyä muassaan koska nyt kelpaa järkiajoneuvot. Siksi tahtoo tallissa olla enimmäkseen 70- ja 80-luvun pyöriä, yksi 90-lukuinen ja sitten tuoreimpana Breva. Kaikilla niillä pärjää liikenteessä suorituskyvyn kannalta erinomaisesti. Vaikka onkin naurettavan kapeat kumit. Tehokkaimmassakin "vain" 160 leveä. Breva on vain niukasti tehokkaampi kuin seitsemänkymmenluvun alun Benelli. Mutta häviää teho-painosuhteessa Benellille. Autokaan ei ole egonrakentajan laite vaan markkinoiden halvin dieselpaku.

Se on sitten eri asia onko älykästä tallissa pitää kuutta pyörää ja mopoa. Sen saavat muut arvioida. Mutta toistaiseksi se ei ole rikos mutta muutoin varmasti tuomittavaa.
Pullistelusta sen verran että se on tuo vyötärönseutu joka pullistelee ja antaa katu-uskottavuutta ja syvää rintaääntä.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Willberg83 - Maaliskuu 18, 2014, 12:50:36 ip
Ei kovin hyviä kuvia, mutta tässä Breva Hepcon laukuilla/telineillä kolmesta eri vinkkelistä  :D


Kiitos! Hyvältä näyttää!! 8)
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: NorgeGTL - Maaliskuu 19, 2014, 11:22:34 ap
Entäs tämä? Tilaa on 184 litraa.

Kuva kertoo, että ko. Norge on korvannut auton arkikulkineenakin ja trimmerikin on hankittu vaatimuksena, että se mahtuu myös pyörän kyytiin.
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 19, 2014, 12:11:08 ip
Ennen oli ajoneuvona Jawa ja kirvesvarsi pilkisti repusta mutta ajat muuttuvat....
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: MarkkuEVP - Maaliskuu 19, 2014, 22:14:59 ip

 Hiipi sellainen tunne että on jo täysi-ikäinen... kohta ;D

Muistui mieleen jostain nuoruudesta kun Jawa /tai IC ...varustettuna suksilla ajoi maantietä ohitse ja ajajalla lentäjänlakki ja tötterösuoja kasvoilla  ( 20 cm lunta..ei silloin aurattu ) ja pakkastakin aika lailla. Sukset oli sellaiset jousitetut...piti painaa tiehen.
Taisi olla siinä 50/ 60 - luvun vaihteessa.

Mr
Otsikko: Vs: Breva tuli taloon
Kirjoitti: Sami - Kesäkuu 14, 2024, 21:24:31 ip
Nostanpa vanhan ketjun taas pinnalle. Viime vuodet on olleet ajojen suhteen vähän hiljaisia, kun muut ajokit ja harrasteet on vieneet aikaa. Viime vuonna ei tullut kuin muutaman kerran ajettua ja kausi jäi kesken teknisten ongelmien vuoksi kun starttimoottori alkoo oireilemaan.
GTS-Vespalla on tullut sentään vähän kurvailtua.
Mutta nyt on taas isommin alkanut kipinä syttymään, Breva on parhaillaan huollossa ja innolla odottelen, että saan takaisin ajoon. Innostuksen puuskassa tuli nyt sitten tilattua GPR:n tehoputki. Ei ole aikomusta mitään säädellä enkä usko tuon tehoa lisäävän, tiedä sitten. Mutta jos saisi vähän matalampaa murinaa niin sitten on tavoitteet saavutettu.